collapse

Auteur Topic: konijnen aanschaffen  (gelezen 1003 keer)

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • De Hansbeekse hoeve
konijnen aanschaffen
« Gepost op: maart 25, 2019, 17:03:29 »
Mijn broer wil graag 3 konijnen aanschaffen als huisdier voor het hele gezin maar hij zit nog met een aantal vragen.
-Waar koop je het best konijnen? Waar vind je een goeie fokker? Ik bedenk me net dat adoptie misschien ook een optie is, ik kan het in ieder geval voorstellen. De konijnen zouden (hoofdzakelijk) buiten leven. Het gezin bestaat uit mijn broer, zijn vrouw en 2 kinderen (6 en 2 jaar).
- Hij zou de konijnen graag vrij laten rondlopen in de tuin maar de tuin is niet helemaal afgesloten. In hoeverre lopen konijnen weg? Ze wonen in een rustige woonwijk en er leven ook wilde konijnen in de buurt.
- Gaan de konijnen putten graven of valt dat mee?

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
Re: konijnen aanschaffen
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2019, 13:15:57 »
Bij Jodipro kun je konijnen adopteren (maar zijn duur), konijnen graven en blijven niet in de tuin zitten als het niet omheind is, ze blijven wel in de buurt en komen terug naar waar ze hun eten krijgen.

Offline Sedde

• *
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2019, 17:03:01 »
Mijn konijnen (Franse hangoor en Vlaamse reus) zitten constant los in mijn tuin en doen weinig moeite om weg te lopen. Maar als de tuin niet afgespannen is, zou ik daar niet zo zeker van zijn.

Ik heb bewust gekozen voor grote rassen (ze komen ook echt van een fokker van het ras) omdat die algemeen gezien wat rustiger zijn en meer tegen een stootje kunnen. Mijn idee is dat vooral niet-gesteriliseerde voedsters graag graven, ik vermoed om een nest te willen maken. Mijn voedster is gestopt met graven (en agressief zijn) na haar sterilisatie.

Een gesteriliseerde voedster en een gecastreerde ram vind ik een zalige combinatie, echt vriendjes voor het leven.

Offline ille

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2019, 19:55:11 »
Onze buren zoeken nieuwe baasjes voor hun dwergkonijnen. Als je geÔnteresseerd bent, laat maar weten. Dan geef ik je hun emailadres of telefoonnummer. Regio Antwerpen.

Offline sepke

• *
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2019, 21:13:42 »
Heb ooit 2 gecastreerde rammen gehad. Hadden heel snel een uitweg gegraven. Kwamen wel steeds terug, maar niet de bedoeling natuurlijk.

Offline Freya13

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maart 27, 2019, 07:44:15 »
Konijnen graven zeker! Maar ze lopen inderdaad meestal niet zo ver weg. Ze weten best waar ze eten krijgen.

Er zijn verschillende konijnenasielen http://www.knagers.net/konijnenasielenB.htm

Maar vooral:
- zorg ervoor dat ze 's nachts veilig zitten! (roofdieren zoals vossen zijn, ook in de stad, meer en meer de realiteit, en voor kinderen is het geenp retje om 's morgens een dood konijn te vinden - ik spreek jammer genoeg uit ondervinding!)
- zorg ervoor dat ze voldoende gevaccineerd worden! de standaardvaccinatie is myxomatose en rhd1, maar rhd2 is geen overbodige luxe, elk jaar zijn er uitbraken, vooral in de zomer,e n het is een vreselijke dood

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2019, 11:48:46 »
Bedankt alvast voor de reacties. Ik geef het door  :thumbs:

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal