collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: castratie ja of neen..  (gelezen 2795 keer)

Offline AD1988

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 687 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
castratie ja of neen..
« Gepost op: augustus 30, 2013, 19:36:03 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Degenen die mijn verhaal niet gevolgd hebben: Roy is nu net meer dan 2 maanden bij ons, heeft een probleem gehad om met zijn stress om te gaan, wij staan onder begeleiding van onze GT + dierenarts en we werken nu bijna 1,5 maand aan zijn stress  :shifty:

Alles gaat goed, medicatie en relaxatie, we zijn nu ook bezig aan gehoorzaamheid maar nu komt het.. Mijn vriend wil Roy graag laten castreren, voornamelijk omdat hij altijd last heeft van etter aan zijn floche, en tis best wel vies eigenlijk  :weetniet: 1x echt ontstoken geweest, voorlopig niet meer maar goed..

Here's the thing.. Ik ben écht niet zeker genoeg om Roy nu al te laten castreren.. Veel BT's gaan na castratie terug aan het spinnen, en dikwijls echt onophoudelijk, en ik ben zo bang dat dit gaat gebeuren met Roy.. Mijn gevoel zegt me dat ik hem nog niet mag laten castreren  :weetniet: De GT zegt dat hij stabiel genoeg is, dat hij mss wel een kleine terugval zal hebben, maar dat we kundig genoeg zijn om hem hier terug bovenop te helpen én toch.. Ik durf het gewoonweg niet.. Ben ik paranoïde aan het worden? Moet ik wachten of het er toch op wagen..  :weetniet: Mss ga ik hier niet echt raad krijgen, want ik weet al dat jullie gaan zeggen dat ik mijn gevoel moet volgen, maar kwil et ook gewoon eens kwijt, ik lig er echt wakker van..  :shifty:

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
Re: castratie ja of neen..
« Reactie #1 Gepost op: augustus 30, 2013, 19:41:37 »
Wij hebben Levi 2 weken geleden chemisch laten castreren, is dus tijdelijk maar je kan wel de gevolgen zien van een castratie... De eerste weken verergert het gedrag wel maar daarna zou het moeten beteren. Ik moet wel zeggen dat Levi al enkele dagen spint... Vroeger had hij dit uitzonderlijk, mss 1 keer om de 2 maanden en ik kon het stoppen met wat afleiding. Ligt het aan de castratie? Ik veronderstel het maar ben niet zeker  :weetniet: gaat het over? Dat hoop ik alleszinds  :lol: op internet lees ik een gemiddelde periode van 9 tot 21 dagen dat ze een terugval krijgen.

Als je niet zeker bent kan je dit proberen maar hou rekening met enkele moeilijke weken...

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 30, 2013, 19:46:22 »
Wij hebben Levi 2 weken geleden chemisch laten castreren, is dus tijdelijk maar je kan wel de gevolgen zien van een castratie... De eerste weken verergert het gedrag wel maar daarna zou het moeten beteren. Ik moet wel zeggen dat Levi al enkele dagen spint... Vroeger had hij dit uitzonderlijk, mss 1 keer om de 2 maanden en ik kon het stoppen met wat afleiding. Ligt het aan de castratie? Ik veronderstel het maar ben niet zeker  :weetniet: gaat het over? Dat hoop ik alleszinds  :lol: op internet lees ik een gemiddelde periode van 9 tot 21 dagen dat ze een terugval krijgen.

Als je niet zeker bent kan je dit proberen maar hou rekening met enkele moeilijke weken...

Ik vind hem gewoon nog niet stabiel genoeg  :weetniet: tzal nooit de meest chille hond worden, met momenten echt een zenuwpees  :shifty: maar ik durf het niet aan... Hij gaat aan die wond willen zitten + hij gaat dan zo'n kap omhebben, en da kent hij niet dus das weer een reden om te gaan bij stressen voor hem (alles wat onbekend is bezorgt hem stress, tight schedule hier dus) en ik ben gwn nog te bang..  :cry:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2013, 20:24:57 »
eventueel dan chemisch laten castreren?  Komen er geen wondes aan te pas, maar dan merk je wel (na een paar weken, duurt tijdje eer het werkt) wat de effecten van een volledige castratie gaan zijn?

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 30, 2013, 21:24:41 »
Mja, als hij nog niet zo lang uit zijn slechte gewoontes is, dan zou ik toch ook nog wachten tot het verder weggesleten is en hij stabieler is.

Hier ook eens een dober gehad die enige tijd een tic overhield aan een pootblessure (dwangmatig likken, ook super ambetant en ongezond voor zijn poot).

Mijn Hirsut had ook altijd wat etter tot hij gecastreerd werd en ik had bij de DA een 'voorhuidspoelmiddel' meegekregen. Dagelijks spoelen met een spuitje. Dat werkte wel.
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
  • 612 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2013, 21:33:20 »
Ik zou ook denken aan chemisch castreren, dan kun je zien wat het effect hiervan is en is er niks onherroepelijks gebeurd.  Anders denk ik dat je gaat blijven twijfelen   :denk:

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2013, 22:03:38 »
Ik zou zeggen, "volg je gevoel".
Voor die ontsteking kan de da je wel een middeltje geven, dat spuitje is echt wel iets goed.

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2013, 22:20:05 »
Hij laat het niet doe dat ik het uitspoel, niet gewoon gemaakt bij 1e baasje en hij doet wel lelijk als wij er proberen aan te komen, ik probeer hem wat tolerantie aan te leren maar gaat ook niet op 1 2 3.. Tis niet dat het continu ontstoken zit, tis nog maar 1x ontstoken geweest en voor de rest ja, hangt er meestal een druppeltje of een korstje aan  :shifty:

Kga eerlijk zijn, die druppel stoort mij niet in die mate dak em echt wil laten castreren, mijn gevoel schreeuwt gewoon uit "néééé, tis veel te vroeg"...  :weetniet: Ook al zeggen GT e.a. andere zaken, mijn buikgevoel zegt datem nog niet stabiel genoeg is  :weetniet: Mss kunnen we dat chemisch castreren proberen, maar ik weet niet wat het ergste zou zijn voor hem.. Het feit dat hij zijn "mannelijkheid" kwijt is en dat hem onzeker maakt of de wonde van het castreren.. De wonde sowieso, ie gaat daar aan willen krabben en bijten.. Maar mijn GT zei, laat geen onzekere hond castreren of je maakt hem nog meer onzeker.. En op dit moment weet ik gewoon nog niet genoeg of em "zelfzeker" is..
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 22:31:44 door AD1988 »

Offline josiane

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2013, 23:31:58 »
Hij gaat toch gewoon naar andere honden toe om dag te zeggen? Castratie maakt idd wat onzeker, maar ik ben blij dat het gedaan is bij Bas.
Hij gaat niet elke teef achterna, komt goed overeen met andere honden( alleen de dominante, daar gaat hij als een blok liggen ), ik kan niet zeggen dat zijn karakter veranderd is, en van de wonde heeft hij geen last gehad. Hoewel hij 2x is gesneden omwille van een niet ingedaalde teelbal. Heeft er niet eens aan gelikt.
Ik denk dat als je hond niet meer om zen hormonen moet denken, de training gemakkelijker kan verlopen.

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #9 Gepost op: augustus 31, 2013, 00:15:16 »
Ik zou eerst gaan voor chemisch. Wij hebben dat ook gedaan met Saint en de verschillen qua gedrag zijn gewoon niet te verwaarlozen ... Hier is dat in de goede zin uitgedraaid, zo goed dat we hem dinsdag volledig laten castreren  :thumbs:

Chemisch castreren is niet goedkoop, maar we wilden dat toch eerst. Mocht blijken dat het qua "verkalming" enz niets ging gedaan hebben, gingen we sowieso niet castreren.

Offline borderlove

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 386 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 31, 2013, 00:24:07 »
je gaat er volgens mij wel volledig moeten achterstaan, wat je ook beslist, want je hond zal anders jouw onzekerheid ook aanvoelen en overnemen...

Nu is het wel zo, toen Darco gecastreerd werd, was da wondje echt zo klein, hij heeft er nooit aan gelikt en na een dag liep hij al rond zonder dat hij er last van had , dus ik denk ni dat hij daar veel last van gaat hebben.

Als je verder een goed gevoel hebt bij je GT, zou ik zijn/haar mening volgen...

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 31, 2013, 08:52:41 »
Ik denk dat ik met mijn DA eens dat chemisch castreren ga bespreken  :shifty: lijkt me idd iets om beter eerst es te proberen en te zien hoe dat zijn gedrag beïnvloedt.. Mijn andere honden zitten ook niet aan die wonde, maar Roy is een serieuze prutser! Er moet maar een pluisje aan zijn floche of aan zijn poep hangen en hij wordt ZOT, da moet er dan af en ie gaat er alles aan doen om dat eraf te pulken.. Terwijl em dan bezig is valt het hem in dat hij een staart heeft, en daar zou hij dan alweer durven van spinnen.. Beter om dus géén aandacht te vestigen op dien achterkant  :shifty:

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 31, 2013, 09:43:34 »
Volgens mij is dat een goed idee.
Kan je zien hoe zijn gedrag dan gaat zijn.

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2013, 10:34:40 »
Ik denk dat ik met mijn DA eens dat chemisch castreren ga bespreken  :shifty: lijkt me idd iets om beter eerst es te proberen en te zien hoe dat zijn gedrag beïnvloedt.. Mijn andere honden zitten ook niet aan die wonde, maar Roy is een serieuze prutser! Er moet maar een pluisje aan zijn floche of aan zijn poep hangen en hij wordt ZOT, da moet er dan af en ie gaat er alles aan doen om dat eraf te pulken.. Terwijl em dan bezig is valt het hem in dat hij een staart heeft, en daar zou hij dan alweer durven van spinnen.. Beter om dus géén aandacht te vestigen op dien achterkant  :shifty:

Zie wel dat je het in een rustige periode doet, of eventueel in je vakantie want de eerste weken zijn niet om te lachen.. Ik wist ook niet dat het enkele weken kon duren, de DA sprak van enkele dagen lastig doen...

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2013, 10:50:03 »
Zie wel dat je het in een rustige periode doet, of eventueel in je vakantie want de eerste weken zijn niet om te lachen.. Ik wist ook niet dat het enkele weken kon duren, de DA sprak van enkele dagen lastig doen...

Dagen?  :lol: :lol:

Hier heeft het echt 5 tot 6 weken geduurd  :lol:

Maar ja het gewenste resultaat is er hier wel  :yes:

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: augustus 31, 2013, 11:32:13 »
In welke zin doen ze lastig dan?  :lol:

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #16 Gepost op: augustus 31, 2013, 11:37:53 »
De eerste weken krijgen ze een hormonenopstoot. Laten we zeggen dat het gedrag hier plots 50x erger was dan VOOR de trainingen.

Ik kon er vroeger mee gaan wandelen, kon ik plots écht niet meer  :doh: :vuistje:

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: augustus 31, 2013, 11:40:04 »
Jantinus is nog thuis tot eind september, dus dat zou moeten lukken om dat in de gaten te houden.. Ik zou het eerst willen proberen met chemisch en zien wat dat doet, sowieso spreek ik er maandag eerst over met dierenarts  :yes: Liekeuh, was dat met een spuitje van jou of een chip? en wat kost dat zo ongeveer dak er een gedacht van heb?

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
  • 612 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: augustus 31, 2013, 12:23:08 »
Igor is 14 dagen geleden chemisch gecastreerd, maar niks last van "opstoot" hier.  Eerst gewoon niet echt veel verandering gezien, en nu echt wel rustiger op wandeling.  Verder even speels als voorheen, soms met andere reuen op straat wordt hij 2x zo groot.  Dat zal binnenkort nog maar 1,5 keer zijn  :mrgreen:

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: augustus 31, 2013, 12:54:11 »
Jantinus is nog thuis tot eind september, dus dat zou moeten lukken om dat in de gaten te houden.. Ik zou het eerst willen proberen met chemisch en zien wat dat doet, sowieso spreek ik er maandag eerst over met dierenarts  :yes: Liekeuh, was dat met een spuitje van jou of een chip? en wat kost dat zo ongeveer dak er een gedacht van heb?

Bij ons een chip, heb 138 betaald maar er zat nog medicatie bij voor als we op reis gaan.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal