collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Wat is jachttraining  (gelezen 3284 keer)

Offline Manon en Darko

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Wat is jachttraining
« Gepost op: januari 02, 2010, 22:33:58 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
ja, de naam maakt het wel wat duidelijk, maar wàt houdt het precies in?
Zijn er verschillende takken, aan welke eisen moeten er worden voldoen?
& ook: Geef aub wat adressen van hondenscholen door, of een site waarop je ze allemaal kan vinden!
 :cheese:

Slaap zacht lieve Darko, je was de allerliefste schat. Ik hoop dat je het daar goed hebt

Offline terrierlady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
Re: Wat is jachttraining
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2010, 13:09:04 »
jachttraining is de instincten van de jachthond ten uitvoering te laten komen en de hond beter te maken door begeleiding en niet n het wilde weg laten werken.
Je hebt de aportrassen waar vooral de retrievers onder vallen, deze vinden het leuk om ten alle tijden het wild binnen te brengen zonder stuk te maken. bv een labrador is gek van aporteren in water.

Dan heb je de honden die het ras aanwijzen en opstoten. Zo zal een springer spaniel fazanten in hoog gras aanwijzen door ernaar te staren en op teken op te jagen de lucht in en daarna te aporteren.

En een beetje de allaround honden zijn de vizla, duitse staander, pointer,.....

Kooiekerhondjes ziijn dan weer lokhondjes, in de eendekooi laten ze zich even in een open vlakte zien of zwemmen wat rond in het water, de eenden worden nieuwschierig gaan kijken en de eendekooi wordt geslotn.

Dan heb je nog bouwjacht, dit wordt vooral gedaan met kleine terriers of teckels. Ze gaan een vossenbouw in en trachten de vos te doen springen uit de bouw of leggen hem vast en worden ze beide weer opgegraven.

Drijfjacht op klein wild is in een linie meestal op weilanden de fazanten en hazen opjagen, dit gebeurd met de stootrassen.

Drijfjacht op grof wild is reeen, herten en everzwijnen in zware bebossing. Hiervoor gebruikt men vaak terriers en hardere rassen zoals de staande rassen. De honden stoten het wild uit de bebossing zodat geschoten kan worden.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2010, 13:19:33 »
Misschien ook het zweetwerk nog even vermelden, waarbij ziek wild opgespoord dient te worden (na het schot of een aanrijding). Hier worden zweethonden, bracken en teckels voor gebruikt.

Je hebt enerzijds het echte werk en anderzijds de proeven (waarvoor er dus getraind moet worden). Die zijn voor alle jachthonden weer anders, zoals TL al aangaf...  Voor de Teckels is het heel uitgebreid, aangezien ze geweldig veelzijdig zijn  :cheese: (stöberproef (bosperceel uitstoten), zweetproeven (24u en 40u oud), watertest (eend op water apporteren), bouw (vos en das), spürlaut (hazenspoor al blaffend uitwerken voor de standaard teckels), veelzijdigheidsproe f (een combi van voorgaande), kaninchenschleppe (konijnenspoor voor de dwerg en kaninchenteckels))

Offline Lieze

• *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2010, 14:00:48 »
Ik zie dat je een Drentse Patrijshond hebt. Je weet vast wel dat dat een staande hond is. Hij werkt m.a.w. voor het schot. De hond moet het (veder)wild kunnen opsporen, lokaliseren, door de geur op te vangen en 'voorstaan' (=stil staan bij het wild), zodat de jager kan naderen. Het is niet de bedoeling dat de hond het wild achternagaat. De meeste staande honden kunnen natuurlijk ook apporteerwerk doen. Dat is werken na het schot.
Ik weet niet van welke streek je bent, maar mijn vader gaat met zijn weimaraner naar oudenaarde, JAC Orion: http://www.jacorion.be/

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Offline Manon en Darko

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2010, 15:28:15 »
Ik zie dat je een Drentse Patrijshond hebt. Je weet vast wel dat dat een staande hond is. Hij werkt m.a.w. voor het schot. De hond moet het (veder)wild kunnen opsporen, lokaliseren, door de geur op te vangen en 'voorstaan' (=stil staan bij het wild), zodat de jager kan naderen. Het is niet de bedoeling dat de hond het wild achternagaat. De meeste staande honden kunnen natuurlijk ook apporteerwerk doen. Dat is werken na het schot.
Ik weet niet van welke streek je bent, maar mijn vader gaat met zijn weimaraner naar oudenaarde, JAC Orion: http://www.jacorion.be/
Ze trekken allemaal op elkaar he :grijns:
maar het is een engelse springer spaniel..

dankuwel allemaal voor de info  :knipoog:
Slaap zacht lieve Darko, je was de allerliefste schat. Ik hoop dat je het daar goed hebt

Offline Lieze

• *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2010, 17:14:09 »
Ze trekken allemaal op elkaar he :grijns:
maar het is een engelse springer spaniel..

dankuwel allemaal voor de info  :knipoog:

Amai ja, wat lijkt hij op een Drent! :yeek: Haha! Foutje van de firma :p

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal