collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: het aquarium topic  (gelezen 59072 keer)

Offline T-General

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Re: het aquarium topic
« Reactie #400 Gepost op: november 19, 2010, 13:29:39 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Zijn die barbeeltjes niet wat te agressief voor bij Guppy's  :denk:
Ik weet nog dat, toen ik met mijn bakje bezig was, ik ook barbeeltjes wilde maar dat die te agressief zouden zijn voor mijn populatie.

Vele barbeelsoorten zijn idd happig naar wagtails :wink: :yes:

Odessa's zijn de meest vreedzame daarvan

Ik had liever Tetrazona's gehad maar die zijn erg intolerant naar alles wat flappert, hangt steek :doh:

Heb die odessa's al gehad in mijn vroegere bakken
ging altijd perfect met gups :yes:

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Flynn, Koda, Mowgli en Sibo
« Reactie #401 Gepost op: november 19, 2010, 13:33:18 »
De bak is 80*40*35

een leuk koppeltje heb ik ook aan zitten denken,
maar ik zit met een vrij lage temperatuur (21-22°) en de meesten gedijen beter bij 25-28°)

Ik heb geen verwarming in de bak zitten, dus alles wat erin zit moet het rooien met de 21-22° :wink:

De keuze is dan eerder beperkt

Als we deze bak beu zijn, zou ik misschien terug voor dwergcichliden gaan :yes:
Maar zo ver zijn we lang nog niet :yes:

Mmm, ja, das waar, dat maakt het moeilijker.
Er zijn volgens mij wel een aantal leuke visjes die dat kunnen hebben, maar dan moet het natuurlijk matchen met je andere waterwaardes hé.
Je zal hem misschien wel kennen, maar op deze site: http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp kan je gericht zoeken op temperatuur, pH, KH, afmetingen van de bak enz enz...

The Australian Shepherd - Not just a breed, but a lifestyle

Offline T-General

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #402 Gepost op: november 19, 2010, 13:41:07 »
Mmm, ja, das waar, dat maakt het moeilijker.
Er zijn volgens mij wel een aantal leuke visjes die dat kunnen hebben, maar dan moet het natuurlijk matchen met je andere waterwaardes hé.
Je zal hem misschien wel kennen, maar op deze site: http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp kan je gericht zoeken op temperatuur, pH, KH, afmetingen van de bak enz enz...

Staat hier als favoriet opgeslagen.....  :thumbs:

inderdaad een supersite ! :yes:

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #403 Gepost op: november 24, 2010, 01:14:24 »

Heb die odessa's al gehad in mijn vroegere bakken
ging altijd perfect met gups :yes:

Barbus titteya zijn ook erg vredelievend
alee, toch die die in mijn bak vroeger zaten :mrgreen:

Offline krista

• *
  • 580 HV-Punten
« Reactie #404 Gepost op: november 24, 2010, 02:20:34 »
@luny: de slakken stellen het allemaal goed. Ze hebben de hondenshow overleefd.  :lol:

Offline T-General

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #405 Gepost op: november 24, 2010, 11:30:55 »
Barbus titteya zijn ook erg vredelievend
alee, toch die die in mijn bak vroeger zaten :mrgreen:

Oh ja de Sherry's
hebben een mooie kleur he :yes:

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #406 Gepost op: november 24, 2010, 12:24:54 »
inderdaad, vond ze erg leuk :D

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
    • Flynn, Koda, Mowgli en Sibo
« Reactie #407 Gepost op: november 24, 2010, 12:33:57 »
Inderdaad, ik heb de Sherry's samen gehad met Diamantgoerami's en ook met honinggoerami's: nooit een probleem gehad...

The Australian Shepherd - Not just a breed, but a lifestyle

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #408 Gepost op: december 07, 2010, 23:21:34 »
even een filmpje van men oude gezelschapsbak delen met een paar "zeldzame/moeilijk te verkrijgen" visjes in + in de hoofdrol, de witte veelvraat :mrgreen:

weet dat de ruit veel alg heeft, liet dat feitelijk wel graag staan :oops: :mrgreen:

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #409 Gepost op: december 09, 2010, 22:07:04 »
Amai, hier zitten een aantal heel knappe aquaria tussen!

Ik heb ook besloten om aan een aquarium te beginnen. Ik heb een muur van meer dan 3 meter die ik vrij heb gemaakt, en zou daar dus graag een aquarium van ongeveer 2meter zetten. Ik heb al wel wat gelezen op internet, maar zou me graag gedetailleerder inlezen, kunnen jullie mij een goed beginnersboek aanraden? Over de verzorging, maar ook over de verschillende vissoorten en welke je al dan niet kan combineren, wat uitleg over de planten, maar ook waar je op moet letten bij de aanschaf van het aquarium zelf, enzovoort. Een écht beginnersboek dus!
Ik heb al wel enkele boeken gezien, maar weet niet goed welke kiezen.

Offline Karo

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #410 Gepost op: december 10, 2010, 10:49:05 »
Ik had een paar boeken geleend, en daar veel info over visjes uit gehaald. :yes:
Weet de titels niet meer, maar TG kan je daar wel in verder helpen  :wink:

Ik heb eerst beslist wat voor aquarium, dan theoretisch het vissenbestand samen gesteld (adhv de bevolkte lagen en grootte van de vis, maar ook waterwaardes en of ze samen konden). Ik had een hele excel gemaakt, is wel leuk om te doen  :yes:
Dan wist ik ongeveer wat voor bodem ik moest hebben, wat voor planten, en andere bekleding. (je kan ook een ganse biotoop maken, bvb Amazone of Chicliden-biotoop)
Een aqua van 2 meter daar kan je echt alle kanten mee op  :yes:
« Laatst bewerkt op: december 10, 2010, 10:52:36 door Karo »

Offline T-General

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #411 Gepost op: december 10, 2010, 11:56:59 »
Met 2m heb je al wat mogelijkheden natuurlijk hé :mrgreen:

Is het je eerste aquarium of heb je al ervaring?

De bezetting en inrichting van je aquarium zal grotendeels daar ook van moeten afhangen :wink:

Wat voor aquarium heb je in gedachten?
Of heb je daar nog niet naar gekeken?

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
    • Powder Puff
« Reactie #412 Gepost op: december 10, 2010, 12:13:31 »
Er zijn boeken genoeg, maar het is inderdaad wel makkelijker om eerst ongeveer te bedenken wat je wil en dan een boek te zoeken wat handelt over het type aquarium dat je wil.

Wil je koud of tropisch?
Hoeveel tijd wil je in je aquarium stoppen? Een cichliden aquarium met voornamelijk stenen is veel minder arbeidsintensief dan een aquarium met veel planten bv.
Heb je al vissen op het oog die je zou willen houden? Type aquarium en inrichting hangen daar natuurlijk voor het grootste deel vanaf.
Hoeveel geld wil je besteden aan je aquarium? Zowel qua aanschaf als onderhoud? Wil je veel planten dan ben je ook weer duurder uit dan dat je met stenen werkt. Planten hebben licht nodig, hoe meer hoe beter, CO², eventueel plantenvoeding,...

Eens je een beetje weet welke richting je uit wil, is het makkelijker een boek aan te raden dat dat type aquarium volledig behandelt. De algemene boeken zijn vaak te algemeen om je echt verder te helpen.

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #413 Gepost op: december 11, 2010, 15:30:22 »
Ik heb nog niets ervaring en heb ook nog niet zeker beslist wat voor aquarium ik wil. Een zeeaquarium wordt voor beginners afgeraden, maar een brakwaterbiotoop spreekt me wel énorm aan en moet ook haalbaar zijn.
Maar eigenlijk zou ik het liefst een zo milieubewust mogelijk aquarium kiezen. Ik dacht dus aan een koudwater. Ik zou dan ook willen kiezen voor planten en vissen waarbij het niet nodig is om wekelijks 1/4de van het water te verversen, aangezien ik met een aqua van 2m anders toch ook heel wat water verbruik. Ik las op internet ook dat het mogelijk is om 1/3de regenwater te gebruiken bij de waterverversing, dat zou ik ook graag willen doen en dus rekening bij houden bij de keuze van aquarium, vissen en planten.
Tijd is geen probleem denk ik, een uurtje 'werk' per week zie ik nog goed zitten.

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
    • Powder Puff
« Reactie #414 Gepost op: december 11, 2010, 16:12:18 »
Zeewater is best te doen voor een beginner, zolang je maar een groot genoeg aquarium hebt en enkele regels volgt voor de opstart ervan. Moet je er wel rekening met houden dat het materiaal erg duur kan zijn en dat je ook qua inrichting snel een paar honderd tot paar duizend euro gaat kwijt zijn aan koralen enzo.
Brakwater is goed te doen, maar dan ben je wel erg beperkt in je vissenkeuze. Niet zoveel vissen doen het daar echt goed in.
Hoe minder vissen en hoe meer planten, hoe minder je water moet verversen. Er zijn wel soorten aqua waar je zelfs helemaal nooit water moet verversen (meer in zeewater dan in zoetwater) maar dan ga je wel geen heel mooi aqua hebben, toch zeker niet bij zoetwater. Dan zijn algen heel belangrijk en als die beginnen woekeren dan staat dat natuurlijk niet zo mooi.
Regenwater is perfect mogelijk, maar afhankelijk van het type aquarium en vissen ga je dan misschien wel stoffen moeten toevoegen om je water harder te maken ofzo. Koudwater zit je ook redelijk beperkt met je keuze van vissen. Zijn nog genoeg vissen die daarvoor in aanmerking komen, maar als je de echt kleurrijke vissen wil dan zijn die meestal wel voor tropisch water.

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #415 Gepost op: december 12, 2010, 21:49:39 »
Zeewater is best te doen voor een beginner, zolang je maar een groot genoeg aquarium hebt en enkele regels volgt voor de opstart ervan. Moet je er wel rekening met houden dat het materiaal erg duur kan zijn en dat je ook qua inrichting snel een paar honderd tot paar duizend euro gaat kwijt zijn aan koralen enzo.
Brakwater is goed te doen, maar dan ben je wel erg beperkt in je vissenkeuze. Niet zoveel vissen doen het daar echt goed in.
Hoe minder vissen en hoe meer planten, hoe minder je water moet verversen. Er zijn wel soorten aqua waar je zelfs helemaal nooit water moet verversen (meer in zeewater dan in zoetwater) maar dan ga je wel geen heel mooi aqua hebben, toch zeker niet bij zoetwater. Dan zijn algen heel belangrijk en als die beginnen woekeren dan staat dat natuurlijk niet zo mooi.
Regenwater is perfect mogelijk, maar afhankelijk van het type aquarium en vissen ga je dan misschien wel stoffen moeten toevoegen om je water harder te maken ofzo. Koudwater zit je ook redelijk beperkt met je keuze van vissen. Zijn nog genoeg vissen die daarvoor in aanmerking komen, maar als je de echt kleurrijke vissen wil dan zijn die meestal wel voor tropisch water.
Mm ja, waarschijnlijk is dat dan de reden waarom ze zoutwater afraden voor beginners, de aankoopprijs! Dat begrijp ik ook wel, ik wil gerust wat neertellen voor een groter aquarium, omdat ik dat anders na een tijdje toch zal willen. Maar zoveel geld aan koralen geven, dat weet ik toch nog niet zo zeker. :lol:
Dat koud- en brakwater de keuze aan vissen beperkt weet ik. :yes: Maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg! Voor in brakwater vind ik de halfsnaveltjes bijvoorbeeld geweldig leuk! En ook die bijtjes vind ik leuk, dus ik denk dat ik nog wel keuze genoeg zal hebben, ik moet ook niet persé 10 soorten erin.

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
    • Powder Puff
« Reactie #416 Gepost op: december 12, 2010, 22:41:59 »
Die koralen moet je natuurlijk zien over een groot aantal jaren. Je kunt ook je bak vol zetten met maar een paar soorten en die zichzelf laten vermeerderen, maar dat vind ik dan weer zonde. De charme van een mooi zeewaterbakje vind ik net dat je er zoveel kleur en zoveel verschillende vormen in kunt krijgen. Koralen kun je ook altijd nog ruilen met andere liefhebbers of er zelfs wat geld mee terug verdienen als je het goed doet en je koralen zich goed vermenigvuldigen en groeien. Maar dat is allemaal over een periode van jaren... Met zeewater is geduld het belangrijkste. Maar wil je het goed doen dan ben je toch ook al een hoop geld kwijt aan materiaal voor de opstart, levend steen,... Of je moet zo'n Red Sea Max kopen ofzo, zo'n plug and play zeewateraquarium. Die vallen in prijs nog wel mee en je hebt alles om direct te starten, op de inrichting na, maar dan heb je wel het probleem dat je moeilijker aanpassingen kunt doen later als je specifieke koralen ofzo wil gaan houden die net iets meer vergen qua verlichting ofzo.

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #417 Gepost op: december 13, 2010, 18:16:38 »
Die koralen moet je natuurlijk zien over een groot aantal jaren. Je kunt ook je bak vol zetten met maar een paar soorten en die zichzelf laten vermeerderen, maar dat vind ik dan weer zonde. De charme van een mooi zeewaterbakje vind ik net dat je er zoveel kleur en zoveel verschillende vormen in kunt krijgen. Koralen kun je ook altijd nog ruilen met andere liefhebbers of er zelfs wat geld mee terug verdienen als je het goed doet en je koralen zich goed vermenigvuldigen en groeien. Maar dat is allemaal over een periode van jaren... Met zeewater is geduld het belangrijkste. Maar wil je het goed doen dan ben je toch ook al een hoop geld kwijt aan materiaal voor de opstart, levend steen,... Of je moet zo'n Red Sea Max kopen ofzo, zo'n plug and play zeewateraquarium. Die vallen in prijs nog wel mee en je hebt alles om direct te starten, op de inrichting na, maar dan heb je wel het probleem dat je moeilijker aanpassingen kunt doen later als je specifieke koralen ofzo wil gaan houden die net iets meer vergen qua verlichting ofzo.
Ja zie, daar moet ik me toch nog wel heel wat beter voor inlezen.
Bedankt alvast!

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #418 Gepost op: januari 02, 2011, 23:42:04 »
iemand enig idee hoeveel stroming javamos moet hebben om zo snel mogelijk uit te groeien? kheb hier een aantal dingen waar ik die op wil laten groeien, maar eerst in een apart aquariumke zodat ik er aan kan werken zonder de vissen te storen  :wink:
ik heb wel nog een klein filtertje over, maar als dat niet perse moet, dan liever niet  :lol:

...Repetition does not transform a lie into a truth...

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
    • Powder Puff
« Reactie #419 Gepost op: januari 03, 2011, 00:25:42 »
Stroming heeft javamos niet nodig. Enkel Co2 en hoe meer licht hoe beter natuurlijk. Licht en Co2 zijn altijd het belangrijkste in een aquarium.
Wil je het echt snel laten groeien dan kun je nog voedingsstoffen gaan toevoegen. De beste kun je hier kopen: http://www.ada-holland.nl/. Wel prijzig, maar veel en veel beter dan wat je in een gewone aquariumwinkel kunt kopen.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal