collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Kippen-topic  (gelezen 111495 keer)

Online Tinne1990

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3519 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kippen-topic
« Reactie #660 Gepost op: augustus 20, 2013, 17:14:28 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
ai  :?  :huggg:

Onze stresskippen zijn al wat aan het ontstressen. Ze hebben toch een ei gelegd, dus misschien hebben ze toch niet te veel stress?

Ik denk dat jij om tips vroeg he?

- een deel van de ren afschermen met een stuk zeil of iets dergelijks, moest dat nodig zijn (dan zien ze de honden niet)
- de ren interessant maken: wat hooi strooien met meelwormen tussen, een blok hout met gaten waar je insectjes in kan verstoppen,...

Goed dat ze een ei gelegd hebben  :thumbs:

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #661 Gepost op: augustus 20, 2013, 17:36:35 »
wij zijn vorig jaar zo ook 10 kippen kwijtgeraakt ,
ik ga voor de nieuwe kippen nu een afgesloten kippenren met gaas maken waar ze savonds inkunnen  :)

Het ding is dat ik hier 30 are wei heb, wara ik na het vertrek deze lente van mijn paard en ezel graag véél kippen op gehoudennhad. Dat is al niet mogelijk, want ze slapen nu in de afgemaakte schuilstal met luik dat 's avonds gesloten wordt. Da's een dikke 3x4m, dus om gezondheidsredenen kan ik daar helaas geen tientallen stuks pluimvee in kwijt.

Dus realiseer ik de droom beperkt. Een overdekte kippenren past daar echt niet in, want ik zie ze zo graag scharrelen door de weides. Dus als het nu nog blijft mislukken met het ophokken, dan stop ik er maar gewoon mee, denk ik. (Maar dat zeg ik altijd na grote verliezen en ik kan het dan toch niet laten, ben gek van kippen)
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Offline T-web

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 132 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #662 Gepost op: augustus 20, 2013, 20:34:16 »
tja heeft niets met uren te maken, de mijne slapen in de winter in hun kot en in de zomer moet ik ze er altijd inzetten, als het in hun kopje zit krijg het er maar uit. Dak gewoon ontoegankelijk maken om erop te slapen....
Kippen die niet binnen willen in het nachthok, kippen in volle produktie die plots niet meer leggen, bleke kopversierselen etc...negen kansen op de tien zit je met bloedluizen in het hok.
Bloedluizen zuigen zich ’s nachts vol bloed en zoeken ‘s ochtends meteen een donkere schuilplaats in het hok. Je vindt ze dan onder een zitstok, een plank of in spleten.
In de winter zijn deze nauwelijks actief s' zomers des te meer.

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #663 Gepost op: augustus 20, 2013, 22:02:18 »
Kippen die niet binnen willen in het nachthok, kippen in volle produktie die plots niet meer leggen, bleke kopversierselen etc...negen kansen op de tien zit je met bloedluizen in het hok.
Bloedluizen zuigen zich ’s nachts vol bloed en zoeken ‘s ochtends meteen een donkere schuilplaats in het hok. Je vindt ze dan onder een zitstok, een plank of in spleten.
In de winter zijn deze nauwelijks actief s' zomers des te meer.

Ja, dat is wel waar. Checken door met een papieren zakdoen te wrijven onder de zitstok. Hangt er bloed aan, dan is het van dat.

Maar ik denk dat het hok van rustlingrose wel splinternieuw was en de kippen wilden er al niet in, dus mss toch kleine kans.

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #664 Gepost op: augustus 20, 2013, 22:13:16 »
Hier toch nog eens een lans breken voor deftig ontwormen van de kippen.

Ik heb mijn 3 leghennen, die sinds aankoop juni vorig jaar altijd wat schraal waren, in april dit jaar ontwormd.
Daarna zijn er 2 gekregen zijdehoenders bijgekomen en maransen (maar die maransen betrouw ik wel qua gezondheid).

De conditie van de leghennen werd nog slechter, leg minderde drastisch, heel mager, ruige veren, tot bol zitten vorige week. Ik heb vorige week opnieuw ontwormd via het drinkwater, dus alle kippen en kuikens zijn nu behandeld. Ook de stal geschrobd met dettol en gebrand achteraf.

Je wil niet weten welke wormen ik heb teruggevonden in hun uitwerpselen tijdens de 2 volgende dagen. Vreselijk! Grote spoelwormen die op het eerste zicht niet in een kip kunnen passen en nog andere soorten wormen!
Daardoor hadden er sommigen een maag-darmontsteking. Nu zijn ze al 2 dagen aan de AB (ook begin van het snot) en daarna volgt een vitaminenkuur voor hun herstel.

Op een paar dagen gaat het al stukken beter. Het zijn heel andere kippen!

Dus:
- tijdig ontwormen. Ik doe het nu met piperazine in het drinkwater. Wel 14 dagen alle eieren weggooien.
- bij toevoeging nieuwe kippen altijd waakzaam zijn. Ze kunnen niet alleen wormen meebrengen, maar ook infecties waartegen ze zelf resistent zijn, maar je eigen groep niet.

Offline T-web

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 132 HV-Punten
« Reactie #665 Gepost op: augustus 21, 2013, 00:05:37 »
En toch zijn bloedluizen het grootste probleem in onze hokken tijdens de zomer. De meeste mensen weten het niet eens en gaan pas op zoek naar informatie indien ze zelf onder de luizen komen te zitten bij het verzamelen van de eieren bvb.
Deze engertjes verstoppen zich overdag en komen massaal s'nachts te voorschijn om bloed te zuigen bij de kippen.
Ik zou iedereen met kippen eens willen aanraden om nu bvb. met een pillamp, eens te gaan kijken in hun hoenderhok....wedde n dat de meesten gaan verschieten van het showspel.
En zich niet meer gaan afvragen waarom de dieren niet in hun hok willen !
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2013, 00:07:26 door T-web »

Offline Chocky

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 85 HV-Punten
« Reactie #666 Gepost op: augustus 21, 2013, 07:19:18 »
Hier wordt er in de zomer preventief behandeld  :happywink: + ze hebben ook look in hun water.
Wat de vossen betreft, hier doen we het zo, en vossen zijn er, in de zomer zie je ze spelen bij schermering op de straat, steenmarters zijn er ook.

Mijn stuk waar de kippen lopen 10 op 4 volledig overtrokken met een reigernet, draad op de grond rondom en nog eens kippendraad tot op een zekere hoogte.

Mijn buur met een stuk van zeker 30 are, volledig rondom draad op de grond, kippendraad tot op zekere hoogte, omheining rondom zoals in het leger, draad schuin naar buiten laten in een hoek van 90 graden, daar stroomdraden op en ook draden voorzien die connectie maken met de grond, anders zou het geen nut hebben  :fuu: Hij is nog steeds vos vrij, steenmarter vrij, ratten vrij etc

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #667 Gepost op: augustus 21, 2013, 07:43:16 »
mijn kippie is er!!!
al een dikke week maar ben er nog niet toe gekomen het hier te plaatsen.
ze is nog even alleen, maar daar komt gelukkig zondag verandering in.
en vandaag haar eerste eitje mogen uit het hok halen, ben supertrots :dance:

zal later wat foto's zetten :yes:

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #668 Gepost op: augustus 21, 2013, 08:13:27 »
Hier wordt er in de zomer preventief behandeld  :happywink: + ze hebben ook look in hun water.
Wat de vossen betreft, hier doen we het zo, en vossen zijn er, in de zomer zie je ze spelen bij schermering op de straat, steenmarters zijn er ook.

Mijn stuk waar de kippen lopen 10 op 4 volledig overtrokken met een reigernet, draad op de grond rondom en nog eens kippendraad tot op een zekere hoogte.

Mijn buur met een stuk van zeker 30 are, volledig rondom draad op de grond, kippendraad tot op zekere hoogte, omheining rondom zoals in het leger, draad schuin naar buiten laten in een hoek van 90 graden, daar stroomdraden op en ook draden voorzien die connectie maken met de grond, anders zou het geen nut hebben  :fuu: Hij is nog steeds vos vrij, steenmarter vrij, ratten vrij etc

Amai, bij je buur is het echt kip-catraz! Jammer genoeg wel heel prijzig, he  :denk:

Offline Chocky

• *
  • 85 HV-Punten
« Reactie #669 Gepost op: augustus 21, 2013, 08:28:16 »
das waar maar hij heeft het stukjes bij stukjes gedaan, zo viel het nog mee.

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #670 Gepost op: augustus 21, 2013, 09:03:24 »
Ik denk niet dat er bloedluizen zitten, maar zal vanavond eens de tip met de zakdoek doen.

Deze kippen zijn zo'n loopplankje naar 't kot niet gewoon. Gisteren hebben ze 4u op het kot gezeten, ze zijn tegen de avond er dan afgekomen en dan zaten ze onwennig rond dat plankje te draaien. Heb ze er dan zelf ingezet.

Met de hond gaat het al beter, ze lopen niet meer hysterisch weg nu ze door hebben dat de hond niet in de ren kan. Straks ga ik nog langs in de HUBO en kijk ik voor een stuk zeil (heel de ren omzeilen zal veel te kostelijk zijn, 't is een vrij grote ren).
Bedankt voor de tips  :thumbs:

@elliot, yuk van die wormen  :? kippekes zullen nu wel content zijn.

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #671 Gepost op: augustus 21, 2013, 12:11:36 »
Dilemma... Na een oproep op Facebook voor nieuwe kippetjes om mijn achtergebleven Witteke te komen vergezellen, heb ik twee reacties gekregen. Één vriendin zit met een overschot aan jonge hennen, waar ik mag uit komen kiezen (4 maanden oud) een andere heeft kuikens die nog een tijdje bij mams moeten blijven.

Wat heeft de beste kans op slagen om bij mijn volwassen kip te introduceren? Dames van zo'n 4 maanden of kuikens die bij mama weg mogen (op +- 8 weken, veronderstel ik). En bij zo'n kuikens van 8 weken, heb je daar extra dingen voor nodig? Zijn katten daar nog in geïnteresseerd of zijn die al groot genoeg? Onze katten kennen wel kippen, maar ik heb geen zin in een bloedbad... Ik heb een beetje het gevoel dat ik best die jonge hennen ga halen, maar wat denken jullie?

Offline Chocky

• *
  • 85 HV-Punten
« Reactie #672 Gepost op: augustus 21, 2013, 12:17:33 »
ik zou voor de dames van 4 maand gaan, bij de kuikens kunnen er met wat tegenslag haantjes bij zitten, tenzij ze al geselecteerd zijn. Kuikens hebben speciale voeding nodig, soms nemen eksters ze etc, ik zette die toch altijd beschut tot ze groot genoeg waren?

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #673 Gepost op: augustus 22, 2013, 22:12:35 »
Ik heb me zorgen om niets gemaakt, de kippen gaan nu al 2 dagen achter elkaar rond 20u uit zichzelf op stok zitten in hun hok! :clap:

Offline KW

• *
  • 901 HV-Punten
« Reactie #674 Gepost op: augustus 23, 2013, 10:27:19 »
Ik heb me zorgen om niets gemaakt, de kippen gaan nu al 2 dagen achter elkaar rond 20u uit zichzelf op stok zitten in hun hok! :clap:

:thumbs:

Offline musher1

• *
  • 153 HV-Punten
« Reactie #675 Gepost op: augustus 23, 2013, 17:47:43 »

onze nieuwe huurders   :mrgreen:

Offline musher1

• *
  • 153 HV-Punten
« Reactie #676 Gepost op: augustus 23, 2013, 17:48:31 »

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #677 Gepost op: augustus 23, 2013, 18:11:01 »
Mooi!

Offline Chocky

• *
  • 85 HV-Punten
« Reactie #678 Gepost op: augustus 23, 2013, 19:19:53 »

Wit om de honden nog een beetje uit te dagen, straks denken ze dat het de flossen zijn die rondlopen

Offline musher1

• *
  • 153 HV-Punten
« Reactie #679 Gepost op: augustus 24, 2013, 11:19:51 »
Wit om de honden nog een beetje uit te dagen, straks denken ze dat het de flossen zijn die rondlopen

die lopen achter de hangaar ,
dus de honden kunnen ze niet zien   :)

ze hebben daar 20m op 16m om hun te amuseren   :mrgreen:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal