collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Uw hond kan anderen redden: word bloeddonor!  (gelezen 25583 keer)

Offline wakerke

• startende hondenvriend
  • *
  • 10 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Uw hond kan anderen redden: word bloeddonor!
« Reactie #80 Gepost op: september 07, 2013, 21:32:12 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hey, mijn hond is bloeddonor, zij is geregistreerd bij dierenkliniek bosduifstraat in borgerhout. Ik weet niet of jullie met andere klinieken samenwerken.
Wil altijd helpen maar heb geen vervoer

Offline Liekeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #81 Gepost op: september 07, 2013, 22:14:41 »
K'vind eigenlijk spijtig, ik zie Saint nooit zo rustig blijven  :? Ik vermoed dat ze ( de honden ť  :mrgreen: ) samen in ťťn ruimte zitten?

Offline Peggy VB

• warme hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
« Reactie #82 Gepost op: september 10, 2013, 23:42:53 »
Hey, mijn hond is bloeddonor, zij is geregistreerd bij dierenkliniek bosduifstraat in borgerhout. Ik weet niet of jullie met andere klinieken samenwerken.
Wil altijd helpen maar heb geen vervoer

Neen wij werken niet samen met andere klinieken, is ook moeilijk haalbaar: het bloed dat we afnemen moet binnen de 6 uur verwerkt worden om er fresh frozen plasma uit te halen wat vaak gebruikt wordt bij patiŽnten (oa bij rattenvergifintoxic atie). Dus bloedafname gebeurt altijd in de dierenkliniek in Merelbeke en wordt daar verwerkt en gebruikt voor onze patiŽnten.

Dus bedankt voor je berichtje maar zal niet lukken zonder vervoer vrees ik ...

Offline Peggy VB

• warme hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
« Reactie #83 Gepost op: september 10, 2013, 23:46:22 »
K'vind eigenlijk spijtig, ik zie Saint nooit zo rustig blijven  :? Ik vermoed dat ze ( de honden ť  :mrgreen: ) samen in ťťn ruimte zitten?

Bloed wordt niet rechtstreeks van donor naar patiŽnt gegeven hoor, er is geen andere hond in dezelfde ruimte tijdens bloedafname ! Wel enkele mensen en natuurlijk wel andere honden in de wachtzaal of onderweg naar het bloedbanklokaal  :wink:

Dus als Saint onder die omstandigheden rustig kan blijven en het toelaat dat wij hem onderzoeken en kleine prik geven, dan zie ik geen probleem.

Online witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #84 Gepost op: september 18, 2013, 18:49:11 »

kom eens mee als de duivels bloed geven  :wink:

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #85 Gepost op: september 19, 2013, 20:24:42 »
kom eens mee als de duivels bloed geven  :wink:

Yes :cheer:

Als ik zie dat Saint het kan, mag hij op check up en wordt hij vaste bloeddonor  :lol:

Offline Fabienne75

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #86 Gepost op: september 19, 2013, 20:54:13 »
Kan dit alleen maar toejuichen, maar vind het hťťl jammer dat je als dierenarts geen bloed bij hen kan verkrijgen. Je moet dus met je hond naar de kliniek wat problemen oplevert als hij hťťl slecht is en bijvoorbeeld aan een infuus moet blijven. Indien wij bloed of plasma nodig hebben moeten we het per koerierdienst vanuit de bloedbank van Nederland laten komen (wat peperduur is), want Merelbeke weigert om hun bloed te geven. Een andere bloedbank in BelgiŽ bestaat niet. Alleen het transport van het bloed of plasma komt al op een 300 ŗ 400 euro vanuit Nederland. Echt jammer terwijl er op anderhalf uur rijden van onze praktijk bloed beschikbaar is maar het niet wordt vrijgegeven.

Offline Vito

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #87 Gepost op: september 20, 2013, 17:43:24 »

Aan de andere kant wel begrijpbaar : Merelbeke richtte zich door de jaren in als bloedbank, kocht materialen aan ( investeerde ook in het klantenbestand en andere zaken enz enz )
Er zijn wel huisartsen in BelgiŽ die zelf donaties doen, voor eigen klantenbestand. ( waar automatisch de hoeveelheid aan bloed dat moet worden bewaard, niet de massa zal zijn, zoals in een spoed dierenkliniek - gezien de aandoeningen / spoed - operaties enz    )
Indien mijn honden iets serieus voor hebben, dan verdoe ik geen tijd bij een DA aan huis ( ik doe geen afbraak he ) maar rij ik direct naar de dierenkliniek  om heen tijd te verliezen en men daar alles onmiddellijk bij de hand heeft.                     

Offline Peggy VB

• warme hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
« Reactie #88 Gepost op: september 23, 2013, 08:41:54 »
Merelbeke is geen commerciŽle bloedbank zoals de bloedbank in Nederland: helemaal niet te vergelijken. De dierenkliniek is ongeveer 8 jaar geleden gestart met hun "bloedbank": toen nog op heel kleine schaal, eigenlijk geen voorraden maar enkel donoren opbellen als er bloed nodig was (@Vito: jij hebt dit nog meegemaakt). Met de jaren uitgegroeid tot een bloedbank met kleine voorraden en korte termijnplanning. Dit wil concreet zeggen we hebben telkens ongeveer 5 bloedzakjes op stock en naargelang de patiŽnten die we binnen krijgen worden nieuwe afspraken vastgelegd. Om tot dit soort bloedbank te komen hebben we inderdaad moeten investeren en veel energie gestoken in het werven van nieuwe bloeddonoren. Maar ons aantal bloeddonoren volstaat helemaal niet om alle dierenartsen van BelgiŽ te voorzien van bloedzakjes waar nodig. Het is dus geen kwestie van weigeren: wij zijn daar niet op voorzien en zijn geen commerciŽle bloedbank. Wij "verkopen" onze bloedzakjes niet: voor een bloedtransfusie in de dierenkliniek wordt uiteraard wel een bedrag aangerekend maar dit bedrag is enkel om al onze gemaakte kosten te dekken en niet om er winst op te maken. Dit zou ook beetje oneerlijk zijn tegenover de bloeddonoren die gratis bloed komen doneren (als je gratis bloedonderzoeken en zak hondenvoer en korting buiten beschouwing laat).
Nu als dierenarts zijn er toch nog andere mogelijkheden dan bloedzakjes aan te kopen in Nederland: heel veel dierenartsen hebben in hun klantenbestand enkele bloeddonoren die ze contacteren om langs te praktijk te komen op het moment dat er bloed nodig is: zakje bloed afnemen en je hebt vers volbloed waarmee je de meeste patiŽnten wel kan helpen. Belangrijk is dan natuurlijk ook dat de dierenarts (of assistente) tijdens de bloedtransfusie (duurt meestal 6 uur!) de patiŽnt goed monitort! Dus een dierenarts die hier geen tijd (of personeel) voor heeft, kan beter doorsturen naar een dierenkliniek ! En wij zijn heus niet de enige dierenkliniek in BelgiŽ met een bloedbank voor eigen (of doorgestuurde) patiŽnten  :wink:

Offline Sloeber_Onyx

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 820 HV-Punten
  • My dogs, my proud
« Reactie #89 Gepost op: november 08, 2013, 16:06:22 »
Ik wil dit ook gaan doen met Onyx, maar hij is nu nog pup, dus nog eventjes wachten!

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #90 Gepost op: november 08, 2013, 16:10:11 »
ik heb Dweil ingeschreven  :mrgreen:

Offline maikeb

• *
  • 149 HV-Punten
« Reactie #91 Gepost op: november 08, 2013, 16:15:52 »
Hoeveel wordt er afgenomen bij een hond van ongeveer 40 Kg ?

Offline Vito

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #92 Gepost op: november 08, 2013, 18:30:27 »
Ik dacht 380 g of iets minder als het bloed niet zo goed meer loopt . ( Peggy correct me if I'm wrong )

Offline maikeb

• *
  • 149 HV-Punten
« Reactie #93 Gepost op: november 08, 2013, 19:32:39 »
Hoelang duurt dat dan want ik vermoed dat je een hond daar geen half uur kan doen stilzitten?

Offline Vito

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #94 Gepost op: november 08, 2013, 20:53:08 »
Hier laat ik Peggy op antwoorden, maar ik denk dat de volledige uitleg reeds in dit topic staat

Offline Vito

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #95 Gepost op: november 08, 2013, 20:55:15 »
Hoe verloopt de bloeddonatie ?

- Eerst doen we een volledig lichamelijk onderzoek (ademhaling, pols, hartfrequentie, mucosa, cvt, lymfeknopen, ...)

- Donorhond krijgt een lichte sedatie om kalm genoeg te zijn om +/- 10 minuten perfect in zij-ligging te liggen op de behandeltafel: bij hťle rustige honden lukt dit zonder, maar zo heb ik er maar 2 ...  Als kalmeringsmiddel nodig is, moet de donorhond wel nuchter worden aangeboden.

- Als kalmering voldoende werkt, wordt de hond op behandeltafel gelegd in zij-ligging

- Bloed wordt genomen uit de halsvene (vene jugularis) dus niet uit de poot (de foto's bij mijn voorstelling zijn foto's van een patiŽnt die bloed krijgt) : de reden hiervoor is dat dit het grootste bloedvat is en de bloeddonatie dus het snelste verloopt.

- Ter hoogte van het bloedvat wordt een beetje vacht weggeschoren omwille van hygiŽnisch te kunnen werken (belangrijk zowel voor de donorhond als voor de patiŽnt): alvorens te prikken wordt de huid ook ontsmet.

- Er wordt tussen de 420ml - 480ml bloed afgenomen (afhankelijk van gewicht donorhond): dit duurt ongeveer 10 ŗ 15 minuten

- Hierna geven we een middel dat de werking van het kalmeringsmiddel opheft zodat hond weer mee met baas naar huis kan wandelen (wel soms beetje wankel de eerste minuten  :wink:)

- De eerste uren zal de hond wel nog rustiger zijn dan normaal dus best ook niet onmiddellijk na bloeddonatie actieve dingen te doen met je hond

- De dag nadien is de hond even actief als anders en zal je er niks meer van merken

Mag je als baasje erbij blijven ?

Sowieso geef ik er de voorkeur aan dat baasje erbij blijft tot de hond kalmeringsmiddel gekregen heeft en dit begint te werken (op die manier heeft hond weinig of geen stress, baasje is in de buurt dus dan is het wel okť).
Daarna laat ik de keuze aan het baasje: als zij geen probleem hebben met bloed zien, mogen ze erbij blijven. Zoniet kan baasje even naar de wachtzaal en komen we je terug halen net voor we de hond uit z'n roesje halen.

Hoelang duurt een bloeddonatie ?
Je mag in totaal ongeveer een 45 minuten rekenen vanaf het binnenkomen tot het naar huis gaan. Sommigen gaan sneller, anderen duren iets langer.

Ik hoop hiermee de meeste vragen beantwoord te hebben, zoniet laat maar horen.

Hier reeds de beschreven uitleg van Peggy :)

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #96 Gepost op: november 08, 2013, 20:57:26 »
Hondje krijgt toch wel een roesje hoor  :cheeky:

Wij zijn gaan testen met Saint. Meneerke is niet geschikt :( Spijtig ...

Ik kan het wťl aanraden ..

De aanpak is  :thumbs: :thumbs:

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
« Reactie #97 Gepost op: april 15, 2014, 11:04:30 »
Rowlf is vandaag gaan testen, helaas ook niet geschikt als bloeddonor, jammer maar helaas. :(

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
« Reactie #98 Gepost op: april 15, 2014, 13:15:21 »

Misschien een dwaze vraag, die hier mss al gesteld is (maar k'heb niet heel het topic gelezen).

Waarom zijn sommige honden geschikt en niet geschikt ? Ik weet dat ze een bepaald gewicht moeten hebben en er enkele regels zijn.

Maar waarom weet je na de test of ze geschikt zijn? Als ze ongeschikt zijn, is er dan bvb iets mis in hun bloed ? of zo...

Online witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #99 Gepost op: april 15, 2014, 13:27:51 »
Misschien een dwaze vraag, die hier mss al gesteld is (maar k'heb niet heel het topic gelezen).

Waarom zijn sommige honden geschikt en niet geschikt ? Ik weet dat ze een bepaald gewicht moeten hebben en er enkele regels zijn.

Maar waarom weet je na de test of ze geschikt zijn? Als ze ongeschikt zijn, is er dan bvb iets mis in hun bloed ? of zo...

Ze nemen honden met bloedgroep DEA 1.1 negatief, die mogen aan alle honden geven, de positief enkel aan positief.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal