collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Verslag Nimrod 2011  (gelezen 4289 keer)

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
Verslag Nimrod 2011
« Gepost op: november 15, 2011, 21:50:35 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Gisteren was het alweer de 38ste editie van de Nimrod, de jaarlijkse hoogmis voor de Nederlandse (en omgeving) jachthondenwereld voor wat betreft apporteerwerk. Ik was er ook weer bij als toeschouwer en heb er naar goede gewoonte een verslagje van gemaakt dat de geïnteresseerden op m'n blog kunnen nalezen:

http://weims.be/2011/11/nimrod-2011/

Kort samengevat was het weer een hele mooie dag. Drie loodzware proeven zorgden voor een ware afvallingsrace waarbij er van de 18 geselecteerde deelnemers uiteindelijk slechts 2 waren die er in slaagden om alle 9 stuks wild binnen te brengen! Niet geheel verrassend werd de wedstrijd weer gedomineerd door de retrievers natuurlijk met als verdiende winnares Labrador Retriever Shangarrilyn Venus...het is nu eenmaal ook dé discipline bij uitstek voor retrievers, al scoorde Duitse Staande Langhaar Lara ook lang niet slecht met haar 4de plaats!

Offline Timo jr

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1595 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Van de Hereheide Teckels
Re: Verslag Nimrod 2011
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2011, 15:26:06 »
Mooi verslag! Ik moet zeggen dat wij de labrador heel erg zijn gaan appreciëren sinds we effectief aan praktijk jacht doen... Voor sommige disciplines is hij minder inzetbaar, maar zijn super gehoorzaamheid maakt van hem echt een HELE leuke jachtbuddy. Jochen was er hier enige tijd van overtuigd dat zijn volgende geen labrador meer zou zijn, maar intussen is dat toch weer een grote kanshebber... En het moet dan nog gezegd dat Benz niet eens zoooo gek is van de jacht, hij voert gewoon 'zijn job' uit.

Offline Wendow

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: december 04, 2011, 19:25:55 »
Toffe foto's! Echt sfeerbeelden waarmee je een idee kan vormen over wat daar gaande was :yes: Waarom is daar zoveel volk? Tot nu toe heb ik zelden zoveel volk gezien bij jacht foto's :weetniet: Is dat evenement gewoon zo bekend?

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2011, 08:55:39 »
Waarom is daar zoveel volk? Tot nu toe heb ik zelden zoveel volk gezien bij jacht foto's :weetniet: Is dat evenement gewoon zo bekend?
Het is simpelweg dé wedstrijd voor jachthondenliefhebb ers (voor wat betreft werk na het schot). Enkel de beste honden van het afgelopen wedstrijdseizoen worden uitgenodigd. En je krijgt dan ook heel mooi hondenwerk te zien. Daarenboven probeert men hier de proeven altijd zodanig uit te zetten dat het publiek kan volgen (dat is meestal niet het geval bij de andere wedstrijden).

Voor sommige disciplines is hij minder inzetbaar, maar zijn super gehoorzaamheid maakt van hem echt een HELE leuke jachtbuddy.
Inderdaad, daarenboven zijn er in België nog maar weinig jachtpercelen waar een staande hond eigenlijk zijn werk kan doen (veldwerk, het werk voor het schot) en hoewel de continentale staande honden all-rounders zijn die ook voor het werk na het schot ingezet kunnen worden, blijft dat type werk natuurlijk bij uitstek de specialiteit van de retrievers. Maar het gaat natuurlijk ook om persoonlijke voorkeur: je hebt "retriever"-mensen en "staande honden"-mensen.  :mrgreen:

Offline Timo jr

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2011, 10:20:15 »
Het is simpelweg dé wedstrijd voor jachthondenliefhebb ers (voor wat betreft werk na het schot). Enkel de beste honden van het afgelopen wedstrijdseizoen worden uitgenodigd. En je krijgt dan ook heel mooi hondenwerk te zien. Daarenboven probeert men hier de proeven altijd zodanig uit te zetten dat het publiek kan volgen (dat is meestal niet het geval bij de andere wedstrijden).
Inderdaad, daarenboven zijn er in België nog maar weinig jachtpercelen waar een staande hond eigenlijk zijn werk kan doen (veldwerk, het werk voor het schot) en hoewel de continentale staande honden all-rounders zijn die ook voor het werk na het schot ingezet kunnen worden, blijft dat type werk natuurlijk bij uitstek de specialiteit van de retrievers. Maar het gaat natuurlijk ook om persoonlijke voorkeur: je hebt "retriever"-mensen en "staande honden"-mensen.  :mrgreen:

Oh, maar hier is het eerder zo dat Benz een aangenaam alternatief is voor de Teckels  :fuu:
Otto gaat regelmatig mee in de praktijk en Jochen heeft hier het plan opgevat om van Mila zijn allround werkend hondje te maken... Geloof me, een Benz komt echt van pas dan...

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2011, 17:55:58 »

Leuk... Moet je volgend jaar eerder laten weten :wink: Ik ben nl van plan OOIT (als ik alleen ga wonen en plaats en tijd heb voor een hond etc etc...) een Flatcoat te houden en daarmee in de jacht te gaan :yes: Ik moet alleen nog wat meer kennis maken met het hele gebeuren om er zeker van te zijn dat ik het graag ga doen ^^

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: december 07, 2011, 08:29:48 »
Leuk... Moet je volgend jaar eerder laten weten :wink:
Ik zal het je nu al laten weten: de Nimrod wordt altijd georganiseerd op de tweede maandag van november. De locatie varieert elk jaar en wordt geheim gehouden tot een tweetal weken voor de effectieve wedstrijd...  :wink:

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: december 08, 2011, 14:26:30 »
Ik zal het je nu al laten weten: de Nimrod wordt altijd georganiseerd op de tweede maandag van november. De locatie varieert elk jaar en wordt geheim gehouden tot een tweetal weken voor de effectieve wedstrijd...  :wink:

Hoe spannend zeg :mrgreen: Het is dus wel altijd regio Noord-Brabant of is dat 'toevallig' al 5jaar zo?

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #8 Gepost op: december 08, 2011, 16:13:16 »
Leuk om te lezen! Ik ken er helemaal niets van, maar blijkbaar was de papa van Kalypso vrij dicht bij selectie, vandaar dat ik dit topic eens opende en ik denk dat de honden met aanleg dat echt helemaal geweldig zullen vinden, alleen is het echt echt niets voor mij. Sorry K'lypso

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: december 09, 2011, 08:55:26 »
Hoe spannend zeg :mrgreen: Het is dus wel altijd regio Noord-Brabant of is dat 'toevallig' al 5jaar zo?
Euhm, neen, vorig jaar was het in de provincie Zeeland, het jaar daarvoor in de provincie Drente, het jaar daarvoor in de provincie Utrecht, ...

...ik denk dat de honden met aanleg dat echt helemaal geweldig zullen vinden, alleen is het echt echt niets voor mij. Sorry K'lypso
Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen. Ten eerste moet je het inderdaad zelf zien zitten (wil je een beetje op niveau meedoen dan zit je al snel met een diepvriezer vol dode eenden, duiven, kraaien, ...). Ten tweede zijn lang niet alle honden (ook niet bij nakomelingen van werkende ouders) geschikt voor dit type werk. Er dient veel getraind te worden: sommige honden krijgen er nooit genoeg van maar andere honden knappen af op de eindeloze herhalingen (ook al breng je variatie in terrein en omstandigheden, het blijft in essentie het eindeloos apporteren van allerhande wild). Daarnaast zetten de meer gevorderde onderdelen (met name het dirigeren) veel druk op de hond en niet alle honden kunnen hiermee overweg: veel honden blokkeren (wellicht meer een probleem bij staande honden die sowieso meer eigenzinnig zijn maar ook bij retrievers kan het voorkomen).

Het kan dus best zijn dat je een hond hebt die, moest hij het beseffen, je dankbaar is dat je niet met hem in het jachtgebeuren bent gedoken. Zolang hij natuurlijk andere uitlaatkleppen krijgt maar dat spreekt voor zich...

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #10 Gepost op: december 09, 2011, 09:32:09 »
Tof dat je mij geruststelt, want dat was het enige waar ik mee inzat, dat ik een retriever uit een werklijn de gelegenheid niet gaf om te doen waar hij voor gemaakt was. Uiteraard doe ik er voldoende andere dingen mee, waaronder heel veel apportspelletjes en zoekspelletjes, dus hij kan zijn ei wel kwijt.

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: december 10, 2011, 18:21:54 »
Euhm, neen, vorig jaar was het in de provincie Zeeland, het jaar daarvoor in de provincie Drente, het jaar daarvoor in de provincie Utrecht, ...

Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen. Ten eerste moet je het inderdaad zelf zien zitten (wil je een beetje op niveau meedoen dan zit je al snel met een diepvriezer vol dode eenden, duiven, kraaien, ...). Ten tweede zijn lang niet alle honden (ook niet bij nakomelingen van werkende ouders) geschikt voor dit type werk. Er dient veel getraind te worden: sommige honden krijgen er nooit genoeg van maar andere honden knappen af op de eindeloze herhalingen (ook al breng je variatie in terrein en omstandigheden, het blijft in essentie het eindeloos apporteren van allerhande wild). Daarnaast zetten de meer gevorderde onderdelen (met name het dirigeren) veel druk op de hond en niet alle honden kunnen hiermee overweg: veel honden blokkeren (wellicht meer een probleem bij staande honden die sowieso meer eigenzinnig zijn maar ook bij retrievers kan het voorkomen).

Het kan dus best zijn dat je een hond hebt die, moest hij het beseffen, je dankbaar is dat je niet met hem in het jachtgebeuren bent gedoken. Zolang hij natuurlijk andere uitlaatkleppen krijgt maar dat spreekt voor zich...

Ik dacht dat op je site gelezen te hebben? Zal mij vergist hebben :yes:

Hier zou ik ook graag een flatje hebben uit een werklijn, maar moet mij nog wat extra gaan verdiepen in het jachtgebeuren om er 100% zeker van te zijn dat ik erin wil beginnen... en dan weet je nog geen 100% zeker of jij en/of je hond het volhouden en er plezier in blijven hebben natuurlijk :weetniet: Achja, een voorbereid baasje is altijd een pluspunt, dus ik ben mij alvast aan het verdiepen ook al moet ik nog een paar jaar wachten eer er sprake kan zijn van uitkijken naar een pup ^^

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: december 10, 2011, 18:38:26 »
Heb me er eindelijk ne keer aan gezet om het te lezen. 
Tzijn toch ferme proeven hé.

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: december 12, 2011, 08:45:05 »
...en dan weet je nog geen 100% zeker of jij en/of je hond het volhouden en er plezier in blijven hebben natuurlijk :weetniet: Achja, een voorbereid baasje is altijd een pluspunt, dus ik ben mij alvast aan het verdiepen ook al moet ik nog een paar jaar wachten eer er sprake kan zijn van uitkijken naar een pup ^^
Dat weet je nooit op voorhand hé...het voornaamste probleem (zeker hier in België) is dat er, afhankelijk van waar je juist woont, weinig georganiseerde trainingsmogelijkhe den zijn. En dus moet je ofwel al bereid zijn om je een aardig eind te verplaatsen (en dat natuurlijk ook financieel kunnen trekken) ofwel moet je solo aan de slag gaan. Maar dat is dan weer niet gemakkelijk als je nog geen ervaring hebt en daarenboven kan het weleens moeilijk worden om gemotiveerd te blijven zo helemaal op je eentje. Kortom: je moet voldoende drive in jezelf vinden om er mee door te willen gaan.

Tzijn toch ferme proeven hé.
Zeker weten, met de jachtpraktijk heeft het niet veel meer te maken (toch zeker niet op Nimrod-niveau) maar het is en blijft wel prachtig om te zien hoe ver je kan geraken met een top hond/voorjager-combinatie.

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: december 12, 2011, 12:38:02 »
Dat weet je nooit op voorhand hé...het voornaamste probleem (zeker hier in België) is dat er, afhankelijk van waar je juist woont, weinig georganiseerde trainingsmogelijkhe den zijn. En dus moet je ofwel al bereid zijn om je een aardig eind te verplaatsen (en dat natuurlijk ook financieel kunnen trekken) ofwel moet je solo aan de slag gaan. Maar dat is dan weer niet gemakkelijk als je nog geen ervaring hebt en daarenboven kan het weleens moeilijk worden om gemotiveerd te blijven zo helemaal op je eentje. Kortom: je moet voldoende drive in jezelf vinden om er mee door te willen gaan.

Ik ben van Kortrijk, maar woon nog niet alleen, dus geen idee waar ik later terecht zal komen ^^ Aangezien mijn vriend regio Kortrijk werkt en ik nog studeer is de kans wel groot dat we in deze regio zullen blijven hangen :wink: Dan is de hondenschool van Ardooie, will to please, wel een goede optie denk ik :yes: Ik kan me wel indenken dat je zonder ervaring heel moeilijk alleen aan de slag kunt... Je weet ook helemaal niet waar je naartoe werkt en welke methodes anderen gebruiken enzo, dus dat is voor mij sowieso geen optie. Tot nu toe zie ik trainingen en proeven wel zitten maar het echte jagen een 'heel' weekend lijkt mij nogal zwaar. Ik moet mij denk ik ook nog wat over de schrik heen zetten dat mijn hond zich zou bezeren, overbelasten, uitputten of iets dergelijks tijdens de jacht.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal