collapse

Auteur Topic: Afwijkend rechterachterpootvoetje  (gelezen 167 keer)

Offline Gittje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Afwijkend rechterachterpootvoetje
« Gepost op: september 11, 2019, 12:25:53 »
Toen onze herderpup uitgroeide, bleek met de tijd dat z'n rechterachtervoetje afwijkingen vertoonde: de middenste tenen hadden tov de linkerachtervoet kleinere kussentjes, van één teen was de nagel ingegroeid en van de andere groeit hij 90% naar de zijkant en moet op regelmatige basis bijgeknipt & gevijld worden.

De hondenorthopeed sprak in september vorig jaar van een lichte handicap en vond het niet nodig om te opereren, Nagel(s) op tijd bijknippen en -vijlen, focus op rechtlijnige beweging en opvolging van z'n stijf bekken door een ostheopaat zou maken dat een ingreep niet nodig is en hij als huishond met deze lichte handicap gerust oud kon worden.

Intussen is de situatie geëvolueerd in de zin dat het kussentje van de buitenste middenteen met ingegroeide nagel nog ongeveer 30% verder gekrompen is. De bespiering van z'n rechterachterpoot is minder dan z'n linker, omdat hij die poot in het lopen meer ontziet. Hij gebruikt die wel, maar anders. De rechterachtervoet is ook iets korter & vooral platter dan z'n linker. Zijn bekken dat niet recht is, staat iets hoger dan z'n voorhand.

Bij rustige beweging op eigen tempo heeft hij geen pijn en loopt hij ogenschijnlijk normaal. Op kiezel ondergrond, of waar veel hazelnootjes & eikels liggen zou hij wel eens z'n rechterachterpoot optrekken omdat dit onaangenaam voelt mede doordat de kleiner middenkussentjes minder bescherming bieden.

De orthopeed concludeerde maandag jl. dat een operatie op middenlange termijn niet kan uitgesloten worden. In eerste instantie zou enkel de buitenste middenteen met ingegroeide nagel ontklauwd worden met behoud van hetgeen nog overschiet van het voetkussentje.
Maar de vraag blijft natuurlijk wat daarvan de gevolgen zullen zijn. Ook onze vaste DA had ons erop gewezen dat de prognose achteraf onduidelijk is. Wij zijn dan ook geneigd om enkel de operatie te laten uitvoeren als blijkt dat hij duidelijk pijn heeft en/of op regelmatige basis op drie poten zou lopen.

Voor mensen die ervaring hebben met voetproblemen van hun hond(en) zou ik graag horen wat hun visie en/of ervaring is.

Ook graag vernomen wat beter is om z'n rechterachtervoetje te beschermen tijdens wandelingen: gewoon intapen of een hondenschoetje aandoen.
Voor dat laatste heb ik al gelezen dat een schoentje precies moet passen en dat als ie tussen 2 maten zit, dit niet lekker zit en soms bijkomende shuurwonden veroorzaakt. Zelfs de duurdere merken (vb. ruffwear) gaan maar een beperkte tijd mee.
Voor het intapen heb ik geen zicht in hoever dit soelaas kan brengen en vooral hoe los/strak de tape rond de voet moet aangebracht worden. Dagmar raadt mij alvast deze aan https://www.medpets.be/petflex-bandage/?gclid=EAIaIQobChMI4aDz89HF5AIVlQ8YCh1yywyMEAQYBCABEgIyf_D_BwE

Overwegingen en tips meer dan welkom. Alvast  :merci:

Offline Perdita

• verslaafde hondenvriend
  • *
Re: Afwijkend rechterachterpootvoetje
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2019, 13:53:39 »
Als je voor een schoentje gaat, zou ik Thera Paw eens uitproberen. Lijkt me het meeste geschikt hier.
Verslijten doen alle schoentjes natuurlijk na een tijd. Dat is bij mensen ook zo :).
Deze zijn te koop on Het Waterhof. Ik neem aan dat je daar ook kan passen om te zien of het geschikt is voor je hond. Ik denk ook wel dat ze daar gekwalificeerd zijn om je te zeggen wat de beste optie is, en mss kunnen ze je wel helpen met het intapen leren. Hoewel je eigen orthopeed dat ook zou moeten kunnen denk ik.
Ik zou zelf zeker niet gaan intapen op eigen houtje en zonder voorkennis.

http://www.hetwaterhof.com/dogs/producten.asp

Verder geen ervaring met dit probleem.
Ik heb wel een rescue greyhound gekend die bleef manken en knabbelen aan 1 voetkussen (waar verder niks aan te zien was). Na veel uitproberen is ze geopereerd en is het voetkussen verwijderd. De hond heeft nooit nog last gehad nadien.
Maar dit was zeker niet hetzelfde als jouw hond heeft hoor.

Offline Gittje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
Re: Afwijkend rechterachterpootvoetje
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2019, 18:58:17 »
Net effen gaan kijken naar Het Waterhof en het is wel niet bepaald naast de deur voor ons.

Ik heb van m'n vorige hond nog 1 ongebruikt hondenschoentje (XXL) liggen, die ik kan proberen aan te doen als ik nog eerst een sokje vind want anders zal het te groot zijn. De orthopeed vond het wel belangrijk dat ik hem leerde wennen aan een hondenschoentje met het oog op een latere operatie.

Voor dat correct intapen vermoed ik dat ik bij onze vaste DA ook terecht kunnen.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal