collapse

Auteur Topic: gespleten kattenpersoonlijkheid  (gelezen 1101 keer)

Offline Tollertje

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
gespleten kattenpersoonlijkheid
« Gepost op: december 31, 2018, 08:25:36 »
Ik kom het hier toch is vragen of iemand een verklaring heeft voor onze Ragdoll haar gedrag.

Kleine schets: ze is geadopteerd toen ze 1,5j oud was van bij een kleinschalige fokker, waar ze goed verzorgd werd en zich ook goed voelde. Ze kijkt wel scheel, waardoor ze nooit verkocht was en bij de fokker bleef. Deze stopte met fokken en herplaatste daarom haar jongste katten.

Elsie heeft hier eerst eventjes in de bench gezeten om te wennen, maar ze kroop altijd in die kattenbak die erinstond, waardoor we haar uiteindelijk gewoon in huis gelaten hebben. Dan zat ze onder de zetel en nadat ze de boven ontdekte, lag ze ook vaak boven en op zolder. Ze is toen de kinderen er nog niet waren wel savonds al eens naar beneden gekomen, maar echt een knuffelkat is het nooit geweest.

Wat ze wel doet, is tussen onze hoofden op het lege plekje in bed komen liggen als wij daar ook zijn. (vooral als Joris daar is)

Ze heeft volgens mij 'schrik' van de drukte van de kinderen, hoewel onze kinderen best meevallen  :HV-kerst: en haar zeker nooit iets misdaan hebben of achternagelopen hebben.
Ze komt eten, van het ogenblik de kinderen slapen en gaat dan ook daarna onmiddellijk weer naar boven.

Door de dag komt ze nooit aandacht vragen en als je ze moet meenemen naar ergens moet je ze zoeken. Je kan ze wel 'vangen' en krabben doet ze nooit (typisch ragdoll)
Maar als ze bij ons in bed ligt, dan ligt ze daar gans de tijd te spinnen, aan Joris zijn haar te bijten uit liefde EN nog straffer, als de kinderen dan smorgens bij ons komen, kunnen die haar perfect aaien en vertoont ze totaal geen angst of stress.
Wij vinden dat echt heel vreemd. Net of ze de koning van het bed is op dat moment, zonder dat kwaad te bedoelen.

Elsie is nu bijna 12j en wij gaan binnen afzienbare tijd verhuizen naar een groter huis. De bedoeling is dat de katten niet meer op de slaapkamers komen en vooral in de berging zitten als we weg zijn en over de hele beneden als we thuis zijn.
Maar ik ben dus bang dat dat voor Elsie niet zal meevallen. Dat ze angstig gaat zijn in het begin, is normaal, maar kunnen we haar helpen door iets te geven ofzo?

We hebben nog een andere kat, die eerst was en die heeft meer zelfvertrouwen en aard sneller ergens. De 2 katten hebben onderling geen interactie en beiden ook geen interactie met de hond. Ze leven wat naast mekaar en doen mekaar nooit iets.

Toen ze 2j gelede op pension geweest zijn heeft de oudste zich daar een week goed geamuseerd en Elsie is daar een hele week die ren niet uitgekomen... Om maar ff het verschil te tonen...

Iemand van jullie ideetjes waar zo'n gedag vandaankomt?

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
Re: gespleten kattenpersoonlijkheid
« Reactie #1 Gepost op: januari 01, 2019, 12:24:58 »
Toen ik onlangs raad vroeg over katten dan stuurde iemand mij naar http://kattensite.be

Heel behulpzame mensen met heel wat ervaring met katten. Dus eventueel kan je je vraag daar nog stellen. Zelf heb ik niet echt raad, behalve dan de kat voorzien van voldoende hoge plekjes waar ze kan schuilen.

Offline Topaaz

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2019, 13:24:08 »
Hey,

als de kat bij je op bed ligt, waar is de andere kat en de hond?
Indien niet op bed kan het naar mijn gevoel zeer goed zijn dat ze niet op haar gemak is bij de andere poes/hond (ook al lijkt het voor ons alsof ze elkaar negeren, dieren kunnen hier anders op reageren - geur/geluid).

Ik zou in het nieuwe huis wel zien dat er genoeg bedden / verstop plaatsen zijn anders kan het veel stress opleveren voor de kat. 

Vb: ik heb 2 katten die elkaar ontzettend graag hebben, maar once in a blue moon zit de ene kat op de kap van de andere en moet ik tussenkomen. Je weet het met andere woorden dus nooit.

Een ander vb zijn de katten van mijn ouders. Er waren twee katten die ogenschijnlijk naast elkaar leefden en content waren, echter toen 1 kat stierf (ouderdom) zag je ineens de overige kat openbloeien (na een kleine periode van rauw en zoeken naar de eerste kat). Veel aanhankelijker, maar ook veel meer durf en verkenningszin.

Veel succes

Offline Tollertje

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2019, 16:07:07 »
Hey,

als de kat bij je op bed ligt, waar is de andere kat en de hond?
Indien niet op bed kan het naar mijn gevoel zeer goed zijn dat ze niet op haar gemak is bij de andere poes/hond (ook al lijkt het voor ons alsof ze elkaar negeren, dieren kunnen hier anders op reageren - geur/geluid).

Ik zou in het nieuwe huis wel zien dat er genoeg bedden / verstop plaatsen zijn anders kan het veel stress opleveren voor de kat. 

Vb: ik heb 2 katten die elkaar ontzettend graag hebben, maar once in a blue moon zit de ene kat op de kap van de andere en moet ik tussenkomen. Je weet het met andere woorden dus nooit.

Een ander vb zijn de katten van mijn ouders. Er waren twee katten die ogenschijnlijk naast elkaar leefden en content waren, echter toen 1 kat stierf (ouderdom) zag je ineens de overige kat openbloeien (na een kleine periode van rauw en zoeken naar de eerste kat). Veel aanhankelijker, maar ook veel meer durf en verkenningszin.

Veel succes
de hond is in principe altijd beneden, behalve als we slapen, zit die op onze kamer in bench, maar de hond jaagt nooit achter haar. De andere kat is soms ook wel in de buurt, maar eigenlijk nooit op gelet.

Ze gebruiken bijv wel zonder problemen dezelfde kattenbak enz.

Het nieuwe huis is heel groot, dus plaats genoeg om mekaar te ontwijken

Offline wea

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2019, 19:05:54 »
Ik denk ook dat de kat zich eigenlijk deels verstopt door de hond en andere kat.  Katten kunnen zich al bedreigd voelen door het staren van een andere kat/hond. Wanneer katten in een conflict zitten, gaat een kat soms op een plaats zitten waardoor de andere kat daar niet meer kan passeren. Er is dan niks van geschreeuw of zo, maar enkel een kat die zich rustig zit te wassen, soms opkijkt  en een andere kat die er niet langs kan.

Voor katten geldt eigenlijk de regel dat je evenveel kattenbakken/eetplaatsen,.. moet hebben als er katten zijn+1. Dus 3 kattenbakken die niet naast mekaar staan en ook niet in dezelfde ruimte.

Als je de katten en hond samen in de berging gaat zetten als je niet thuis bent, dan vrees ik dat het misschien wel eens erg stresserend voor je ragdol kan worden.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal