collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Kattentopic  (gelezen 86713 keer)

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kattentopic
« Reactie #640 Gepost op: augustus 19, 2013, 17:08:54 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
maar gaan er biji uitsluitend gewone voeding dan geen risico's zijn op blaasgruis.  :weetniet:

als je kat daar gevoelig voor is, dan geef je beter voer tegen blaasgruis. maar sterilised of niet, dat maakt niet uit.

vooral drinken stimuleren is belangrijker door bv veel drinkplaatsen te maken, blikvoer en zelfs extra water of blikvoer.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline Ellenita

• warme hondenvriend
  • *
  • 428 HV-Punten
« Reactie #641 Gepost op: augustus 19, 2013, 17:11:39 »
Hier heeft hindou blaasgeruis maar sinds ik de kvv bijgeef is alles onder controle
en ja hier staan boven een fonteintje, beneden een bakje op t aanrecht en een grote fontein

Ellen,
       ~~Lagun,Kiyomi en Yuna~~

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #642 Gepost op: augustus 19, 2013, 17:15:52 »
@meilssa, voor af te vallen, je geeft al het speciaal voer. Dat is al goed.

Ik zou dat ook nog in een voerpuzzel geven omdat ze dan trager eten en ook langer eten. veel katten eten teveel omdat dit een leuk tijdverdrijf is. Met een voerpuzzel en zeker de betere, moeten ze voor elk brokje moeite doen en dat merk je. mijn favotiet is de cat activity board.

En dan net als wij ons gewicht naar beneden proberen te krijgen: beweging geven door ze vooral achter hengselspelletjes te laten lopen.

hoe is het nu met puma?

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #643 Gepost op: augustus 19, 2013, 17:18:28 »
Hier heeft hindou blaasgeruis maar sinds ik de kvv bijgeef is alles onder controle
en ja hier staan boven een fonteintje, beneden een bakje op t aanrecht en een grote fontein

er is een stroming van DA die beweert dat droog voer oa blaasgruis veroorzaakt omdat katten een te kleine drinkreflex hebben. In kvv zit dan wel genoeg vocht.
Die stroming van DA is in vlaanderen nog niet echt bekend want hier prijst men vooral droogvoer aan om tandsteen tegen te gaan.  :weetniet:

Offline Ellenita

• warme hondenvriend
  • *
  • 428 HV-Punten
« Reactie #644 Gepost op: augustus 19, 2013, 17:21:41 »
er is een stroming van DA die beweert dat droog voer oa blaasgruis veroorzaakt omdat katten een te kleine drinkreflex hebben. In kvv zit dan wel genoeg vocht.
Die stroming van DA is in vlaanderen nog niet echt bekend want hier prijst men vooral droogvoer aan om tandsteen tegen te gaan.  :weetniet:
[/quote

vandaar dat ik kvv ben beginnen geven
en graanvrije brok sinds loki erbij is gekomen omdat hij tegen niks tegenkon ,
Moest de groep niet zo groot zijn zou ik de katten alleen op kvv zetten , maar da s een droom voor ver later ;-)
Ellen,
       ~~Lagun,Kiyomi en Yuna~~

Offline maart

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #645 Gepost op: augustus 19, 2013, 17:26:12 »
als je kat daar gevoelig voor is, dan geef je beter voer tegen blaasgruis. maar sterilised of niet, dat maakt niet uit.

vooral drinken stimuleren is belangrijker door bv veel drinkplaatsen te maken, blikvoer en zelfs extra water of blikvoer.

Ik heb geen idee hoeveel mijn katten drinken, ik heb ze nog nooit zien drinken en er staan geen drinkpotten  :lol:
ze krijgen dagelijks een half potje blikvoer.

De DA zei me dat (vooral voor katers) het risico op blaasproblemen groter is na castreren en daarmee speciale voeding aan te raden is/was.

Offline Loetje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #646 Gepost op: augustus 19, 2013, 17:34:28 »
Bij katers kan dat fatale gevolgen hebben, hun plasbuis verstopt dan.
Bij kattinnen heeft geen fatale gevolgen.
Als een kater plasproblemen heeft dan moet je dus wel met spoed naar de DA.
Mijn katten (vooral de katers, maar dat zal wel toeval zijn) drinken wel meteen na het eten van brokjes. Ik zou dus voor uw katten, die veel brokjes eten, wel een drinkbak (groot genoeg) voorzien.

Online Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #647 Gepost op: augustus 19, 2013, 18:27:24 »
Of een fonteintje. Hier staat er eentje in de woonkamer en eentje in de badkamer. De katten drinken van beide. Ook als ik een gewone drinkbak zet, dan wordt daar toch regelmatig eens van gedronken wanneer ze er voorbij lopen.

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #648 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:20:47 »
't had nog vreemder geweest moest ge iets normaals in huis gehaald hebben  :fuu: :vuistje:
:hmpf: 't is al goed hé gij  :hmpf: :baeh:

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline melissa_0429

• hondenvriend pro
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #649 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:29:09 »
En wat de hoeveelheid voeding betreft, gewoon zoveel geven als op de zak staat aangegeven volgens haar gewicht?
Ze is zowiezo wel een trage eter. Ik heb zo'n bal waar ik haar voeding kan insteken, daar steekt ze wel wat tijd in.. Ik heb eens zo'n board gekocht en ze heeft het precies niet door. Ik noem haar soms wel eens het domme blondje  :fuu: :mrgreen: Dat is soms echt zo'n simpele dwaze kat hé  :lol:
Met zo'n hengeltje spelen we wel eens af en toe, maar ook niet dagelijks.

UPDATE Puma:

Vanmiddag heeft hij zijn eerste aanval terug gehad, dus de valium was uitgewerkt. Ik heb dan gebeld naar de DA die hem had behandeld en geobserveerd en ik moest starten met de epilepsiemedicatie. Ik heb hem dan zijn eerste pilletje gegeven en hij een uur na het geven van dat pilletje zag ik dat hij een aanval deed. Ik heb mijn DA dan gevraagd hoeveel tijd het vraagt vooraleer we beterschap zouden moeten merken en blijkbaar zal ik de eerste dagen zelfs nog meer aanvallen mogen verwachten (volgens de DA gaat het de eerste dagen in stijgende lijn) vooraleer de medicatie effectief zou moeten werken.. En idd, hij heeft al een paar aanvallen gedaan deze middag. Telkens van korte duur, maar toch zie je dat niet graag hé.. Vooral niet als hij ergens op zit.. Vorige keer is hij van de bureau getuimeld  :?

Offline Loetje

• *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #650 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:48:51 »
En wat de hoeveelheid voeding betreft, gewoon zoveel geven als op de zak staat aangegeven volgens haar gewicht?

Je moet geven volgens het gewicht dat je wil bereiken, niet volgens wat de kat nu weegt.
En beterschap voor Puma, hopelijk komt het met zijn medicatie nu allemaal goed.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #651 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:51:05 »
Mijn katten (vooral de katers, maar dat zal wel toeval zijn) drinken wel meteen na het eten van brokjes. Ik zou dus voor uw katten, die veel brokjes eten, wel een drinkbak (groot genoeg) voorzien.

ze hebben een ganse vijver ter beschikking  :lol:

Offline Loetje

• *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #652 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:57:39 »
ze hebben een ganse vijver ter beschikking  :lol:
:lol: Daar gaan ze zeker genoeg mee hebben  :yes:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #653 Gepost op: augustus 19, 2013, 20:29:36 »

Bij kattinnen kan dat ook voorkomen dat een steen de uitgang van de blaasbblokkeert, maar dat komt echt veel minder voor. Ik heb het wel al meegemaakt met mijn kattin die door een blaasontsteking niet meer kon plassen. Zoiets is echt een noodgeval als je ziet dat je kat niet meer kan plassen dan ga je onmiddellijk naar de. DA.

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #654 Gepost op: augustus 19, 2013, 20:59:59 »
Ik heb geen idee hoeveel mijn katten drinken, ik heb ze nog nooit zien drinken en er staan geen drinkpotten  :lol:
ze krijgen dagelijks een half potje blikvoer.

De DA zei me dat (vooral voor katers) het risico op blaasproblemen groter is na castreren en daarmee speciale voeding aan te raden is/was.

Goh, de penis van een kater verandert na castratie in de zin dat de weerhaken verdwijnen. Bij vroegcastratie ziet men dat de penis onderontwikkeld blijft, maar dat dit niet leidt tot meer blaasproblemen. Men zag eigenlijk minder blaasproblemen.

Nu zijn er idd onderzoeken die meer blaasobstructies zijn bij katers en gecastreerde katers, maar er zijn 2 soorten van blaasgruis. De ene is te voorkomen dooreen hogere Ph van de urine, de andere door een lagere Ph. Maar men raadt eigenlijk nat voer aan. Hoe meer vocht, hoe meer de blaas gespoeld wordt.

Hier de website van een fervente aanhanger van nat voer. Dus beter nat voer dan steriliseerde kat  droog voer.

http://www.catinfo.org

Trouwens dat was ik vergeten: katten op natvoer is ook beter voor het gewicht.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #655 Gepost op: augustus 19, 2013, 21:05:35 »
dank je wea voor de duidelijkheid  :thumbs:  Ik wist helemaal niet dat de weerhaken dan verdwenen trouwens. Op de valreep nog iets geleerd vandaag  :lol:

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #656 Gepost op: augustus 19, 2013, 22:29:42 »
dank je wea voor de duidelijkheid  :thumbs:  Ik wist helemaal niet dat de weerhaken dan verdwenen trouwens. Op de valreep nog iets geleerd vandaag  :lol:
Ik 2 dingen! Ik wist ook niet dat natvoer beter is!

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #657 Gepost op: augustus 19, 2013, 22:35:16 »
Ik 2 dingen! Ik wist ook niet dat natvoer beter is!

Dat zou ik nu toch niet direct durven zeggen, mijn ouders geven natvoer, en onze overleden kater zijn tanden vielen gewoon uit van de tandsteen. Of kwam dat dan door iets anders?  :denk:

“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #658 Gepost op: augustus 19, 2013, 22:42:37 »

Graag gedaan :)

En voor diegenen die eens willen zien hoe dat eruit ziet bij niet gecastreerde en gecastreerde katten....

http://foothillsanimalhospital.blogspot.be/2012/01/oh-yes-i-took-picture.html

Ben blij dat ik geen kattin ben!
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2013, 22:49:47 door wea »

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #659 Gepost op: augustus 19, 2013, 22:49:15 »
Dat zou ik nu toch niet direct durven zeggen, mijn ouders geven natvoer, en onze overleden kater zijn tanden vielen gewoon uit van de tandsteen. Of kwam dat dan door iets anders?  :denk:

Ja, dat heb ik hierboven ook gezegd. Tandsteen is een nadeel van natvoer.

Maar tandsteen tov blaasgruis of nierproblemen... Efkes een roesje bij de DA en de tandsteen is verholpen. Trouwens er zijn mensen die hun kat leren wennen aan het tanden poetsen.

Maar ik denk dat  Barf het ideale is en bv kuikentjes. Genoeg vocht en ook wat hardere beentjes.

Hier krijgen ze ook wel droogvoer, maar ook natvoer. Als je gaat werken, kan je bijna niet anders dan ook droogvoer geven.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal