collapse

Auteur Topic: Buitenkat  (gelezen 324 keer)

Offline Jana88

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Buitenkat
« Gepost op: december 02, 2019, 20:51:45 »
Sinds kort zijn ons buren verhuist en hebben hun buitenpoes achter gelaten. De poes krijgt nu dagelijks bij ons eten maar ik ben aan het twijfelen wat best te doen. De poes zit altijd op de vensterbank binnen te kijken maar ik kan haar helaas niet niet binnen pakken want mijn man is zwaar allergisch aan katten. Het is een tamme poes maar geen echte knuffelaar, ze kan regelmatig uithalen en ze laat zich niet oppakken. Ze kan in ons tuinhuis binnen als ze wilt en krijgt 2 maal daags eten.
Breng ik haar best naar een opvang, maakt ze daar kans op adoptie of hou ik haar als buitenkat?
Ik ben ook niet zo thuis in katteneten. Ze krijgt nu friskies brokjes en melk maar ik vermoed dat dit niet het beste is. Iemand aanraders voor kwalitatief en betaalbaar kattenvoer? Kvv van de hond lust ze totaal niet.

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
Re: Buitenkat
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2019, 22:49:34 »
Brokjes en natvoer zijn prima .
Om te drinken beter water dan melk , volwassen katten kunnen die lactose niet meer verwerken  :wink:

Tja voor de rest is het wat je zelf ziet zitten natuurlijk.  Als jij de zorg op jou neemt en ze in het tuinhuis een mandje of iets geeft denk ik dat dat prima is .
Ze is de buurt daar gewoon en jullie hebben er een muizenvanger bij

Zie je het niet zitten zou ik ze naar een asiel doen .
Wel niet netjes van de buren om de poes zo maar aan haar lot over te laten  :roll:

Is de poes steriel gemaakt  ? 
Dat is wettelijk verplicht .
En zo wie zo beter voor de poes/kater zelf .

Offline Perdita

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2019, 22:54:08 »
Niet netjes van de buren idd...

Voor de kat zelf is het beter dat ze bij jou kan blijven denk ik, el zeker als ze gewoon is om buitenkat te zijn. Je kan voor haar een plekje maken in het tuinhuisje, mss in een doos met wat dekentjes. Of wat ook goed isoleert is een piepschuimen doos. In ziekenhuizen hebben ze die, daar komt vaak medicatie in aan. Mss kan je er eens naar vragen.

Offline Sedde

• *
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2019, 10:53:23 »
Als het je niet stoort dat ze er zit, zou ik ze gewoon houden. Asielen zitten bomvol met katten en een volwassen kat zal ook niet snel geplaatst worden (zeker niet als het ook echt niet echt een "lieve" kat is).

Qua voeding gewoon een goede brok (beetje dezelfde merken als bij honden) en water om te drinken. Af en toe wat blikvoer vinden katten ook wel lekker. Misschien kan je het wat opwarmen nu, wel fijn in de koude dagen.

Verder zou ik als mogelijk ook een slaapplekje voorzien in de buurt van de vensterbank waar ze nu zit (waarschijnlijk zoekt ze toch wel wat gezelschap op). Een mandje dat ook langs boven dicht is zodat het warm is. Aangezien ze in jullie tuin zit, zou ik haar ook regelmatig ontvlooien en ontwormen. Zeker dat het een "ze" is trouwens? Als ze geen kittens krijgt, zal ze wel gesteriliseerd zijn.

Offline Blackwings88

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2019, 11:48:38 »
Je kan eventueel ook een opvang contacteren, de situatie uitleggen. Voorstellen dat ze bij jou mag verblijven totdat er een geschikte kandidaat gevonden wordt en ze vlak voor vertrek wordt steriel gemaakt en gechipt. Of eventueel ervoor.

Online Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #5 Gepost op: december 03, 2019, 12:52:54 »
idd zeker geen melk meer geven, enkel water.

Als ze toch wel contact opzoekt maar niet binnen mag vind ik het eigenlijk wel spijtig dat ze dan alleen moet buiten zitten. Gevangen worden en verhuizen en nieuwe thuis gewoon worden is natuurlijk wel heel stresserend  :? Heb je enig idee hoe oud de kat is?

Zoals de anderen zeggen zal ze een droog en warm slaapplekje zeker kunnen apprecieren.

Offline Jana88

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #6 Gepost op: december 03, 2019, 14:11:33 »
Bedankt vd reacties. Zelfs als een raam of deur open staat komt ze kijken maar maakt geen aanstalte om binnen te komen. Ik ga is kijken voor een huisje voor haar. Ze loopt al enkele jaren rond buiten dus ik vermoed dat ze steriel is. Er is een hoekje van haar oor af. Zou dat teken kunnen zijn dat ze een steriele zwerfkat is? Ontvlooing en ontworming ga ik is voor informeren bij de apotheek. Melk laten we voortaan achterwege.

Offline Perdita

• *
« Reactie #7 Gepost op: december 03, 2019, 14:27:21 »
Ja, dat is normaal gezien een teken dat ze steriel is  :thumbs:.
Fijn dat ze kan blijven! In een asiel heeft zo'n katje niet echt veel plaatsingskansen.

Offline Sedde

• *
« Reactie #8 Gepost op: december 03, 2019, 14:50:28 »
Bedankt vd reacties. Zelfs als een raam of deur open staat komt ze kijken maar maakt geen aanstalte om binnen te komen. Ik ga is kijken voor een huisje voor haar. Ze loopt al enkele jaren rond buiten dus ik vermoed dat ze steriel is. Er is een hoekje van haar oor af. Zou dat teken kunnen zijn dat ze een steriele zwerfkat is? Ontvlooing en ontworming ga ik is voor informeren bij de apotheek. Melk laten we voortaan achterwege.

Dan lijkt het me toch wel dat ze best gelukkig is zo buiten met het contact dat ze heeft van jullie.
Wolle heeft buiten zo'n vilten mandje staan en ligt daar toch best veel in.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/2/6/2/1/9200000098661262.jpg

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2019, 19:49:00 »
Ik kan hier weinig aan toevoegen, het belangrijkste is al gezegd. Leuk dat ze toch mag blijven, ondanks de allergie van je man.  :thumbs:
Nu het s'nachts al wat begint te vriezen zou ik ook regelmatig controleren of haar drinkwater niet bevroren is.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal