collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Kippen-topic  (gelezen 111500 keer)

Offline myriam.e

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3728 HV-Punten
Re: Kippen-topic
« Reactie #740 Gepost op: september 18, 2013, 18:43:10 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik ben de laatste keer bij de DA geweest dit WE voor de kippen. Ze zijn nog steeds even ziek. Nu hebben ze een 'atoombom AB' gehad, dat weinig wordt gegeven. 10 dagen. Als het dan nog niet beter is, moeten ze er vanzelf doorkomen. DA kan verder ook niets meer doen.

Britt ik hoop dat ze erdoor komen ,zo'n atoombom AB(nog nooit van gehoord) zal wel straf zijn zeker ? :huggg:

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #741 Gepost op: september 18, 2013, 19:04:49 »
Britt ik hoop dat ze erdoor komen ,zo'n atoombom AB(nog nooit van gehoord) zal wel straf zijn zeker ? :huggg:

Doxycycline, voor varkens en pluimvee. Hij zei dat dat het laatste redmiddel AB was en dat ze dit niet graag geven, enkel als andere middelen uitgeput zijn.

Maar op het kippenforum zeggen ze dat het nu wel zal beteren.
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Offline myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #742 Gepost op: september 18, 2013, 19:19:25 »
Oh daar duim ik voor :thumbs:

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #743 Gepost op: september 18, 2013, 21:25:50 »
Dat kan je niet vermijden, ze komen binnen via wilde vogels en verstoppen zich in alle kieren, om de kippen 's nachts aan te vallen.
Hoe minder kieren en strooisel, hoe minder schuilplaats. Maar dat is bijna onhaalbaar. En zelfs bij goede hygiēne krijg je het...

Ik neem elk WE de drollen weg uit de houtkrullen in het nachthok en ververs het hooi in de legnesten. Eens om de 14 da vervang ik alle houtkrullen. En eens in de maand schuur ik vloer, wanden, nesten, zitplanken en slaaphokken met dettol. (Maar dat hoeft in se niet zo vaak)
Ok! Bedankt :) Ik haal de strontjes ook elk weekend eruit. De krullen verander ik om de 3 weken.

Ik hoop dat je kippen erdoor komen  :pray: Hoeveel zijn het er in totaal?

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #744 Gepost op: september 18, 2013, 21:58:36 »
Ok! Bedankt :) Ik haal de strontjes ook elk weekend eruit. De krullen verander ik om de 3 weken.

Ik hoop dat je kippen erdoor komen  :pray: Hoeveel zijn het er in totaal?

Met 2 kippen is eens in de 3 weken verversen vast ruim voldoende!

Ik heb er... VEEL:
- 2 bruine leghennen (niet ziek)
- het koppel zijdehoenders (niet ziek)
- 2 wyandottekrielen (ziek)
- 3 maransen (heel ziek)
- 5 volwassen mix hollandse krielhennen (deels ziek)
- 3 halfwas mix h. krielhennen (hopelijk niet ziek)
- 4 mix h. krielkuikens, waarvan helaas vermoedelijk nog 2 haantjes (idem)
- het rare haantje Fledermaus, dat ik geadopteerd heb omdat het verweesd in de buurt rondliep. Hij zit niet bij mijn kippen, maar loopt los in de tuin (idem).

22 stuks, dus.

En 2 verliezen tot nog toe: de grote grijze doodgedaan en een kriel gestorven.

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #745 Gepost op: september 19, 2013, 10:03:44 »
Ik val hier ook even binnen. Onze Henri is weduwenaar geworden, zijn laatste 3 ladies zijn gepakt door een marter, en nu is hij maar heel zielig en alleen.

Wij zijn dus op zoek naar iemand die hennen heeft die weg mogen om onze Henri zijn harem te vervoegen.

Ras maakt niet zo veel uit, bij voorkeur leghorn, maar da's blijkbaar niet zo makkelijk te vinden. Het mogen alleen zeker geen krielen zijn.

Iemand?

Offline myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #746 Gepost op: september 19, 2013, 10:10:25 »
Ik val hier ook even binnen. Onze Henri is weduwenaar geworden, zijn laatste 3 ladies zijn gepakt door een marter, en nu is hij maar heel zielig en alleen.

Wij zijn dus op zoek naar iemand die hennen heeft die weg mogen om onze Henri zijn harem te vervoegen.

Ras maakt niet zo veel uit, bij voorkeur leghorn, maar da's blijkbaar niet zo makkelijk te vinden. Het mogen alleen zeker geen krielen zijn.

Iemand?

ocharme Henri

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #747 Gepost op: september 19, 2013, 10:27:57 »
...
22 stuks, dus.
...
Amai ja, dat zijn  er veel!  :shifty: Ik duim dat ze er een voor een doorkomen!

Lesley & Cindy hebben hier op 12 dagen, 10 eieren gelegd (ik vermoed zelfs 12, want vanavond zullen er ook wel 2 liggen). Niet slecht voor 2 kiekens die weken niets hebben gelegd  :dance:
En ze beginnen zich goed te voelen. Cindy heeft absoluut geen schrik van mij, zou zelfs uit mijn hand komen eten (maar daar heb ik schrik van  :mrgreen:) en ze is echt komisch! Wanneer ik het deurtje van hun kot ga opendoen, tuur ik altijd door de opening om te zien of ze er nog zitten (ze zitten op hun stok dus ik kan ze zo niet zien zitten) en sinds kort gaat het kopke van Cindy dan altijd naar beneden om naar buiten te kijken, zowel zij als ik verschieten iedere keer :lol:

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #748 Gepost op: september 19, 2013, 20:40:45 »
Fie: hoe jammer! Waren dat nog die speciale, mooie hennen die jullie hadden?

RR: plezant, he! Ik verbaas mij er altijd over hoe een band je met kippen kan opbouwen  :wink:

Hier is er volgens mij lichte beterschap. Het hoest en proest nog langs alle kanten, maar de maransen zijn voor het eerst in 2 weken op hun vers graan gevlogen als hongerige wolven. Opnieuw eetlust wil meestal wel zeggev dat ze op de goede weg zijn. Blij!

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #749 Gepost op: september 19, 2013, 22:24:52 »

RR: plezant, he! Ik verbaas mij er altijd over hoe een band je met kippen kan opbouwen  :wink:

Hier is er volgens mij lichte beterschap. Het hoest en proest nog langs alle kanten, maar de maransen zijn voor het eerst in 2 weken op hun vers graan gevlogen als hongerige wolven. Opnieuw eetlust wil meestal wel zeggev dat ze op de goede weg zijn. Blij!

Ja, dat waren inderdaad nog die mooie hennen, leghorns allemaal. We hebben ze heel lang gehad, doordat het kippenhok bij in het varkenshok zit, zitten ze daar echt wel veilig, geen enkel roofdier haalt het in zijn hoofd 's nachts dat hok binnen te dringen. Maar met het mooie weer sliepen onze kippen vaak buiten in de eiken in ons kippenhok, ze zijn wellicht langs de verkeerde kant uit de boom gesprongen, en zo in de wei van de buren terecht gekomen, en dan zijn het natuurlijk vogels voor de kat (of kippen voor de marter :mrgreen: )

Karel had er nieuwe gevonden zei hij, hij mag zondag eens gaan kijken. Op zich missen we ze niet, eieren hebben we er toch niet van (onze varkens eten die op nog voor ze goed en wel de grond raken :lol: ), maar Henri heeft echt wel nood aan hennen, dat zien we aan hem.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2013, 22:26:28 door Fie »

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #750 Gepost op: september 19, 2013, 22:44:11 »
Ja, dat waren inderdaad nog die mooie hennen, leghorns allemaal. We hebben ze heel lang gehad, doordat het kippenhok bij in het varkenshok zit, zitten ze daar echt wel veilig, geen enkel roofdier haalt het in zijn hoofd 's nachts dat hok binnen te dringen. Maar met het mooie weer sliepen onze kippen vaak buiten in de eiken in ons kippenhok, ze zijn wellicht langs de verkeerde kant uit de boom gesprongen, en zo in de wei van de buren terecht gekomen, en dan zijn het natuurlijk vogels voor de kat (of kippen voor de marter :mrgreen: )

Karel had er nieuwe gevonden zei hij, hij mag zondag eens gaan kijken. Op zich missen we ze niet, eieren hebben we er toch niet van (onze varkens eten die op nog voor ze goed en wel de grond raken :lol: ), maar Henri heeft echt wel nood aan hennen, dat zien we aan hem.

Zijn ze overdag of in de vroege ochtend gepakt, dan?

Een haan alleen is idd niks. Zo is er eens eentje vd verre buren spontaan bij mijn kippen ingetrokken toen zijn eigen hennen doodgebeten werden!

Offline musher1

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 153 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #751 Gepost op: september 20, 2013, 21:59:38 »

:thumbs:

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #752 Gepost op: september 23, 2013, 13:18:57 »
Houston, we've got a problem!

Een maand geleden ongeveer (29 aug), adopteerde ik twee kippen van 20 weken (een Mechelse koekoek en een kleiner exemplaar, met van die pluimpoten) van een vriendin die teveel kippen had. Ze had ook één haan van dezelfde leeftijd, die nam ik niet mee.

Twee dagen nadat de kippen bij ons geïntroduceerd waren, vond ik onder de legstok (dus niet in het legnest) twee kapotte eieren zonder schaal: een groot (normaal formaat) en een klein. Ik dacht: dat zal van de twee nieuwelingen zijn.

Sinds eind vorige week, merken we dat de kleinste kip kraait zoals een haan... Maar voor de rest doet ze niets dat aan een haantje doet denken: ze zit niet achter de andere kippen, ze rijdt er niet op, ze heeft geen uitgesproken kam. Het kraaien doet ze ook enkel 's morgens, wanneer ze andere hanen hoort, en dan nog heel zachtjes. Volgens mij (mijn man verklaart mij gek) is het een hen met hanengedrag. Hoe verklaar je anders die twee eieren?

Maar hoe kan ik nu 100% zeker zijn? Hoe kan ik te weten komen of mijn kip een haan of een hen is? En wat als het een haan is? Ons kippenhok is onder het slaapkamerraam van onze buren, een haan houden is dus nooit een optie geweest... Kan je zo'n beest laten castreren of iets dergelijks? Men zegt mij van die gewoon gratis weg te geven aan een handelaar op de dierenmarkt, maar daar heb ik het erg moeilijk mee en ik ben dus ook niet van plan dat te doen...

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #753 Gepost op: september 23, 2013, 17:40:28 »
Ik lees nu veel op het kippenforum.nl en blijkbaar komt het af en toe voor, een soort 'hermafrodiet' kip. Een hoen, dus , dat net als de jouwe (als het echt zo is) hoen- én haanachtige kenmerken vertoont.
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=60587&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Kip+kraait

Het duurt bij koekoeken ook nogal lang eer je echt goed kan uitmaken 'wat' ze zijn, ze groeien traag uit.
Jonge hanen vormen hun mannelijkheid pas op termijn. Ze treden kippen niet als ze heel jong zijn.

Afwachten, zou ik zeggen, tot 'ze' echt duidelijk aan de leg gaat OF 'hij' duidelijk gaat kraaien. Je kan 'hem' nog weg doen als hij echt storend gaat kraaien.

Castreren bestaat niet bij kippen. Enfin, het wordt HEEL zelden gedaan, omdat de ballen in de buikholte zitten.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2013, 17:45:40 door elliot »

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #754 Gepost op: september 23, 2013, 17:43:18 »
Twee eieren op 24u van dezelfde hen kan overigens wel. In het begin gaat dat allemaal onregelmatig, bewijs daarvan is het feit dat het een klein eitje en een groot was, zonder schaal dan nog. Typisch voor de eerste productie. Maar het is natuurlijk niet zeker dat ze van dezelfde kip zijn... Gewoon effe afwachten.

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #755 Gepost op: september 24, 2013, 07:50:21 »
Ok, ik wacht af. 't Is trouwens mijn man die beweert dat het de kleinste is die kraait, volgens mij zou het ook wel eens de koekoek kunnen zijn (omdat die wel al een mooie kam heeft). Ik moet de kraaier nog op heterdaad betrappen!

En ondertussen zal ik de buren al maar gaan verwittigen dat we 'eraan werken'.

Die twee eitjes zijn niet op 24u gelegd, maar op een nacht tijd (12u???). Het was tijdens de eerste nachten, toen ik de nieuwe kippen nog opsloot in het hok 's nachts. 's Avonds geen eitjes te zien, 's morgens twee eitjes kapot onder de stok...

Wel jammer, dat castreren niet echt een optie is.

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
  • Alle honden zijn belangrijk, ook straathonden.
« Reactie #756 Gepost op: oktober 16, 2013, 07:55:53 »
Dax liet de kippen altijd redelijk met rust, deze morgend is hij in de kippenren binnengebroken  :oops: :oops:

enig idee waarom hij dat nu ineens doet?

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #757 Gepost op: oktober 16, 2013, 09:47:49 »
Dax liet de kippen altijd redelijk met rust, deze morgend is hij in de kippenren binnengebroken  :oops: :oops:

Geen enkel idee, we hadden het overlaatst met Ziva ook voor. 4 jaar lang de kippen bijna geen blik gegund en enkele weken geleden is ze onze ren ook binnengebroken. We hebben ons ren meer moeten verstevigen zodat ze er niet meer bij kan. (Zelfs een nood-sluis voor de kippen gemaakt zodat ze naar hun hok kunnen vluchten)
Het is lastig, maar ik vrees dat buiten je kippenren aanpassen er niet veel aan te doen is...

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #758 Gepost op: oktober 17, 2013, 17:03:32 »
Zodadelijk komt er iemand via kapaza het haantje fledermaus halen. Ik heb er eigenlijk wel spijt van. Hij zit hier nu al een tijd vrij in de tuin (niet in contact met de kippen die ziek zijn) en het was zo leuk dat hij elke keer kwam aangelopen als ik buiten kwam.

Maar ja, geen krielhanen meer (vooral geen krielkuikens!) had ik gezegd ėn ik kan de honden sinds hij er is niet meer met een gerust hart in de tuin laten.

Het is de beste oplossing, maar pff, zelfs van een kip kan ik moeilijk scheiden. Maar bon...

Voor de rest gaat het nog steeds niet goed met de andere kippen. De DA gaf nu de ėcht allerlaatste AB kuur mee en dan MOET ik stoppen. Degenen die nog niezen daarna zullen er op eigen kracht moeten doorkomen, of niet...
Als het nog lang duurt raadt hij me aan van ze allemaal dood te doen (omdat het risico op blijvend sukkelen vanaf nu groot is) en in de lente opnieuw te beginnen.

Maar ik ben pas vorig jaar helemaal opnieuw begonnen na de vos... En ik heb nu een paar heel leuke raskippen. Niet leuk.

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #759 Gepost op: oktober 17, 2013, 17:04:59 »

Ineens overprikkeld door een kip die drukker deed dan anders? Of honger? Ben heeft ook eens een kip gepakt en opgegeten toen hij op regime stond. En normaal mogen de kippen gewoon voor zijn neus paraderen.  :weetniet:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal