collapse

Auteur Topic: Onze labrador weigert systematisch te eten.  (gelezen 741 keer)

Offline annekedhaen

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Onze labrador weigert systematisch te eten.
« Gepost op: februari 10, 2019, 11:49:51 »
Onze labrador is nu 14,5 jaar. Zij is altijd een zeer sterke hond geweest weinig ziek en een zeer grote eetlust.
In juni 2017 is ze plots erg ziek geworden met acuut leverfalen. Het is toen echt kantje boord geweest, maar ze heeft dit overwonnen en was weer zoals voorheen.
Nu sinds begin dit jaar is ze fel vermagerd, en haar eetlust verminderde zienderogen.
Sinds enige tijd neemt ze hartondersteunende medicatie en merken we precies toch ook wel wat dementie tekens.
De DA geeft aan dat ze einde leeftijd is en wil niet teveel invasief meer doen, waar we uiteraard mee akkoord zijn.
Verder is ze wel wat moeizamer, slaapt veel (wat begrijpelijk is op haar leeftijd), maar ook nog tevreden, ze kwispelt en komt tevreden naar ons toe.
Ze is ook even incontinent geweest maar toen had ze een zware oorontsteking, maar dit is ook alweer voorbij.
Grote probleem nu sinds een 14tal dagen is dat ze steeds minder eet, en minder betekent echt bijna niets.
In het begin konden we haar nog verleiden met bepaalde dingen uit de hand te geven, maar dit wordt steeds minder..
De DA zegt haar te geven wat ze lekker vindt en vooral te observeren hoe ze zich voelt en dan een beslissing te nemen die voor haar het best is.
Momenteel zou ik zeggen, ze is nog blij, maar anderzijds hoe lang kan een hond verder op zo weinig voeding..
Soms een echte tweestrijd, wat is best voor haar, want daar gaat het uiteindelijk om.
Iemand tips hoe we haar weer iets meer kunnen laten eten?
alvast bedankt!

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
Re: Onze labrador weigert systematisch te eten.
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2019, 12:07:12 »
Volle platte kaas  of geitekaas
Tafelrestjes of extra rijst en/of pasta
Mss van voer veranderen en kvv of houdbare vleesworsten van Rodi oid proberen

Sterkte met de beslissing

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2019, 12:44:50 »
Zij heeft een respectabele leeftijd en wil niet meer verder, laat haar gaan.

Offline tara

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2019, 13:06:25 »
Meestal geeft de hond zelf aan dat het genoeg is geweest.
Het niet meer willen eten, kan een teken zijn.
Persoonlijk zou ik liever te vroeg dan te laat een hond laten vertrekken.
Heel veel sterkte.

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2019, 15:28:51 »
ze kan uiteraard ook gewoon tandpijn ofzo hebben maar ik vermoed dat dit gecontroleerd is?
Drinkt ze meer? Dat kan wijzen op de nieren, wat vaak dan nog met niervoeding voor een tijd gewoon verholpen kan worden

Offline Linda G.

• *
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2019, 20:05:00 »
Ik zou toch niet direct van het ergste uitgaan en haar opgeven.
Als het enige symptoom geen eetlust hebben is, lijkt het me niet dat ze op haar einde is.
Natuurlijk heeft ze een meer dan respectabele leeftijd, verjongen gaat ze niet doen en oudzrdomskwaaltjes horen er nu eenmaal bij.. Geeft ze nog aan dat ze naar buiten moet ? Geniet ze nog van een wandelingetje en van aandacht ?
Veel honden stoppen met eten als ze even minder eetlust hebben.
Mijn Afghaanse windhond had vroeger last van schijnzwangerschap. Ze stopte dan met eten en het kostte me telkens flink wat moeilte om haar terug deftig te laten eten na de schijnzwangerschap.
Macaroni let kaas of een loempia hielp dan wel. Eens ze toch gegeten had ging het weer snel beter.
Probeer kleine porties lekkere dingen en hou in een schrifje bij wat ze per dag heeft gegeten. Soms lijkt het alsof ze amper eet, maar als je ziet hoeveel het is op een hele dag valt het soms beter mee.

Offline annekedhaen

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2019, 21:12:43 »
Bedankt voor de reacties. We proberen de middenweg te volgen, uiteraard met het comfort van de hond voorop. Het is zeker niet de bedoeling haar voedsel op te dringen maar we zoeken wel naar wat zij lekker vindt. Ze is idd. nog happy, en komt kwispelend aangelopen als ik binnenkom. Dus dat op zich is wel goed. De DA volgt mee op, het is zeker niet de bedoeling er een lijdensweg van te maken, maar zolang zij happy is, uw dat onze leidraad. 🙂

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2019, 23:50:34 »
Mijn ervaring met mijn vroegere rottje, die op een paar weken van heel goed naar slecht ging, was dat zij tot op het einde vrolijke momenten had...dat willen spelen nog, nog kwispelen, ... een rottweiler is een taaie hond en geeft niet zo rap op.
Ik belandde met haar in de nachtkliniek maar daar zagen ze niet meteen wat mijn vaste dierenarts wel degelijk zag: haar conditie was achteruit gegaan.  Hij zei me:"  ik heb er zo veel zien binnenkomen, bespiering aan het verliezen, bleke slijmliezen, algehele vachtconditie die achteruit gaat... stel je er maar op in dat je haar niet meer zo lang bij je gaat hebben."
En inderdaad het ging bergaf.
Eten ging moeilijk, en ik denk dat ze de laatste dag , de dag voor haar inslapen zelfs niets meer heeft kunnen eten, haar eetlust was al afgezwakt in de zin dat ze enkel het allerlekkerste nog at zoals gekookte kip.
Ze viel 's morgens op een dag om op wandeling en dat was voor mij als baasje het teken van : hier stopt het, dat is haar waardigheid, zo ver laat ik het niet komen.Het was genoeg geweest.
De volgende dag vond ook de dierenarts, die het nauw opvolgde en het van dag tot dag met me bekeek,  dat het moment was aangekomen.

Ik ben heel erg blij met de begeleiding die ik gehad heb, al zou ik er nu wel voor kiezen het inslapen thuis te laten doorgaan als dat zou kunnen.
Gelukkig was Rika allesbehalve bang van de dierenarts , ze is die ochtend nog zelf in de koffer gesprongen of op de achterbank, ik herinner het me niet zo goed.
Maar het was tijd.

Ik ben heel blij dat ik haar een waardig einde heb kunnen bezorgen.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal