collapse

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

ZOOBIO.BE

Flexadin by Vetoquinol.

Auteur Topic: Kattentopic  (gelezen 91365 keer)

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kattentopic
« Reactie #740 Gepost op: september 02, 2013, 11:33:51 »
@zwieperke, sorry. maar mijn advies is echt om een kattenbak te zetten. Ik weet niet hoe je dat anders moet oplossen tenzij de plasjes te blijven opkuisen. We kunenn een dier nu eenmaal niet programmeren naar onze wil en een oude kat heeft meer verzorging nodig. Ivm artrose, bij honden ziet men die vrij vlug manken. Katten verbijten die pijn en het lijkt alsof er niks aan de hand is. Maar een kat van 17 jaar zonder enige artrose is vrij uitzonderlijk.

Je vraagt hoe je een kat afleert van ergens te plassen en mijn advies is dat je ten eerste een kat zoiets niet kan afleren tenzij je de kat een valabel alternatief geeft. Buiten gaan is een lange tijd een goed alternatief geweest, maar de kat geeft nu aan dat dit niet langer steeds een optie voor haar is.
daarnaast kuis je de plasplek ook best op met als laatste stap alchohol of urine off.

Dat is mijn advies, je doet ermee wat je wil. Maar een ander advies kan ik je niet geven. Tenzij de kat niet meer binnen laten (wat voor een zieke senior ook niet echt een optie is) of de kat een spuitje geven (waarbij ik je al heb late nweten dat ik daarvoor wel eens wil rondhoren of ze haar oude dag ergens anders kan slijten).

@stropertje, er zijn mensen die heel tevreden zijn over de pee wee: http://www.peeweenederland.nl/peewee-systeem.php
Maar sommige katten vinden dat niet leuk. Best langzaam overschakelen en hopen dat de kat het accepteerd. Uiteindelijk hebben zij ook altijd het hoogste overtuigingsargumen t in de kattenbakvulling discussie  :vuistje:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #741 Gepost op: september 02, 2013, 12:11:27 »
toch nog effe over een kat dingen afleren...
je kan een kat trainen. Maar je kan een kat niets afleren als je daar geen alternatief voor geeft. eigenlijk is dat een soort van manipuleren dat je doet. Wat ze niet mag, maak je zo onaantrekkelijk mogelijk versus wat ze wel mag. Maar je zit dan ook binnen de limieten waarop de kat een compromis wil sluiten.

nog een vb: krabben aan de zetel. dat los je niet op met afleren, dat los je enkel op met een alternatief te geven door een krabpaal of plankje in de buurt van de zetel te zetten.

Offline melissa_0429

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #742 Gepost op: september 02, 2013, 12:40:21 »
toch nog effe over een kat dingen afleren...
je kan een kat trainen. Maar je kan een kat niets afleren als je daar geen alternatief voor geeft. eigenlijk is dat een soort van manipuleren dat je doet. Wat ze niet mag, maak je zo onaantrekkelijk mogelijk versus wat ze wel mag. Maar je zit dan ook binnen de limieten waarop de kat een compromis wil sluiten.

nog een vb: krabben aan de zetel. dat los je niet op met afleren, dat los je enkel op met een alternatief te geven door een krabpaal of plankje in de buurt van de zetel te zetten.
Hebben wij gedaan en geen enkele kat die nog krabt aan de zetel. Het behangpapier aan de muren, da's wat anders  :doh:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #743 Gepost op: september 02, 2013, 13:23:52 »
Hebben wij gedaan en geen enkele kat die nog krabt aan de zetel. Het behangpapier aan de muren, da's wat anders  :doh:

dat kan je best ook zo oplossen: een paal in de buurt zetten. Of van die kleine plankjes maken met tapijt op. Ik heb dat eens gezien bij iemand en dat zag er eigenlijk kunstzinnig uit. Maar eerlijk gezegd, dit is iets wat moelijker op te lossen is dan bv naast de bak plassen. sommige katten zijn net dol op de structuur van het ding waar ze niet aan mogen krabben en in dat geval is het moeilijker op te lossen.
dus ofwel krabben ze aan het behang omdat ze op die plaats een markering willen aanbrengen (en dat is dan te vervangen door iets anders in de buurt) of omdat ze de structuur leuk vinden (en dat vraagt dan creatieve oplossingen)

ja, een goede KGT is een halve detective  :vuistje:

Offline melissa_0429

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #744 Gepost op: september 02, 2013, 18:43:38 »
dat kan je best ook zo oplossen: een paal in de buurt zetten. Of van die kleine plankjes maken met tapijt op. Ik heb dat eens gezien bij iemand en dat zag er eigenlijk kunstzinnig uit. Maar eerlijk gezegd, dit is iets wat moelijker op te lossen is dan bv naast de bak plassen. sommige katten zijn net dol op de structuur van het ding waar ze niet aan mogen krabben en in dat geval is het moeilijker op te lossen.
dus ofwel krabben ze aan het behang omdat ze op die plaats een markering willen aanbrengen (en dat is dan te vervangen door iets anders in de buurt) of omdat ze de structuur leuk vinden (en dat vraagt dan creatieve oplossingen)

ja, een goede KGT is een halve detective  :vuistje:
In het hele huis staan reeds 7 krabpalen waarvan 2 grote, 1 middelgrote en de rest allemaal kleintjes. Enkele kleintjes staan idd ook op een plaats waar ze anders aan de muur krabben, maar ik kan moeilijk om de meter een krabpaal zetten hé  :lol: Soms gaan ze wel naar de krabpaal, maar soms durven ze er ook wel eens 1 meter naast krabben, en dan een tijdje later nog eens een meter verder of nog eens een meter verder en op den duur heb je overal wel een plaats waar ze krabben terwijl het begonnen is op de plaats waar je de krabpaal hebt gezet  :fuu:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #745 Gepost op: september 02, 2013, 19:02:45 »
In het hele huis staan reeds 7 krabpalen waarvan 2 grote, 1 middelgrote en de rest allemaal kleintjes. Enkele kleintjes staan idd ook op een plaats waar ze anders aan de muur krabben, maar ik kan moeilijk om de meter een krabpaal zetten hé  :lol: Soms gaan ze wel naar de krabpaal, maar soms durven ze er ook wel eens 1 meter naast krabben, en dan een tijdje later nog eens een meter verder of nog eens een meter verder en op den duur heb je overal wel een plaats waar ze krabben terwijl het begonnen is op de plaats waar je de krabpaal hebt gezet  :fuu:

inderdaad.... dan denk ik dat het echt wel het behangpapier zelf is wat ze leuk vinden. Vooral vezelbehang met een structuur is bij sommige katten echt een probleem.
Ofwel dat ze zich niet volledig kunnen strekken aan de paal. Veel palen met verdiepjes zijn niet zo geschikt. Een kat wil zich zo ver mogelijk kunnen uitstrekken. eigenlijk willen ze de andere katten bedotten door aan te tonen: kijk eens wat voor een grote kat hier woont als die zo hoog kan krabben.

trouwens, ik geef deze info maar he. Soms kan dat helpen, soms niet. Maar mss heeft iemand die dit leest er iets aan.  :weetniet: Ik ben ook geen kattengedragstherap uet, maar ik weet wel de grote punten die soms al kunnen helpen. Maar elke kat heeft zijn eigenheid en advies geven op een forum is ook niet makkelijk omdat je het niet ziet.

trouwens voor de mensen van kontich en omgeving, de zoowizoo organiseert een lezing over kattengedrag. Felinova geeft deze lezing.
http://www.zowizoo.be/kalender.aspx

Offline melissa_0429

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #746 Gepost op: september 02, 2013, 19:16:53 »
inderdaad.... dan denk ik dat het echt wel het behangpapier zelf is wat ze leuk vinden. Vooral vezelbehang met een structuur is bij sommige katten echt een probleem.
Ofwel dat ze zich niet volledig kunnen strekken aan de paal. Veel palen met verdiepjes zijn niet zo geschikt. Een kat wil zich zo ver mogelijk kunnen uitstrekken. eigenlijk willen ze de andere katten bedotten door aan te tonen: kijk eens wat voor een grote kat hier woont als die zo hoog kan krabben.

trouwens, ik geef deze info maar he. Soms kan dat helpen, soms niet. Maar mss heeft iemand die dit leest er iets aan.  :weetniet: Ik ben ook geen kattengedragstherap uet, maar ik weet wel de grote punten die soms al kunnen helpen. Maar elke kat heeft zijn eigenheid en advies geven op een forum is ook niet makkelijk omdat je het niet ziet.

trouwens voor de mensen van kontich en omgeving, de zoowizoo organiseert een lezing over kattengedrag. Felinova geeft deze lezing.
http://www.zowizoo.be/kalender.aspx
Deel 1 v je tekstje: Ja, ik vrees eerder dat ze het behangpapier echt leuk vinden  :doh: Het is zo'n dik behang, idd met structuur.. En we hebben hier idd zo'n grote paal staan ook van meer dan 1 meter hoog zodat ze daar es goed kunnen inhangen, maar omdat die dan zo'n grote bodemplaten hebben kunnen we die niet gelijk waar zetten (op het tussenschot vd trap bvb waar ze ook graag aan het papier hangen, of in de gang.

Deel 2: Idd, ik ben al blij dat je je ervaring en kennis hier deelt! Ook ik heb hier al veel aan je info gehad hoor  :yes: :thumbs:

Deel 3: Hier ook hééééél geïnteresseerd in de Felinova cursussen/lezingen! Maar voorlopig lukt het niet hier..

Offline desperate houswive

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 222 HV-Punten
« Reactie #747 Gepost op: september 03, 2013, 18:26:44 »
Wea  :clap: voor al je uitleg.

Toen wij onze Baziel uit het asiel haalden als kitten, kochten wij ook een krabpaal. Dat was ons aangeraden om de meubels te sparen. Ons ventje heeft die krabpaal, zelfs toen wij een nieuwe kochten met soort ballen eraan, nooit bekeken. Eén keer dacht hij het behangpapier te attaqueren, gelukkig waren wij in de buurt en heeft hij een flinke bolwassing gekregen en hij heeft het nooit meer gedaan. Ik denk dat wij geluk hebben gehad. Natuurlijk kan hij vrij binnen en buiten  lopen, er staan genoeg struiken in de tuin waar hij zijn nagels kon scherpen

Offline stropertje

• hondenvriend pro
  • *
  • 378 HV-Punten
« Reactie #748 Gepost op: september 04, 2013, 22:37:27 »
Dankjewel voor de tips! Ik ga de komende dagen eens uitzoeken dewelke onze koningin allemaal eens kan uitproberen.
Wij gebruiken die van de Colruyt. Dat zijn precies van die pellets voor in een pelletkachel en ik denk dat het ook echt samengeperst zagemeel is.

Wij zijn daar heel tevreden van. Het enige 'nadeel' is dat dat geen klontertjes maakt als er in de bak geplast wordt. Wel breken de korrels gewoon af tot een soort zagemeel. Groot voordeel: zijn heel licht, nemen amper plaats in in de compostbak want ze breken snel af tot zagemeel, én ze zijn echt 100% afbreekbaar/natuurlijk.
Daar staat onze kat nu op, en we vinden dat die nogal snel ruikt. Om ze te laten wennen hebben we het ook moeten mengen. De kat maakt er nu geen probleem van. Wij wel. We zullen tot een consensus moeten komen met Fleur. (Pepsi gaat altijd buiten, wellicht in de tuin van de buren- de buren hun kat komt bij ons dus we komen daarin overeen  :happywink:)

Offline RustlingRose

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #749 Gepost op: september 05, 2013, 09:52:18 »
Klein vraagje. We zetten Bobby Pluis meestal buiten zodat we 's nachts rustig kunnen slapen. Nu willen we hem wel tegen de winter 's nachts steeds in huis nemen. Maar we zoeken tips om onze nachtrust te verzekeren.

Bobby is heel lief en komt wanneer we gaan slapen bij ons op bed spinnen en aaikes vragen, wanneer we het licht uit doen gaat hij ofwel aan het voeteinde slapen ofwel onder/achter het bed ofwel gewoon beneden. Maar na een aantal uren komt hij kopstoten geven (lief bedoeld maar je houdt er een blauwe plek aan over) of begint hij zo luid te spinnen dat een mens er wakker van wordt.
We hebben uiteraard al geprobeerd om hem gewoon bij het slapen gaan buiten de slaapkamer te zetten (zo zou ik het het iefst hebben), maar dan gaat hij rond 4u aan de deur krabben en als we dat negeren neemt hij een aanloop en smijt zich tegen de deur  :zot: Tips anyone?

Offline Loetje

• *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #750 Gepost op: september 05, 2013, 10:06:24 »
Klein vraagje. We zetten Bobby Pluis meestal buiten zodat we 's nachts rustig kunnen slapen. Nu willen we hem wel tegen de winter 's nachts steeds in huis nemen. Maar we zoeken tips om onze nachtrust te verzekeren.

Bobby is heel lief en komt wanneer we gaan slapen bij ons op bed spinnen en aaikes vragen, wanneer we het licht uit doen gaat hij ofwel aan het voeteinde slapen ofwel onder/achter het bed ofwel gewoon beneden. Maar na een aantal uren komt hij kopstoten geven (lief bedoeld maar je houdt er een blauwe plek aan over) of begint hij zo luid te spinnen dat een mens er wakker van wordt.
We hebben uiteraard al geprobeerd om hem gewoon bij het slapen gaan buiten de slaapkamer te zetten (zo zou ik het het iefst hebben), maar dan gaat hij rond 4u aan de deur krabben en als we dat negeren neemt hij een aanloop en smijt zich tegen de deur  :zot: Tips anyone?
Is het geen optie om een kattenluikje te plaatsen zodat hij zelf kan beslissen of hij binnen of buiten gaat ? De mijne slapen 's nachts ook bij mij, maar niet allemaal en in de nacht wordt op mijn bed gewisseld (de kat die 's avonds bij mij ligt is een andere dan als ik wakker wordt  :lol: Ze hebben een kattenluik en komen mij dus niet ambeteren als ze buiten willen. Misschien komt Bobby gewoon vragen om naar buiten te mogen he.
Of je moet hem 's nachts binnen in huis een slaapplaats geven waar hij niet bij uw deur kan komen en ge dus geen last hebt van zijn gekrab of gemiauw. In een bergruimte bv. Of in een andere kamer.
Staat er 'nachts eten voor Bobby ? Misschien komt hij eten vragen.

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #751 Gepost op: september 05, 2013, 10:28:56 »
Is het geen optie om een kattenluikje te plaatsen zodat hij zelf kan beslissen of hij binnen of buiten gaat ? De mijne slapen 's nachts ook bij mij, maar niet allemaal en in de nacht wordt op mijn bed gewisseld (de kat die 's avonds bij mij ligt is een andere dan als ik wakker wordt  :lol: Ze hebben een kattenluik en komen mij dus niet ambeteren als ze buiten willen. Misschien komt Bobby gewoon vragen om naar buiten te mogen he.
Of je moet hem 's nachts binnen in huis een slaapplaats geven waar hij niet bij uw deur kan komen en ge dus geen last hebt van zijn gekrab of gemiauw. In een bergruimte bv. Of in een andere kamer.
Staat er 'nachts eten voor Bobby ? Misschien komt hij eten vragen.
We hebben een kattenluikje in ons (huur)huis, maar dat gaat maar langs 1 kant open. (naar binnen, dus niet naar buiten :?).
Hij heeft steeds toegang tot water en eten (zijn kom is nooit leeg) en aan zijn kattenbak.
We hebben hem een keertje in de badkamer gelaten en een keer in de garage. In de garage heeft hij aan de deur aan het isolatiemateriaal zitten krabben, dan in de badkamer, dat gaat nog, maar dan begint hij te miauwen en aan die deur te krabben.
Ik denk dat hij inderdaad buiten wilt. Pff, eens zien of ik dat kattenluik niet naar de andere kant kan forceren.

in de nacht wordt op mijn bed gewisseld (de kat die 's avonds bij mij ligt is een andere dan als ik wakker wordt
:vuistje:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #752 Gepost op: september 05, 2013, 14:19:03 »
Goh, bedankt!

katten en een nachtrust.... niet altijd een goede combinatie.

allereerst: negeren. Dat is moelijk, maar het minste aandacht dat de kat krijgt bij dat gedrag is een beloning. Dus hardnekkig negeren.
Wat ook helpt is net voor het slapen gaan, de kat vermoeien met een hengel en dan voederen. De orde in de natuur is jagen, eten, slapen.

Het is nogal bizar dat het luikje langs 1 kant opengaat. Normaal hebben luikjes tegenwoordig van die knoppen waardoor je kan instellen langs waar die moet opengaan. zo kan men bv 's avonds de kat laten binnen komen, maar niet meer buiten laten gaan. Maar dat zou al een mooie oplossing zijn als het langs 2 kanten open ging.

Wat ook kan helpen zijn bv voedselpuzzels. ipv van het eten in kommetje, in een voerpuzzel. Dan is die al langer met iets bezig en zal die je minder gauw wakker maken uit verveling. Het kan zijn dat die zich 's nachts verveeld en daarom dan ineens bij jullie wil of buiten. Sommige mensen lossen dat ook op door 's avonds snoepjes te verstoppen die de kat dan 's nachts moet zoeken.

Trouwens de laatste trend in katten en verrijking is sprinkhanen. Mensen kopen levende sprinkhanen zodat hun kat kan jagen, maar er zijn al gevallen dat de mensen die dan ineens zelf maar moesten gaan doodkloppen... :vuistje:

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #753 Gepost op: september 05, 2013, 14:40:30 »
Mjah ... Ik heb hier wat raars meegemaakt ...

Zijn katten zo gevoelig aan het feit dat hun kattenbak verplaatst is ?

Mijn ma is aan het behangen in de kamer waar de kattenbakken aanwezig zijn. We hebben die gisteren moeten verplaatsen zodat ze plaats had, maar uiteraard kon Emmy er steeds aan.

Vanmorgen belde mijn ma dat er een grote plas urine was in de kamer  :eh: Emmy heeft dat nog nooit gedaan, maar blijkbaar heeft ze dat toch vannacht gedaan ...

Ok de hele kamer was anders, maar ze heeft gisterenavond ook nog IN haar bak gedaan, dus waarom deze nacht niet?  :weetniet:

Ze drinkt ook veel, maar ik zeg dat het vooral door het weer komt, maar nu toch weer eens extra in de gaten gehouden.

Offline fieke0509

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 251 HV-Punten
« Reactie #754 Gepost op: september 05, 2013, 14:47:29 »
Sommige katten zijn idd héél gevoelig aan het verplaatsen van hun kattenbak.  Normaal raden ze ook aan de bak beetje bij beetje te verplaatsen naar de plaats waar je hem wil hebben, maar dat is natuurlijk geen optie als je wil behangen he  :wink:

Offline poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #755 Gepost op: september 05, 2013, 22:25:15 »
Mjah ... Ik heb hier wat raars meegemaakt ...

Zijn katten zo gevoelig aan het feit dat hun kattenbak verplaatst is ?

Mijn ma is aan het behangen in de kamer waar de kattenbakken aanwezig zijn. We hebben die gisteren moeten verplaatsen zodat ze plaats had, maar uiteraard kon Emmy er steeds aan.

Vanmorgen belde mijn ma dat er een grote plas urine was in de kamer  :eh: Emmy heeft dat nog nooit gedaan, maar blijkbaar heeft ze dat toch vannacht gedaan ...

Ok de hele kamer was anders, maar ze heeft gisterenavond ook nog IN haar bak gedaan, dus waarom deze nacht niet?  :weetniet:

Ze drinkt ook veel, maar ik zeg dat het vooral door het weer komt, maar nu toch weer eens extra in de gaten gehouden.

Katten houden echt niet van verandering, als madam haar mand hier 10 cm verkeerd staat gaat ze er demonstratief naast liggen.

Offline Krulleke

• *
  • 539 HV-Punten
    • DATI turnboetiek
« Reactie #756 Gepost op: september 06, 2013, 07:36:51 »
Katten houden echt niet van verandering, als madam haar mand hier 10 cm verkeerd staat gaat ze er demonstratief naast liggen.

Dat beloofd :doh:
Hopelijk geldt dat nog niet voor kittens  :vuistje: want onze 3 wonen nu al bijna 2 weken boven omdat de verbouwingswerken nog niet gedaan zijn  :twistedevil:, maar het is toch wel de bedoeling om ze beneden in de woonkamer te laten wonen, dus misschien komende zondag wel verhuizen... als dat maar goed komt dus  :eh:

Voorlopig zijn het dus echt wel schatjes van katjes, nu ze zich al veel meer op hun gemak voelen, komt hun eigen karaktertje al wat meer aan het licht en ik geniet met volle teugen van hun capriolen  :wub:

Offline poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #757 Gepost op: september 06, 2013, 08:06:01 »
Dat beloofd :doh:
Hopelijk geldt dat nog niet voor kittens  :vuistje: want onze 3 wonen nu al bijna 2 weken boven omdat de verbouwingswerken nog niet gedaan zijn  :twistedevil:, maar het is toch wel de bedoeling om ze beneden in de woonkamer te laten wonen, dus misschien komende zondag wel verhuizen... als dat maar goed komt dus  :eh:

Voorlopig zijn het dus echt wel schatjes van katjes, nu ze zich al veel meer op hun gemak voelen, komt hun eigen karaktertje al wat meer aan het licht en ik geniet met volle teugen van hun capriolen  :wub:

Als daarna alles blijft staan zoals het staat is het geen probleem. Tosca is toch een week echt ziek geweest toen wij verhuisden  :?

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #758 Gepost op: september 06, 2013, 09:01:22 »
Als daarna alles blijft staan zoals het staat is het geen probleem. Tosca is toch een week echt ziek geweest toen wij verhuisden  :?
Bobby is daar dan weer niet zo gevoelig aan. Eigenlijk totaal niet  :lol: ik heb recent alles (kattenbak, eten, water) van de keuken (beneden) naar de bureau (boven) verhuisd. Ik heb hem gewoon de eerste keer inde bureau geplaatst en dat ging vlot.
Maar ja, ik vermoed gewoon dat Bobby geen kat maar een hond is  :vuistje: Gisteren is hij weer mee gaan wandelen en dan zich in de bosjes verstoppen waar we nog moeten voorbij komen en de moment dat we passeren springt hij dan op Django  :zot:

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #759 Gepost op: september 13, 2013, 09:11:56 »
De nachten met Bobby in huis verlopen eindelijk in rust  :dance: Meneer komt eerst wat fletsen en wanneer het lichtje uitgaat, legt hij zich neer. Wat of waar hij de rest van de nacht ligt/zit/rondloopt weet ik niet, maar hij komt alleszins niet meer op ons zitten of springen 's nachts  :vuistje:

Gisteren voor 't slapen gaan heb ik nog een half uur met hem gespeeld, hij is zo koddig :loved:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal