collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Hoe gaat het met de heupen van jouw hond?  (gelezen 7851 keer)

Offline watchhorse

• Beheerder
  • *
  • 2929 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • http://www.hondenvrienden.be
Hoe gaat het met de heupen van jouw hond?
« Gepost op: februari 08, 2012, 21:53:46 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Beste hondenvriend,

Zoals je misschien al gehoord hebt, is er in België een genetisch onderzoek gestart naar heupdysplasie. Wil je hier meer over weten? Meer informatie vindt u in de open brief in bijlage en op de website http://www.heupdysplasie.ugent.be/ Jij en jouw hond kunnen een handje/pootje helpen in de studie!

Met vriendelijke groeten,
Bart Broeckx

Dierenarts, PhD student
PennHIP associate member

Laboratory of Pharmaceutical Biotechnology
Faculty of Pharmaceutical Sciences
Ghent University
Harelbekestraat 72
B-9000 Ghent Belgium
URL: http://www.heupdysplasie.ugent.be/

Bijlage: Open brief.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2012, 10:22:33 door watchhorse »

Offline dookia

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 12 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Some kind of Magic's Elixir
Re: Hoe gaat het met de heupen van jouw hond?
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2012, 22:28:02 »
er is een foutje in de link  :wink:
Money can buy a dog, but only love will wag its tail!

Online Charlotte

• *
  • 932 HV-Punten
    • Vrienden der Blinden
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2012, 16:41:33 »
Eindelijk zo'n onderzoek !

Ik doe mee, wie nog?

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2012, 17:08:22 »
Ik ben erover aant nadenken  :fuu:

Offline Vke

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2012, 17:11:51 »
ik zou dat zien zitten ja maar dan met een afspraak  :mrgreen: wij zouden dus als vrijwilligers gebruikt worden en nadien als het ooit werkt hetgeen ze zoeken of willen maken van test zouden we later mogen betalen voor iets waar we zelf aan mee werkten en dus een ander met de poen gaan lopen. dat wringt bij mij meestal met onderzoeken. dis mss kunnen die dat eraan willen meewerken een tegemoedkoming krijgen voor als de test ooit aanslaat ze deze gratis kunnen laten uitvoeren of met korting. voor wat hoort wat  :mrgreen:

Online Charlotte

• *
  • 932 HV-Punten
    • Vrienden der Blinden
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2012, 19:53:49 »
ik zou dat zien zitten ja maar dan met een afspraak  :mrgreen: wij zouden dus als vrijwilligers gebruikt worden en nadien als het ooit werkt hetgeen ze zoeken of willen maken van test zouden we later mogen betalen voor iets waar we zelf aan mee werkten en dus een ander met de poen gaan lopen. dat wringt bij mij meestal met onderzoeken. dis mss kunnen die dat eraan willen meewerken een tegemoedkoming krijgen voor als de test ooit aanslaat ze deze gratis kunnen laten uitvoeren of met korting. voor wat hoort wat  :mrgreen:

Je kan het altijd eens vragen of je mag meedoen met die voorwaarde.
Een korting zou toch mogelijk moeten zijn?

Al heb ik wel de nodige vragen bij het onderzoek en ook wel twijfels.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2012, 20:06:23 »
Kalypso doet mee, met zijn foto's op 4 maanden misschien (bloed werd nog steeds niet getrokken :doh: en ik weet niet of daar een tijdslimiet op stond) maar in elk geval met die als hij volwassen is.

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2012, 20:17:52 »
Ik zou zeggen: heb je vragen, contacteer dan de onderzoeker zelf, die gaat je de antwoorden kunnen geven, dan kan je nog altijd beslissen of je wilt meewerken of niet.

"Snoopy is niet klein. De wereld is alleen maar heel groot." - Bart

Online Charlotte

• *
  • 932 HV-Punten
    • Vrienden der Blinden
« Reactie #8 Gepost op: februari 12, 2012, 20:22:17 »
Ik zou zeggen: heb je vragen, contacteer dan de onderzoeker zelf, die gaat je de antwoorden kunnen geven, dan kan je nog altijd beslissen of je wilt meewerken of niet.

Ik had eerder vragen bij de uitleg die ik gekregen heb.
Zeer vriendelijke mensen hoor, daar ligt het echt niet aan.
Met het werk doen we mee, met mijn privé honden weet ik nog niet.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2012, 22:42:03 »
Die van mij zitten al alletwee in de database!  :thumbs:

Offline fjorgyn

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2012, 20:01:37 »
Wij zijn deze morgend onze Tyr zijn heupen, schouders en ellebogen gaan laten testen in St-Katarina te Hasselt.
Daar hebben ze ook gevraagd of ze 2 stalen bloed mochten afnemen van hem terwijl hij nog sliep om op te sturen voor deze studie.
Natuurlijk mochten ze dat, hij sterft niet van 2 buisjes bloed minder en er kunnen mss oplossingen gevonden worden.  :dance:
Met onze toestemming (mijn handtekening) hebben ze er dus weer 1tje bij om te vergelijken en te bestuderen. Deze gruwelijke aandoening moet verdwijnen  :thumbsup:

Offline irene emma

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: juni 02, 2012, 09:46:38 »
Toen onze hond 1 jaar was hebben wij op verzoek van de fokker heupfoto's laten maken bij een arts in Den Haag. Als de foto's een goede uitslag hadden kon de fokker over 2 jaar nog een nestje met haar teef krijgen.
De foto's waren goed, helaas is de hond niet ouder geworded dan 6 jaar.

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
    • Some kind of Magic's Elixir
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2012, 01:09:02 »
Toen onze hond 1 jaar was hebben wij op verzoek van de fokker heupfoto's laten maken bij een arts in Den Haag. Als de foto's een goede uitslag hadden kon de fokker over 2 jaar nog een nestje met haar teef krijgen.
De foto's waren goed, helaas is de hond niet ouder geworded dan 6 jaar.

oei wat is er met haar gebeurd?
Money can buy a dog, but only love will wag its tail!

Online ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: juni 04, 2012, 09:50:12 »
Ik was op zoek naar het topic ivm de studie naar hd waarbij je foto's kon laten nemen van de heupen indien je hond van een bepaald ras was.  Heeft iemand per toeval nog een link naar dit topic?  Want kan het niet terugvinden.  (En dit gaat precies enkel over bloedonderzoek bij honden waarvan reeds foto's genomen zijn)

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2012, 10:40:43 »
Via deze link: http://www.heupdysplasie.ugent.be en dan naar 'nieuws' gaan in dat menutje
(ik heb het gisteren nog opgezocht voor de fokker van Kalypso)

Online ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: juni 04, 2012, 10:53:44 »
Via deze link: http://www.heupdysplasie.ugent.be en dan naar 'nieuws' gaan in dat menutje
(ik heb het gisteren nog opgezocht voor de fokker van Kalypso)

Thx!  Heb hem een mailtje gestuurd.   :wink:

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: februari 02, 2013, 12:01:28 »

Ik vind dit zo'n vreemde redenering. Het kost stukken van tijd en mensen (knappe koppen die in staat zijn om het te doen) om odnerzoek te doen, met als doel dierwelzijn verbeteren. Dit zou financieel onmogelijk zijn zouden ze voor elke studie of kleine bijdrage van 'vrijwilligers' ook deze moeten betalen. Vaak komen er helemaal geenbruikbare resultaten uit test of onderzoek. Persoonlijk vin ik bloed laten afnemen door je dierenarts echt zoiets bijzonder pietluttig dat een idee van een tegemoetkoming nog niet eens bij mij zou opkomen...

Offline limburgio

• startende hondenvriend
  • *
  • 16 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: maart 06, 2013, 23:37:20 »
Ik vind dit zo'n vreemde redenering. Het kost stukken van tijd en mensen (knappe koppen die in staat zijn om het te doen) om odnerzoek te doen, met als doel dierwelzijn verbeteren. Dit zou financieel onmogelijk zijn zouden ze voor elke studie of kleine bijdrage van 'vrijwilligers' ook deze moeten betalen. Vaak komen er helemaal geenbruikbare resultaten uit test of onderzoek. Persoonlijk vin ik bloed laten afnemen door je dierenarts echt zoiets bijzonder pietluttig dat een idee van een tegemoetkoming nog niet eens bij mij zou opkomen...

idd joni. Ik heb deelgenomen met al mijn honden in de kennel. Ik vind als liefhebber en fokker dat je 100% achter de verbetering van je ras of hond algemeen moet staan. De Duitse Herder heeft nog steeds die slechte naam van in de jaren 80 voor slechte heupen maar het systeem is er zo hard op vooruit gegaan dat er nu vele andere rassen de loef af steken op gebied van dysplasie.
Bloedafname is al een grote hulp bij het onderzoek maar de foto's nog beter. Met beide kunnen ze al heel wat stappen overslaan.
Het leuke voor hun onderzoek was dat ik mijn oudere teven die op 12 maanden gerondgend waren ook weer heb laten onderzoeken met superresultaten. Fedra had zelfs op dat moment het beste resultaat van alles wat er al geweest was. Vader van haar staat nog steeds bovenaan ivm vererven van goede heupen en ellebogen. Maar het kan altijd. Als beide ouderdieren perfect heupen hebben kan er nog 1 van de 2 dragen zijn van slechte genen en dus dysplasie vererven. We hebben vroeger een fokteef gehad met C heupen. 70% van al haar pups zijn de sport ingegaan en geen enkele C heupen. Genetisch volle bak. Het zit dikwijls ook wel in de bloedlijnen.
Er is ook een interessant artikel ergens (in't duits) waarin een studie is gedaan waarom bij wolven dit zo voorkwam. Blijkbaar zouden sommige teven extra vitamine c opdoen door bessen te eten. Dit zou bevordelijk zijn voor de ontwikkeling van de pups. Natuur is ondoorgrondelijk he.
Ik weet niet of dit echt zo is maar heb vorig jaar een nest gefokt met een reu hbC ed0 en teef B (in mijn ogen A maarja) ed0(foto op 6jaar genomen en nog heel gaaf) Tijdens de dracht heb ik de teef extra vitamine C gegeven en tijdens de eerst 12 weken de pups ook.
Alle 3 pups uit het nest hebben supergoei heupen.  Heeft het geholpen? misschien. Maar ik blijf het doen.

Offline ille

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 485 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: augustus 09, 2013, 09:52:29 »
Hoe ver staat men nu met dit onderzoek? Heeft men genen kunnen isoleren die verantwoordelijk zijn voor HD? Wanneer zijn er resultaten te verwachten?

Offline Nadine De Scheemaecker

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: november 03, 2016, 21:56:40 »
veel honden bezitters maken de grootste fout in het begin dat ze een pup hebben, ze laten de pup al trappen doen,trappen is uit den boze vooral voor hun heupen,mijn hond is nu 13 maanden oud en pas voor het eerst trappen mogen doen ,een paar trappen maar, elke dag geef ik mijn hond zijn tabletje voor sterke botten en tanden,ik ben onlangs moeten overstappen naar andere voeding ze zat namelijk met kristalen in haar urine ,nu bekomt ze elke dag haar vers vlees ,en ze is mooier geworden in haar pels ze blinkt me golden retriever nu, ik had zo honden korrel zelf in me mond gestopt, echt waar ik heb moeten kotsen zo zout,dit kan niet gezond zijn voor een hond zouten ,zetten zich namelijk vast op hun nieren en ze kunnen nier steentjes ervan krijgen ,ik ben zeer tevreden nu wat haar voeding betreft, ze is actief nu en een super lieve hond

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal