collapse

Auteur Topic: Kippen-topic  (gelezen 187404 keer)

Offline petitparis

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kippen-topic
« Reactie #2100 Gepost op: oktober 16, 2019, 12:55:13 »
Ik begrijp zeker ook jouw redenering en de legkippen die ik koop komen uit dezelfde fokindustrie, alleen een jaar vroeger, dan eentje dat ik zou "redden". En die beestjes bekomen enorm goed (zien er hier zelfs beter uit dan de legkippen uit de winkel). Mijn "raskippen" komen wel van hobbyfokkers.

Persoonlijk koop ikzelf zelden nog eieren in de winkel, eigenlijk alleen wanneer vriendlief het verzoek krijgt om meerdere cakes en biscuits te bakken. Die hoeveelheid eieren krijgen we meestal niet bijeengespaard en bv Tiramissu afleveren die puddinggeel is, doen we meestal ook niet (ook al is de smaak 10x beter)
en tja bereidde producten, dat is een moeilijk iets. Maar veganisme is voor mij persoonlijk een brug te ver. Ja ik wil vlees- en melk consumptie beperken, eitjes van "happy chicken" zoals een collega het noemt. Maar wanneer het op smaak aankomt, dan eet ik iets liever slechts af en toe dan met veel vervangproducten die qua smaak maar 90% halen  :oops:
Maar nu ben ik compleet off-topic aan het gaan.

Offline Perdita

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #2101 Gepost op: oktober 16, 2019, 13:00:38 »
Heb jij een leuk hobby adresje voor Araucana's? Voor Marans weet ik iemand, en voor Bonte Leghorn ook (hoewel een heel eind rijden wel).

Offline petitparis

• *
« Reactie #2102 Gepost op: oktober 16, 2019, 13:05:08 »
Heb jij een leuk hobby adresje voor Araucana's? Voor Marans weet ik iemand, en voor Bonte Leghorn ook (hoewel een heel eind rijden wel).
Mijn achterbuur kweekt ze eigenlijk semi-professioneel voor keuringen (ik was stomverbaasd). Hij heeft best grote rennen en veel kippen, zowel de variant met als zonder oorpluimen

Offline Perdita

• *
« Reactie #2103 Gepost op: oktober 16, 2019, 13:06:54 »
Ah, ga ik onthouden, wie weet :).

Offline petitparis

• *
« Reactie #2104 Gepost op: oktober 16, 2019, 13:08:59 »
ik heb even gegoogled op marans en wie weet wil ik die in de toekomst wel. Wist niet dat er zoveel kleurslagen waren...

Offline Perdita

• *
« Reactie #2105 Gepost op: oktober 16, 2019, 13:16:45 »
Ja, zijn niet enkel de zwart koperhals hŤ. Maar ze leggen allemaal chocolade eitjes :).

Ik vind dat zo tof, die verschillende kleurtjes. Maar we mogen niet klagen hier:

Offline petitparis

• *
« Reactie #2106 Gepost op: oktober 16, 2019, 13:21:53 »
oh leuk, begin te denken dat er in de lente een marans en een leghorn gaat komen  :mrgreen:

Offline Perdita

• *
« Reactie #2107 Gepost op: oktober 16, 2019, 13:42:51 »
oh leuk, begin te denken dat er in de lente een marans en een leghorn gaat komen  :mrgreen:

:mrgreen:

Als ik een Marans neem, gaat ze wss van hier komen: https://www.marans-cochinchickenfarm.be/over-ons/

Offline RustlingRose

• *
« Reactie #2108 Gepost op: oktober 16, 2019, 15:07:34 »
Awel Perdita, heel hard bedankt voor die argumentatie. Ik ben ook van mening dat een legkip redden, gelijk staat aan broodfok. Dankzij jouw redenering moet ik toch nadenken over mijn mening. Het is echt niet gemakkelijk...

Offline Perdita

• *
« Reactie #2109 Gepost op: oktober 16, 2019, 15:22:27 »
Ja, ik vind het ook niet gemakkelijk. En ik snap de vergelijking met broodfok heel goed hoor. En als dat dan wil zeggen dat je kippen bij een hobbyfokker koopt, is dat een goede uitkomst.

Maar echt, die kipkes zien openbloeien! Zo mooi! Ja, dat geeft mij een goed gevoel en dat is dus eigenlijk egocentrisch. Maar uiteindelijk geldt dat voor alle huisdieren en ik vind ook niet dat daar iets mis mee is :).
Het is natuurlijk niet allemaal mooi hoor, want die hennen leven vaak minder lang en kunnen vlugger een probleem krijgen aan hun legapparaat. Maar dat weet ik en ik denk dan maar "wat ze gehad hebben, hebben ze gehad" :).

Offline nalake

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #2110 Gepost op: oktober 29, 2019, 17:20:23 »
Anderhalve maand na Barbara, is nu ook ons ander ex-legbatterijkipje Julia gestorven...  :cry:

Offline Perdita

• *
« Reactie #2111 Gepost op: oktober 30, 2019, 10:27:31 »
Anderhalve maand na Barbara, is nu ook ons ander ex-legbatterijkipje Julia gestorven...  :cry:

Sterkte Nalake. Was het bij haar plots?

Offline kathytjeuh_newfy

• *
« Reactie #2112 Gepost op: oktober 30, 2019, 11:58:30 »
Veel sterkte nalake  :huggg:

Hier is spikkel na 6 maand niet meer broeds  :vuistje: :fuu:
De andere nog wel. Echt ongelofelijk. Zo lang :shock:

Offline nalake

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #2113 Gepost op: oktober 30, 2019, 12:54:37 »
Sterkte Nalake. Was het bij haar plots?

Ja, op enkele dagen tijd.
Ze heeft nog enkele inspuitingen gehad bij de dierenarts eergisteren en gisteren ochtend lag ze dood in de doos. (Had haar binnengezet in een doos)
Ze had blijkbaar wel wormpjes in haar mest.
Ze was ook niet zo jong meer, kwam uit legbatterij en toch al ruim drie jaar bij ons.

Offline Perdita

• *
« Reactie #2114 Gepost op: oktober 30, 2019, 13:15:11 »
Heb je nog andere kippen nu? Mss is het dan wel een goed idee om de mest eens te laten onderzoeken en je kippen te ontwormen.
Eens een  worm in de kak kan geen kwaad hoor, maar als het een echte besmetting is, dan wel natuurlijk.
(Een dierenarts in een kippengroep op facebook raadt Flubenol aan omdat het tegen de meeste wormen wel goed helpt. De eieren mogen ook gewoon gegeten worden met dit middel. Niet elke dierenarts heeft het.)

Ik gooi regelmatig eens een schepje diatomeeŽnaarden door hun voer, dat zou ook helpen tegen wormen.

@Kathy; zes maanden! Dan word ik onnozel :lol:. Cruella was ook tegen het broeds zijn aan, vorige week. Ik heb haar direct de toegang tot de legnesten ontzegt. Na 3 dagen was het over. Ik denk omdat ik er vlug bij was, maar ook omdat het gewoon niet het seizoen is. Ik vermoed dat ze volgende zomer hardnekkiger gaat zijn.
Ik ben dat niet meer gewoon, dat broeds zijn.

Hier mocht ze efkes binnen, omdat ik de deur naar de legnesten terug even open had gezet (Hilde dacht dat ze een ei ging leggen maar het was vals alarm).
Ze mocht haantjes kijken, maar was niet onder de indruk  :mrgreen:.

« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2019, 13:44:50 door Perdita »

Offline kathytjeuh_newfy

• *
« Reactie #2115 Gepost op: oktober 30, 2019, 13:39:01 »
Wij hebben dit nog gegeven omdat we een vermoeden van wormen hadden https://www.junai.nl/finendo-cox-worm-500ml.html?gclid=Cj0KCQjw6eTtBRDdARIsANZWjYY-TZp4dzfuwqahRfeLXf55GZQDpKQJa_DdJsJ2ddnDA4rNlI_3hGsaAgMLEALw_wcB
Op diezelfde site ook meelwormen gekocht. In een grote emmer. Hier in de dierenwinkel kosten ze echt veel meer.

Wat een leuke foto ! Leuk he als ze zo tam zijn. :yes:

Hier hebben we ze elke keer van hun nest gehaald tot 6x per dag. Deurtje dicht van hok na dat de rest gelegd had maar dan broeden ze gewoon in de aarde  :zot: nu is Peppie dus al +6 maanden broeds. Was dezelfde tijd begonnen als spikkel dus mss stopt ze binnenkort  :mrgreen:.

Offline nalake

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #2116 Gepost op: oktober 30, 2019, 19:20:11 »
We hebben nu nog twee kippen, een sussex en een mechelse koekoek. Ik heb hen pas sinds maart, het zijn nog jonge en sterke kippen. Maar de kans is groot dat ze ook wormen hebben. Zou komen van de wilde duiven die hier komen mee eten. De dierenarts heeft baycox meegegeven, we mogen dan gedurende 14 dagen de eieren niet meer eten.

Merci nog voor de tips Kathy en Perdita.

Wat een leuke foto!

Offline Perdita

• *
« Reactie #2117 Gepost op: oktober 30, 2019, 19:24:19 »
Dat is tegen niet tegen wormen maar tegen coccidiose, maar ik neem aan dat de Da dan wel weet dat je kipje dat had. Daar kunnen ze inderdaad vlug erg ziek van worden.
Hopelijk worden de anderen niet ziek, maar dat zal dan wel niet. Goeie moed!

Volg ons op instagram

Eurodogshow Kortrijk: 56e Internationale Rashondenshow
De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal