collapse

Auteur Topic: castratie witte herder reu  (gelezen 449 keer)

Offline pieter111

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
castratie witte herder reu
« Gepost op: april 24, 2019, 13:51:07 »
Hallo iedereen,

Mijn witte herder reu wordt in juni 2 jaar. Op aanraden van de dierenarts was het best te wachten tot de leeftijd van 2 jaar om eventueel over te gaan tot castratie. Die 2 jaar had te maken met nog op zeer late leeftijd serieuze groeipijnen die hij had en iets met stofwisseling. Mijn vraag is alleen of ik het wel hoef te doen die castratie. Thuis, binnen, is hij namelijk de rust zelve, gewoon een aangename dociele gezinshond. Totdat hij op een hondenlosloopweide komt, dan mag hij nog (fel) gecorrigeerd worden door teefje of reu, uit enthousiasme weet hij van geen ophouden (rijgedrag). Nu kan ik wel simpelweg die plaats mijden, maar ze hebben er zoveel aan.
Ook vraag ik mij af of het trekken naar andere honden toe hiermee kan verminderen. Als hij er een ziet in de verte of overkant van straat, zeker dichtbij kruisen, is het prijs. Op volle sterkte naar die hond toe willen gaan. Niets agressief, alleen is er daar sinds de laatste weken nu soms een grom bijgekomen. Volgens trainer zou hij toch misschien wat last kunnen hebben van zijn hormonen. Ik heb het hem al sinds jaar en dag proberen af te leren, maar dit lukt maar zéér sporadisch.
Verder twijfel ik ook met castratie omdat met zegt dat een onzekere of angstige hond nog onzekerder wordt door castratie. Ik denk nu eignelijk niet dat dit het geval is bij mijn hond, maar het gaat hem over een witte herder en dit zit er van nature wel in.
Nog een laatste bedenking is die castratenvacht. Hoe erg is dit naar haarverlies toe? Het is nu al soms de moeite.
Opmerkingen, bedenkingen van eigenaars van witte herders zijn zeer zeer welkom! Bedankt!

Offline Almora

• geavanceerde hondenvriend
  • *
Re: castratie witte herder reu
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2019, 13:58:23 »
Als je twijfelt aan een operatie, kan je je hond eerst chemisch laten castreren, om te zien welk effect castratie heeft op jouw hond.

Offline sepke

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2019, 18:54:05 »
Die castratenvacht is bij zulke herdershonden niet enorm merkbaar. Is het een kort of langhaar?

Castratenvacht geeft vooral problemen bij andere vachtgroepen dan stokhaar.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #3 Gepost op: april 24, 2019, 19:11:07 »
Ik heb een gecastreerde reu (geen Herder) die toch ongeveer hetzelfde gedrag naar andere honden vertoont als dat van jouw hond,  mijne is gecastreerd op zijn 18 maanden, net vóór ik hem "kreeg" van een herplaatsingsdienst, hij wordt binnenkort 8 jaar en zijn gedrag is ongewijzigd sinds ik hem heb (van 2013)

Offline tara

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2019, 08:29:16 »
k ben geen voorstander van het "spelen" op een hondenwei.Er zitten soms honden bij, die helemaal niet zo goed zijn in hondentaal,waar dan een 2-jarige herder wel op gaat reageren.Hier hebben mijn honden wel regelmatig contact met andere honden,maar dan in de vorm van vakantiegangers, waarvan ik weet dat ze overeen komen, dus karakters die bij elkaar passen.En dat gaat heel goed, bij zowel mijn teef als reu.
Ik ben geen voorstander van castreren, om gedrag om te buigen, want sommige gedragingen zijn reeds zo gevormd, dat deze medische ingreep niet meer helpt.
Je kan eventueel 1 keer chemisch laten castreren,om te kijken hoe hij dan is,maar dat geeft ook geen zekerheid, want blijkbaar reageren niet alle reuen hierop.
Een reu die op andere honden reageert, wil daarom nog niet zeggen dat hij last heeft van zijn hormonen.
Vooral bij een witte herder is het vooral de emotie, de gevoeligheid, waardoor hij reageert.
Trainingen aanpassen, wat wil zeggen, afstand houden van andere honden,zodat hij meer ruimte heeft om andere honden te passeren.Hem van kant laten veranderen, zodat jij als buffer tussenin komt te staan.
Ook zelf rustig blijven,hem niet gaan afstraffen, want dat heeft het omgekeerde effect.
Wat betreft de haarverandering, mijn witte herderteef is gesteriliseerd uit medische reden, zij heeft wel meer haar gekregen, dikkere vacht (is een langstok).

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2019, 11:52:19 »
Als hij wat angstig en onzeker is zou ik het niet doen...onttrekken van testosteron werkt onzekerheid in de hand...
Wat je omschrijft lijken mij meer opvoedingsproblemen te zijn...vb dat trekken naar een andere hond
Het spelen op een hondenweide kan je perfect omzeilen door niet te gaan, miz heeft een hond dat niet echt nodig om te spelen met ‘vriendjes’...zelf kom ik daar nooit omdat er maar al te vaak problemen ontstaan...ga met je hond wandelen en leer hem dat jij zijn aandachtspunt bent...
Castratie helpt enkel bij hormonale problemen...

Offline chanelle

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2019, 14:30:16 »
Ik heb nog nooit een reu laten castreren. Ok een beetje vervelend gedrag in de buurt van een loopse teef maar dat is maar een enkele keer per jaar dat dit voorvalt.  Ze hebben altijd veel losgelopen en dat gaf nooit problemen. Wel nooit naar een hondenwei geweest. Ik vind dat onnatuurlijk, je stopt verschillende karakters bij elkaar op een kleine ruimte. Dat kan niet goed gaan. De mijne zijn tolerant maar ook dominant. Die willen niet aangeraakt worden door vreemde reuen. Die begroeten elkaar, meten elkaar af en dan gaat ieder zijn eigen weg en er gebeurt niets. Het is altijd een operatie en ze hebben hun hormonen nodig voor botvorming en zo veel meer zaken.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal