collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Stimuleren van (meer) apportdrift?!  (gelezen 2507 keer)

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Stimuleren van (meer) apportdrift?!
« Gepost op: februari 23, 2010, 19:40:13 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Aan sommigen die mij al eerder raad hebben gegeven kan ik zeggen dat Twister intussen apporteert volgens de regeltjes van de kunst, ... maar met nog veel te weinig drift om ooit jacht te kunnen doen.
Eigenlijk doet hij het om mij een plezier te doen, maar de fun ziet hij er zelf duidelijk niet van in.

Moraal van het verhaal: zoveel mogelijk trukken uit de kast halen om hem plezier te doen krijgen in het apportspel, ... zonder nog rekening te houden met de afwerking.
Wat heb ik al gedaan: hij heeft geen speeltjes ter beschikking en gedurende een ruime tijd heb ik me beperkt tot dummy's en balletjes om met hem te werken. De laatste weken heb ik ook de dummy's weggelaten in de hoop dat het balletje wat meer fun zou geven, maar ook dat blijkt niet te werken.
Als ik een balletje boven haal, train ik altijd kort. Binnen is er nog iets van plezier te merken, maar buiten kan het hem alleen maar worst wezen.
Om hem de apport te leren heb ik (tot weken geleden) de clicker gebruikt, maar die heb ik intussen weggelaten in de hoop dat hij het voor de fun ging doen, ... en dus niet meer voor een voedselbeloning.

Heeft iemand van jullie (succes)ervaring met een hond die geen apportdrift had en er nu wel plezier in ziet?
En zo ja, wat raad je me aan?
Terug met de clicker en voedsel werken? Andere (meerdere) speeltjes? Wanneer wel en wanneer niet spelen? Enz ...

Voor de rest doet hij het echt super, ... het zou leuk zijn moesten we deze kaap ook nog kunnen ronden ...

Offline terrierlady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
Re: Stimuleren van (meer) apportdrift?!
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2010, 20:30:29 »
Gewoon een paar weken stoppen met apporteren, hij heeft er duidelijk geen plezier in.
Of de apport aan iemnds fiets hangen en hem laten najagen, apporten met piepjes in

Offline Sisse

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2010, 20:35:54 »
dat piepje werkt bij onze bob, het mag alleen niet van plastic zijn want dan haalt ze haar neus er ook voor op.

Ik volg mee want zit een beetje met hetzelfde probleem

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2010, 20:51:18 »
Gewoon een paar weken stoppen met apporteren, hij heeft er duidelijk geen plezier in.
Of de apport aan iemnds fiets hangen en hem laten najagen, apporten met piepjes in

Ik dacht, heb begrepen dat piepjes uit den boze zijn als je ooit met je hond wilt gaan jagen. Het zou de prooi(dood)drift opwekken?
Moest dit niet het geval zijn (I hope!) dan denk ik dat ik Twister ga kunnen overtuigen.
Toen we hem op 13 weken adopteerden was hij zot van een piepballetje (wilde dat wel niet afgeven  :denk:), ... maar hij was er wel zot van.
Op aanraden van een jachtdeskundige heb ik het onmiddellijk in de kast gelegd en nooit meer tevoorschijn gehaald.

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2010, 21:01:33 »
Tja das ook weer waar, bij men terriers moet het net piepen en moeten ze net doden.
Heb je al zon apport gebruikt waar je snoep of wordt in kan doen, als hij nen goeie apport doet hem daaruit belonen.
Of de apport gooien, halsband vasthoduen en hem wat opjutten van kijk pakt het pakt het, en gaat hij en komt hij terug al roepen met gekke geluiden weglopen.

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2010, 21:11:42 »
Tja das ook weer waar, bij men terriers moet het net piepen en moeten ze net doden.
Heb je al zon apport gebruikt waar je snoep of wordt in kan doen, als hij nen goeie apport doet hem daaruit belonen.
Of de apport gooien, halsband vasthoduen en hem wat opjutten van kijk pakt het pakt het, en gaat hij en komt hij terug al roepen met gekke geluiden weglopen.

Oh wat jammer, ... ik hoopte dat je de prooi(dood)theorie (voor retrievers) ging tegenspreken  :happywink:.
Ik heb nog geen apport gebruikt waar je voedsel in kan doen. waar kan ik dit vinden en hebben ze dat in dummyformaat? Dat zou wel handig zijn.
En hoe shape je dat?
Af en toe teruggooien zonder dat hij er iets uit krijgt?

Hem opjutten als ik de apport heb gegooid, werkt niet bij Twister. Hij blijft dan stoïcijns zitten en trekt dan van die ogen ... of ik helemaal ben gek geworden. Als ik hem los, gaat hij op zijn sloefen de apport halen ...

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2010, 12:02:48 »
Dit zijn zo'n dummy's waar je voedsel kan indoen:
http://www.hondenwebshop.nl/product/details/3280/product:voederdummy+van+hunter
http://www.hondenwebshop.nl/product/details/4559/product:voederdummy+prey

Maar of het effect gaat hebben Twister weet ik niet, omdat je zelf aanhaalt dat je vroeger al met voedsel gewerkt hebt.

Ik heb eens gehoord van iemand die een dummy aan zijn achterdeur hing. Elke keer als hij binnen of buiten ging met zijn hond, gaf hij er een duw aan zodat de dummy wat hing te wiebelen. De hond kon er niet aan, maar zag het wel telkens bewegen.
Je kan de dummy ook ergens leggen dat je hond het ziet, maar er niet aankan. Af en toe doe je er zelf gek mee, zonder dat je hond mag meespelen. Het is voor jou het allerleukste dat je hebt, misschien dat je hond het dan ook interessant gaat vinden.

Helpt het ook niet als hij andere honden enthousiast ziet apporteren?

Mijn vorige hond apporteerde graag, maar hoe moeilijker de apport, hoe liever ze het had. Op de gewone hondenschool was het telkens in rechte lijn een paar meter voor je uit. Dat vond ze zo saai. Stak ik dedummy weg in een bosje of onder struiken, of een verre markeer. Daar ging ze dan voluit voor.

Offline Manon en Darko

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2010, 20:48:41 »
of een oude pennezak, waar je voedsel in doet ?
je kan hem desnoods eerst vullen met wat oude sokken ofzo, & dan pas het voedsel erin   :mrgreen:
Slaap zacht lieve Darko, je was de allerliefste schat. Ik hoop dat je het daar goed hebt

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2010, 21:44:27 »
Merci voor jullie reacties!

Een dummy ergens hangen waar hij net niet aankan, wil ik zeker proberen, ... tenminste als ik iets vind om het aan op te hangen. De deur moet met dit weer nog dicht kunnen en de klink is voor onze springer te laag. Ik schuim momenteel heel het huis af naar iets bruikbaars ...

Ook de gevulde pennenzak of wat dan ook met snoep is een optie, ... alhoewel ik daar op dit moment wat weerstand bij heb, ... i.f.v. het voedsel waarschijnlijk. Ik wil hem niet nog voedselgevoeliger maken.
Pfff... niet gemakkelijk.
En niemand op dit forum (succes)ervaring bij het oplossen van dit probleem? Waardoor ik tenminste weet of het überhaupt mogelijk is ...  :weetniet:

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2010, 16:20:41 »
Als hij het apporteren goed beheerst (en vast en los en dergelijke ook), gebruik dan eens een echt stuk wild. Dat vindt een klein beetje jachthond ontzettend veel interessanter dan een dummy: eens hij doorheeft dat heel dat apporteergedoe aangeleerd is om echt wild te apporteren zie je die honden die aanvankelijk weinig interesse hadden plots veel meer drift ontwikkelen (en krijg je doorgaans de problematiek dat je zal moeten beginnen trainen om er meer steadiness in te krijgen maar zo blijf je bezig hé...  :wink:).

Wel terug van het begin opbouwen: dus niet meteen laten apporteren maar eerst vast en los want je wilt natuurlijk ook kunnen ingrijpen als hij besluit om te beginnen kauwen bijvoorbeeld (daarom train je best ook eerst met een nog grotendeels bevroren stuk wild waarbij enkel de buitenste centimeter ofzo ontdooid is).

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2010, 20:06:24 »
Als hij het apporteren goed beheerst (en vast en los en dergelijke ook), gebruik dan eens een echt stuk wild. Dat vindt een klein beetje jachthond ontzettend veel interessanter dan een dummy: eens hij doorheeft dat heel dat apporteergedoe aangeleerd is om echt wild te apporteren zie je die honden die aanvankelijk weinig interesse hadden plots veel meer drift ontwikkelen (en krijg je doorgaans de problematiek dat je zal moeten beginnen trainen om er meer steadiness in te krijgen maar zo blijf je bezig hé...  :wink:).

Wel terug van het begin opbouwen: dus niet meteen laten apporteren maar eerst vast en los want je wilt natuurlijk ook kunnen ingrijpen als hij besluit om te beginnen kauwen bijvoorbeeld (daarom train je best ook eerst met een nog grotendeels bevroren stuk wild waarbij enkel de buitenste centimeter ofzo ontdooid is).

Merci, merci! Dat moeten we zeker eens proberen.
Stel dat hij gebeten :lol: wordt door een stuk wild en drift krijgt. Kan je dan ook nog terug naar dummy's of balletjes om te oefenen? En hoe pak je dat dan aan?
Ik ga ervan uit (zag dit ook in Zichem) dat er niet (dikwijls) met echt wild wordt gewerkt.

Wat denk jij van het (terug) werken met de clicker, ... tot er drift is en dan shapen?
Ik heb Twister een paar dagen niets meer laten doen, uitgezonderd een oproepoefening met de fluit in het bos. Toen ik gisterenavond een balletje én de clicker tevoorschijn toverde, leek hij toch wel een beetje geïnteresseerd.
Ik heb hem één keer laten apporteren en toen ik clickte bij het afgeven, sprong hij bijna in mijn nek van enthousiasme, ... iets dat hij anders nooit doet ...
Het was wel buiten op ons terras te doen, ... of dit in de vrije natuur werkt, weet ik nog niet.

Daar heb ik trouwens nog een vraag over.
Iemand heeft me de tip gegeven om met Twister binnen in huis (incl. de tuin) 'niets' meer te doen en alleen nog in de natuur uitsluitend met het apportspel bezig te zijn, ... dus ook niet meer buiten bezig zijn met basisoefeningen, ... die hij wel zeer graag doet.
Ik zie aan de ene kant de logica van deze tip, ... maar denk als hij binnen nog geen plezier heeft in de apport , ... waarom zou hij het buiten (met alle afleidingen) dan wel leuk vinden.
Ga ik zijn weerstand dan niet (nog meer) vergroten?
Wat denk jij daarvan?

Weer veel vragen , ... mea culpa, ... maar ik kan het niet laten, ... een beetje bezeten (vrees ik  :doh:)

Offline fervente hondevriend

• *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2010, 20:27:34 »
Je kan elke hond laten apporteren.
M.a.w. als hij wil zitten op bevel VOOR iets kan hij ook apporten VOOR iets.

Simpel gezegt he(ook wel een beetje cru :wink:)

Wat doet JOU hond het liefst?Eten, trekspelletje, achter jou lopen wanneer je hem plaagt om zijn speeltje te krijgen :weetniet:

P.s. je hebt 3 soorten honden:De ene soort apporteert graag omdat hij graag achter de apport loopt.
De andere moet je 'duidelijk maken' dat hij IETS krijgt(wat hij wil)wanneer hij apporteert.
En dan heb nog een derde soort die zowel graag apporteert simpel omdat ze dat graag doen EN er nog iets voor in de plaats krijgen bovenop.

Dus er is nog hoop he  :mrgreen:

DE VRAAG IS WAT DRIJFT HEM??????

'we are alone,absolutely alone on this planet:and atmid all the forms of life that surround us,excepting the dog,has made alliance wich us'  Maurice Maeterlinck

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2010, 20:51:02 »
Je kan elke hond laten apporteren.
M.a.w. als hij wil zitten op bevel VOOR iets kan hij ook apporten VOOR iets.

Simpel gezegt he(ook wel een beetje cru :wink:)

Wat doet JOU hond het liefst?Eten, trekspelletje, achter jou lopen wanneer je hem plaagt om zijn speeltje te krijgen :weetniet:

P.s. je hebt 3 soorten honden:De ene soort apporteert graag omdat hij graag achter de apport loopt.
De andere moet je 'duidelijk maken' dat hij IETS krijgt(wat hij wil)wanneer hij apporteert.
En dan heb nog een derde soort die zowel graag apporteert simpel omdat ze dat graag doen EN er nog iets voor in de plaats krijgen bovenop.

Dus er is nog hoop he  :mrgreen:

DE VRAAG IS WAT DRIJFT HEM??????

Klopt als een bus wat je schrijft, ... en Twister apporteert (zelfs zeer mooi) omdat hij geleerd heeft dat er misschien wel iets te krijgen (voedsel) is, ... maar dit doet hij op zijn sloefen, omdat ik het hem vraag, ... zonder enige begeestering, laat staan drift, ... en ik ben op zoek naar een middel om zijn drift/zijn plezier te stimuleren.

• *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: februari 25, 2010, 20:58:16 »
Maar als hij ZO graag eet waarom is hij dan NIET gemotiveerder('op z'n sloefen/omdat ik het hem vraag)??
'we are alone,absolutely alone on this planet:and atmid all the forms of life that surround us,excepting the dog,has made alliance wich us'  Maurice Maeterlinck

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: februari 25, 2010, 21:05:02 »
Maar als hij ZO graag eet waarom is hij dan NIET gemotiveerder('op z'n sloefen/omdat ik het hem vraag)??
Moest ik daar nu eens het antwoord op weten ... omdat het z'n ding niet is  :weetniet:

• *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: februari 25, 2010, 21:26:21 »
Moest ik daar nu eens het antwoord op weten ... omdat het z'n ding niet is  :weetniet:
Is er dan niks dat hij graag doet???
goh,  een floddervod/handdoek om na te jagen :weetniet:

Offline Eluna

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: februari 25, 2010, 22:02:00 »
Kweet niet of het je kan helpen maar toen Ezra pup was deden we het zo.

We hangden een apport  (in ons geval was dat iets dood gevonden dier, duif ofzo) aan een vislijn en die smeten we voor haar uit gewoon op het gazon.  Dan wilde ze natuurlijk er aan ruiken en we haalden die dan ietsjes naar binnen.  Dus een echt spelleke eigenlijk waar ze het bijna nooit te pakken kreeg enkel op het laatste.  Dan apport van de lijn , wegsteken achter struikje ofzo en de gewone apport oefenen.

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: februari 25, 2010, 22:17:47 »
Is er dan niks dat hij graag doet???
goh,  een floddervod/handdoek om na te jagen :weetniet:

Thuis wel, maar niet in de natuur.
En als ik met hem jachttraining wil doen, ... zijn floddervodden niet echt gebruikelijk ... de kans op (gaan) schudden/verscheuren is te groot, ... wat de jager voor zijn geschoten wild niet echt apprecieert ...

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2010, 22:23:30 »
Kweet niet of het je kan helpen maar toen Ezra pup was deden we het zo.

We hangden een apport  (in ons geval was dat iets dood gevonden dier, duif ofzo) aan een vislijn en die smeten we voor haar uit gewoon op het gazon.  Dan wilde ze natuurlijk er aan ruiken en we haalden die dan ietsjes naar binnen.  Dus een echt spelleke eigenlijk waar ze het bijna nooit te pakken kreeg enkel op het laatste.  Dan apport van de lijn , wegsteken achter struikje ofzo en de gewone apport oefenen.

En dat pakte verf? Met evenveel enthousiasme/drift?
Ik zou natuurlijk ook kunnen proberen om hem eerst op die manier zot te maken van een balletje (aan een lang touw) door er voortdurend mee weg te rennen (en het op tijd weg te pakken als hij mij heeft ingehaald, oei mijn conditie!) ... en dan een (zelfde) los balletje weg te smijten.
Hmmm, ... klinkt al een beetje als muziek  :thumbs:

Offline Eluna

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: februari 25, 2010, 22:39:14 »
Onze Ezra konden we hiermee toch zot maken van al wat er aan die lijn hangde :lol:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal