collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Stimuleren van (meer) apportdrift?!  (gelezen 2508 keer)

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
Re: Stimuleren van (meer) apportdrift?!
« Reactie #20 Gepost op: februari 26, 2010, 08:22:32 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Merci, merci! Dat moeten we zeker eens proberen.
Stel dat hij gebeten :lol: wordt door een stuk wild en drift krijgt. Kan je dan ook nog terug naar dummy's of balletjes om te oefenen? En hoe pak je dat dan aan?
Ik ga ervan uit (zag dit ook in Zichem) dat er niet (dikwijls) met echt wild wordt gewerkt.

Wat denk jij van het (terug) werken met de clicker, ... tot er drift is en dan shapen?
Ik heb Twister een paar dagen niets meer laten doen, uitgezonderd een oproepoefening met de fluit in het bos. Toen ik gisterenavond een balletje én de clicker tevoorschijn toverde, leek hij toch wel een beetje geïnteresseerd.
Ik heb hem één keer laten apporteren en toen ik clickte bij het afgeven, sprong hij bijna in mijn nek van enthousiasme, ... iets dat hij anders nooit doet ...
Het was wel buiten op ons terras te doen, ... of dit in de vrije natuur werkt, weet ik nog niet.

Daar heb ik trouwens nog een vraag over.
Iemand heeft me de tip gegeven om met Twister binnen in huis (incl. de tuin) 'niets' meer te doen en alleen nog in de natuur uitsluitend met het apportspel bezig te zijn, ... dus ook niet meer buiten bezig zijn met basisoefeningen, ... die hij wel zeer graag doet.
Ik zie aan de ene kant de logica van deze tip, ... maar denk als hij binnen nog geen plezier heeft in de apport , ... waarom zou hij het buiten (met alle afleidingen) dan wel leuk vinden.
Ga ik zijn weerstand dan niet (nog meer) vergroten?
Wat denk jij daarvan?

Weer veel vragen , ... mea culpa, ... maar ik kan het niet laten, ... een beetje bezeten (vrees ik  :doh:)
Je kan zeker ook dummy's blijven gebruiken (eens er wat drift in zit): variatie is sowieso belangrijk want je weet maar nooit wat hij op een dag moet apporteren (in de jacht zal dat natuurlijk altijd één of ander dier zijn maar je kan om te trainen met vanalles en nog wat werken). Een echte aparte aanpak is daar niet voor nodig: ok, hij zal waarschijnlijk liever wild apporteren dan een dummy maar als je het hem goed aangeleerd hebt zal hij die dummy ook wel binnen brengen: mogelijks minder enthousiast dan een stuk wild maar het is nu eenmaal ook een pak minder interessant. Daarom ook dat ik dus juist eigenlijk (zeker in de aanleerfase) heel veel met wild train. Je wilt niet weten hoeveel eenden, konijnen, duiven en kraaien ik al heb versleten aan training... (echter: het aanleren van vast/los/apport is eerst met een houten apporteerblok gebeurd en dat vond Horus dus ook helemaal niet zo leuk; maar toen hij daarna met wild aan de slag mocht werd het plots véél interessanter; daarna dan terug een blok of dummy laten apporteren is hij even enthousiast blijven doen als bij wild...maar misschien heb ik op dat vlak natuurlijk een gemakkelijke hond want Horus is al van kleine pup verzot op achter dingen aan lopen en ze terug brengen).

Wat de clicker betreft: daar kan ik je niet echt mee verder helpen. Ik ben daar wel even mee bezig geweest maar Horus werd daar compleet neurotisch van (hij is van nature uit al een heel heftig beestje).

De tip om in de natuur te gaan trainen zou ik zeker ook toepassen. Dat is namelijk juist de omgeving waarin jachthonden werken en sluit dus veel nauwer bij hun instincten/driften aan dan een terras, tuin of woonkamer. Ik train bijvoorbeeld zo goed als uitsluitend in de natuur (bossen, velden, ...). Maar echt niets meer thuis doen, vind ik dan weer overdreven. Basisgehoorzaamheid (zit, kom, vast, los, ...) kan je perfect ook thuis blijven oefenen. Om te beginnen kan je ergens in een open veld gaan trainen (daar is niet zo veel afleiding) en naderhand kan je ook in het bos beginnen trainen (meer afleiding: geurtjes van allerlei wild en dergelijke).

Ook een vraagje voor jou: hoe lang train je eigenlijk? Pas je heel korte sessies toe of train je in langere aaneengesloten blokken? Trainingen bestaan bij mij voornamelijk uit korte stukjes training afgewisseld met spel/vrij rondcrossen. Je moet namelijk oppassen met al té lange trainingssessies zonder veel afwisseling want dat is naar mijn mening één van de redenen dat je sommige jachthonden ziet rondlopen zonder enige passie voor het werk (omdat het er compleet uitgetraind is, ze zijn het als het ware beu om continu dezelfde oefeningen te doen -> variatie is dus ook zéér belangrijk!).

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: februari 26, 2010, 12:50:42 »
Ook een vraagje voor jou: hoe lang train je eigenlijk? Pas je heel korte sessies toe of train je in langere aaneengesloten blokken? Trainingen bestaan bij mij voornamelijk uit korte stukjes training afgewisseld met spel/vrij rondcrossen. Je moet namelijk oppassen met al té lange trainingssessies zonder veel afwisseling want dat is naar mijn mening één van de redenen dat je sommige jachthonden ziet rondlopen zonder enige passie voor het werk (omdat het er compleet uitgetraind is, ze zijn het als het ware beu om continu dezelfde oefeningen te doen -> variatie is dus ook zéér belangrijk!).
Merci Steve voor al deze informatie, ... die neem ik zeker de volgende maanden mee om zoveel mogelijk toe te passen.

Wat het trainen betreft, moet ik inderdaad opletten dat ik niet te lang werk, ... al wat met gehoorzaamheid te maken heeft, doet Twister duidelijk graag (geeft ook veel aandacht) en dan is de verleiding bij mij soms groot om het wat te rekken (is altijd ook superleuk  :happywink:).
Ik probeer er dus op te letten en hou nu de tijd in de gaten, binnen nooit langer dan een kwartier, buiten in het bos beperk ik mij tot max. 3 keer 5 minuten.
Alleen als we met anderen gaan oefenen (we spreken soms met een aantal mensen af i.f.v. de basisbeginselen) duurt het ongeveer een uur, daarin begrepen rustpauzes (bvb. tijdens overleg). Twister legt zich dan gewoonlijk neer om lekker rond te kijken. Spelen met hem tussenin probeer ik ook steeds, ... maar net zoals met de apport heeft hij daar blijkbaar weinig boodschap aan, ... hij doet liever oefeningetjes. Soms laat ik hem dan wat gekende dogdance dingen doen, ... maar dat zijn eigenlijk weer oefeningetjes ... die hij heel leuk vindt.
Momenteel (hij is nu 9,5 maanden) doet hij praktisch alles zonder enig probleem (blijf, zit, terug komen, volgen, apport), maar de afwerking van de basishoudingen kan zeker nog beter. Om het toch zoveel mogelijk spelend te houden, besteed ik daar nu niet teveel aandacht aan en probeer ik vooral veel af te wisselen en het vooral dynamisch te maken (bvb. al lopend/rennend van het één naar het ander commando).
Het is vooral het spelplezier dat ik wil stimuleren, de rest komt dan wel (denk/hoop ik ...  :pray:)

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: april 10, 2010, 21:57:59 »
Ik durf het bijna niet schrijven, ... maar er is bij Twister sinds enkele weken apport'drift' te zien  :yes:.

Hem een tijd niets laten apporteren, ... en dat dan gaan opbouwen van zeer weinig naar een beetje meer, werkt blijkbaar.
Hij durft nog wel eens zijn sloefen aantrekken, ... maar dat ligt meer aan mij dan aan hem (denk ik), ... gewoon een te fout moment, ... of toch weer iets te lang geoefend.
Het blijft dus voor mij nog balanceren op een slappe koord (broos evenwicht), ... maar er is 'duidelijk' vooruitgang.

Twee weken geleden heeft hij ook voor de eerste maal kennis gemaakt met een (koude) eend, ... die de nodige aandacht kreeg  :lol:, ... maar hem echt vastnemen, was nog een brug te ver. Verder dan de hals tussen zijn tanden kwam hij niet.
Benieuwd hoe hij bij een volgende kennismaking gaat reageren.

Offline Tollertje

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 4074 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: april 13, 2010, 21:10:47 »
het komt wel, maar ik zou vooral niets forceren, dat hij daardoor dus geen tegenzin krijgt.... Want forceren en dwingen werkt nu eenmaal averechts bij tollers (en de meeste honden)

een geforceerde apport, das goed in de gehoorzaamheid, maar daar ben je op jacht niks mee. Daar moet die apport vanzelf gaan, met veel plezier vooral, want daar draait de hele dag wel rond voor die honden!

Je bent pas rijk, als je iets bezit wat niet te koop is.

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: april 15, 2010, 21:11:43 »
het komt wel, maar ik zou vooral niets forceren, dat hij daardoor dus geen tegenzin krijgt.... Want forceren en dwingen werkt nu eenmaal averechts bij tollers (en de meeste honden)

een geforceerde apport, das goed in de gehoorzaamheid, maar daar ben je op jacht niks mee. Daar moet die apport vanzelf gaan, met veel plezier vooral, want daar draait de hele dag wel rond voor die honden!

Klopt als een bus wat je schrijft! En vandaag weer een bevestiging gekregen.
Drie dagen geen apport gedaan en daar straks liep hij 4x als een speer  :yes:.
Toen ik de dummy weg stak, heeft hij nog een paar minuten tijdens het wandelen aan mijn been geplakt met een snoet van ... komt er nu echt niets meer?
Een beetje aandoenlijk om zien, ... en niet altijd gemakkelijk om de dummy dan te laten zitten  :oops:

Offline Tollertje

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 4074 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: april 16, 2010, 18:45:51 »
Klopt als een bus wat je schrijft! En vandaag weer een bevestiging gekregen.
Drie dagen geen apport gedaan en daar straks liep hij 4x als een speer  :yes:.
Toen ik de dummy weg stak, heeft hij nog een paar minuten tijdens het wandelen aan mijn been geplakt met een snoet van ... komt er nu echt niets meer?
Een beetje aandoenlijk om zien, ... en niet altijd gemakkelijk om de dummy dan te laten zitten  :oops:
ja, idd... Ik heb een onuitputtelijke (qua drift dan toch) apporteur, dus hier maakt het zo niet uit. Moest de volgende er wel last mee hebben, zou ik er ook last mee hebben om niet te overdrijven  :lol:

Je bent pas rijk, als je iets bezit wat niet te koop is.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal