collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Workingtesten  (gelezen 6501 keer)

Offline Ynexes

• warme hondenvriend
  • *
  • 345 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Dark Sensation
Workingtesten
« Gepost op: december 04, 2009, 15:45:52 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Een hond die jachttraining volgt hoeft niet meteen op jacht te gaan er zijn nog andere mogelijkheden om nabootsing van de jacht met je hond te doen, nl. de workingtesten.
Dit is een wedstrijd in de trant van een field maar dan met dummy's in plaats van wild. Het gaat er veel rustiger aan toe, de hond en baasje hebben ook voldoening, doden van dieren komt er niet aan te pas. De workingtesten gaan door buiten het jachtseizoen, in de lente. Veelal mooi weer en een gezellige bedoening  tussen de oefeningen door, met een hapje en een drankje in de natuur.
De oefeningen van de workingtesten zijn ongeveer hetzelfde als in de jacht. Je hond laten markeren, verloren zoeken, vooruit sturen, over water enz.. Er zijn 3 niveau's, C, B, topniveau is A. Het aanleren van de oefeningen is net hetzelfde als in de jacht, bij het trainen wordt er ook af en toe koud wild gebruikt.
Mijn mening, zeker voor de Flatcoated retriever, is eerst en vooral gehoorzaamheid trainen, het blijven op afstand, mooi aan de voet lopen, aan de voet zitten, mooie zitvoor en natuurlijk het apport. Gehoorzaamheid is de basis van alle disciplines wat de oude rotten van de jacht ook mogen beweren. :hmpf:
Eénmaal je hondje onder controle, kan men het dirigeren met gemak aanleren. De fluitsignalen beheersen mijn honden al van pup af, bijzonder gemakkelijk als je met verschillende honden te gelijk gaat wandelen, hoef je maar éénmaal te fluiten in plaats van de verschillende namen te roepen. :thumbs:

een hond is voor altijd, niet voor even.
Ynexes en de Platjassen

Offline Timo jr

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
Re: Workingtesten
« Reactie #1 Gepost op: december 04, 2009, 15:52:43 »
Voor Teckels zijn de werkproeven nog 'verplicht'. Je kan hiervoor dus heel het jaar door in binnen en buitenland aan de werkproeven mee doen... Alleen het vinden van een teckel-hs is een mission impossible  :cry:, in Duitsland heb je ze à volonté, hier ben je helaas bijna nergens welkom met je teckel (nochtans werken die heel veelzijdig en moeten die waterapport, ondergronds, bovengronds, zweetwerk, stöberen, enz). Je kan wel bij de Teckelclub 'trainen' voor deze proeven, maar das dan weer vrij duur...

Online Pepperke

• *
  • 904 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: december 04, 2009, 16:31:42 »
Waar kan je dan trainen op zo een werktesten? Bestaan er hondenscholen waar ze dat doen? Ik moet dan altijd aan dat programma van vroeger denken met Martin Gauss, waar verschillende hondenwedstrijden in kwamen (ook flyball, agility, gehoorzaamheid) en dus ook zo werken met dummy's en zo  :weetniet: leek me altijd zo tof  :yes:

Maar ik vraag me dus echt af waar je dit kan doen zonder echt voor de jacht bedoeld te zijn  :denk:
Wat er zo aangenaam is bij honden, is dat we met hen de idioot mogen uithangen en dat ze ons dat nooit verwijten. Sterker nog: ze doen méé.

Offline pluisje

• *
  • 27 HV-Punten
  • There's no need to fear, Underdog is here!
« Reactie #3 Gepost op: december 04, 2009, 17:24:24 »
Voor Teckels zijn de werkproeven nog 'verplicht'. Je kan hiervoor dus heel het jaar door in binnen en buitenland aan de werkproeven mee doen... Alleen het vinden van een teckel-hs is een mission impossible  :cry:, in Duitsland heb je ze à volonté, hier ben je helaas bijna nergens welkom met je teckel (nochtans werken die heel veelzijdig en moeten die waterapport, ondergronds, bovengronds, zweetwerk, stöberen, enz). Je kan wel bij de Teckelclub 'trainen' voor deze proeven, maar das dan weer vrij duur...

Als het een troost mag wezen: wij moeten ook een IPO 1 of CQN halen voor de kampioenstitel schoonheid, maar de IPO-clubs waar je met een hovawart welkom bent zijn ook zeer dun gezaaid.  Onze vroegere club was 75km van hier maar nu zitten ze op meer dan een uur rijden van hier en nu is het helemaal niet meer haalbaar.  Dichter in de buurt hebben we nog altijd niks gevonden... Het is anders een heel leuke sport, maar je moet wel pakwerkers en instructeurs vinden die hun energie in een ras à la hovawart willen steken...

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: december 04, 2009, 17:44:21 »
Ineressant om lezen allemaal, ... ik weet er dus echt geen jota vanaf, ... maar ben wel erg geïnteresseerd.

Soms lees ik op een website: ik doe met mijn hond apporteerwerk.
Is dat dan hetzelfde als jachttraining en/of workingtesten of is dat nog een andere discipline?

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: december 04, 2009, 17:55:48 »

Soms lees ik op een website: ik doe met mijn hond apporteerwerk.
Is dat dan hetzelfde als jachttraining en/of workingtesten of is dat nog een andere discipline?

In Nederland kan je kiezen tussen jachttraining en apporteersport. De jachttraining is uitsluitend voor de jachtrassen terwijl de apporteersport voor alle honden geschikt is die graag apporteren.
Als we in België over apporteerwerk spreken zal dat waarschijnlijk wel over jachttraining gaan.

Ikzelf zeg ook dat ik jachttraining doe, maar hiermee bedoel ik dus het trainen voor workingtesten. Dus niet voor de echte jacht.

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #6 Gepost op: december 04, 2009, 19:06:23 »
Niet onbelangrijk voor de geïnteresseerde leken: working tests zijn enkel voor de retriever-rassen! En wat scholen betreft waar je het kan leren: dat zijn in essentie alle scholen die zich richten op de retriever-rassen (scholen zoals bijvoorbeeld De Gouden Jachthoorn en dergelijke).

Online Pepperke

• *
  • 904 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: december 04, 2009, 19:14:36 »
Niet onbelangrijk voor de geïnteresseerde leken: working tests zijn enkel voor de retriever-rassen! En wat scholen betreft waar je het kan leren: dat zijn in essentie alle scholen die zich richten op de retriever-rassen (scholen zoals bijvoorbeeld De Gouden Jachthoorn en dergelijke).

Ow ok, dan vallen we dus uit de boot  :lol:
Wat er zo aangenaam is bij honden, is dat we met hen de idioot mogen uithangen en dat ze ons dat nooit verwijten. Sterker nog: ze doen méé.

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: december 04, 2009, 19:28:47 »
Heb een Flatcoated retriever, maar niet echt een jachtschool in mijn omgeving.  Wat ik graag zou weten is of er bvb de mogelijkheid bestaat om een soort van stage/workshop van een week of zo te volgen.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #9 Gepost op: december 04, 2009, 19:56:04 »
Ow ok, dan vallen we dus uit de boot  :lol:

In Genk ben je welkom, zelfs zonder stamboom dacht ik, Nimrods vrienden
http://blog.seniorennet.be/nimrodgenk/
In veel jachthondenscholen ben je idd alleen welkom met een Retriever, maar ik dacht dat waar Steve traint, ook alle honden uit Rasgroep 7 welkom zijn.

Offline carla

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 22 HV-Punten
    • Shining Stardancers - Flatcoated Retrievers for Show Work and
« Reactie #10 Gepost op: december 05, 2009, 07:13:00 »
Heb een Flatcoated retriever, maar niet echt een jachtschool in mijn omgeving.  Wat ik graag zou weten is of er bvb de mogelijkheid bestaat om een soort van stage/workshop van een week of zo te volgen.

Zou ik ook wel zien zitten.
Dus, als iemand iets weet...

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: december 05, 2009, 11:01:41 »

Hier nog een kandidaat  :yes:.
Het lijkt me leuk om eens een intensief bad te krijgen, ... eventueel (zelfs wenselijk  :happywink:) in een soort van vakantieformule.
En moest het nog niet bestaan, ... wie weet is het een gaatje in de (opleidings)markt ...

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #12 Gepost op: december 05, 2009, 11:13:09 »
In Genk ben je welkom, zelfs zonder stamboom dacht ik, Nimrods vrienden
http://blog.seniorennet.be/nimrodgenk/
In veel jachthondenscholen ben je idd alleen welkom met een Retriever, maar ik dacht dat waar Steve traint, ook alle honden uit Rasgroep 7 welkom zijn.
Ik denk dat Pepperke bedoelt dat ze uit de boot valt omdat ze een spaniël heeft. Daar kan je niet mee deelnemen aan de working tests. Wat scholen betreft zijn er inderdaad wel voldoende scholen waar je met een niet-retriever terecht kan hoor: alle afdelingen van Nimrod's Vrienden, de Sporthonden Vereniging Hasselt (waar ik inderdaad train), J.A.C. Orion, ...

Een alternatieve wedstrijdvorm voor diegenen zonder een retriever (waar trouwens alle jachthondenrassen uit groep 7 en 8 welkom zijn), zijn de africhtingsproeven (waar je enerzijds een basisbrevet en anderzijds een africhtingsbrevet kan behalen). Ik wil die proeven anders wel eens toelichten in een apart topic als daar interesse voor is...

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: december 05, 2009, 11:43:21 »
-Een alternatieve wedstrijdvorm voor diegenen zonder een retriever (waar trouwens alle jachthondenrassen uit groep 7 en 8 welkom zijn), zijn de africhtingsproeven (waar je enerzijds een basisbrevet en anderzijds een africhtingsbrevet kan behalen). Ik wil die proeven anders wel eens toelichten in een apart topic als daar interesse voor is...

Moest je zin en tijd hebben om in een topic eens een duidelijk overzicht te geven van alle disciplines binnen de jacht (en eventueel aanverwanten) zou dit voor velen heel wat duidelijkheid brengen (denk ik).
Ik heb me zelf al suf gegoogled, ... maar de info vind je zo verknipt op het internet dat er kop noch staart aan te krijgen is.

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: december 05, 2009, 11:46:08 »

Een alternatieve wedstrijdvorm voor diegenen zonder een retriever (waar trouwens alle jachthondenrassen uit groep 7 en 8 welkom zijn), zijn de africhtingsproeven (waar je enerzijds een basisbrevet en anderzijds een africhtingsbrevet kan behalen). Ik wil die proeven anders wel eens toelichten in een apart topic als daar interesse voor is...

De proeven van het basis- en adrichtingsbrevet ben ik wel in geïntresseerd.

Er zijn wel een paar privétrainers, maar van een workshop heb ik nog nooit gehoord.

Offline Lieze

• *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
« Reactie #15 Gepost op: december 05, 2009, 11:48:20 »
Ik zou het ook wel zien zitten.
Wat we natuurlijk wel kunnen doen, als we met genoeg zijn is iemand vragen om eens een paar keer in de maand samen te trainen? Om een beetje de beginselen aan te leren? Wat denken jullie?

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Offline carla

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 22 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: december 05, 2009, 17:11:09 »
Wat we natuurlijk wel kunnen doen, als we met genoeg zijn is iemand vragen om eens een paar keer in de maand samen te trainen? Om een beetje de beginselen aan te leren? Wat denken jullie?

Zou leuk zijn natuurlijk Lieze! Al een tijdje geleden was ik hier eens voor aan het rondkijken en had toen telefonisch contact met Philip Modijefsky. Hij heeft normaal jachttraining in Nederland, regio Zeeland. Die zag het wel zitten om naar Vlaanderen te komen, maar dan moeten we inderdaad wel een groepje kunnen vormen met enkele mensen van hetzelfde niveau. Ikzelf sta nog helemaal aan het prille begin...
Alhoewel, is het eigenlijk nodig dat we het zover gaan zoeken? Misschien zijn hier op het forum wel mensen onder ons, met jarenlange ervaring, die zich geroepen voelen?

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: december 05, 2009, 17:47:11 »
Zou leuk zijn natuurlijk Lieze! Al een tijdje geleden was ik hier eens voor aan het rondkijken en had toen telefonisch contact met Philip Modijefsky. Hij heeft normaal jachttraining in Nederland, regio Zeeland. Die zag het wel zitten om naar Vlaanderen te komen, maar dan moeten we inderdaad wel een groepje kunnen vormen met enkele mensen van hetzelfde niveau. Ikzelf sta nog helemaal aan het prille begin...
Alhoewel, is het eigenlijk nodig dat we het zover gaan zoeken? Misschien zijn hier op het forum wel mensen onder ons, met jarenlange ervaring, die zich geroepen voelen?
Ik denk dat we dit gewoon moeten proberen te organiseren  :yes:.

Ik heb eventjes naar jullie thuisplaats gekeken  :happywink: en we zitten op dit moment al met W.Vlaanderen, Wevelgem en Antwerpen. Ik veronderstel (zeker van op dit forum) dat er ook wel wat potentieel geïnteresseerden in Limburg vertoeven.
Misschien dan toch best een internaatformule, ... maar laat ons eerst hier maar verder een beetje brainstormen, ... en (geduldig) wachten tot een kandidaat instructeur zich aandient  :lol:.

Offline carla

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 22 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: december 05, 2009, 18:02:17 »
Als we van alle kanten van het land komen, zou een initiatie trainingsweekje/hondenvakantie wel super zijn!

Workshops worden vrij frequent gegeven in Nederland, maar dan meestal voor mensen die toch al een tijdje bezig zijn. Die duren ook maar 1/2 tot 1 dag en pakken meestal 1 specifiek trainingspunt aan om verder op te werken.

Trainingsvakanties zijn er ook genoeg in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk...maar ook hier weer gericht op voorjagers die al flink de klappen van de zweep kennen.

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: december 05, 2009, 18:55:32 »
Als we van alle kanten van het land komen, zou een initiatie trainingsweekje/hondenvakantie wel super zijn!

Volledig akkoord, ... en idd met het accent op 'initiatie', ... voor prille beginners dus.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal