collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Kippen-topic  (gelezen 111333 keer)

Offline flanel

• warme hondenvriend
  • *
  • 660 HV-Punten
Re: Kippen-topic
« Reactie #580 Gepost op: juni 18, 2013, 08:28:33 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
onze eieren worden gepikt.... :doh:
Probeer er telkens zo snel mogelijk bij te zijn, vanaf er een eitje is het weg te nemen... maar we hebben meer geen eieren dan wel... :muur:

Offline elliot

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 949 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #581 Gepost op: juni 18, 2013, 08:46:42 »
Probeer er telkens zo snel mogelijk bij te zijn, vanaf er een eitje is het weg te nemen... maar we hebben meer geen eieren dan wel... :muur:

Zeker dat de kippen hun eitjes niet zelf opeten? Als ze kalkgebrek hebben doen ze dat soms. Als je oesterschelp gaat kopen en dat bijgeeft stopt dat meestal (en ze mogen dat sowieso bij krijgen, zelfs al zouden ze hun eitjes niet zelf opeten).
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #582 Gepost op: juni 18, 2013, 09:24:03 »

Hebben wij ook gehad, bij ons waren het de eksters. We hebben dat opgelost door flapjes voor de ingang van het hok te hangen. Die flapjes waren ongeveer 10cm breed, van zo'n dikke vijverplastic. Je moet de kippen dan wel enkele avonden in hun hok helpen, zodat ze leren de flapjes opzij te duwen (of je kan de flapjes in het begin half open laten hangen). De flapjes zijn te zwaar voor de eksters.

Offline doglover0147

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 326 HV-Punten
« Reactie #583 Gepost op: juni 18, 2013, 14:24:54 »
kunnen kippen stervan van de stress ofzo?
..A home without a dog is just a house..

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
  • Alle honden zijn belangrijk, ook straathonden.
« Reactie #584 Gepost op: juni 18, 2013, 15:28:44 »
ze wilde niet meer eten?
kippen zien er taai uit, als je ziet dat ze ziek zijn is het meestal te laat. jong kippen die je bijhaalt moet je heel goed monitoren.
ik geef altijd aan jonge kippen druppels tegen coccidiose, dat is doodsoorzaak nr 1.
die kippen eten niet meer en zijn lusteloos, maar dit is het terminale stadium. de parasieten hebben op dat ogenblik heel de darm al kapotgemaakt.

ze had de dag ervoor nog gewoon meegegeten  :weetniet:

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #585 Gepost op: juni 18, 2013, 15:31:38 »
Iemand enig idee wat je moet doen met eendenkuikens?
Moeten moeder + kuikens gescheiden worden van de andere eenden (andere zijn allemaal mannelijk, vrouwtje was normaal ook mannelijk, maar foutje van de natuur  :vuistje: )

Wat hebben die nodig van eten, bestaat er commerciale voeding voor eendenkuikens?

Is het perse nodig om die in een broedkast met lamp te zetten,
want overal leest ge dat, maar kan het ook niet natuurlijk blijven en de moeder de kuikens laten opvoeden ofzo?
Da's toch altijd plezanter als het natuurlijk kan blijven.

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #586 Gepost op: juni 18, 2013, 17:11:38 »
Iemand enig idee wat je moet doen met eendenkuikens?
Moeten moeder + kuikens gescheiden worden van de andere eenden (andere zijn allemaal mannelijk, vrouwtje was normaal ook mannelijk, maar foutje van de natuur  :vuistje: )

Wat hebben die nodig van eten, bestaat er commerciale voeding voor eendenkuikens?

Is het perse nodig om die in een broedkast met lamp te zetten,
want overal leest ge dat, maar kan het ook niet natuurlijk blijven en de moeder de kuikens laten opvoeden ofzo?
Da's toch altijd plezanter als het natuurlijk kan blijven.

Tuurlijk kan het natuurlijk! Mijn krielen blijven altijd bij hun kuikens tot ze volledig in de pluimen zitten. Geen lampen hier!
Scheiden van de volwassen eenden zou ik wel doen. Het kan goed gaan, maar soms zijn volwassen dieren agressief naar jongen toe en bijten ze dood (heb ok 3 j geleden gehad).
Voor eten: opfokkruimel (voor kippenkuikens). Te koop in dierenzaak.

Heel erg opletten als ze groot worden en je geeft een diepe drinkbak: leg er ook een plank in dat ze eruit kunnen. Helaas zijn er zo bij ons thuis, toen ik kind was, 6 verdronken op 1 namiddag.

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #587 Gepost op: juni 18, 2013, 17:18:50 »
tnx!

is niet voor mezelf.
Maar ze gaan idd gescheiden worden van de rest voorlopig (samen met de moeder)
En ja, van die drinkbak ging ook al rekening mee gehouden worden. Nu gaan ze sowieso apart zitten en geen diepe drinkbak, maar als ze bij de volwassen terug zouden komen, wordt er ook gezorgd dat ze niet kunnen verdrinken.

(en nu ff een dom vraagske... hoe zit dat met inteelt als die allemaal samen blijven en dan later trg bij de andere gezet worden?)

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #588 Gepost op: juni 18, 2013, 21:49:43 »
Tja, daar komt inteelt van, ja...

Hier is het ook zo met de krielen. Begonnen met een koppel hollandse krielen en twee hennen van ik weet niet meer wat. We zijn nu een jaar of 6 verder en ik zit aan mixgeneratie 5.
De 'oerhaan' zit bij Chocky van HV en ik heb nog 1 zoon en 1 kleinzoon. Sinds 2 jaar doe ik de jonge hanen dood, maar die 2 bevruchten nog de hennen.

So be it, het is geen ramp en de inteelt stopt vanzelf wel tegen dat ze te ongezond worden om nog vrichtbaar te zijn.

(Ik 'fok' dus niet bewust, ruim zoveel mogelijk nesten die ik vind op, maar ze vinden toch vaak nog een manier om er te verstoppen voor mij en mijn 4-potige helpers)

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #589 Gepost op: juni 18, 2013, 22:06:52 »
Aha een kippentopic! Toeval wil dat ik al een tijd dacht dat ik een vraag heb ivm kippen, maar was te lui op te zoeken of er een topic was en nu bots ik er op  :mrgreen:

Wij willen binnenkort kipkes, maar zoals het bij andere dieren niet gelijk is waar je er gaat halen, is dat wrs bij kippen ook zo...?

Waar moeten we op letten als we kipkes willen? ik zou er 2 nemen, want onze tuin is niet zo supergroot dus het stuk dat we er voor afzetten wil ik niet vol steken. het zo zo'n 3 vierkante meter zijn schat ik, maar ik ben een ramp in het inschatten van groott's. Mss is het zelf 4 of 5 vierkante meter  :denk: :doh: :doh: als de hondjes niet in de tuin zitten mogen ze van mij op de rest ook wel rondscharrelen, of is dat niet aan te raden? Er zitten katten in de buurtuinen, die komen ook in onze tuin. Moeten we daarvoor iets voorzien?

De reden dat ik er wil? Omdat het ecologisch is, handig voor groenselafval, verse eitjes.

Iemand op het werk sprak van 'je moet gebekbrandde kippen nemen, en vleugels moeten geknipt zijn' maar ik krijg gelijk rillingen bij dat bekbranden, nog nooit van gehoord... het klinkt pijnlijk, en waarom zou dat dan allereerst nodig zijn om iets aan die bek te doen??

Mss moet ik dringend eerst een googlen, maar wie weet kom ik dan op verkeerde info...
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline Chocky

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 85 HV-Punten
« Reactie #590 Gepost op: juni 18, 2013, 22:17:01 »
Tja, daar komt inteelt van, ja...

Hier is het ook zo met de krielen. Begonnen met een koppel hollandse krielen en twee hennen van ik weet niet meer wat. We zijn nu een jaar of 6 verder en ik zit aan mixgeneratie 5.
De 'oerhaan' zit bij Chocky van HV en ik heb nog 1 zoon en 1 kleinzoon. Sinds 2 jaar doe ik de jonge hanen dood, maar die 2 bevruchten nog de hennen.

So be it, het is geen ramp en de inteelt stopt vanzelf wel tegen dat ze te ongezond worden om nog vrichtbaar te zijn.

(Ik 'fok' dus niet bewust, ruim zoveel mogelijk nesten die ik vind op, maar ze vinden toch vaak nog een manier om er te verstoppen voor mij en mijn 4-potige helpers)
En die doet het nog altijd goed  :lol:

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #591 Gepost op: juni 18, 2013, 22:40:59 »
En die doet het nog altijd goed  :lol:
:thumbs:

Ilsey: ik vermoed dat dat 'gebrandbekte' is om eierpikken tegen te gaan. Als je ze correct voedt (voldoende kalk)  en de eitjes op tijd raapt, is dat niet nodig.

Vleugel knippen is enkel aan 1 kant de pennen bijknippen zodat ze niet over de draad vliegen. Bij zwaardere rassen en leghennen is dat meestal niet nodig.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #592 Gepost op: juni 19, 2013, 01:03:31 »
Hey Ilse, je moet die zeker niet brandbekken.. Knippen van de vleugel kan je best wel doen als de kippen in gevaar kunnen komen als ze wegvliegen, maar als dat niet zo is (bijv. grote tuin en omringende velden), hoeft dat zelfs niet (ze keren terug naar hun stok elke avond). Knippen van vleugels is wel pijnloos.

Ik heb eigenlijk ook geen idee waar je best kippen koopt. Wij kochten er in de Aveve maar ja, da's echt zo van die massaproductie vrees ik.. Misschien ken je wel boeren in de buurt met kippen en een haan (en dus kuikens)? Soms zoeken ex-legbatterijen ook een nieuwe thuis, of zitten er kippen in de dierenbescherming/asiel. Twee kippen is een leuk aantal, met drie kippen kan je soms 2-tegen-1 krijgen (vooral als eentje later bijkomt of van een ander ras is)

Offline flanel

• warme hondenvriend
  • *
  • 660 HV-Punten
« Reactie #593 Gepost op: juni 19, 2013, 10:09:11 »
't zijn inderdaad eksters die de eitjes pikken... De buurman vindt de schalen in zijn tuin....
Maar als ik er op tijd bij ben, zijn de eitjes voor mij, nu toch al weer twee gered!! :dance:

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #594 Gepost op: juni 19, 2013, 12:59:27 »
Bedankt voor de info al! De omheining hier is tuinschutselhoogte, wat is dat, 2 meter? Zou ik ze moeten laten knippen, of kunnen ze daar niet over? als ze over hun eigen hek vliegen en in de tuin scharrelen is dat niet zo erg denk ik. Dan moeten we wel steeds terug op hun plek zetten als de honden te tuin in mogen, maar die kunnen zelf niet kiezen in en uit de tuin te gaan, dus is geen probl denk ik.

Eens uitzoeken waar we ze kunnen halen...

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #595 Gepost op: juni 19, 2013, 13:06:57 »
Bedankt voor de info al! De omheining hier is tuinschutselhoogte, wat is dat, 2 meter? Zou ik ze moeten laten knippen, of kunnen ze daar niet over? als ze over hun eigen hek vliegen en in de tuin scharrelen is dat niet zo erg denk ik. Dan moeten we wel steeds terug op hun plek zetten als de honden te tuin in mogen, maar die kunnen zelf niet kiezen in en uit de tuin te gaan, dus is geen probl denk ik.

Eens uitzoeken waar we ze kunnen halen...
Je kan een vleugel zelf knippen (heeft niets te maken met het breken dat men soms doet en is ook geen branden). Gewoon aan één kant de vleugel openstrekken en alle pennen afknippen (zonder in het vlees te knippen!)! Niet beide vleugels knippen, enkel aan 1 kant. Anders hebben ze weer meer evenwicht en kunnen ze opnieuw een beetje vliegen. Veel is dat niet, maar toch...

Maar een gewone leghen of een nog zwaardere kip gaat niet over 2m, hoor! :vuistje:

Offline KW

• *
  • 901 HV-Punten
« Reactie #596 Gepost op: juni 20, 2013, 18:09:54 »
We zitten met een probleem. Eén van de kippen van mn schoonouders is blijkbaar ziek geworden vandaag: snot uit de neus en moeilijk ademen. Iemand een idee wat dit is?

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #597 Gepost op: juni 20, 2013, 18:12:34 »
We zitten met een probleem. Eén van de kippen van mn schoonouders is blijkbaar ziek geworden vandaag: snot uit de neus en moeilijk ademen. Iemand een idee wat dit is?
Ja, 'het snot'.
Vergelijkbaar met kennelhoest bij honden. Meestal dodelijk indien niet behandeld.
En mogelijk besmettelijk voor de andere kippen.

De DA geeft daar AB voor, 'Emdotrim'. Normaal niet vrij verkrijgbaar bij de apo.

Daarna euchinaceadruppels geven in het drinkwater voor het verhogen van de weerstand van alle kippen. 20 druppels op een kleine emmer.

Offline KW

• *
  • 901 HV-Punten
« Reactie #598 Gepost op: juni 20, 2013, 21:52:30 »
ik ben maar meteen naar de dierenarts gereden (had spreekuur tot 7u); hij dacht idd dat het "het snot" was. De kip heeft nu een antibioticaspuit gekregen die twee weken zou werken; hopelijk komt ze er bovenop...  :pray:

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #599 Gepost op: juni 20, 2013, 22:56:43 »
Veel beterschap aan je kip, KW!

Moeten kippen ook geënt worden enzo? kwestie dat ik weet dat ik eens langs de DA passeer als we er ons aanschaffen.

Als de kippen ook in de tuin kunnen scharrelen, heb je dan opdenduur een tuin die bestaat uit zand, of lijdt het gras daar niet te fel onder?

:shifty:

Het zullen hier wel legkippen worden, of een 'dik' ras, dus mss laten we ze dan niet knippen. Mr als ons tuin er dan niet meer zou uit zien wel. (ookal is dat makkelijk, ik durf dat toch niet zelf  :doh: )

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal