collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Raad gevraagd: Slecht gevoel over ons dierenartsbezoek  (gelezen 7113 keer)

Offline Wendow

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 723 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Raad gevraagd: Slecht gevoel over ons dierenartsbezoek
« Gepost op: augustus 06, 2013, 12:02:37 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoi,

Zoals een aantal onder jullie al weten heb ik een oud Cavaliertje, Loeki (zal 12 worden in november).
Nu gaat het toch als maar slechter met haar tot op het punt dat we gisterenochtend besloten hebben onze dierenarts te bellen om langs te gaan en dat kon nog dezelfde dag.
Nu denken mensen wel vaak dat het slechter is dan wanneer ze terug komen van de dierenarts en het allemaal best nog meevalt, maar mijn ervaring zou ik toch eens willen delen en er graag een second opinion over hebben van jullie.

Loeki haar klachten: schilferige vacht, jeuk, kaalheid, droge hoest, krabben, moeilijk wandelen, geen inspanningen meer kunnen (max wandeling is 500m), niezen
Heeft wel: goede eetlust, meestal vrolijk bij het begroeten, tijdig ontwormt en heeft zeker geen vlooien (dus vandaar kan jeuk enzo niet komen, heeft ook geen syringomyelia)

De dokter heeft dus algemeen de checkup gedaan en heeft toch wel serieus aan haar kop en pootjes staan wringen en zei dan dat ze 'toch wel vree spokt en kraakt'. Nu, naar mijn gevoel ging hij echt veel te ver in het wringen aan die schoudertjes en zeker aan haar nek (later meer hierover) en vond ik dat Loeki pijn had bij die bewegingen.
Hij heeft naar hart en longen geluisterd en daar zit geen water op (ze heeft wel al hartruis van haar 2jaar en een jaar geleden zagen we op de echo dat een hartklepje al een beetje los gekomen was)
Daarna ging loeki op tafel voor een echo van haar hartje om te kijken hoe het veranderd is bij vorig jaar. Hij klonk vrij negatief, 1 kant van de klep is er bijna helemaal afgescheurd en hangt 'te flapperen', daardoor stroomt er bloed terug naar de voorkamer wanneer de kamers dus samentrekken en zouden moeten al hun bloed naar het lichaam sturen. Vandaar dat ze dus bij een snelle inspanning gewoon door haar pootjes valt ipv te kunnen presteren, het bloed geraakt dus niet snel genoeg rond... De voorkamers van het hart zijn daardoor vergroot en dat is wat tegen haar luchtpijp drukt, vandaar de droge hoest die ze zo vaak heeft.

Het niezen, krabben, schilferige huid en kaalheid zouden te wijten zijn aan 'een allergie'... Daarvoor zou ze cortisone moeten krijgen, maar dat gaat niet samen met de pijn en ontstekingsremmer die we nu al 5maand geven en daar heeft ze duidelijk meer nood aan (gezien het moeilijk stappen).

Nu zijn we dus naar huis gestuurd zonder medicatie, omdat er nog geen water op haar longen zit vindt hij het opstarten van hartmedicatie nog niet nodig (hoewel mijn hond niet meer kan galopperen omdat ze dan gewoon door haar voorpoten zakt) We hebben ook niets gekregen voor haar artrose, omdat we daarvoor dus eigenlijk al die pijn en ontstekingsremmer geven. Verder heeft hij aangeraden dat maar om de dag te geven, aangezien haar nieren daarvan op lange termijn zouden kunnen falen.

Ik had al een beetje een dubbel gevoel over ons bezoekje, omdat mijn hondje dus heel slecht is en hij ons 90euro heeft aangerekend (ok, echo kost geld, maar toch) en er eigenlijk voor Loeki niets verbeterd is... Ik had nog gevraagd wat we eraan konden doen dat ze zo moeilijk beweegt en hij stelde acupunctuur voor bij hem in de praktijk, maar dat het ook eigenlijk nog niet echt nodig is... Nu vroeg ik mij eigenlijk thuis luidop af wat een hond voor hem dan begod moet hebben omdat het wel erg genoeg zou zijn om geholpen te worden...

En dan gebeurde vannacht het volgende: bij het naar huis gaan vergat mijn zus de binnendeur naar de garage open te laten (zodat Loeki via haar hondenluik naar de tuin kan om snachts pipi te doen) en zat mijn hondje dus 'vast' in huis. Om 7u hoorde ik een heel raar geluidje en ik ben dus door de ramen gaan kijken of er misschien iets was bij de buren, maar zag niets raars, het geluid stopte en ik ben terug gaan slapen. Om 9u hoorde ik opnieuw dat raar geluid, een schel gejank als een gemene lach. Mijn mama lag toen wakker nog even te rusten voor ze op stond en vroeg aan mij wat dat geluid was en ik zei dat ik het dus vannacht ook al gehoord had... Plots viel mij mama in 'het is toch Loeki niet?' dus wij met een bang hart met ons 3 (papa ook wakker gemaakt) naar beneden gerend en ze zat dus aan die deur te janken... Nu het vreemde hieraan is dat ik Loeki de afgelopen 11+ jaar nog NOOIT heb weten janken (tenzij je op haar pootje stapt ofzo) en ze ALTIJD BLAFT als ze snachts (of overdag) iemand nodig heeft... Zo is de deur wel al een paar keer per ongeluk dicht geweest en ze heeft altijd geblaft... Ik hoor dat altijd meteen en sta dan binnen de halve minuut beneden. Ze weet dus heel goed hoe ze ons kan alarmeren... Ze hoort ook al een jaar of 5 niets meer, en ik veronderstel dus dat ze ook niet weet dat ze niet gebalft heeft...?

Dan is mijn vraag: Kan het dat de dierenarts met dit gewring aan haar kopje Loeki haar stembanden (tijdelijk hoop ik? :silenced:) geforceerd heeft? En wat kunnen we daar dan aan doen als het zo is?

Ik ben nu natuurlijk nog veel ongeruster, want tot nu toe was ik op mijn gemak dat mijn hondje beneden slaapt, net omdat ze ons altijd kan alarmeren als er iets is. Bovendien is het weer 'iets erbij' en kan ik er echt niet mee lachen als de dierenarts zo'n grote fout zou gemaakt hebben...

Dan is mijn tweede vraag: Wie weet in de buurt van het Kortrijkse een GOEDE dierenarts, we hebben er al zoveel gedaan en zijn nooit echt tevreden. Ik hoop dat mama het ziet zitten om nog eens voor een second opinion naar een andere dierenarts te gaan met Loeki, of vinden jullie dat niet nodig en moet ik vertrouwen hebben in zijn diagnose dat het allemaal nog niet erg genoeg is??

Bedankt voor het lezen van mijn lang bericht. Ik heb bewust de naam van de dierenarts er niet op gezet, missen is menselijk, indien hij een fout zou gemaakt hebben, en het is ook nog maar zo kort op de bal, misschien moet ik het allemaal eens laten bezinken en valt het allemaal best wel mee en zijn Loeki haar stembandjes gewoon een beetje geforceerd en is het morgen weer OK en heeft hij voor de rest gelijk en had ik gewoon veel slechter nieuws verwacht... Nuja, dat is dus de reden waarom ik voorlopig zijn naam niet vermeld.

Graag jullie mening,
Wendy (en Loeki)

Offline wendy hostyn

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 23532 HV-Punten
Re: Raad gevraagd: Slecht gevoel over ons dierenartsbezoek
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:07:18 »
dat zij n stembanden geforceerd zijn door die handelingen zou me heel sterk verbazen eigenlijk  :denk:

voor een second opinie kunnen jullie mss naar merelbeke ofzo? of een andere dierenkliniek meer in jullie buurt?
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:14:19 »
Ja, dat zou mij ook verbazen, vandaar dat ik vroeg of dat uberhaupt KAN... Maar ik stel het wel vast. Ik ben heel zeker dat ze heeft geprobeerd om te blaffen, want ze was echt heel hopeloos toen we beneden aan kwamen. Ze heeft ons niet eens begroet, is direct naar de tuin gelopen voor een dikke pipi... Ze ging ZEKER blaffen als ze kon, dat vind ik zo gek...

Merelbeke heb ik ook al aan gedacht en er zou een hele goede dierenarts zijn in Nevele waar ik al veel over gehoord heb, maar dat vinden ze thuis dus te ver... Ik denk ook niet dat Loeki die rit nog kan eigenlijk, of het zal haar heel erg uitputten, tenzij ze slaapt, dan lukt het misschien, maar dat weten we dus niet op voorhand :roll:

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:15:58 »
Persoonlijk zou ik zeggen, als je u niet 100 % oké voelt bij een diagnose, of de manier waarop dat ze het aangepakt hebben, ik sowieso zou aanraden om een tweede mening te gaan vragen.. Het is niet oké dat je u niet goed voelt bij zijn manier van aanpakken, ook al zou de diagnose juist zijn..

BTW, ik ben vrijwilliger om met u naar DA te rijden als je ouders het niet zien zitten  :shifty:

Offline Loetje

• *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:18:20 »
Dat van die stembanden lijkt mij ook niet mogelijk. Wel dat hij ergens pijn heeft, dat kan. Of hij was ongelukkig omdat hij vast zat ?

In het Kortrijkse zelf heb ik gen ervaring, mijn nichtje ging vroeger naar die DA in Marke, een grote praktijk, maar ik ben de naam vergeten. Zij was daar tevreden. Ze kreeg daar wel niet altijd dezelfde Da voor de hond, het is een groeppraktijk.
Ik ga in Ieper naar "De Gouden Poort", bij Berna en ik ben daar super tevreden van. Dat is ook een groepspraktijk maar je kan wel altijd bij je vaste DA (tenzij bij spoed natuurlijk). Berna kan goed luisteren en doet geen overbodige dingen en je kan ook vragen als ze het niet goed weet om bv door te verwijzen naar Merelbeke.

Wat betreft jouw DA : Ik vind persoonlijk niet dat die iets verkeerd heeft gedaan. Soms is er echt niks aan te doen. Voor artrose is er geen genezing mogelijk, alleen pijnstilling. Loetje heeft dat ook en krijgt elke dag zijn supplement daarvoor.
Van hartproblemen kan ik niks zegen, ik heb daar geen ervaring mee.

Nu, als je niet gelukkig bent met de diagnose kun je altijd voor een second opinion gaan ergens. Ik ben ooit met Loetje in Merelbeke geweest en ik vond wel dat ze hem daar toen erg grondig onderzocht hebben.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:31:57 »
Sint-Eloois-vijve te ver?  Anders Chris Decoene  :wink:

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:36:22 »
BTW, ik ben vrijwilliger om met u naar DA te rijden als je ouders het niet zien zitten  :shifty:
Dat is kei lief, maar ik kan er zelf geraken hoor, heb thuis een auto ter beschikking, maar het probleem is dus dat ik vrees dat Merelbeke voor de hond te ver in de auto is... Ik heb wel airco enzo, misschien moet ik het gewoon proberen, maar als er dan iets gebeurt onderweg is het natuurlijk wel allemaal mijn stomme schuld omdat ik weer perse mijn kop wou doen :s Nu heb ik ook iedereen overtuigd om naar de dierenarts te gaan en dan komen we 90euro armer thuis met het nieuws dat het heel slecht is met Loeki, maar niet slecht genoeg...?? Alleeja, het gaat ons niet over dat bedrag op zich, als Loeki weer een stukje beter was geweest of we hadden zekerheid dat het meevalt ofzo dan was dat zeker money well spend en maken wij daar geen punt van, maar nu wringt het zo omdat we ons dus niet helemaal goed voelen bij zijn manier van doen en de diagnose. Ik had er denk ik niet echt een punt van gemaakt als we vannacht niet hadden vastgesteld dat ons hond plots gewoon niet meer kan blaffen :zot: :weetniet:

Dat van die stembanden lijkt mij ook niet mogelijk. Wel dat hij ergens pijn heeft, dat kan. Of hij was ongelukkig omdat hij vast zat ?

In het Kortrijkse zelf heb ik gen ervaring, mijn nichtje ging vroeger naar die DA in Marke, een grote praktijk, maar ik ben de naam vergeten. Zij was daar tevreden. Ze kreeg daar wel niet altijd dezelfde Da voor de hond, het is een groeppraktijk.
Ik ga in Ieper naar "De Gouden Poort", bij Berna en ik ben daar super tevreden van. Dat is ook een groepspraktijk maar je kan wel altijd bij je vaste DA (tenzij bij spoed natuurlijk). Berna kan goed luisteren en doet geen overbodige dingen en je kan ook vragen als ze het niet goed weet om bv door te verwijzen naar Merelbeke.

Wat betreft jouw DA : Ik vind persoonlijk niet dat die iets verkeerd heeft gedaan. Soms is er echt niks aan te doen. Voor artrose is er geen genezing mogelijk, alleen pijnstilling. Loetje heeft dat ook en krijgt elke dag zijn supplement daarvoor.
Van hartproblemen kan ik niks zegen, ik heb daar geen ervaring mee.

Nu, als je niet gelukkig bent met de diagnose kun je altijd voor een second opinion gaan ergens. Ik ben ooit met Loetje in Merelbeke geweest en ik vond wel dat ze hem daar toen erg grondig onderzocht hebben.
Ik dacht ook niet dat het kan van haar stembanden, maar toch stel ik het vast. Het gebeurt echt wel zeker om de 2maand dat eens iemand de deur dicht doet en ze dus niet buiten kan en ze heeft nog nooit gejankt, blaft altijd, houdt dat ook lang vol moest ik toch vast slapen en ik herken duidelijk aan haar manier van blaffen wat er is. Ik weet dus zeker dat, wat ook de oorzaak is, Loeki vannacht niet KON blaffen, anders had ze dat gedaan... Ze doet het al zeker 8jaar zo... :weetniet:

En eerst dacht ik ook dat ik wat overdreef over de dierenarts, ok, hij was nogal hardhandig met zijn bewegingen van nek en schouders, maar een hond kan dan ook wel tegen wat... :weetniet: Maar opnieuw, dan vannacht het feit dat ze niet 'kon' blaffen??? En de artrose, dat klopt, gewoon blijven bewegen, weinig, maar niet 'stilvallen'... maar dat is dan ook niet mijn grootste zorg eigenlijk, daar krijgt ze al 5maand medicatie voor :yes: Jammer genoeg zonder weinig resultaat, maar daar kan de dierenarts niet zoveel aan doen...

Die dierenarts, is dat misschien "Jantje"? (Iedereen noemt die hier Jantje, ik denk dat hij Declerck noemt ofzoiets, maar niet zeker) Ik heb die thuis ook voorgesteld, maar om een of andere reden wimpelen ze die altijd af??? Ik denk thans dat hij goed is?? Zou wat mensen moeten hebben die dat voor mij kunnen bevestigen...

Sint-Eloois-vijve te ver?  Anders Chris Decoene  :wink:
Dat vind ik persoonlijk te ver voor een vaste dierenarts. Ik zou graag iemand hier in de buurt hebben waar we 'snel' kunnen gaan moest er eens iets dringends zijn... Het kan toch niet dat hier geen goede dierenarts in de buurt zit??
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2013, 12:38:02 door Wendow »

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:43:12 »
Ik ben met Seppe toen naar een cardioloog gestuurd in Marke. Maar ik zou ook moeten opzoeken hoe de arts ook weer heette. Wel een mooi praktijk.
Wel heel goed verder geholpen, maar wel met vreselijke diagnose.

Offline Loetje

• *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:44:44 »
[quote author=Wendow link=topic=157898.msg3447111#msg3447111 date=1375785382
Die dierenarts, is dat misschien "Jantje"? (Iedereen noemt die hier Jantje, ik denk dat hij Declerck noemt ofzoiets, maar niet zeker) Ik heb die thuis ook voorgesteld, maar om een of andere reden wimpelen ze die altijd af??? Ik denk thans dat hij goed is?? Zou wat mensen moeten hebben die dat voor mij kunnen bevestigen...
[/quote]

Geen idee. ik zou het haar vragen, maar voor de moment zit ze in Amerika. Het is in ieder geval een grote bekende praktijk, er zijn mensen die van ver naar daar gaan. Ze hebben er ook alle apparatuur, het is een dierenkliniek.

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 06, 2013, 12:45:11 »
Ik ben met Seppe toen naar een cardioloog gestuurd in Marke. Maar ik zou ook moeten opzoeken hoe de arts ook weer heette. Wel een mooi praktijk.
Wel heel goed verder geholpen, maar wel met vreselijke diagnose.

Het was Gadeyne Guy.

Offline watchhorse

• Beheerder
  • *
  • 2929 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • http://www.hondenvrienden.be
« Reactie #10 Gepost op: augustus 06, 2013, 13:45:44 »
Jan Declercq (net achter jouw deur) is een grote praktijk met veel werk.
Door de vele klanten zal je er zowel goede als minder goede ervaringen van horen. :wink:

Zelf ga ik naar Menen (Maes) en ik weet niet of dit een goede of slechte is.
Ik weet enkel dat ikzelf er nog geen slechte ervaringen mee heb. :?

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #11 Gepost op: augustus 06, 2013, 14:29:07 »
Aangezien ze verschillende klachten heeft jeuk/allergie, stijfheid/arthrose, hart, zou ik opteren voor Merelbeke, daar kunnen ze alle onderzoeken doen, je hebt veel kansen dat een gewone DA je toch nog doorverwijs voor iets dat hij zelf niet kan.

Offline barbaras

• *
  • 2004 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 06, 2013, 14:48:09 »
Ik vind je bezorgdheid terecht. Voor hartruis nemen 2 van onze oudere honden medicatie. En bij Loeki is dit al heel wat erger gesteld lees ik.Wat die allergie betreft zou ik willen weten welke allergie dit juist is vooraleer ik met cortisone start adhv een bloedonderzoek, urineonderzoek. Gebeurt dit jaarlijks? Kan vanalles zijn... haarverlies op bepaalde specifieke plaatsen? Goed idee van snel een tweede opinie te horen. Het allerbeste voor je oud bolleke!
o

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2013, 14:49:34 »
Aangezien ze verschillende klachten heeft jeuk/allergie, stijfheid/arthrose, hart, zou ik opteren voor Merelbeke, daar kunnen ze alle onderzoeken doen, je hebt veel kansen dat een gewone DA je toch nog doorverwijs voor iets dat hij zelf niet kan.

x2

Offline Obi

• *
  • 467 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: augustus 06, 2013, 14:55:06 »
Jantje was vroeger mijn DA en ik ben er niet bepaald positief over....

Izegem of Oudenaarde zal wss ook te ver zijn? 

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #15 Gepost op: augustus 06, 2013, 15:11:02 »
Ik heb een relatief nieuwe, jongere gast die aan huis komt. Vrij gebeten in zijn werk als in: als hij het niet vindt, zal hij blijven doorzoeken (zo heeft hij, na 3 verschillende DA's in Kortrijk, als enigste gevonden wat ons Emmy mankeerde en haar ook helemaal van verlost  :dance: )

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #16 Gepost op: augustus 06, 2013, 15:48:36 »
Misschien kon ze gewoon niet meer blaffen door haar hartprobleem hé...ze hoest al, ze kan nauwelijks 500m stappen dus het zou me niet verbazen dat ze gewoon de kracht niet heeft om te blaffen...
ondersteunende hartmedicatie zou miz toch wel mogen bij een lekkende klep...en pijnstilling voor haar arthrose (al zijn ontstekingsremmers ook pijnstillend)

Offline tina1978

• *
  • 718 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: augustus 06, 2013, 16:14:41 »
Mijn da, ilona schwartzkoph werkt ook in de praktijk in marke. ik raad die  dus aan.

Offline Semulido

• hondenvriend pro
  • *
  • 1847 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: augustus 06, 2013, 16:54:31 »
Roeselare, Dieter Verdonck

Offline Pingo

• *
  • 1689 HV-Punten
  • Too Weird To Live, Too Rare To Die
« Reactie #19 Gepost op: augustus 06, 2013, 18:14:07 »
Jan Declercq staat idd gekend als één van de beste DA's, maar het is waar dat ze véél klanten hebben, maar ze zijn dan ook met meerdere id praktijk, z'n dochter werkt daar ook.

Nu, er zijn hier id omgeving ook nog zeer goede DA's, Gadeyne ook over de algehele lijn een goeie DA denk ik, veel cliënten vh pension gaan er. Ikzelf heb Pascal Lanneau uit Moen, hij is hier ook bedrijfsdierenarts, in mijn ogen één van de beste, en ook zo'n lieve man echt... hij maakt altijd tijd en zal ook nooit verlegen zitten om door te verwijzen als ie het niet zeker weet of een oplossing op maat te zoeken. Ik kan hem echt aanraden, hij is ook DA van het asiel dus heeft heel wat ervaring op zak.

Ook Bayard uit Heule vind ik een goeie DA, hij is de DA van m'n ouders, hij is wel wat bruusk in z'n manieren (in z'n praten) maar doet het wel goed!

MAg ik anders eens in PB wendow, wie de DA was? Er is maar één in Kortrijk-Marke die ik absoluut iedereen zou afraden, hij werkt ook samen met de broodfokkers hier...
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2013, 18:16:25 door Pingo »
I'm Sorry I'm Just Your Equal

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal