collapse

Auteur Topic: Duitse Herder 4 jaar, heupdysplasie?  (gelezen 846 keer)

Offline Hilde en Lisa

• begonnen hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Duitse Herder 4 jaar, heupdysplasie?
« Gepost op: mei 16, 2019, 16:30:09 »
beste hondenvrienden;

een week geleden heb ik een prachtige Duitse Herder teef geadopteerd : een kweekteef van 4 jaar oud, Mirre
Ik had een afspraak met de dierenarts om ze op 20 mei te steriliseren maar dat kan nu voorlopig niet want ze is loops sinds 12 mei. Ze heeft haar laatste nestje gehad rond begin maart, laatste pup is vertrokken op 1 mei en jammer genoeg is ze reeds terug loops.
Sinds ze bij mij is zie ik dat ze niet op haar gemak wandelt : er is iets met de achterhand; dus gaan we foto's laten nemen en steriliseren in een paar maanden.
Ik ben niet echt vertrouwd met heupdysplasie : is een operatie meestal nodig, pijnstillers, extra medicatie?
Graag jullie advies voor zij die er ervaring mee hebben
grtz
Hilde en Mirre

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
Re: Duitse Herder 4 jaar, heupdysplasie?
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2019, 08:18:04 »
zeker dat ze al terug loops is? 4 maand is wel erg weinig tijd tussen voor zo'n groot ras...
Komt deze teef van bij een erkende fokker? want dan is ze normaal gezien getest geweest op HD. Misschien is er een andere reden voor haar ongemak...

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2019, 08:39:03 »
Heeft de DA haar onderzocht ?
De uitvloei die ze heeft is die helder rood van kleur of eerder aan de bruine kant  :denk:

Vond het ook snel dat ze terug loops is, moest er iets achter gebleven zijn van de bevalling denk ik eerder aan een baarmoederontstekin g . Dan is er kans dat wat je aan haar ziet  pijn van  in haar buik is ipv van haar heupen ?

Hoeveel nestjes heeft ze gehad op die 4 jaar ?

En wat Petitparis zegt normaal zou ze getest moeten zijn op HD en ook ES (als ik mij niet vergis) vóór haar nesten .
Of ze komt inderdaad van een fokker die de regels aan zijn laars lapt en zit jij mss niet alleen met een HD probleem  maar AL haar pups  :shock:

Offline barbera

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • groeten Barbera
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2019, 08:50:05 »
Pas op 10-jarige leeftijd kwam ik erachter dat Jack HD had (heel heftige vorm). Hij heeft de laatste twee jaar van zijn leven pijnmedicatie gehad, dat heeft zijn leven aangenaam gemaakt. Opereren had geen zin, als hij jonger was geweest misschien wel.

Offline Hilde en Lisa

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2019, 09:56:27 »
Mirre is een broodfokteef geweest waarvan we dus geen achtergrond hebben,... ik denk dus dat ze een nest of 6 gehad heeft : 2 keer per jaar wsl gejongd. Ik denk niet dat een broodfokker ze getest heeft op HD  :cry:
Het bloed dat ze verliest is helder rood

Offline tara

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2019, 10:40:06 »
Ik zou nu al naar de dierenarts gaan, en laten nakijken of ze wel degelijk loops is, kan ook iets anders zijn.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2019, 00:01:03 »
Mijn kruising BC x Labrador, Réglisse, die ik geadopteerd heb op zijn 2 jaar nu 6 jaar geleden, heeft al zo lang HD en artrose, toen ik hem liet scannen, zei de DA dat er mss in de toekomst een operatie zou moeten uitgevoerd worden, maar hij is op 5 jaar tijd niet achteruit gegaan. Ik heb hem nooit iets gegeven behalve voor de artrose die hij ontwikkeld heeft op zijn heupgewrichten want dat is helaas wel een mogelijke bijwerking van de HD en voor de artrose zijn er tal van supplementen, zo veel dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2019, 00:54:34 »
Er zijn verschillende behandelingen voor HD, afhankelijk van hoe erg het is. Bij een milde vorm kan het voldoende zijn om de spieren te versterken door de hond te laten bewegen zonder de gewrichten al te veel te belasten (zwemmen, rechtlijnig draven,...), eventueel aangevuld met supplementen om de gewrichten soepel te houden. In ergere vorm kunnen pijnstillers aangewezen zijn om het de hond comfortabeler te maken en als het echt erg is kan een operatie noodzakelijk zijn.

Offline sepke

• *
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2019, 09:53:56 »
Heeft ze ook koorts? Mss heeft ze een baarmoederontstekin g en komt haar rare manier van wandelen en uitvloei eerder daarvandaan.

Ik zou het ook even laten controleren in elk geval.

Offline Majaken

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2019, 11:43:07 »
Heb een broodfok berner gehad met hele zware HD, ze is nog een aantal jaar redelijk geweest met suplimenten, pijnstillers en spieropbouw maar is maar 6.5 geworden, ingeslapen omdat ze enorm veel pijn had van de heupen, had geen heupkommen, alles zat los
Ook een mechelaar met HD, is 12.5 geworden, vorm HD was natuurlijk milder dan bij de berner

Als ze HD heeft kan suplimenten en pijnstillers al veel doen, alsook spiermassa opbouwen, als broodfok teef  zal ze niet veel bewogen hebben en ook geen spiermassa hebben vrees ik

Wil niet zeggen dat als ze HD heeft alle pups die ook hebben maar ze zijn zoizo vatbaarder daarvoor

Dacht toen ik jaren terug een pup kocht van HD en ED vrije ouders met stamboom deze altijd ook gevrijwaard zouden zijn van deze ziektes, helaas verkeerd gedacht, mijn beide berners hebben goede heupen en ellebogen, zoals hun ouders en voorouders, maar verhalen gelezen van berners van gezonde ouders die toch HD of ED hebben

Ik had eerst met een  fokker gaan praten voor  een pupje van een van de teefjes van haar die al zwanger was, en wilde er 1 tje reserveren maar omdat ik dan bericht kreeg van de fokker van Nisha dat er een paar dames gingen gedekt worden toch dan gewacht omdat Nisha haar vader de papa zou worden wat me wel leuk leek, een half zusje te hebben  , ben blij niet te hebben gedaan want helaas zijn van deze pups paar niet gezond, ook al zijn de ouders dat wel, 1 berner heeft een nieuwe heup gekregen en is dan nog de pech dat operatie mislukt is, kan dus altijd mis gaan jammer genoeg, ook met gezonde ouders en dat had ik dus echt niet verwacht

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #10 Gepost op: mei 18, 2019, 11:48:21 »
Heeft ze ook koorts? Mss heeft ze een baarmoederontstekin g en komt haar rare manier van wandelen en uitvloei eerder daarvandaan.

Ik zou het ook even laten controleren in elk geval.
Zelfs zonder de ontsteking een ontsteking is het niet abnormaal dat ze een raar loopbe hebben achteraan. Mijn teef heeft na de bevalling ook weken "raar" gelopen achteraan. Was ook wat spiermassa kwijt. Dus hoeveelheid vlees wat extra opgeschroefd en nu loopt ze weer helemaal normaal. Ze heeft trouwens een A op de HD beoordeling...

Offline Hanne

• VIP-Hondenvriend
  • *
« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2019, 17:39:07 »
zeker dat ze al terug loops is? 4 maand is wel erg weinig tijd tussen voor zo'n groot ras...
Komt deze teef van bij een erkende fokker? want dan is ze normaal gezien getest geweest op HD. Misschien is er een andere reden voor haar ongemak...

Duitse herders zijn een van de rassen die ervoor gekend zijn tot 3x per jaar loops te worden. Niet alle duitse herders doen dit, maar het komt bij dit ras vaker voor dan bij de meeste andere rassen....

Desalnietemin raad ik een bezoek aan de dierenarts ook aan

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #12 Gepost op: mei 19, 2019, 19:58:20 »
Duitse herders zijn een van de rassen die ervoor gekend zijn tot 3x per jaar loops te worden. Niet alle duitse herders doen dit, maar het komt bij dit ras vaker voor dan bij de meeste andere rassen....

Weer wat geleerd :)

Offline Hilde en Lisa

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2019, 16:52:57 »
update Mirre Duitse Herder : ze is dus loops sinds 11 mei 2019. Vrijdag laatst 17/5 heeft ze mijn senior Jack Russell gesteriliseerde teef van 13 jaar aangevallen in de nek en de keel en schudde ermee toen ik het zag... toen ze mij zag heeft ze onmiddellijk losgelaten en mijn Jackske laten vallen : het beestje was buiten bewustzijn en ik ben er direct mee naar de veearts geweest...
Jackske : 1 draadje genaaid, pijnstiller en AB en ligt nu nog steeds te rusten 3 dagen na het incident : ze eet en drinkt wel en doet haar behoefte buiten als ik ze buiten zet maar anders loopt ze nog niet rond en als ik ze even buiten zet, waggelt ze op haar pootjes en valt dan uiteindelijk om.... hopelijk komt dit goed.
Mirre is nu afgezonderd van de rest van de roedel...
Komt dit ooit goed tussen de Jack en de Duits? en zal Jackske ooit nog normaal kunnen stappen....
Iemand ervaring?

Offline Linda G.

• *
« Reactie #14 Gepost op: mei 20, 2019, 17:46:29 »
Jackske zal vooral even tijd nodig hebben om te weten hoe ze gaat herstellen.
Of het goed komt tussen de twee is nu moeilijk te zeggen.
Aangezien je het gevecht niet hebt zien beginnen kan je ook niet direct zeggen wat de trigger was.
De loopsheid kan ermee te maken hebben.
Wij hebben ooit ook twee teven gehad die elkaar zouden verscheurd hebben als een van hen loops was. Tussen de loopsheid en in waren het de beste vrienden.

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #15 Gepost op: mei 24, 2019, 15:53:20 »
Ik hoop dat je Jack goed herstelt.

Doordat je de trigger gemist hebt is het moeilijk hier iets over te zeggen, maar eigen ervaring heeft me geleerd dat jacks fel in de tegenaanval gaan. En dat stomweg van zich afsnauwen snel serieus kan escaleren. Dit in combi met het feit dat het een broodfokteef betreft die waarschijnlijk niet de beste sociale opvoeding heeft meegekregen zou ik het risico niet nemen ze zonder toezicht bij elkaar te laten.

Offline witte duivels

• *
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #16 Gepost op: mei 24, 2019, 18:37:13 »
De meeste honden ruzie gebeuren tussen teven, en nog meer als teven onder hormonen staan (loopsheden end)

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal