collapse

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

“Zooplus”

Gereserveerd voor een partner die aanvullende diervoeders, verzorgingsproducten en medicijnen voor huisdieren verkoopt.

Auteur Topic: Kattentopic  (gelezen 88247 keer)

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kattentopic
« Reactie #840 Gepost op: oktober 03, 2013, 17:11:42 »
Bedankt...!

Heeft iemand hier trouwens ervaring met 2 poezen (2 zusjes) waarvan er eentje overlijdt? Zal ons Soekie daar fel last van hebben of zijn katten daar anders in dan honden?

Hoe het met honden zit weet ik niet, maar katten kunnen echt rouwen bij het verlies van een maatje. Het beste is om de overblijvende kat de overleden kat te laten zien en dat ze die kan besnuffelen. Op die manier weet de andere kat dat ze niet moet zoeken naar de overleden kat.

Het rouwproces bij katten kan tot 6 maand tot zelfs een jaar duren. Sommige katten hebben het zwaarder dan andere. Extreme gevallen zijn echt volledige lusteloosheid en niet meer willen eten. Bij een kat die al een paar dagen niets eet, moet je uitkijken voor leververvetting.

Als de katten echt goed aan mekaar hangen zoals slapen met lichaamscontact, mekaar wassen, ... dan zal dat verlies wel wegen op de overblijvende kat.

Op termijn kan je overwegen voor een kat erbij, maar ik zou daar een paar maand mee wachten.

Echt jammer om je kat zo te verliezen...  :huggg:

Offline Lizzz

• warme hondenvriend
  • *
  • 127 HV-Punten
« Reactie #841 Gepost op: oktober 03, 2013, 22:34:44 »
Bedankt voor de info allemaal. Soekie aan Ninja laten ruiken zal helaas niet meer gaan. Aangezien ik toch op weg was naar de dierenarts toen ik haar gevonden heb, heb ik haar meteen meegenomen om de chip te laten controleren. En met die twee honden hier kan ik haar niet begraven in de tuin, dus ik heb haar meteen daar gelaten... :(

Ik moet wel zeggen dat ze in het begin fel aan elkaar hingen, maar sinds ze veel vaker buiten gingen, is dat wel geminderd. Ze wasten elkaar nog wel af en toe, maar (voor zover wij het zagen) enkel maar een paar likjes. En slapen deden ze elk op hun eigen plekje. Zelden naast elkaar (maar misschien lag dat ook aan de krabpaal).

Ik ga Soekie zeker goed in 't oog houden nu.
Nu gaat zij ook terug af en toe mogen genieten van een zakje natvoer als verwennerijtje. ;)(Ninja mocht dat nl niet eten, dus 't was iedereen gelijk voor de wet...)

Offline Mehado

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3347 HV-Punten
« Reactie #842 Gepost op: oktober 03, 2013, 23:35:42 »
Hoe doen jullie dat met katten die buiten zitten overdag? Hebben ze een kattenluik?

En hoe leer je een kat van niet op het aanreecht te springen?

Offline Lizzz

• warme hondenvriend
  • *
  • 127 HV-Punten
« Reactie #843 Gepost op: oktober 04, 2013, 06:54:33 »
Die van ons mag kiezen of ze buiten gaat of binnen blijft als we naar het werk vertrekken. Wij hebben geen kattenluik, maar dat gaat dan ook nogal moeilijk in een glazen achterdeur. Anders denk ik wel dat we dat zouden hebben.

Ze leren om niet op het aanrecht te springen is ons helaas niet gelukt. Ik denk dat je dat sowieso moeilijk kunt aanleren: ofwel heb je een aanrechtspringer of wel niet. :p

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #844 Gepost op: oktober 04, 2013, 09:20:25 »
Hoe doen jullie dat met katten die buiten zitten overdag? Hebben ze een kattenluik?

En hoe leer je een kat van niet op het aanreecht te springen?
We laten Bobby 's ochtends buiten (als hij wilt) en na ons werk staat hij ons op te wachten en komt mee binnen. Meestal gaat hij na zijn avonddutje nog een avondronde doen en dan komt hij terug binnen om 's nachts bij ons te slapen.

Bobby springt op het aanrecht, wel minder dan vroeger. Wij hebben een plantenspray gebruikt om hem dingen af te leren. Allez "proberen" af te leren  :lol:

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #845 Gepost op: oktober 04, 2013, 10:30:23 »
Wij hebben een kattenluik in de garage. Ze kiezen dus zelf wanneer ze binnen of buiten gaan in de garage.
Om in de living te komen krabbelen ze eens aan het raam en laten we ze binnen, hertzelfde om buiten te gaan.
Ze moeten niet alleen binnen zijn nu met het park dat al klaar staat voor de baby.

Onze katten kennen het commando 'neen', dus als we erbij zijn dan weten ze dat ze niet op het aanrecht mogen. Moest er nu iets heel lekker op staan en we zijn niet in de buurt, tjah  :lol:
Ze kennen ook allemaal het commando 'buiten' en ééntje kan 'zit'. Je kan met geduld en snoepjes soms wel iets bereiken bij een kat  :wink:

Offline desperate houswive

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 222 HV-Punten
« Reactie #846 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:45:59 »
Hier ook geen kattenluik. Onze Baziel die komt binnen oftwel via de openstaande achterdeur maar meestal via het veluxvenster in mijn slaapkamer. Mijn huis is een rijhuis dus springt hij eerst via de scheidingsmuur in de tuin op de veranda van de buurvrouw, loopt vervolgens via haar daktgoot naar onze dakgoot en dan kruipt hij binnen. Hij doet dat al sinds hij een kitten was. Overigens dat dakgootlopen heeft hij geleerd van de kat van de buren  :fuu:

Op het aanrecht daar springt hij niet op. Wel op de keukentafel omdat zijn bakje met brokken daar staat. Dat moet wel want anders pikt onze Martha die brokken . Misschien toen hij klein was hij wel op het aanrecht gesprongen is maar ik denk, with the little help van een keukenhanddoek hij dat vlug afgeleerd is.

Offline Thinka

• warme hondenvriend
  • *
  • 105 HV-Punten
« Reactie #847 Gepost op: oktober 04, 2013, 19:22:29 »
Lizzz heel veel sterkte met het verlies van  Ninja  :huggg: :huggg:
Altijd verschrikkelijk om je poes zo te vinden !

Offline Thinka

• warme hondenvriend
  • *
  • 105 HV-Punten
« Reactie #848 Gepost op: oktober 04, 2013, 19:25:54 »
Hier onze 2 oudjes moeten laten inslapen (17 jaar en 16 jaar)  :cryblue:
De ene had kanker of FIP, de andere een te snel werkende schildkier (dit is veel te laat ontdekt), blind en hartkwaal. Ze waren allebei op.

Nu blijft er 1 kater over... de eerste dagen leek hij geen verschil te merken maar nu is hij plots veel vaker beneden te vinden. Hier wel laten ruiken aan de overleden poezen. Vooral Thinka (hond) had het moeilijk met het verlies!

Mailo is 11 jaar en heeft FIV maar hopelijk blijft hij nog vele vele jaren gezond. We gaan voor de 20 jaar !!!

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #849 Gepost op: oktober 04, 2013, 20:45:18 »
Oei thinka, wat vreselijk! Ik leef met je mee. :huggg:

Offline Mehado

• *
  • 3347 HV-Punten
« Reactie #850 Gepost op: oktober 04, 2013, 21:33:15 »
Hier zitten ze nu buiten overdag maar kunnen ze schuilen op en onder de caravan. Eens dat allemaal weg is weet ik niet goed hoe we het gaan oplossen.
Een kattenluik dacht ik maar mijn vriend wil dat niet.
Voor de mensen zonder kattenluik, wat doen jullie dan in de winter?
Kunnen ze dan ergens binnen? Of maak ik mij zorgen om niets?

Onze kater springt op het aanrecht,tot vervelens toe  :roll: En hij weet verdomd goed dat het niet mag, ik moet mij nog maar recht zetten en hij springt er al terug af. maar toch altijd weer opnieuw proberen.
Dat stoort mij dus enorm  :oops: Plantenspuit heb ik al geprobeerd, doen verschieten ook, niks helpt... Hij blijft het telkens opnieuw doen.

Offline melissa_0429

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #851 Gepost op: oktober 04, 2013, 23:15:37 »
Ik plaats hier even een vraagje voor een vriendin v mij:

"Ik heb al meer dan 3 jaar een kater, Gibbs, een doodbraaf beest. Sinds 14 augustus hebben we er een klein katertje bij (Grubby, 13 mei 2013). Sinds Grubby er is, is er veel veranderd.. Gibbs was niet echt een katertje, maar eerder een baby. Nu wordt hij constant geattaqueerd door Grubby (die nog een speelse, weliswaar gecastreerde kater van bijna 4 maand is). Nu, dat is niet echt ons probleem..

Het probleem is dat Grubby reeds meerdere keren z'n behoefte (zowel een plasje, als de grote boodschap) op plaatsen deed waar het niet hoort!!! De douche: 1x plasje, 2x kakje; ons bed!!!!!!!!: 2x plasje, 2x kakje..Hiermee zijn we allerminst opgezet, jammergenoeg.. Hij heeft steeds een propere kattebak, die voorhanden is, maar vindt dit blijkbaar toch niet genoeg.."

Ik heb haar al geadviseerd om een kattenbak bij te nemen (deurtje wordt er zowiezo uitgenomen), mss een ander kattengrit uit te proberen (sommige katten hebben beter geen geurtje in het grit), kattenbakken uitkuisen met javel, hoe ze de urine moet opkuisen, mss een Feliway verdamper proberen, het kitten zoveel mogelijk in de bak zetten en ervoor zorgen dat hij niet in die ruimtes kan.. Iemand nog andere tips?

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #852 Gepost op: oktober 04, 2013, 23:41:26 »
Best eens naar de DA voor een urine onderzoek en bloedonderzoek. Ook naast de bak kakken kan veroorzaakt zijn door blaasgruis bij sommige katten. Dus eerst dat al uitsluiten.
Dat wordt eigenlijk onderschat hoe vaak medische problemen de oorzaak zijn van naast de bak gaan. De kat ziet er gezond uit, dus dat zal wel gedragsproblemen zijn, wordt vaak gedacht.

Dan idd een tweede bak, maar in een andere kamer dan de eerste bak. Een bak staat best rustig, maar ook waar de kat wat uitkijk heeft.

De meeste van je tips zijn Goed. Feliway zal enkel werken als het een stressprobleem is en als er geen reden meer toe is.
De kat regelmatig op de bak zetten werkt doorgaans ook niet omdat dit de reden niet wegneemt waarom de kat naast de bak gaat.

Offline melissa_0429

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #853 Gepost op: oktober 05, 2013, 00:15:24 »
Best eens naar de DA voor een urine onderzoek en bloedonderzoek. Ook naast de bak kakken kan veroorzaakt zijn door blaasgruis bij sommige katten. Dus eerst dat al uitsluiten.
Dat wordt eigenlijk onderschat hoe vaak medische problemen de oorzaak zijn van naast de bak gaan. De kat ziet er gezond uit, dus dat zal wel gedragsproblemen zijn, wordt vaak gedacht.

Dan idd een tweede bak, maar in een andere kamer dan de eerste bak. Een bak staat best rustig, maar ook waar de kat wat uitkijk heeft.

De meeste van je tips zijn Goed. Feliway zal enkel werken als het een stressprobleem is en als er geen reden meer toe is.
De kat regelmatig op de bak zetten werkt doorgaans ook niet omdat dit de reden niet wegneemt waarom de kat naast de bak gaat.
Naast die tips heb ik idd ook al gezegd dat als het voorgaande niet werkt, ze medisch moeten uitsluiten en/of een gedragstherapeut moeten inschakelen. Mss dan best zeggen dat ze dit eerst moeten doen. Zodat ze weten dat er medisch geen probleem is en dan pas op gedrag kunnen werken?

Ze zei dat de kat volgens het asiel reeds vanaf 7 weken gecastreerd werd.

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #854 Gepost op: oktober 05, 2013, 01:05:38 »
De kgt die ik ken, vragen eerst een medisch attest voor ze hun behandeling beginnen.
Een castratie op 7 weken wordt al tientallen jaren gedaan in het buitenland. Bij mijn weten is er nooit een link met onzindelijkheid gezien.

Offline Lizzz

• warme hondenvriend
  • *
  • 127 HV-Punten
« Reactie #855 Gepost op: oktober 05, 2013, 07:30:59 »
Heeft dat katje niet gewoon stress door de verhuis of wil hij niet gewoon zijn terrein afbakenen?

Nadat Liza (de hond) een weekje op logé geweest is bij vrienden, begon haar kater ineens overal te plassen waar het niet mocht. Zelfs een keertje op haar handtas... Na enkele weken is dit terug verbeterd omdat de kat dan terug tot rust kon komen. (Liza was toen al een maand daar niet meer geweest)

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #856 Gepost op: oktober 05, 2013, 11:55:46 »
Goed punt....

Is die onzindelijk al vanaf de kat daar was of is die later opgedoken?

Als die al van bij de verhuis is, kan feliway wel werken. Maar evengoed kan het zijn dat de stress van de verhuis een blaasontsteking heeft veroorzaakt en dat dit de oorzaak is.

Sommige katten zijn daar echt gevoelig aan. Rudy de meester ( jammer genoeg veel te vroeg heengegaan) vertelde ooit van een kat die zo gevoelig was dat ze een blaasontsteking kreeg elke keer als de baasjes ruzie hadden gemaakt. Dus als ze weer eens ruzie hadden, gingen ze al naar Rudy voor een behandeling.

De oorzaak van onzindelijk vinden bij een kat is gewoon Sherlock Holmes zijn. Het is zoeken naar de onderliggende reden, die er altijd wel is. Vandaar dat dit voor kgt doorgaans de makkelijkste jobkes zijn. Ze zien dat meestal vrij vlug.

Offline melissa_0429

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #857 Gepost op: oktober 05, 2013, 15:14:32 »
De onzindelijkheid is pas later opgedoken..

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #858 Gepost op: oktober 10, 2013, 11:08:04 »
Bobby Pluis heeft nu al anderhalve week aan zijn snoet iets. Eerst dacht ik dat het een vuile vlek was, bij nader onderzoek lijkt het precies wat geschuurd ofzo (ik kan het moeilijk zien want hij trekt zijn hoofdje weg en zijn snorharen zitten daar).
Ik dacht dat het van zelf wel snel zou weg zijn. Maar 't is er nog steeds, de ene dag lijkt het beter dan de andere. Kan ik er iets op doen om het genezingsproces te versnellen/verbeteren? 't is echt op zijn snuit naast zijn neus.

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #859 Gepost op: oktober 10, 2013, 11:27:29 »

Onder het motto 'als het frisser wordt, moet je dicht bijeen kruipen'. (Al doen ze dit ook als het 30° is  :lol: )

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal