collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: heupdysplasie  (gelezen 883 keer)

Offline dao

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 49 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
heupdysplasie
« Gepost op: september 24, 2013, 11:30:40 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hallo, Ik had graag jullie mening over het hoelang wandelen met mijn hond (3 jaar) ter versteviging/aanmaak spieren op de heupen. Welke voedingssupplemente n geven jullie? Eventuele medicijnen tegen stramheid en pijn ? En wanneer begin je met een aangepaste therapie tegen heupdysplasie?
Ik geef glucosamine -chondroitine en omega-3 visolie.
Volgens de DA is het nog niet zo heel erg, maar we willen toch alles goed opvolgen, en het beste voor hem.
Bedankt

Offline terrierlady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
Re: heupdysplasie
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2013, 12:02:53 »
Ik wandel gewoon nog de normale wandelingen van een uur.
Jaag nog volop met de hond en achteraf een portie metacam erin.
2 keer per dag glucosamine van het kruidvat.
Verder geen andere behandelingen, als het te erg wordt dat hij teveel gaat afzien en amper nog wat kan is het helaas inslapen.
De hond in kwestie is nu 26 maand oud en heeft het aan 1 kant.

Online DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2013, 12:36:12 »
Opbouw van de spieren geleidelijk aan doen! Niet teveel ineens willen doen...

Ik heb alleen pijnstillers gegeven na haar operatie (bekkenkanteling).
Glucosamine heb ik nu een jaar gestopt.

Belangrijk is blijven bewegen... En vooral het gewicht onder controle houden.

Ras had als pup al zware HD en nu als volwassen hond, nog steeds HD, maar ik doe er wel reddingswerk en canicross mee. HD is heel afhankelijk van hond tot hond.

Offline Raan

• startende hondenvriend
  • *
  • 46 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2013, 17:11:32 »
alle dagen wandelingetje, glucosamine, maar nu ook pijnbestrijding Carpodryl, Metacam werkte niet meer. en soms eens Tramadol (morfine achtig) . zolang hij wil wandelen en elke dag een paar minuten zeer speels is en daarna veel rust en slaapt. is dit OK. ook zolang hond eetlust heeft, maar je ziet het vooral in de ogen en gedrag of ze een goede dag hebben. Wandeling kan je zien hoe lang het moet, vooral hoe de volgende dag is...
Groetjes,

« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2013, 06:55:08 door watchhorse, Reden: Spam verwijderd »

Offline dao

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 49 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2013, 07:07:18 »
Hallo, Bedankt. ik probeer elke dag een "toertje" te doen. Op zondagvoormiddag gaan we dan wel wat langer wandelen. Zo een uurtje of wat langer. Volgens mijn dierenarts is dat al te lang. Maar hij moet toch beweging hebben volgens mij, anders worden de spieren helemaal slapjes. Naar zee, in de duinen gaan wandelen zal ik best niet meer doen hé. Blijkbaar is rul zand niet goed voor het belasten van de heupen. Jammer want dat deed hij nu net zo graag.(en wij  ook!). Het feit is ook dat hij soms nogal geweldig doet, en dan overal tegenaan botst. Zo dat kwaad kunnen ?
Groetjes..

Online DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #5 Gepost op: september 25, 2013, 07:35:04 »
Hoe zwaar is de HD? De DA die tegen je zegt dat het te lang is, is dat een orthopedisch chirurg/DA?

Rust roest écht. Bij HD is het belangrijk dat de spieren een deel van het werk overnemen! Als je dat niet de kans geeft, kan het zijn dat hij erg meer last van gaat hebben.
Ik zou je aanraden om spieropbouw in de vorm van hydrotherapie.
- Velm (St-Truiden): Het Waterhof
- Oost-Vlaanderen: In het hol van Pluto

Hydrotherapie gaat ervoor zorgen dat er spieropbouw gebeurt met zo weinig mogelijk belasting.

Dit heb ik gedaan met Rasta na haar OK tot ze +- 1 jaar was.

Dit doe ik met mijn hond met HD:
- Zaterdagvoormiddag: training reddingswerk
- Zaterdagnamiddag: wandeling van +-8 km
- Zondag: rust
- Maandag: strandwandeling van +-6 km (het kan dus wel)
- Dinsdag: boswandeling

Zand is belastend voor de heupen, maar een keer in de zoveel tijd kan het geen kwaad. Probeer zijn energie wat te beheersen op wandeling als hij overal tegenaan botst (evt aan de lijn op wandeling als dat gaat). Rechte stukken zonder scherpe bochten zijn het beste

(Sorry dat het zo'n lange tekst is geworden, ik heb een beetje een hekel aan DA's die een hond met HD direct afschrijven :shifty: )

Offline Mie

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 226 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 25, 2013, 09:18:30 »
Bijna vijf jaar geleden heeft Vita een heupkopamputatie ondergaan omwille van haar heupdysplasie. De dag na de operatie kwam er een ontsteking op. We hebben lang met haar gesukkeld met als gevolg dat Vita haar achterpoot niet meer wou gebruiken. Ze heeft twee maand lang vrolijk op drie poten rondgehuppeld. Tien beurten hydrotherapie hielpen niet, ook al waren ze heel intensief.
De DA heeft toen previcox voorgeschreven, dat is een zware pijnstiller. Ik ben met haar beginnen fietsen, 't is te zeggen: ik op de fiets en Vita lopen natuurlijk. :mrgreen:
Vita moest zo haar vier poten wel gebruiken en dat deed ze met gemak want ze voelde de pijn niet meer. Door de dagelijkse fietsbeurten, telkens wat langer, bouwde ze haar spieren op. Uiteindelijk hebben we de previcox kunnen afbouwen en loopt Vita op vier poten alsof er niets gebeurd is. Binnen twee weken wordt ze 12 jaar, wandelingen van 10 km in de Ardennen zijn geen probleem voor haar. Door haar ouderdom loopt ze geen herderende rondjes meer rond ons maar loopt ze netjes naast ons mee maar nog steeds zonder manken of slenteren.

Offline dao

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 49 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 25, 2013, 13:30:46 »
Hallo Mie, dat is toch echt fantastisch. Dat jou hond zo goed is , zelfs na haar heupoperatie, dat geeft mij toch extra moed want
ik had alweer de ergste scenario's voor ogen. Ik merk wel als we een langere wandeling maken dat hij gauw moe is, en we moeten even meehelpen om hem in de auto te krijgen. We hebben nu sinds kort een loopplank, maar daar is hij precies nog wat bang van.
In ieder geval, we gaan door met wandelen op zijn tempo, en momenteel niet te lange wandelingen.
Het beste nog met jou Vita.

Offline Raan

• startende hondenvriend
  • *
  • 46 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 25, 2013, 20:53:59 »
weet je, als Fiocco een goede dag heeft, durft hij nog eens een tractor of vrachtwagen najagen langs de omheining. En dit is eigenlijk niet goed voor hem. Het plotse stoppen, draaien etc.... zeer belastend. Maar als je dan denkt, als hij dergelijk goed moment heeft, en je moet dat ook al verbieden, je kan er geen kasplantje van maken, het is een hond. Pijnmanagement komt er toch. Dus voor mij is zijn levenskwaliteit het belangrijkste. Dag per dag en zoveel mogelijk genieten van alle leuke momenten ! :)

Offline wennie

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
  • Carpe Diem
« Reactie #9 Gepost op: september 25, 2013, 21:16:02 »
weet je, als Fiocco een goede dag heeft, durft hij nog eens een tractor of vrachtwagen najagen langs de omheining. En dit is eigenlijk niet goed voor hem. Het plotse stoppen, draaien etc.... zeer belastend. Maar als je dan denkt, als hij dergelijk goed moment heeft, en je moet dat ook al verbieden, je kan er geen kasplantje van maken, het is een hond. Pijnmanagement komt er toch. Dus voor mij is zijn levenskwaliteit het belangrijkste. Dag per dag en zoveel mogelijk genieten van alle leuke momenten ! :)

Mee eens en zo gaan wij ook om met Farah.
“If a dog will not come to you after having looked you in the face, you should go home and examine your conscience.”
― Woodrow Wilson

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal