collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Kattentopic  (gelezen 86548 keer)

Offline dafkapin

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 130 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kattentopic
« Reactie #760 Gepost op: september 14, 2013, 19:38:14 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Baziel kwam vannacht in een hoosbui binnen door het veluxraam, miauwde heel verontwaardigd en kwam dan mijn gezicht een verfrissende wasbeurt geven (hij wreef zich dus droog aan mijn gezicht)

oh nee, hij heeft het niet zo op regen  :roll:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #761 Gepost op: september 17, 2013, 11:19:45 »
Vandaag nog maar eens naar de DA. James geeft al een week over en diarree.

De eerste keer dat ik James zulke pillekes moet geven en die begint daar dus enorm van te schuimbekken! Dat gaat niet simpel worden....
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline RustlingRose

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #762 Gepost op: september 17, 2013, 11:34:30 »
Hier is onze Bobby Pluis content, hij doet mee aan een Purina One actie. Normaal geven we hem Royal Canin en zijn daar ook tevreden van, maar de Purina gaat er ook vlot in.
Hij is wel geen moeilijke eter  :wink:

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #763 Gepost op: september 17, 2013, 11:36:50 »
Mag ik even een vraagje stellen voor een vriendin van me?
Ze heeft 6 maand geleden enkele halfwas kittens geadopteerd, vermoedelijk broer en zus.

Broer ging altijd goed op de kattenbak, zus niet. Die ging in de hoekjes van de living haar behoefte doen. Nooit in dezelfde hoekjes. Na een tijdje deed ze het zelfs op de vensterbank, diepvries, ...
Broer gaat ondertussen nog altijd goed op de kattenbak.
De zus gaat alleen op de kattenbak als haar baasje in de keuken is of als de broer buiten is.

Mijn vriendin heeft ondertussen 3 kattenbakken geplaatst omdat ze dacht dat ze geen bak wouden delen met elkaar, maar nog steeds geen gewenst bij de zus.
De kattenbakken stonden eerst verspreid in huis, maar alleen de bak in de keuken werd gebruikt, nu staan alle bakken dus naast elkaar in de keuken en worden ze allemaal gebruikt.

De broer is een aanhankelijke kat, komt flemen en mag je opnemen. De zus is een afstandelijker type, strelen laat ze toe, maar het lijkt alsof het eerder tolereren dan genieten is. Opnemen gaat door het baasje, maar dan zit ze verkrampt.
Ze komt 's avonds wel in de zetel zitten, maar steeds op een afstandje. Nooit op de schoot zoals de broer.
Ze gaat ook buiten, maar gaat niet verder dan het terras en vertoont in mijn ogen steeds angstig gedrag: schichtig bewegen, steeds tegen de muur of afscheiding blijven lopen, ...

Nu is mijn vraag; hoe kan ze het naast de bak gaan oplossen? En kan ze iets veranderen zodat de vrouwelijke poes zich meer op haar gemak voelt in aanwezigheid van mensen?

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #764 Gepost op: september 17, 2013, 11:39:42 »
Zeker dat er niets medisch adh is? Een vriendin had zoiets met 2 zusjes voor, uiteindelijk is het zusje dat altijd plasje liet gestorven aan nierfalen.

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #765 Gepost op: september 17, 2013, 11:43:31 »
Ze is al medisch gecheckt, dus dat zou ok moeten zijn.
Het is gewoon zielig voor de poes zelf, ze heeft ook altijd zo'n zielige blik in haar ogen. Maar of dat daarom een verband is met haar gedrag?  :weetniet:

Offline Loetje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #766 Gepost op: september 17, 2013, 12:10:15 »
Het is gewoon zielig voor de poes zelf, ze heeft ook altijd zo'n zielige blik in haar ogen. Maar of dat daarom een verband is met haar gedrag?  :weetniet:

Dat katje ziet er inderdaad flink bang en gestresst uit. Feliway ook al geprobeerd ?

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #767 Gepost op: september 17, 2013, 13:33:01 »
Mmh, bijd ie vriendin is het wel pas DA nr.3 die er op uit is gekomen. Nu als er een bloedonderzoek is geweest en scan zou ze idd gechecked zijn.
Ze ziet er heel zielig uit  :?

Offline mama

• hondenvriend pro
  • *
  • 250 HV-Punten
« Reactie #768 Gepost op: september 17, 2013, 14:34:07 »
Misschien een domme redenering,
maar wordt de zus mss gedomineerd door de broer als ze alleen thuis zijn ?
Kunnen ze niet eens een paar dagen apart gezet worden ?

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #769 Gepost op: september 17, 2013, 18:58:58 »
oei niet makkelijk...

het eerste wat je moet doen is idd naar de DA gaan. En dan zeker een urine onderzoek laten doen en eventueel een bloedonderzoek. meestal is onzindelijkheid een gevolg van een blaasontsteking of blaaskristallen. dat komt eigenlijk niet naar boven bij een normale check up, alhoewel er toch DA zijn die beweren van X-ray vision te hebben en dat op het zicht kunnen zien  :roll:

Als er daar niks uit komt, dan ga je verder kijken.
De plaats van de bak (als je een bak zet, waar ze wel eens wild plast, lost het dat op?) Hoeken zijn net plaatsen waar ze niet beslopen kunnen worden en zich dus veiliger voelen. Mss staat de bak voor haar op een plaats waar ze die niet wil of waar ze zich niet veilig voelt. Ik zou een paar bakken eens zetten waar ze regelmatig wild plast. Kijken wat er dan gebeurd.

Heb je een open bak of een gesloten bak? sommige katten preferen een gesloten, andere een open. Gooi het deurtje uit de geloten bak!

Gebruik geen geparfumeerd zand (babypoeder geur, lavendel geur), gebruik geen kattenbak ontgreurder

Probeer eens zo fijn mogelijk kattenzand. Silicaat kristallen of sommige van de meer groene oplossingen zijn te grof voor veel katten.

Nu die angst aanpakken. Waar komt dat katje eigenlijk vandaan? Is dat in huis opgegroeid? Hoe lang is het bij de moeder gebleven?

Ik zou al stoppen met ze op te pakken en ze gewoon met rust te laten. Sommige katten zijn schootkatten, andere liggen liefst naast je in de zetel. dat is nu eenmaal zo. dat wil niet zeggen dat ze je daarom minder graag zien. dat zegt enkel dat ze niet graag op je schoot liggen.
Vermijd om te gaan staren naar de kat, vermijd oogkontakt. maak je dat toch, knipper dan 2x langzaam met je ogen en kijk weg. Nu spreken we dus kattentaal. in de ogen kijken is erg agressief in kattentaal, dat zegt zoveel als makker ik heb je in de gaten en ik ga je aanvallen. dat met de ogen knipperen zegt dan: alles is goed tussen ons, ik keek je even aan, maar we hebben geen probleem.

Maar zorg dat je er wel mee speelt, hengselspelletjes, geef haar snoepjes,... maar laat haar bepalen wanneer ze toenadering wil en forceer het niet.

Feliway kan ook helpen.

De kater kan idd door 1 blik van hem verhinderen dat ze durft gaan plassen. katten blokkeren soms mekaars toagang tot de kattenbak op die manier, maar er is al gebeprobeerd met meerdere bakken in verschillende plaatsen. staart die broer regelmatig naar haar? heeft ze een plaatsje voor haarzelf? Pas op als er stress is tussen broer en zus, kan daar ook een medisch probleem aan de basis liggen.

Hier heb je al een boel tips waarmee je aan de slag kunt. Lukt dat allemaal niet, is de kat goed onderzocht door een DA en niks gevonden, ga dan eens naar een kattengedragstherap eut.

Op de foto staat de kat idd erg onder stress: de grote pupillen.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2013, 19:04:59 door wea »

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #770 Gepost op: september 18, 2013, 09:29:09 »
Ze plast niet alleen wild, ook haar grote behoefte doet ze naast de bak. De bakken heeft ze al op de plaatsen gezet waar ze gaat, geen resultaat want dan gaat ze gewoon op nog een andere plaats.
Ze heeft de kappen al van de bak gedaan, kappen er terug op, deur eruit. Nu staan er 2 bakken met kap; 1 met deur en 1 zonder. De 3e bak staat zonder kap. Ze heeft precies geen voorkeur voor de soort bak als ze toch op de bak gaat.
Broer kijkt niet altijd, maar meestal dus wel. Volgens mij ligt het probleem vooral daar...

De Feliway ga ik zeker aanraden !  :thumbs:

Ik had haar al gezegd om de poes niet te veel zelf op te pakken, niets te forceren. Als ze affectie wil zal ze wel komen veronderstel ik. Spelen doet ze heel graag en gebeurd dus dagelijks.
Ik heb haar als vergelijking onze katten als voorbeeld gegeven, wij hebben er 3 en deze hebben ook allemaal een ander karakter. 1 mag je absoluut niet opnemen en moet je zelf toenadering laten zoeken. Ik veronderstel dat haar kattin ook eerder zo'n karakter heeft.

Haar katten komen uit een kattenopvang. Deze hadden net een overompeling van katten door een ontruiming van een asiel in de buurt. Dit asiel steriliseerde niet en liet de katten maar onderling kweken. Ze hebben volgens mij weinig menselijk contact gehad tot ze in de kattenopvang kwamen. Daar zaten ze nog maar 2 dagen toen ze geadopteerd werden. Ze moesten nog een 2e maal ontwormd worden en hadden nog geen dierenarts gezien. Wat ik daar jammer vond (ben ze mee gaan adopteren) is dat ze nog in quarantaine zaten en ze toch al vrij stonden voor adoptie. (Ze liepen daar ook tussen volwassen katten die volgens mij niesziekte hadden; snotterende neusjes, tranende ogen, ...)
Hun begin is dus niet echt super te noemen...

Alvast bedankt om te helpen meedenken.  :yes:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #771 Gepost op: september 18, 2013, 18:03:45 »
Dit lijkt me echt niet zo makkelijk om op te lossen. Ik zou in dit geval echt een kgt aanraden. Het lijkt me dat hier niet een probleem is, maar meerdere. Feliway werkt ook enkel als het gevaar of de oorzaak van de stress weg is. Als de oorzaak tussen de 2 katten ligt, gaat dit niet echt helpen.

Op zich kalmeert feliway niet, het geeft katten enkel de boodschap dat alles in orde is. En dat kalmeert de katten.

Uiteindelijk kunnen jullie nog een paar maand allerlei tips proberen, maar op den duur geraakt meestal het geduld ook op want een onzindelijke kat is niet echt tof. Onzindelijkheid is iets wat de meeste kgt wel vrij vlot opgelost krijgen. Maar ik denk echt dat er hier vanalles in het spel is waar eens naar gekeken moet worden om een goede oplossing te vinden.

Ik kan nog wat namen bijeen zoeken, maar je hebt al anneleen van. Felinova. De Nederlandse marcellina stolting, dis voor b omwille van reiskosten wel erg duur is, maar die wel met enorm veel ervaring komt.

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #772 Gepost op: september 18, 2013, 18:30:58 »
Ik geef haar de namen door. Dankje!  :bow:

Offline desperate houswive

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 222 HV-Punten
« Reactie #773 Gepost op: september 19, 2013, 14:14:39 »
Onze Baziel is gisteren 5 jaar geworden en heeft dat flink gevierd blijkbaar deze nacht want in de vroege morgen is hij naar huis gekomen en aan het uiteinde van mijn bed zijn maaginhoud geledigd   :bla:

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #774 Gepost op: september 19, 2013, 14:21:53 »
Onze Baziel is gisteren 5 jaar geworden en heeft dat flink gevierd blijkbaar deze nacht want in de vroege morgen is hij naar huis gekomen en aan het uiteinde van mijn bed zijn maaginhoud geledigd   :bla:
yuk...maar toch van harte gefeliciteerd Baziel!!!!  :dance:

Bobby Pluis begint te jagen. Vorige week een nog levende spitsmuis voor de voordeur toen ik van 't werk kwam (ik heb de beul gespeeld en 't muisje uit zijn/haar lijden verlost  :cry: ), ik had Bobby gezegd "als ge nog eens eentje pakt, doet dan uw werk goed", 't is precies of hij heeft dat begrepen, deze ochtend een dode muis aan de voordeur.  :shifty:
EN ik had gedacht dat hij nooit zou jagen, hij is nu 1 jaar en een maand, dat is misschien de leeftijd?

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #775 Gepost op: september 19, 2013, 14:27:09 »
alle, er zijn hier precies nog katten wiens maag nu opspeeld...

Happy B-day voor Baziel!

Katten zijn pas echt volwassen rond 1,5 jaar. Je ziet dan soms ook gedragsveranderinge n optreden en als er gedragsproblemen komen, is dat ook meestal rond 1 -1,5 dat die beginnen opduiken. 

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #776 Gepost op: september 19, 2013, 15:19:11 »
Bedankt wea :) Buiten het jagen merken we (nog?) geen andere veranderingen op.

Vraagje, mijn schoonzus is op zoek naar een ros kitten. Ze zijn al in 't asiel in Aarschot gaan kijken, maar daar zijn er geen meer. Dit weekend naar Tienen.
Indien jullie er eentje weten zitten in Vlaams-Brabant of Limburg (wel niet te ver), laat maar weten!  :thumbs:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #777 Gepost op: september 19, 2013, 16:37:20 »
cat shelter heeft een rosje: http://www.catshelter.be/main.php?adoptie

voordeel is dat ze daar ook al gesteriliseerd/gecastreerd vertrekken. ze hebben opvanggezinnen in vlaams brabant en Limburg.

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #778 Gepost op: september 19, 2013, 18:22:54 »
cat shelter heeft een rosje: http://www.catshelter.be/main.php?adoptie

voordeel is dat ze daar ook al gesteriliseerd/gecastreerd vertrekken. ze hebben opvanggezinnen in vlaams brabant en Limburg.
Ze hebben er zelfs 2 zie ik, Artje en Speedy. Heb ze doorgegeven. Bedankt  :thumbs:

Offline myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #779 Gepost op: september 19, 2013, 18:27:03 »
Vandaag nog maar eens naar de DA. James geeft al een week over en diarree.

De eerste keer dat ik James zulke pillekes moet geven en die begint daar dus enorm van te schuimbekken! Dat gaat niet simpel worden....

wea hoe gaat het nu met James ?

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal