collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: oorzalf aanbrengen  (gelezen 1776 keer)

Offline josiane

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 864 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
oorzalf aanbrengen
« Gepost op: oktober 05, 2013, 23:03:16 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Bas heeft een oorontsteking. Bij de DA geweest, het zijn gisten, en ik moet 14 dagen oorzalf in zijn oor spuiten. De da heeft het de eerste x bij hem gedaan en Bas is daar redelijk van geschrokken.
Ik dacht dat het wel zou meevallen, hij laat ook zijn tanden poetsen, in oren kijken, maar die zalf, ho maar.
Van het moment dat hij ziet of voelt dat de zalf erin moet gaat hij erover.
Hij wil het dus echt niet, eerst hem klem gezet en de zalf erin, lukte. Daarna lukte het ons absoluut niet meer op die manier. Maw we moeten steeds heviger te werk gaan. Het is nu dag 4, en deze ochtend trok hij echt zijn lip op. Ik had zoiets van, zo wil ik het niet, aangelijnd, zijn muil vastgemaakt zodat hij niet kon bijten, zalf erin.
Ik wil dat dus echt niet meer doen zo, Hij is een lieve hond en hij zou alleen maar bijten omdat hij bang is van die zalf. Ge kunt zo uwe vinger in zijn oor steken, maar die zalf?
Nu vroeg ik mij af of er geen pillen zijn om zoiets te bestrijden, of een manier om het voor hem aangenamer te maken?
Heb ook al lekkere dingen geprobeerd, maar hij laat echt niet aan zijn oren zitten met dat busje.

Offline AD1988

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 687 HV-Punten
Re: oorzalf aanbrengen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2013, 08:20:52 »
Zalf op de vinger doen en zo aanbrengen? En terwijl belonen. Kan helpen. Roy laat zich overal aanraken, maar niet met een vreemd voorwerp, dus ik ken het probleem jammer genoeg..

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2013, 08:40:55 »
Hier ook met heel lekkere dingen gewerkt (worst en kaas) en dan liet hij het van zelf toe.

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2013, 09:21:08 »
Bij ons liet hij dat wel goed toe, ook al vond hij het wel wat eng de eerste keer, en schud hij rap zijn kop als hij het ziet aankomen. Vanaf de eerste keer bij de DA heb ik hem wel beloond, dat doe ik met alles dat hij niet aangenaam vindt.

Zo vond hij het ook niet aangenaam om geborsteld te worden (wat bij hem wel een tijdje duurt al ik er eens goed aan begin), ik heb dat opgebouwd door te beginnen met een korte sessie en dan uitvoerig te belonen (massage, snoepjes, kauwdingske) en zo op te bouwen. Nu vind hij het heerlijk, maar achteraf vraagt hij wel nog steeds zijn beloning  :lol:

Ik begon ook niet direct met dat ding in zijn oor te steken telkens: ik zet mij er op het gemak bij, masseer hem wat, knijp wat achter zijn oren... het tubetje ligt dan klaar, als hij rustig is neem ik dat al vast terwijl ik aan zijn oren frul. Als hij zich niet meer fixeert op dat dingetje dan doe ik 1 oor, dan belonen en weer oor masseren en niet direct beginnen aan het 2e maar weer ff wachten.

Je bent wel een tijd bezig daarmee, maar het kalmeert de hond wel erg als je er de tijd voor neemt (alez bij Boogie toch). Je bent zelf ook minder gestressed dan.

Geen idee of zoiets bij elke hond werkt, maar voor Boogie is het effect wel goed  :lol:

Veel succes!  :thumbs:
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline fervente hondevriend

• *
  • 48 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2013, 09:21:27 »
Honden schriken vooral van het lawaai dat het pipet maakt...
Wij horen het, je moet je voorstellen dat een hond dit geluid véél harder hoort wanneer het pipet in zijn oor zit he!
Ik vrees dat je er niet veel kan aan doen.
Wanneer uw hond er zo voor vreest gaan snoep en dergelijke niet helpen.

Dwang voor bestwil (evt met muilkorf)   :weetniet:

'we are alone,absolutely alone on this planet:and atmid all the forms of life that surround us,excepting the dog,has made alliance wich us'  Maurice Maeterlinck

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #5 Gepost op: oktober 06, 2013, 09:24:33 »
Wij horen het, je moet je voorstellen dat een hond dit geluid véél harder hoort wanneer het pipet in zijn oor zit he!

Dwang voor bestwil (evt met muilkorf)  :weetniet:

Als ik dat met Boogie doe, dan wordt hij bang van mij! Dat wil ik helemaal niet.

Dan ben ik er liever een uur mee bezig op mijn manier...

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: oktober 06, 2013, 09:27:42 »
Bij ons liet hij dat wel goed toe, ook al vond hij het wel wat eng de eerste keer, en schud hij rap zijn kop als hij het ziet aankomen. Vanaf de eerste keer bij de DA heb ik hem wel beloond, dat doe ik met alles dat hij niet aangenaam vindt.

Zo vond hij het ook niet aangenaam om geborsteld te worden (wat bij hem wel een tijdje duurt al ik er eens goed aan begin), ik heb dat opgebouwd door te beginnen met een korte sessie en dan uitvoerig te belonen (massage, snoepjes, kauwdingske) en zo op te bouwen. Nu vind hij het heerlijk, maar achteraf vraagt hij wel nog steeds zijn beloning  :lol:

Ik begon ook niet direct met dat ding in zijn oor te steken telkens: ik zet mij er op het gemak bij, masseer hem wat, knijp wat achter zijn oren... het tubetje ligt dan klaar, als hij rustig is neem ik dat al vast terwijl ik aan zijn oren frul. Als hij zich niet meer fixeert op dat dingetje dan doe ik 1 oor, dan belonen en weer oor masseren en niet direct beginnen aan het 2e maar weer ff wachten.

Je bent wel een tijd bezig daarmee, maar het kalmeert de hond wel erg als je er de tijd voor neemt (alez bij Boogie toch). Je bent zelf ook minder gestressed dan.

Geen idee of zoiets bij elke hond werkt, maar voor Boogie is het effect wel goed  :lol:

Veel succes!  :thumbs:

Dwang voor bestwil (evt met muilkorf)   :weetniet:

Mens, ik was aan het denken, wat een 2 uiteenlopende reacties  :vuistje: ik ben ook liever wat langer ermee bezig, om hem te laten wennen aan het geluid, de bewegingen die je maakt, het feit dat het in zijn oren zit, enfin, dat kan ook wel even duren.. Hebben dat probleem gehad met onze chi, om zijn nageltjes te knippen. Man man man schrik dat die had, hij beet zo je vinger eraf  :vuistje: rustigweg opgebouwd, met een kauwbeentje erbij, en nu laat hij dat flink toe (mits hij terwijl op zijn kauwbeentje mag sjieken) maar wie ben ik om dat af te pakken  :mrgreen:

Offline fervente hondevriend

• *
  • 48 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: oktober 06, 2013, 09:35:29 »
Als ik dat met Boogie doe, dan wordt hij bang van mij! Dat wil ik helemaal niet.

Dan ben ik er liever een uur mee bezig op mijn manier...
Je hebt groot gelijk, maar er zijn nu éénmaal zo'n gevoelige honden dat je ze moeilijk tot niet kan 'van de wijs brengen' door wat dan ook!

HET probleem is dat dat negatieve prikkel NIET kan wegnemen/verheerlijken en bij  gevoelige honden zal het moeilijk zijn.
Je kan maar proberen natuurlijk.
'we are alone,absolutely alone on this planet:and atmid all the forms of life that surround us,excepting the dog,has made alliance wich us'  Maurice Maeterlinck

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:05:21 »
Ik heb eerst de tactiek van ilsey geprobeerd. Echter is dat uitgelopen op een grandioos fiasco. Nu moeten we dus met 2 zijn. Voor de jongste. De oudste laat het gewoon toe, de middelste is wel wat lastig maar met een snoepje omkoopbaar. De jongste gaat het hele huis door rennen... Nu dus eentje die hem vasthoudt en eentje die het er in doet. Heeft ie geen onoverkomelijke angsten van mij voor gekregen want hij loopt nadien een minuutje rond al schuddend met de oren om nadien op mijn schoot te komen ploffen

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #9 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:12:18 »
Ik heb eerst de tactiek van ilsey geprobeerd. Echter is dat uitgelopen op een grandioos fiasco. Nu moeten we dus met 2 zijn. Voor de jongste. De oudste laat het gewoon toe, de middelste is wel wat lastig maar met een snoepje omkoopbaar. De jongste gaat het hele huis door rennen... Nu dus eentje die hem vasthoudt en eentje die het er in doet. Heeft ie geen onoverkomelijke angsten van mij voor gekregen want hij loopt nadien een minuutje rond al schuddend met de oren om nadien op mijn schoot te komen ploffen

Nja mijn hond is bij zijn vorige eigenaars geslaan geweest dus bij hem werkt zoiets averechts...

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:27:00 »
Ja er zijn honden die niet omkoopbaar zijn (kom ik veel tegen in het kapsalon) en dan blijft er alleen "matige dwang" over. Zorg dat het dan ook altijd lukt. Hij mag gewoon de kans niet krijgen om er vandoor te gaan. Ook jezelf nooit laten bijten want als ie merkt dat ie daar mee haalt zal ie het altijd gebruiken. Desnoods zet je voor alle zekerheid een muilkorf op. De meeste honden geven dan direkt toe.
Eénmaal als ie een paar keer heeft moeten toegeven, zal het veel beter gaan. Het is vooral die angst die hun zo laat tegenwerken.

Offline finley

• *
  • 887 HV-Punten
  • niet storen, ik ben al gestoord
    • From Obi's Home
« Reactie #11 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:54:29 »
Wij zitten nu aan dag vijf van de oordruppels (ook ontsteking en gistcellen) en Yoda laat het ondertussen al beter doen maar ook  met veel snoepjes!  Een hond die niet omkoopbaar is met snoepjes... moeilijk!  Ik zou ook niet willen dat mijn hond daardoor bang van me  wordt!
Toch eens DA bellen en zoeken naar een alternatief? 

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: oktober 06, 2013, 11:34:22 »
Amai, ik heb blijkbaar echt geluk, want de mijne laten dat alle vier zonder problemen toe. Ze blijven gewoon uit hun eigen rechtstaan, hup oor vastnemen, drup erin, beetje masseren, en ander oor idem dito. Geen dwang voor nodig, geen omkopen met snoepjes ook.
Ik kuis trouwens vooraleer ik er druppels in doe ook steeds nog zelf hun oren uit.

Of misschien weten ze gewoon al dat tegenspartelen toch geen zin heeft, ik win altijd  :mrgreen:

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #13 Gepost op: oktober 06, 2013, 11:54:25 »
Ik maak voor zoiets niet te veel cinema...hier komen, oor omhoog en zalf erin.
Als er ene mij daarvoor wilt bijten, die zal wel aan het kortste eindje trekken... :yes:

Offline barbaras

• *
  • 2004 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: oktober 06, 2013, 13:24:43 »
Toen ik het pulletje eerst wat opwarmde in mijn handen merkte ik dat Suzanne (die ook gisten had) er geen problemen meer van maakte, ik legde ook de beloning klaar in haar gezichtsbereik, voordien kreeg ze er ook al eentje  :wink:
o

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: oktober 06, 2013, 13:48:38 »

Of misschien weten ze gewoon al dat tegenspartelen toch geen zin heeft, ik win altijd  :mrgreen:

Daar draait alles rond.

Offline wesp

• *
  • 486 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: oktober 06, 2013, 16:16:26 »
Hier is dat bij Puck ook een probleem, hij begint dan echt te gillen, ook nageltjes knippen en zo, das een hel bij dat hondje. Bij mijn 2 grote honden gaat dat stukken makkelijker, je ziet dat ze het niet graag hebben, maar laten wel alles mooi toe, ik beloon ook steeds heel goed achteraf.

Offline josiane

• *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: oktober 06, 2013, 16:53:27 »
Wij mogen gewoon aan zijn oren komen, kan ze ook uitkuisen met watten, geen probleem. Maar vanaf hij dat pipetje ziet komen gaat hij er vandoor. Voor snoepjes komt hij wel, maar hij staat dan zo'n gekke sprongen te maken dat er onmogelijk gedrupt kan worden. Vandaag heb ik dus de zalf op mijn vinger gedaan en zo in zijn oor, 't zal wel ni hetzelfde effect hebben. :weetniet:
Morgen in ieder geval bellen naar de da, want die zei dat ik dat 2 weken moest doen en dan terugkomen om te zien of het weg was. Maar da busje is al leeg. Op de bijsluiter staat idd het 5 dagen in beide oren te gebruiken, mss heb ik het mis begrepen.

Offline josiane

• *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: oktober 07, 2013, 15:45:04 »
Had het dus niet mis begrepen. De da was verwonderd dat het al leeg was, had hij nog nooit gehoord.
Hij zei toch de kuur verder te zetten, anders zou hij binnen een maand weer last krijgen, ziet toch nog beetje rood.
Ikke voorzichtig gepolst of er geen pilletjes zijn, elke x een gevecht, helaas. Bij pilletjes zou ik veel langer moeten behandelen en hij zou er zich ziek van voelen. En dat willen we ook niet natuurlijk.
Er zit dus niks anders op dan de strijd verder te zetten, deze ochtend ging het eigenlijk verbazend vlot, hopelijk blijft dat zo. :roll:

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #19 Gepost op: oktober 17, 2013, 01:29:22 »
belonen, belonen belonen!
stapje per stapje...
dat pipetje laten zien, en belonen...
met pipetje oorschelp aanraken, belonen..
pipetje in het oor (nog niet erin leegemaken), belonen...
enzoverder...

is niet op een uurtje geklaard meestal, maar wel een goeie manier om als het nog eens nodig is, de hond veel gemakkelijker en minder gevaarlijk zoiets te kunnen toedienen...

indien je hond geen baknijd heeft, kan je doen wat mijn moeder deed toen ik in portugal zat en mijn hond een oorontsteking had: haar eetbak, met haar voeding in én met beloningskes bij, tussen haar benen gezet, hond begint te eten, en dan zonder aarzelen pipetje in het oor en leegspuiten...
kan helpen als je het durft én als je hond heel erg op eten gericht is...

(ikzelf heb er hier nu ook een commando opgeplakt als ik haar dat moet toedienen... 'Texas, oortjes!' en dan gaat het kopje al scheef, kan het er recht insteken dan...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal