collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Kattentopic  (gelezen 86552 keer)

Offline myriam.e

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3728 HV-Punten
Re: Kattentopic
« Reactie #700 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:39:53 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Voorlopig krijgt hij niet de kans er vandoor te gaan: het luikje en de deuren blijven dicht  :mrgreen:
Hij ligt nu op mijn schoot, zoals hij altijd deed: luid spinnend en met zijn slechte poot op mijn arm  :wub:, Dante aan mijn voeten en ook dat weet hij nog; Dante kan hij vertrouwen. Man, wat zie 'k die kat graag  :loved:

Ben blij voor je Antje :thumbs:

Offline zwieperke

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 151 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #701 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:15:13 »
Onze kat is nu al een aantal dagen na elkaar op de zelfde plaats aan het plassen in huis, weten jullie hoe we het beste kunnen afleren?

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #702 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:20:16 »
Onze kat is nu al een aantal dagen na elkaar op de zelfde plaats aan het plassen in huis, weten jullie hoe we het beste kunnen afleren?

Euh... Afleren is hier niet het juiste woord. Het is eerder zoeken naar de oorzaak. Katten doen dat niet zomaar want het zijn eigenlijk heel hygiënische dieren.

Allereerst: het plasje juist opkuisen. Vaak wordt dat met enkel schoonmaakprodukt proper gemaakt, wat de geur niet wegneemt. Dus voor de kat blijft daar dan een geur hangen van: hier mag je plassen.

Opruimen plasje:
Eerst wegnemen.
Opkuisen met schoonmaakmiddel
Laten drogen
Opkuisen met alcohol of urine off
Laten drogen

Die laatste stap is cruciaal om ook de geur weg te krijgen.

Volgende vraag: is het plassen of sproeien? Plassen is op de grond, sproeien dat is dan tegen een muur wat dan ook kan aflopen tot op de grond. Is het sproeien, dan is dat een teken dat er stress is.

Daarnaast: is er iets verandert  ( ander kattenbakgrit, ontgeurder gebruikt in de bak, verplaatsing bak, bijkomende kat, iets verandert in de kamer waar de bak staat ...)? Als ja, verander dat dan terug.

Als nee: De grootste reden van plotseling onzindelijk worden is blaasgruis of blaasontsteking. Dus een medische oorzaak. Het is een hardnekkig misverstand dat bij medische oorzaken er altijd naast de bak wordt geplast.

Best dus effe naar de DA in dat geval voor een urine onderzoek. Ook bij oude katten moet men rekening houden dat door artrose de instap van de bak te hoog kan worden.

En er zijn ook katten die een hekel hebben aan plassen en ontlasten in dezelfde bak. Dus je hebt eigenlijk 2 bakken nodig als de kat vaak binnen zit.
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 13:23:29 door wea »
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline zwieperke

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 151 HV-Punten
« Reactie #703 Gepost op: augustus 30, 2013, 14:30:09 »
Het is een kat die altijd naar buiten kan, hebben geen kattenbak binnen staan
om nog eens alles te onderzoeken zien wij niet zitten die nieren waren bij het bloedonderzoek (nog niet zo lang geleden) nog volledig in orde het enigste dat anders was is dat hij tijdelijk op halve medicatie stond (het was dat of niets meer) nu zit hij terug op volle medicate (is voor zijn schildklier die te rap werkt)
Het is wel degelijk plassen wat hij ook enkel s'ochtends doet, overdag gaat hij gewoon naar buiten.

Het opkuisen wordt wel degelijk goed gedaan (op de zelfde manier als we met de pup deden toen hij nog niet zindelijk was), omdat hij onder het matje dat bij de voordeur ligt geplast heeft hebben we daar een nieuw matje opgelegd maar ook dat heeft niet geholpen.

Als hij niet stopt of we vinden niets om hem te doen stoppen zal hij wss spuitje moeten krijgen

Offline Lizzz

• warme hondenvriend
  • *
  • 127 HV-Punten
« Reactie #704 Gepost op: augustus 30, 2013, 15:18:20 »
Als hij niet stopt of we vinden niets om hem te doen stoppen zal hij wss spuitje moeten krijgen

Hoe oud is hij?
En kan je niet tijdelijk wél een bak plaatsen dan voor als hij binnen zit? :)

Offline zwieperke

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 151 HV-Punten
« Reactie #705 Gepost op: augustus 30, 2013, 15:56:24 »
de exacte leeftijd weten we niet, hij zou 'oud' zijn volgens de dierenarts Ik denk niet dat een kattenbak plaatsen een oplossing zal zijn (en mama zal het ook niet willen doen)

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #706 Gepost op: augustus 30, 2013, 15:59:00 »
Maar kuis je het nadien ook op met alcohol of urine off? Als je dat niet doet, dat zegt dat de kat dat het ok is om daar te plassen.
Katten zijn geen honden. Wat werkt voor een hond, werkt niet altijd voor een kat.

Offline zwieperke

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 151 HV-Punten
« Reactie #707 Gepost op: augustus 30, 2013, 16:00:10 »
wordt niet met die dingen gepoetst, enkel ecovert mag er bij ons gebruikt worden, maar erna wordt er wel iets opgespoten dat katten zou moeten weghouden

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #708 Gepost op: augustus 30, 2013, 16:12:49 »
Ecover werkt enzymatisch dacht ik, dus het kan dat dit ook de urinegeur wegneemt. Zeker weet ik dat niet. Maar zolang die geur daar zit, zal de kat daar blijven plassen. Dat is gewoon een feit.

Ik zou voorlopig de mat wegdoen als stap 1. Helpt dat niet, toch eens opkuisen volgens de regels van de kunst.

Dat cat off ding, dat zou ik niet doen. Kan het zelfs uitlokken om daar te plassen.

Net als javel trouwens. Dat zegt ook plas maar hier.

Zoals gezegd, katten zijn erg zindelijke dieren. Die plassen niet wild zonder reden.
Zit ze de hele nacht binnen dat ze s morgens plast? Wat aan de deur is vermoed ik....
Als dat het geval is, dan ga je toch een bak moeten zetten.

Wat ook voorkomt is dat men per ongeluk katten aanleert om binnen te plassen. Zoals de kat plast binnen en wordt buiten gezet. Dus als de kat dan buiten wil.....

Ook aandacht geven kan al een beloning zijn.

Of er is een nieuwe kat in de buurt die haar normaal kattenbakplaatsje buiten bedreigd. Dat los je ook op met een bak binnen.

Maar als je er geen zin meer in hebt, laat me iets weten en ik kijk wel waar die kat naartoe kan voor de oude dag. Het is echt niet gezegd dat omdat ze bij jou onzindelijk is, ze dat overal gaat zijn. 

« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 16:26:35 door wea »

Offline melissa_0429

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #709 Gepost op: augustus 30, 2013, 16:28:05 »
Ik ben vandaag met Puma naar die homeopaat gegaan en hij heeft een test gedaan met bioresonantie.. Hij zei dat hij een probleem heeft met andere katten; ik dacht: ok, de buurkatten of onze Moesty. Neen, Ibele is de oorzaak, hij ziet haar als een indringer  :denk: Laat Ibele nu 1 van de katten zijn waar Puma het zo goed mee vindt.  Nu zou ik Puma totaal gescheiden moeten houden van de andere katten.. Als ze buiten zijn mogen ze wel samen.. En hij heeft 2 soorten druppels die hij moet nemen en dan nog iets om zijn lever te ontgiften.

Nu ik ging er naartoe en stond er volledig voor open, maar na alles gezien en gehoord te hebben, heb ik er wel een beetje twijfels bij gekregen..

Hij was bezig met die wichelroede en vroeg dan of ik andere dieren had; ja, katten, honden en een fret. Ja, hij heeft problemen met andere katten; Ik zeg ja, mss met Moesty of de buurkatten. Nee, 1 van je eigen katten en 't is niet Moesty.. Hoe noemt die Maine Coon? Euhm.. Ibele.. Ja, 't is Ibele waar hij problemen mee heeft.  :shifty:

Ik sta er wel voor open om die druppels te geven, maar de rest is me toch een stap te veel.. Plus, hoe kunnen we zeker weten dat het dat is als ik 1. Moet stoppen met de medicatie die ervoor gekend is meer aanvallen te geven en 2. Hem totaal moet afscheiden van de andere katten..

Hij zei dat hij er geen probleem mee zou hebben om in onze slaapkamer te blijven gedurende de dag..

« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 16:30:54 door melissa_0429 »

Offline zwieperke

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 151 HV-Punten
« Reactie #710 Gepost op: augustus 30, 2013, 17:02:44 »
Het is inderdaad bij de voordeur dat hij plast, maar ze mogen enkel via achterdeur naar buiten, en er zit een katteklep in dus kunnen ze altijd binnen en buiten! Via de voordeur mogen ze nooit buiten!
Daarnaast is de mat al weg, ecovert die haalt de geur van urine normaal gezien ook weg!

als ze spuitje krijgt is het niet enkel voor het plassen hoor, en een andere thuis is ook niet nodig :boos: daarnaast is hij vermoedelijk al rond de 16 - 18 jaar zeker weten we niet en voor zover ik weet is dit vrij oud voor een kat

daarnaast heeft die kat ook nooit een kattenbak gehad, overdag gaat hij wel gewoon buiten, s'nachts gaat hij ook naar buiten

Offline Lizzz

• warme hondenvriend
  • *
  • 127 HV-Punten
« Reactie #711 Gepost op: augustus 30, 2013, 17:16:09 »
Het is inderdaad bij de voordeur dat hij plast, maar ze mogen enkel via achterdeur naar buiten, en er zit een katteklep in dus kunnen ze altijd binnen en buiten! Via de voordeur mogen ze nooit buiten!
Daarnaast is de mat al weg, ecovert die haalt de geur van urine normaal gezien ook weg!

als ze spuitje krijgt is het niet enkel voor het plassen hoor, en een andere thuis is ook niet nodig :boos: daarnaast is hij vermoedelijk al rond de 16 - 18 jaar zeker weten we niet en voor zover ik weet is dit vrij oud voor een kat

daarnaast heeft die kat ook nooit een kattenbak gehad, overdag gaat hij wel gewoon buiten, s'nachts gaat hij ook naar buiten

Dat is inderdaad al oud. :) Ik moet wel toegeven dat het voor mij ook overkwam alsof hij een spuitje zou krijgen voor dat plassen. Maar op die leeftijd kan ik me voorstellen dat er al heel wat ouderdomskwaaltjes de kop opsteken.

Heeft hij misschien gewoon last van incontinentie? Want zoiets heeft natuurlijk niets met de nieren te maken, maar met het aanvoelen van de blaas en de werking van de sluitspieren. Is het een grote plas of een kleine plas? :)

Offline zwieperke

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 151 HV-Punten
« Reactie #712 Gepost op: augustus 30, 2013, 17:19:34 »
Dat is inderdaad al oud. :) Ik moet wel toegeven dat het voor mij ook overkwam alsof hij een spuitje zou krijgen voor dat plassen. Maar op die leeftijd kan ik me voorstellen dat er al heel wat ouderdomskwaaltjes de kop opsteken.

Heeft hij misschien gewoon last van incontinentie? Want zoiets heeft natuurlijk niets met de nieren te maken, maar met het aanvoelen van de blaas en de werking van de sluitspieren. Is het een grote plas of een kleine plas? :)

meestal vrij groot
zou het dan ook mss dementie of zo kunnen zijn? Want met het eten is het ook zo dat hij net eten heeft gekregen en direct erachter opnieuw achter eten vraagt :/ maar als je meer eten geeft, dan geeft hij over (ook keer gehad dat ie nog aan het eten was terwijl hij aan het overgeven was  :doh:)

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #713 Gepost op: augustus 30, 2013, 17:34:50 »
Ok, dus dat is niet dat die net niet buiten geraakt...

Nu de vraag wordt er niet simpeler op: waarom daar plassen? Aan de voordeur kan je niet echt een kattenbak zetten...

Katten markeren normaal graag die punten in het huis waar men binnen kan komen. Normaal markeren ze dat graag met krabben en niet met plassen. Een krabmatje leggen heeft in dit geval niet veel zin, want ze plast op de mat.

Nu plast ze op de mat omdat die zacht is, want ze zoeken graag zachte plekjes op. Wat meer wijst op medisch probleem. Of heeft die voordeur daar iets mee te maken?

Je ziet bv dat katten plassen of sproeien als ze een andere kat zien. Mensen met sproeiende zwerfkatten hebben ook vaak last dat hun kat langs binnen tegen de deur plast en de zwerfkatten langs buiten. Is daar een raam? Is ze daar onlangs va n iets verschoten?

Voor plassen onder stress, kan je eens feliway proberen ipv die kat wegjaagding. Dat werkt wel enkel goed als de oorzaak van de stress weg is. Dus als er een raam is en ze ziet die kat, zal dat vaak niet echt werken. Want ook helpt bij zulke plas plaatsjes is daar bv een kommetje eten zetten en zien wat er gebeurt.

Het is bij katten echt zoeken naar de oorzaak. Hier in de hittegolf was er ook ineens een probleem. De oplossing bleek simpelweg te zijn om de rolluik in de kamer waar de kattenbak stond omlaag te doen ( dus frisser) en ineens opgelost.

Nu die schildklier kan onzindelijkheid geven. Dus mss dat ze daarom is beginnen plassen daar en nu de gewoonte heeft. Je kan voorlopig eens een bak proberen en die kan je nadien nog langzaam opschuiven naar waar je die wil of naar de achterdeur... Zulke oude katten hebben meestal ook al artrose, dan is een kattenluik vaak pijnlijk. Daarom zoekt de kat mss binnen een plaatsje en bij gebrek aan een bak, dan maar een zachte mat.

Een kat wordt gemiddeld 14 jaar, dus 17-18 is idd al oud.

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #714 Gepost op: augustus 30, 2013, 17:37:18 »
meestal vrij groot
zou het dan ook mss dementie of zo kunnen zijn? Want met het eten is het ook zo dat hij net eten heeft gekregen en direct erachter opnieuw achter eten vraagt :/ maar als je meer eten geeft, dan geeft hij over (ook keer gehad dat ie nog aan het eten was terwijl hij aan het overgeven was  :doh:)

Dat eten kan ook aan de schildklier liggen.
Dementie bij katten komt voor, maar als ze niet meer weet hoe ze buiten moet, dan lijkt 'me de kans groot dat ze ook jullie huis niet meer terugvindt als ze buiten is. Plus deze katten janken ook erg vaak klagerig.

Offline zwieperke

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 151 HV-Punten
« Reactie #715 Gepost op: augustus 30, 2013, 18:14:13 »
Dat eten kan ook aan de schildklier liggen.
Dementie bij katten komt voor, maar als ze niet meer weet hoe ze buiten moet, dan lijkt 'me de kans groot dat ze ook jullie huis niet meer terugvindt als ze buiten is. Plus deze katten janken ook erg vaak klagerig.
doet hij ook achter eten, niet alleen bij ons, ook bij de buurvrouw, overburen, .... krijgt echt overal eten en is supermager (was een kat van 6-7 kg en is nu wss iets van 2?kg geen idee echt want we wegen hem niet echt)

Ik dacht dat het plassen was mss omdat zijn medicatie voor de schildklier tijdelijk gehalveerd was (dierenarts moest er terug bestellen), krijgt nu terug wat hij moet krijgen.

Nu als de mat er lag toen ging hij de mat omhoog doen om eronder te plassen (het is zo'n soort van kuil waar er een matje in gelegd moet worden).
Het rare is ook dat hij er dicht bij slaapt (waar er gitaren achter hem staan) en soms als hij wakker wordt schrikt hij wel eens van die gitaren (dat is toch wat mama zei)
Maar als ik het goed heb dan gaat en kat toch nooit zijn of haar behoefte doen waar ze ook slapen? Als dat onze andere kat was kon ik het nog verstaan (die is niet helemaal normaal maar is ook met een flesje opgegroeit) en zij kan het niet zijn want die zit altijd boven

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #716 Gepost op: augustus 30, 2013, 18:30:53 »
Dat veel eten en mager blijven is echt typisch voor schildklier problemen.

Normaal plast een kat niet waar ze slaapt, maar de minimale afstand nodig is vrij klein. 1,5 m dacht ik. Maar ik kan er naast zitten, ik weet dat niet meer zo van buiten.

Door de schildklier moeten ze ook vaker plassen, dus ik denk ook dat het mss niet zo toevallig is dat dit net nu is gebeurt. Als de kat gewoon een plekje zoekt, dan is dat met een bak simpel op te lossen een kat gaat een bak verkiezen boven die kuil. Katten plassen het liefst in iets met fijn zand.

Een oude kat takelt wat af en kan niet meer wat die vroeger kon. Daarbij zijn katten nu ook zo goed in het verbergen waar ze last van hebben. Wsl dat door artrose de kat minder beweeglijk is geworden en daardoor niet de hele tocht meer naar buiten wil. Vooral niet als die dan ineens weer vaker moest plassen als anders.

Offline zwieperke

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 151 HV-Punten
« Reactie #717 Gepost op: augustus 30, 2013, 19:23:52 »
Minder bewegelijk zou ik hem echt niet noemen, hij vindt het nog altijd leuk om de hond uit te dagen.
Soms gaat hij naar de hond lopen zijn poot uitslaan en dan weglopen, hij kan dan wel degelijk goed lopen, springen doet hij ook nog altijd goed en zelfs sierlijk
de schildklier die minder werkt weten we, maar hij krijgt er medicatie voor en volgens de dierenarts moet hij nu ook gaan verdikken

Offline Tinne1990

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #718 Gepost op: augustus 30, 2013, 23:32:17 »
Wel een kat willen houden, maar geen kattenbak willen plaatsen omdat de kat toch buiten kan?  :denk:

Offline spast

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 146 HV-Punten
« Reactie #719 Gepost op: augustus 30, 2013, 23:46:29 »
Wel een kat willen houden, maar geen kattenbak willen plaatsen omdat de kat toch buiten kan?  :denk:
x2
laten we lekker link gaan doen!

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal