collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Paardentopic  (gelezen 185786 keer)

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
Re: Paardentopic
« Reactie #3200 Gepost op: september 30, 2013, 10:02:55 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hier ook geen dekens. Ook niet bij de oudjes (onze oudste is nu wel jammer genoeg net ingeslapen, was 32 :cry:)
Ik heb een deken in de kast liggen, maar dat wordt enkel gebruikt als er 1 ziek is.
Als endurance ruiter deed ik het tijdens de wintermaanden altijd wat rustiger aan. Veel stappen, niet te fel in het zweet werken. Misschien nog een uurtje een zweetdeken erop, maar niet te lang. Het is ook aan te raden om een winterstop te houden, kunnen de spieren en pezen wat herstellen.
De paardenvacht is perfect instaat om ze warm te houden, zolang je maar zorgt dat ze voldoende energie binnen krijgen (en niet scheert natuurlijk!). Wij vermenselijken onze paarden te veel, een paard voelt zich beter bij <10C dan als het warmer is en net dan zie ik overal dekens boven komen, ocharme.

Offline julie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1431 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Liefhebber van paarden,honden en het moederschap
« Reactie #3201 Gepost op: september 30, 2013, 10:08:49 »
Hier ook geen dekens,ook niet bij mijn oudje. Maar mochten zij geregeld moeten werken,zou ik ook wel kijken voor dekens want zo een bezwete dikke wintervacht is niet altijd handig natuurlijk.
Ik heb al mijn dekens zelfs weggegeven onlangs :oops:

Joska wat jammer :huggg: maar wat een mooie leeftijd had ze bereikt zeg..

Lore begrijpelijk vind ik ergens,ik zou echt niet weten waarover je je schuldig moet voelen. :huggg:

Leuke fotos! Je houding is zeker goed! En een leuk paard!

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #3202 Gepost op: september 30, 2013, 12:04:31 »
Hier ook geen dekens, toch paarden heelhet jaar door 24/24 buiten (met schuilmogelikheid die ze amper benutten). Alleen mijn oude draver met beginnende artrose krijgt een waterdichte licht gevoerde deken op als het dagen en dagen aan een stuk regent, maar van de eerste zonnestraaltjes gaat dat er weer af.

Offline Djeenie

• warme hondenvriend
  • *
  • 488 HV-Punten
« Reactie #3203 Gepost op: september 30, 2013, 16:54:06 »
Mijn rijpaard staat nu dag en nacht onder een 0 gram regendeken. Ik wil niet scheren, maar ik wil ook geen kletsnat paard na het rijden in de winter, dus ik wil voorkomen dat ze dik in haar vacht komt en dat gaat bij haar met dekens prima. De pony fungeert als gezelschapsdier en heeft geen dekens op, staat nu ook al flink in haar vacht...

Offline Loekie

• *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #3204 Gepost op: september 30, 2013, 23:40:36 »
alles is in samenspraak gegaan met hun fokker. dat was jaren geleden de afspraak dat van zodra er iets was, zij als eerste het zou weten en zo is het ook gegaan. het is zij die hun nieuwe thuis gevonden heeft.

Zal wel raar zijn na zolang zonder paard/pony te zitten... Zie haar vrijdag eindelijk nog eens (hopelijk) zal er dan wel van horen, jammer dat ze niet terug konden...

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #3205 Gepost op: oktober 01, 2013, 10:11:40 »
een nieuwe thuis is daarom toch geen achteruitgang?
Als Lore angst had (en dat begrijp ik wel,haar ongeval in het achterhoofd houdend),dan zijn de paardjes gewoon beter gebaat bij een thuisje waar wl aandacht aan hen besteed wordt zonder dat dat een hele opgave/martelgang is voor hun baasje.
Dat voelen ze uiteindelijk ook wel aan hoor.  En paarden wennen bijzonder vlot aan nieuwe plekken/mensen,zolang ze zich er maar goed voelen.

Offline Loekie

• *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #3206 Gepost op: oktober 01, 2013, 12:58:01 »
een nieuwe thuis is daarom toch geen achteruitgang?
Als Lore angst had (en dat begrijp ik wel,haar ongeval in het achterhoofd houdend),dan zijn de paardjes gewoon beter gebaat bij een thuisje waar wl aandacht aan hen besteed wordt zonder dat dat een hele opgave/martelgang is voor hun baasje.
Dat voelen ze uiteindelijk ook wel aan hoor.  En paarden wennen bijzonder vlot aan nieuwe plekken/mensen,zolang ze zich er maar goed voelen.

:? waar heb ik dat nu ineens geschreven, ik zeg gewoon dat het jammer is dat ze niet terug naar Ilse kunnen (fokker) maar  gezien de omstandigheden daar snap ik het ook, is gewoon jammer, ik weet na 8j wel 100% zeker dat Ilse geen thuis zal uitkiezen dat "achteruitgang" betekent en zelfs Lore niet  :weetniet: Ff lezen wat er staat aub

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #3207 Gepost op: oktober 01, 2013, 14:23:51 »
ik conclueerde dit omdat je tot 2x toe aangaf dat het jammer is dat ze niet terugkonden.
En het hoeft helemaal niet jammer te zijn,dat bedoelde ik,sorry dan.

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #3208 Gepost op: oktober 01, 2013, 17:25:29 »
Ik was vroeger ook van mening dat een gezond paard zonder deken de winter door moest. Helaas is die van mij een moeilijke eter en zag je haar tijdens de wintermaanden zienderogen magerder worden. Ik kan haar hooi geven zoveel ik wil, als ze genoeg heeft, stopt ze gewoon met eten. In samenspraak met de dierenarts hebben we dan besloten om haar 's winters toch een handje te helpen om haar kachel warm te houden. Nu gaat ze de derde dekenwinter in en ik ben heel tevreden! Om maar te zeggen, niet elk gezond, jong paard kan je zomaar een winter zonder deken zetten...

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #3209 Gepost op: oktober 01, 2013, 17:58:19 »
Dan vraag ik me af in welke mate dat paard wel gezond is? In de natuur krijgen ze ook geen dekens op en als ze daardoor vermageren, zijn ze uiteindelijk ten dode opgeschreven. Waarmee ik niet wil zeggen dat je je paard niet mag helpen, maar dat ik mij afvraag hoe gezond het wel is.

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #3210 Gepost op: oktober 01, 2013, 18:13:00 »
tja,Tex is ook gezond, heeft bloedonderzoek uitgewezen :happywink: maar die krijgt gewoon amper vacht (appaloosa) en zijn vel zelf is ook dun, zei de osteopaat ook nog. Dus ja, in de winter krijgt hij toch een deken als extra.  Vroeger kreeg hij geen, maar hij stond dan gewoon te rillen van de kou.. stond er maar pips bij etc.. Ik ben blij dat hij zijn deken nu heeft, en hijzelf ook :yes:

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #3211 Gepost op: oktober 01, 2013, 19:02:52 »
De DA heeft destijds bloed, mest etc onderzocht, maar niets gevonden. Paard is dus gezond. Er zit arabier in, die maken sowieso al minder wintervacht en ze heeft erg weinig onderhuids vet. En ze is gewoon een moeilijke eter. Ik geef haar hooi volont, maar na drie plakjes, stopt ze gewoon met eten. Over die drie plakjes doet ze dan ook lang: beetje eten, beetje rondwandelen, beetje auto's kijken, nog een beetje eten... Ik kan haar ook niet te veel krachtvoer geven, want ze is heel energiek. Gelukkig heb ik in samenspraak met de DA een voeder gevonden waarvan ik wel redelijk wat kan geven zonder dat ze door het lint gaat. Verder krijgt ze nog compact gras bijgevoederd, omdat dit ook meer voedingswaarde heeft. Zelfs in de periodes dat ze overdag op vette weides staat, zal ze wel wat voller worden, maar nooit dik.

Misschien zou ze in de natuur ten dode opgeschreven zijn, geen idee, punt is dat ik liever een gezond paard heb met deken, dan een troosteloze koukleum. Want dat laatste, is in mijn ogen niet gezond.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #3212 Gepost op: oktober 01, 2013, 19:36:20 »
Ik heb ook een appaloosa gehad,          die had ook een zeer dun velletje en weinig winterhaar, en soms stond hij wel te rillen als hij in de winter koud water dronk, dan kreeg hij ook een deken op, maar mocht die niet constant ophouden en onze volbloedarabier   heeft pas de laatste 2 jaar van haar leven, toen ze al ver boven de 20 was, een deken op gehad in de winter. Toen zij nog jonger en gezond was maakte ze wel een dikke wintervacht aan. De ene arabier is de andere niet en er zullen wss ook wel appaloosa's zijn die wl een dikke wintervacht aanmaken. :wink:

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #3213 Gepost op: oktober 01, 2013, 19:42:53 »
goh, deken af en deken op en deken af is ook echt niet gezond hoor. Ofwel is het op ofwel is het af :weetniet:  wel kan je met de grams spelen natuurlijk.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #3214 Gepost op: oktober 01, 2013, 19:58:21 »
Als ik Sundancer (25 jaar oud) tijdens een meerdagen-durende regenperiode in de winter zijn deken opleg, neem ik hem die af in de vm als de zon schijnt. Hij heeft sowieso toch al zijn wintervacht aangemaakt, want ik begin nooit te vroeg in het seizoen met zijn deken. Ik heb niet de indruk dat hij daar last van heeft.  :weetniet:

Offline Loekie

• *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #3215 Gepost op: oktober 01, 2013, 22:12:39 »
ik conclueerde dit omdat je tot 2x toe aangaf dat het jammer is dat ze niet terugkonden.
En het hoeft helemaal niet jammer te zijn,dat bedoelde ik,sorry dan.

Omdat ik weet dat als er ooit iets wat ilse ze graag terug  thuis had en jammer voor Lore na zoveel jaar paarden en pony's dat het toch te moeilijk/pijnlijk blijkt te zijn want tis niet omdat t tss ons niet (meer) klikt dat ik niet weet dat ze haar leven voor haar beesten zou geven dus ja ik vind het voor beide partijen jammer maar heus niet voor de pony's want garantie dat die 2 een gouden weide gezocht hebben voor hun  :weetniet:

Online poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #3216 Gepost op: oktober 01, 2013, 22:34:39 »

:? waar heb ik dat nu ineens geschreven, ik zeg gewoon dat het jammer is dat ze niet terug naar Ilse kunnen (fokker) maar  gezien de omstandigheden daar snap ik het ook, is gewoon jammer, ik weet na 8j wel 100% zeker dat Ilse geen thuis zal uitkiezen dat "achteruitgang" betekent en zelfs Lore niet  :weetniet: Ff lezen wat er staat aub

Omdat ik weet dat als er ooit iets wat ilse ze graag terug  thuis had en jammer voor Lore na zoveel jaar paarden en pony's dat het toch te moeilijk/pijnlijk blijkt te zijn want tis niet omdat t tss ons niet (meer) klikt dat ik niet weet dat ze haar leven voor haar beesten zou geven dus ja ik vind het voor beide partijen jammer maar heus niet voor de pony's want garantie dat die 2 een gouden weide gezocht hebben voor hun  :weetniet:

Je snapt wel dat mensen een beetje in de war zijn  :mrgreen:

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
    • Some kind of Magic's Elixir
« Reactie #3217 Gepost op: oktober 01, 2013, 22:46:19 »
Ik heb ook een appaloosa gehad,          die had ook een zeer dun velletje en weinig winterhaar, en soms stond hij wel te rillen als hij in de winter koud water dronk, dan kreeg hij ook een deken op, maar mocht die niet constant ophouden en onze volbloedarabier   heeft pas de laatste 2 jaar van haar leven, toen ze al ver boven de 20 was, een deken op gehad in de winter. Toen zij nog jonger en gezond was maakte ze wel een dikke wintervacht aan. De ene arabier is de andere niet en er zullen wss ook wel appaloosa's zijn die wl een dikke wintervacht aanmaken. :wink:

Heeft jou arabier cushing Thellozora?
Money can buy a dog, but only love will wag its tail!

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #3218 Gepost op: oktober 01, 2013, 23:17:38 »
Nee, geen cushing, trouwens ze is ondertussen al een paar jaar overleden, ze is 28 geworden. 

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
    • Some kind of Magic's Elixir
« Reactie #3219 Gepost op: oktober 01, 2013, 23:54:32 »
Nee, geen cushing, trouwens ze is ondertussen al een paar jaar overleden, ze is 28 geworden.

Ze had nochtans op de foto dat je toon meerdere symptomen van cushing. mijn paard heeft geen symptomen maar wel cushing. Ook een arabier. lijkt wat op die van jou. Hij is 23 over 2 weken

Money can buy a dog, but only love will wag its tail!

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal