collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Paardentopic  (gelezen 185726 keer)

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Mauro & friends
Re: Paardentopic
« Reactie #3020 Gepost op: september 03, 2013, 12:18:04 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Als jullie eens een mooie buitenrit met huurpaarden willen maken, kan ik de Boshoef in Meerhout aanraden ;-). Ik kom ze wel eens tegen in de Belse bossen en de paardjes zien er goed verzorgd uit, zijn braaf genoeg en toch vooruit voor een pittige bosrit. En de omgeving is prachtig!

Offline julie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1431 HV-Punten
  • Liefhebber van paarden,honden en het moederschap
« Reactie #3021 Gepost op: september 03, 2013, 13:28:25 »
was dat niet in Meerhout dat we toen eens een groepsHVwandeling gedaan hebben,of was dat de Bosdreefhoeve of zoiets?

Offline stropertje

• hondenvriend pro
  • *
  • 378 HV-Punten
« Reactie #3022 Gepost op: september 05, 2013, 22:11:06 »
Vandaag terug les gehad. Met z'n tweetjes, dus bijna privé-les. Zalig! 'k Vond het een goeie les, heb m'n paardje en mezelf flink in 't zweet gewerkt (beiden was eigenlijk niet moeilijk  :mrgreen:). Zo mogen er nog veel zijn.

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #3023 Gepost op: september 06, 2013, 09:27:36 »
 :thumbs:

Offline Rebecca

• *
  • 148 HV-Punten
« Reactie #3024 Gepost op: september 06, 2013, 09:35:22 »
Wij hebben dringend regen nodig. Alles is kurkdroog, het gras van de nieuwe weide is rost ipv groen. Het gras groeit geen mm meer. Na een lange winter moet ik nu alweer bijvoeren met hooi.  :roll: En het weerbericht ziet er ook al niet veelbelovend uit...

Voor de rest wordt er hier goed gewerkt met Uris: zaterdag en zondag gereden, maandag dressuurles, dinsdag gereden, woensdag springles (niet met mij), donderdag gelongeerd, vandaag terug dressuurles en dan morgen een dagje rust, denk ik.
Keep calm & love your Icelandic Sheepdog.

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #3025 Gepost op: september 06, 2013, 09:53:54 »
Uris is vast in topvorm dan!

Ja regen aub...ik voer alweer een tijdje hooi bij,aan de zogende merrietjes en vooral aan Pretty.
Ik weet niet hoelang ze het met het gras alleen hebben kunnen doen,niet lang,het is alsof er nooit groei geweest is dit jaar. :roll:
Ik zou graag alweer een grote baal hooi bestellen,'k durf het bijna niet vragen aan mijn vriend,die krijgt wat. :roll:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #3026 Gepost op: september 06, 2013, 10:14:55 »
och, hier hebben ze nog gras genoeg hoor... (ze hebben nu zelfs een week op het winterstuk gezeten zonder dat ik ze bijgevoederd heb), sinds gisteren hebben ze weer de volledige weide en als het weer meezit, kunnen ze daar dan hopelijk tot november op blijven zonder dat ze bijgevoederd moeten worden.

De weide-eigenaar is deze week ook het volledige afdak van de stal komen zetten, die is echt niet normaal, zo vriendelijk en behulpzaam  :shock: :shock: :shock:
De stal is nu nog een stuk meer overdekt, zodat ze hopelijke dus deze winter nog een stuk meer droger zitten er ze niet meer zo moeten ploeteren zoals vorig jaar  :doh:

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #3027 Gepost op: september 06, 2013, 10:16:42 »
Jij hebt ook wel een erg grote wei voor 2 paardjes zeker? En dat was een koeienweide hé? Groeit toch vaak beter!
Wij hebben iets van 6000 vierkante meter voor 1 paard en een paar shetlandertjes en 't is niet genoeg.
Bij mijn oma is het iets van 4000 meter en daar zitten er 3 op die het gras niet opkrijgen. Maar daar kunnen we er niet teveel steken want mijn oma wordt oud :doh:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #3028 Gepost op: september 06, 2013, 10:56:10 »
Ik heb 2 weiden voor 4 paarden. De ene wei is "maar" 6000m2 de andere 8000m2 dus in het totaal een kleine 1,5ha. Met een goede weidebeleid doen onze paarden van mei tot november met ruim genoeg gras. Wij hanteren sinds een paar jaar, het princiepe van de paddock paradise (zonder de rolplaatsen of grindbak) en merken een heel groot verchil tegen vroeger toen we dat niet op die manier deden. Onze paarden staan tot aan hun knoezels in het gras, als dat stuk kort gegraasd is, schuiven ze op naar het volgend stukje. Wij bemesten tussendoor af en toe met duivenmest (wij hebben een kweekstation vlakbij) en je ziet het gras groeien waar het bemest is (het zou nu wel moeten regenen want is gisteren bemest)

Offline Poppemieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #3029 Gepost op: september 06, 2013, 20:29:57 »
Uris is vast in topvorm dan!

Ja regen aub...ik voer alweer een tijdje hooi bij,aan de zogende merrietjes en vooral aan Pretty.
Ik weet niet hoelang ze het met het gras alleen hebben kunnen doen,niet lang,het is alsof er nooit groei geweest is dit jaar. :roll:
Ik zou graag alweer een grote baal hooi bestellen,'k durf het bijna niet vragen aan mijn vriend,die krijgt wat. :roll:

Grrrrrrrrrrrrrrrrrr r, Julie!!!! Kon je je regendans niet een klein beetje uitstellen?  :boos:  :mrgreen:
De hel is letterlijk boven onze hoofden losgebarsten, net toen we merries aan het vangen waren om op te laden!  :doh:

Offline Rebecca

• *
  • 148 HV-Punten
« Reactie #3030 Gepost op: september 06, 2013, 20:55:04 »
Hier hebben we ook eindelijk regen gehad vandaag. En redelijk veel, dus de grond is toch deftig nat geraakt. Ik ben er heel blij mee  :dance:.

Uris is inderdaad goed in vorm. Woensdag in de springles waren ze met een stuk of 6 en ik vond ze toch de beste (ik weet het: mijn kind, schoon kind  :vuistje:, maar toch :hmpf:). Ze sprong heel netjes en beheerst, was rustig en haar conditie was goed tot het einde van de les. Sommige paarden gingen alle kanten uit, stopten voor de hindernis, waren buiten adem, etc... Uiteraard met dank aan haar ruiter, want zelf zou ik het niet kunnen  :bow:.

Ik ben in elk geval blij dat ik ze gekocht heb. Ze is nu 5 maanden bij mij en ik vind het een heel fijn paard.
Keep calm & love your Icelandic Sheepdog.

Offline Begfa

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 70 HV-Punten
  • Goede honden vind je ook in het asiel!
    • Waarom géén dier uit een asiel?
« Reactie #3031 Gepost op: september 06, 2013, 21:33:06 »
Hier waren het spijtig genoeg maar een paar druppeltjes...

Surprise!!!!!!  De pony's van hiernaast zijn door de afsluiting gestapt... en stonden bij mijn fjorden.  Grappig zicht...  de merrie kan gewoon droog onder de buik van Winnie of Max staan.  In plaats van stil te staan hebben die van mij héél véél show verkocht.... tot ze kletsnat waren.
Heb uiteindelijk geholpen bij de vangst....  hun stalhalster hebben ze nooit aangehad en was maat.... tja... veulen minishet?  In ieder geval je kon het op de grootste stand niet over de mond trekken.  Verder denk ik heeft de eigenaar er toch wel wat bang van....  We konden ze dus NIET vangen....  Ik heb de onderste draad losgemaakt en we hebben ze terug in hun weide "gejast"...  Vermoedelijk staan ze morgen terug bij ons...

ambiance verzekerd!

Met geld kun je wel een mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart.

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #3032 Gepost op: september 06, 2013, 21:48:03 »
lang leve shetlanders...Sorry Poppemieke :mrgreen:
Nee,als je goeie afsluiting hebt,voorkom je ook gewoon ontsnappingen natuurlijk.

Mijn regendans is hier maar half verhoord,een klein beetje regen. Wel veel kouder ineens,maar dat vinden de paardjes niet erg!

Offline Begfa

• *
  • 70 HV-Punten
« Reactie #3033 Gepost op: september 06, 2013, 21:52:57 »
Helemaal gelijk heb je!

Hoe is de weide afgemaakt?  Je neemt de palen van de buren (mijne dus) en dan span je een spankabel door de gaatjes van de betonpalen... en je trekt die met de hand aan... om dan vast te maken met een krul om de betonpaal.... (euh... is het duidelijk??)

Volgens de eigenaar meer dan voldoende... en ik moet zeggen ... ze zijn er een week achtergebleven.  Ik heb vorige week gezegd... "ene keer die "thuis zijn" gaan die vaak bij mij staan"....  En ... ik heb daar "vuile blikken" voor gekregen.  De hele week werd me gezegd "zie je wel" en "toch een goede afsluiting"....
zucht

Wisten jullie trouwens dat shetlanders géén stal of afdak nodig hebben?  Dat die taai genoeg zijn om zonder te kunnen? 

Er gaat ooit wel een zonnewering komen zodat ze in de schaduw kunnen staan.

Eén ding wel... 't heeft wel iets, zo'n merrie van 2 jaar en een hengstje van 3 maand....  (niet moeder en zoon, wel bij elkaar gezet)...  en zo klein....  in vergelijking met mijn tanks van fjorden  :yes:

Met geld kun je wel een mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart.

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #3034 Gepost op: september 06, 2013, 21:57:52 »
mmmh naar mijn ervaring is maar 1 iets super voor shetlanders en dat is type Bekaertdraad,hoog genoeg én met elektriciteit ervoor!
En mijn shetlanders zijn dus luxebeestjes want die hebben een stal,met stro in,en krachtvoer,en hooi,... :zot:
Jammer dat ze soms als het "afval" van de paardenwereld bekeken worden,ze hebben eveneens recht op een paardwaardig bestaan.

Offline Begfa

• *
  • 70 HV-Punten
« Reactie #3035 Gepost op: september 06, 2013, 22:01:18 »
Soigneert die van u maar...   :yes: :thumbs:

Ik hoop dat ze hiernaast vlug hun afsluiting in orde gaan brengen.  Ik heb hen de raad gegeven om Bekaert te gebruiken... 

Ben een beetje bang dat hier sprake is van een serieuze "impulsaankoop".... 
« Laatst bewerkt op: september 06, 2013, 22:39:45 door Begfa, Reden: aanvulling »

Offline stropertje

• hondenvriend pro
  • *
  • 378 HV-Punten
« Reactie #3036 Gepost op: september 06, 2013, 22:16:17 »
 :denk: Ik dacht dat het tegenwoordig verplicht was dat elk paard (of shetlander) een stal krijgt in z'n weide? (waarbij ik me eigenlijk ook afvraag of dat ook verplicht is voor paarden die niet 24/24 buiten staan? dan zijn er héél veel mensen in overtreding)

Offline Begfa

• *
  • 70 HV-Punten
« Reactie #3037 Gepost op: september 06, 2013, 22:28:32 »
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/site.php?id=207&page=nieuws

Citaat
Vanaf 10.1.2013 wettelijke verplichting voor paardachtigen op de weide: Ofwel kunnen opstallen, ofwel beschikken over beschutting (natuurlijke beschutting of een schuilhok)!
 Vanaf 10.1.2013 zijn er enkele wijzigingen van kracht aan de wet op het dierenwelzijn.

De wet voorziet thans uitdrukkelijk dat  alle paardachtigen (paarden, pony's, ezels, …) die buiten worden gehouden, moeten kunnen opgestald worden of, indien dit niet het geval is, moeten beschikken over een natuurlijke beschutting of een schuilhok.

De wet voorziet dus twee opties, ofwel kan men de paarden opstallen en in dat geval moet er op de weide geen beschutting voorzien zijn. Ofwel kan men de paarden niet opstallen en in dat geval is het wettelijk verplicht dat de paarden op de weide moeten beschikken over beschutting. Die beschutting kan bestaan uit een schuilhok of het kan ook natuurlijke beschutting zijn. Tegelijkertijd verdubbelen de boetes voor overtredingen van de wet op het dierenwelzijn.   De nieuwe wet is het resultaat van het advies van de Raad voor Dierenwelzijn betreffende paarden die buiten gehouden worden, dat tot stand kwam na constructief overleg binnen de werkgroep van de Raad voor Dierenwelzijn rond paarden op de weide. Daarbij stelt de werkgroep richtlijnen voor die als beslissingscriteria kunnen dienen voor de inspecteurs van de dienst dierenwelzijn en die ook verspreid kunnen worden bij eigenaars en toekomstige eigenaars van paarden teneinde preventief op te treden. Die richtlijnen zijn opgenomen als bijlage bij dit advies.

Citaat

Citaat
Wanneer de temperatuur onder het vriespunt daalt, ontvangt het Vlaams Paardenloket elk jaar tal van telefoontjes van bezorgde paardenliefhebbers die zich vragen stellen bij de omstandigheden waarin paarden, pony's of ezels op de weide worden gehouden.

Vaak is hun bezorgdheid ongegrond. De weide is immers dé plaats bij uitstek waar paarden zich "thuis" voelen. Ook in de winter verkiezen ze de vrijheid op de weide meestal boven een stal of schuilhok.

Ons gematigd klimaat laat toe dat paarden het overgrote deel van het jaar buiten verblijven. Als ze met een dikke wintervacht op stal gehouden worden zal dit vaak meer gezondheids- en welzijnsproblemen meebrengen dan wanneer ze op de weide blijven.

Uiteraard moeten paarden ook op hun weide over gepast voeder en voldoende water kunnen beschikken. Staan ze permanent of gedurende lange perioden buiten, dan hebben ze ook beschutting nodig.

Paarden kunnen zich uitstekend aanpassen aan de koude, op voorwaarde dat ze niet verzwakt zijn (bv. door ziekte of ouderdom) en hun vacht ongeschoren is. Paardenvacht past zich geleidelijk aan de seizoenen aan. Opgelet dus bij plotse klimaatsverandering of grote temperatuurschommel ingen.

De behoefte aan beschutting varieert ook naargelang het ras, de leeftijd en de gezondheidstoestand van het paard. Bijvoorbeeld Belgische Trekpaarden, Highland Pony's, Shetlanders en IJslandse Paarden zullen niet snel schuilen voor de kou, terwijl Arabische Volbloeden minder vlug de zon zullen ontvluchten.

Offline Poppemieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #3038 Gepost op: september 06, 2013, 22:37:56 »
mmmh naar mijn ervaring is maar 1 iets super voor shetlanders en dat is type Bekaertdraad,hoog genoeg én met elektriciteit ervoor!
En mijn shetlanders zijn dus luxebeestjes want die hebben een stal,met stro in,en krachtvoer,en hooi,... :zot:
Jammer dat ze soms als het "afval" van de paardenwereld bekeken worden,ze hebben eveneens recht op een paardwaardig bestaan.

We kunnen er alleen maar een voorbeeld aan nemen!  :thumbs:  :lol:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #3039 Gepost op: september 07, 2013, 09:04:08 »

nou, doe mij later maar zo'n stukske afval van u hoor :wub: 

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal