collapse

Auteur Topic: Nieuw paard moet 150km te voet naar huis  (gelezen 3571 keer)

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Nieuw paard moet 150km te voet naar huis
« Gepost op: juni 24, 2019, 23:58:57 »
Nadat zijn paard vorig jaar gestorven is en zijn vervangpaard (mijn "afdankertje") door zadel- en andere fysieke problemen onberijdbaar is momenteel, is mijn man gezwicht voor een nieuw paardje, een VB Arabier, staat in Landen, wij zijn er gisteren naartoe gereden met de trailer, maar het paard liet zich niet laden, wij zijn er dik 2 uur aan bezig geweest, met zachtheid en veel geduld, nooit met geweld, dat werkt averechts, paardje was niet te laden, dan heeft mijn man beslist om hem te voet en gedeeltelijk onder het zadel naar huis te brengen, volgende week wordt het koeler, hij denkt maandag naar ginder te rijden met de auto, paardje opzadelen en aan de hand vertrekken (niet meteen er op, ze kennen elkaar nog niet) van Landen zal het naar Lubeek gaan, waar hij een eerste overnachting zal doen,  dan naar Aarschot, derde dag Herselt, daarna Lichtaart en van Lichtaart naar Zoersel, alles bijeen ongeveer 150km, hij zal hoogstwss meer naast het paard dan er op gaan, zullen ze een band kunnen creëren. Kleine slaaptent en mobiele paddock maken deel uit van de uitrusting.  Mijn man is wel een "geoefende" trekker met paard maar ik zal toch blij zijn als hij ter bestemming zal zijn, ten slotte het gaat om een paard dat hij nog helemaal niet kent, het wordt een spannende week.

Offline petitparis

• geavanceerde hondenvriend
  • *
Re: Nieuw paard moet 150km te voet naar huis
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2019, 06:30:28 »
Klinkt pittig, veel succes en goede moed aan je man.

Persoonlijk zou ik nog een poging tot laden gedaan hebben met eventueel een vriendje oid of een camion(nette). Maakt soms toch ook verschil.

Offline barbera

• *
  • groeten Barbera
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2019, 08:36:48 »
mooi avontuur!

Offline Chocky

• *
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2019, 09:07:18 »
ik zou nog eens met een camion proberen.

Offline JanaM.

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2019, 11:13:47 »
een tocht van 150km met een paard dat niet gewoon is vind ik toch niet ideaal... Ik zou toch nog een vrachtwagenpoging ondernemen.
Vaak veel minder beangstigend, meer ruimte, stabieler. 
Misschien is het een optie om al een paard te laden, vaak zijn ze dan iets sneller geneigd om toch te proberen.
Eventueel licht verdovende pasta? ( kleine dosis domosedan?) Ik denk dat het paard daar meer baat bij gaat hebben.

Offline petitparis

• *
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2019, 11:33:44 »
een tocht van 150km met een paard dat niet gewoon is vind ik toch niet ideaal... Ik zou toch nog een vrachtwagenpoging ondernemen.
Vaak veel minder beangstigend, meer ruimte, stabieler. 
Misschien is het een optie om al een paard te laden, vaak zijn ze dan iets sneller geneigd om toch te proberen.
Eventueel licht verdovende pasta? ( kleine dosis domosedan?) Ik denk dat het paard daar meer baat bij gaat hebben.

Hier wil ik ook even op inpikken. Is het paard ooit al vervoerd geweest van waar je het nu gekocht hebt?
Mss dat als je er eerst te voet mee naar een andere locatie gaat je daar wel makkelijker kan laden. Omdat het dat niet weg moet van zijn vriendjes en de enige plek dat het ooit gezien heeft.
Mijn nieuwe paard was bij ophalen ook een ramp om te laden en heeft me een aantal keer goed geraakt. Ook al had ik alleen een hand op haar achterhand om te voorkomen dat ze van de laadklep zou gaan en zich verwonden. Maar ze moest weg van haar vriendjes (en moeder), die aan het roepen waren en weg van de enige plek die ze ooit in haar leven gezien had.
Toen we haar enkele weken thuis (waar haar weidegenootjes niet hysterisch op haar aan het roepen waren) opnieuw wilden laden, ging ze met een beetje geduld en kleine aanmoedigingen als vanzelf op de camionette.

Offline tinker

• *
« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2019, 19:10:49 »
Amai, da zou ik nooit riskeren met een vreemd paard, waar nog niks vertrouwen of band is, ineens zo'n tocht. Da's echt zot, maar soit , mijn mening doet er ni toe.
Zeker dat het paard dan wel verkeer en buitenritten gewend is ?? En de conditie hiervoor heeft ??
Probeer eerst nog eens met een camion, sommige paarden
 laden beter op een camion. Of schakel professionle hulp in als je het zelf niet voor elkaar krijgt. Superbenieuwd hoe dit gaat aflopen... Hopelijk heb je een goede verzekering.

Offline kiangara

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2019, 13:01:37 »
Succes voor je man!
Ik denk nu wel dat de man van Thellezora al heel wat paard-ervaring heeft en dit niet zomaar zal doen...  :denk:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juni 26, 2019, 13:18:35 »
Klopt, mijn man is 73 en heeft 50 jaar paardervaring, bovendien is hij erg rustig, heel geduldig en volhoudend, als het rijden niet lukt, al is daar geen reden toe, het is geen jong paard meer, dan zal hij gewoon aan de hand meekomen. Wordt vervolgd.

Offline antje

• *
« Reactie #9 Gepost op: juni 26, 2019, 14:40:08 »
Amai, seriueze tocht, succes voor je man  :thumbs:

Als hij (in de buurt van) Aarschot of Herselt is en iets nodig heeft, geef je maar een seintje, ik woon in de buurt.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #10 Gepost op: juni 26, 2019, 16:15:48 »
Dankjewel, hij gaat in Herselt slapen bij een vriendin die ook paarden heeft  :thumbsup:

Offline Linda G.

• *
« Reactie #11 Gepost op: juni 26, 2019, 16:55:37 »
Langs de ene kant denk ik : goed zot.
Langs de andere kant : zot zijn doet geen zeer.
De beste avonturen zijn diegene die niet te lang op voorhand gepland zijn.
Het is een hele onderneming, maar wat zou ik graag in zijn plaats willen zijn en ook zoiets ondernemen. Tja, ik weet het, zot zijn hé

Offline Tammy 2

• *
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2019, 14:24:15 »
Misschien een optie om Eva Saegerman eens te contacteren, is een krak in paarden met laadproblemen ;-)

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2019, 12:07:38 »
Het is niet de eerste keer dat hij meer dan 100 km te voet moet afleggen om een paard naar huis te brengen, hij is enkele jaren geleden al eens "gestrand" met zijn toenmalig paard ergens in de Ardennen, paard had een rugkneuzing opgelopen, het is een paard dat nooit vervoerbaar geweest is, zelfs lichte sedatie, een camion ipv trailer, een ander paard er eerst op zetten, alles wat hier al voorgesteld is,  is toen geprobeerd ook de hulp van een paardenfluisteraar die er prat op gaat dat ze àlle paarden op een trailer krijgt (no gain, no pay, het is no pay geworden). Het hoogtepunt van zijn ruiterjaar is altijd het 3-daagse ruiterkamp van de ATR/Equirencontres, daar gaat hij ook altijd te paard naartoe, gespreid over verschillende dagen, ondertussen verheugt hij zich op dit onverwachte en extra trektocht, hij heeft er zijn zinnen opgezet, dat paard zal naar huis komen en eens het thuis is en wat gewend aan zijn nieuwe omgeving en vertrouwen heeft in zijn nieuwe ruiter (ik zeg bewust niet "baas") , zal mijn man werken aan het laden ervan, rustig, zonder dwang en op zijn tempo.

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2019, 17:03:43 »
Pfoeh, amai!

Twister laadde eerst heel gemakkelijk, tot de merrie op de wei plots hinnikte omdat ze hem in de camionette zag gaan. Dan stond hij er even snel weer af  :doh: en daarna heeft het ook even geduurd eer we hem er goed en wel opkregen. Wanneer wij een paardencamionette aanschaffen weet ik ook weer waar op te trainen. Lang leve clickertraining  :vuistje: Floyd heb ik nog nooit alleen moeten laden, die stond telkens met 1 of meer vriendje op camionette of vrachtwagen (die van Eva Saegerman, zij heeft onze kudde verhuisd vorig jaar), geen idee hoe Floyd het zou doen als ik 'm in z'n eentje wil laden. Maar sowieso wil ik er met hem ook wel eens op clickeren. Les heb ik wel bij iemand die niet gemixed clickert, maar die 100% R+ werkt.

Hier is er een maand geleden iemand die van Duitsland kwam blijven logeren die een hele trektocht te paard aan 't doen was.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #15 Gepost op: juni 28, 2019, 17:16:13 »
Dat laden komt wel in orde  :thumbsup: Een trektocht vanuit Duitsland, super, zou mijn man ook wel zien zitten, probleem (allé "probleem" is dat, als hij weg is met zijn paard, er hier nog 3 staan en dat dan al het werk op mijn "frêle  :vuistje:" schouders neervalt en dat willen wij beiden niet.

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #16 Gepost op: juni 28, 2019, 17:19:39 »
Dat laden komt wel in orde  :thumbsup: Een trektocht vanuit Duitsland, super, zou mijn man ook wel zien zitten, probleem (allé "probleem" is dat, als hij weg is met zijn paard, er hier nog 3 staan en dat dan al het werk op mijn "frêle  :vuistje:" schouders neervalt en dat willen wij beiden niet.

Samen op trektocht en een paardenoppas laten komen bij de andere paardjes?  :mrgreen:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #17 Gepost op: juli 01, 2019, 23:40:17 »
Wij zijn ooit wel al samen op trektocht gegaan, is wel al lang geleden. Nu is mijn paard 31 jaar, hij kan niet meer op trektocht en ik kan moeilijk mijn honden aan een ander toevertrouwen. Toen ik op fietstocht was onlangs, heeft de Sloeber elke dag uren zitten wachten aan de deur van de slaapkamer in de hoop dat ik zou komen opdagen  :loved: :loved:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #18 Gepost op: juli 01, 2019, 23:44:50 »
Over Safirr en mijn man, ze zijn vanmiddag uit Landen vertrokken en waren rond 19u in Lubbeek, paardje is duidelijk nog niet veel alleen op de baan geweest, is wat onzeker en is bang voor koeien. Staat nu bij een boer op de wei en hinnikte mijn man tegemoet als deze hem kwam verzorgen en drenken.

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #19 Gepost op: juli 02, 2019, 00:23:23 »
Gelukkig is het niet de hittegolf van afgelopen week, het weer zit al mee! Hopelijk niet teveel koeien onderweg, of net wel, is ie mss ineens van z'n schrik af  :mrgreen:

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal