collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Oefendag bij de Teckelclub  (gelezen 2630 keer)

Offline Timo jr

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1595 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Van de Hereheide Teckels
Oefendag bij de Teckelclub
« Gepost op: augustus 01, 2010, 01:06:48 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Vandaag zijn we met Eppo en Otto naar de oefendag van de Teckelclub geweest. Ik zat in de 2de groep met Otto, Jochen in de 3de met Eppo. 't Was dus best lang wachten voor we aan de beurt waren om onze zweetsporen te lopen... Maar wat een organisatie is dat toch... 12 zweetsporen een dag op voorhand gaan uitleggen, 4 mensen (2 keurmeesters en 2 wedstrijdhelpers) die continu mee de sporen liepen, af en aan rijden om iedereen naar zijn spoor te brengen... Anti-muggen/parasieten spray à volonté voor voorjagers en honden...
Maar goed, Ik heb dus met Otto gelopen en ons geoefen had ons nog niet geweldig veel bij gebracht... Otto was HEEL erg afgeleid in het begin door een groep die ergens in de buurt nogal lawaaierig een ander spoor aan het lopen was, ook de volgers werden bij elke verkeerde beweging aangeblaft, kortom, hij stond zo scherp als een mes... Voor mij was het ook heel erg moeilijk... Lijncontrole, hond in 't oog houden, hond aanmoedigen, corrigeren en intussen alle bloed en wondbedden signaleren én de route enigzins proberen in te schatten adhv alle aanwijzingen... Vanaf we ons eerste wondbed gepasseerd waren ging het vlotter (ondanks het feit dat er toen helemaal niet veel zweet meer te vinden was). Eens aangekomen bij het vel wist hij niet goed wat te doen (ik maak mijn training te aanlokkelijk met uit-de-diepvries-stukken wild, nu was het dus een droog vel), na enige aanmoediging en beloning daar, kwam de teckel in hem dan toch weer naar boven en kon het vel niet meer weg genomen worden door mijn volgers (maar dat was dus goed). Otto bleek een heel moeilijk te lezen hond te zijn (maar ik vermoedde al zoiets... Ik heb altijd zoveel chance bij mijn eerste honden van een 'nieuw' ras  :lol:)

Een hele tijd later was Jochen dan aan de beurt met Eppo en volgens Jochen en de keurmeester  was het ok, maar hij had er nog geen fun in en wist helemaal niet goed waartoe al zijn werk nu precies moest leiden... Hij is wel de hele tijd op het spoor geweest (Otto heb ik een paar keer moeten corrigeren, Eppo moest niet gecorrigeerd worden), maar hij ging dus als een slak, voetje per voetje, HEEL veel interesse bij de wondbedden (was ook bij Otto niet het geval, die tsokte gewoon verder alsof er niks interessants gepasseerd was, wat het voor de voorjager dan weer moeilijk maakt, want dan moet jij ze dus altijd goed gezien hebben en dit signaleren aan je keurmeesters in tegenstelling tot wanneer je hond begint te snuffelen/rollen/graven als gek bij elk wondbed...). Als je hond op een proef te ver van het spoor zit, mag je van de keurmeester je hond 2 keer terug aanzetten aan een door jouw gesignaleerd wondbed of door jouw gesignaleerd/gemarkeerd zweet, dus het is van belang dat je ze allemaal ziet... Maar goed, Eppo ging dus met een slakkengangetje, maar hij bleef er goed op en het was ook voor Jochen heel leerzaam...

Tegen 16h30 was er dan nog gelegenheid om 'waterwerk' te oefenen, dus opnieuw het bos in (domme ik, mijn regenjasje niet meegenomen, heb ik mij geweldig beklaagd...), stuk wandelen en dan aan een grote vijver telkens een geweerschot en een eend in het water. Opwinding alom bij de teckels... Eppo ging voor het oefenen vrolijk een rondje zwemmen, dus dacht dat het wel in orde zou komen, maar de spanning werd hem uiteindelijk teveel... De geweerschoten bleven maar komen en het gejoel van de andere teckels was oorverdovend... Hij is al helemaal geen zelfzekere hond, er was geen 'rustig' vriendje in de buurt en ik mocht zoveel doen alsof er niks aan de hand was als ik wou, hij is zo'n beetje dicht geklapt. Toen het zijn beurt was, moest hij niks van de waterkant weten, hij wou bij mij zijn (Jochen had hem mee genomen), geen interesse in de eend, dus daar bleef het bij... Hopen maar dat het niks permanent is en dat de volgende zwempartij wel terug relax verloopt...

Al bij al dus een heel leerzame dag voor ons en hopelijk ook een beetje leuk, vooral het speuren dan, voor de Teckels...

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
Re: Oefendag bij de Teckelclub
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2010, 10:32:43 »
Als ik dit hier zo lees,ben ik blij dat wij ons 'maar' bij de schapen moet 'afbeulen'. :lol:

Wakkere honden slapend maken.

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #2 Gepost op: augustus 02, 2010, 08:59:41 »
Leuk verslag! Zweetwerk lijkt mij inderdaad ook niet gemakkelijk en is ook voor de hondjes heel uitputtend. Het is alvast knap dat beiden het spoor succesvol hebben uitgelopen!

Wat dat dichtklappen van Eppo betreft: klapte hij dicht door het gejoel van de andere teckels of door de veelvuldige geweerschoten? Met dat laatste moet je namelijk wel oppassen want voor je het weet heb je een schotschuwe hond (en dat krijg je er nog maar héél moeilijk, en vaak niet, meer uit). Gewenning aan schot kun je echter gemakkelijk trainen door eens met Eppo naar een kleiduifschietstand te gaan. Je begint op flink wat afstand van de schietbaan en gaat gradueel dichterbij terwijl je gewoon leuke dingen met Eppo doet. Bij de eerste tekenen van stress ga je terug een beetje verder. Uiteindelijk (maar daar kan best wel wat tijd en meerdere dagen/weken overgaan) zou je zonder problemen met Eppo bij wijze van spreken tussen de sportschutters moeten kunnen staan (maar dat raad ik je voor je eigen gehoor nu ook weer niet aan tenzij je over gehoorbescherming beschikt).

Een ander alternatief is natuurlijk wanneer je zelf over een alarmpistool beschikt. Dan kan je gewoon ergens op een weide ofzo gaan oefenen. Alarmpistolen zijn vrij verkrijgbaar (maar daarom nog wel niet vrij bruikbaar in publiek gebied dus daar moet je wel een beetje rekening mee houden).

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2010, 09:50:40 »
Leuk verslag! Zweetwerk lijkt mij inderdaad ook niet gemakkelijk en is ook voor de hondjes heel uitputtend. Het is alvast knap dat beiden het spoor succesvol hebben uitgelopen!

Wat dat dichtklappen van Eppo betreft: klapte hij dicht door het gejoel van de andere teckels of door de veelvuldige geweerschoten? Met dat laatste moet je namelijk wel oppassen want voor je het weet heb je een schotschuwe hond (en dat krijg je er nog maar héél moeilijk, en vaak niet, meer uit). Gewenning aan schot kun je echter gemakkelijk trainen door eens met Eppo naar een kleiduifschietstand te gaan. Je begint op flink wat afstand van de schietbaan en gaat gradueel dichterbij terwijl je gewoon leuke dingen met Eppo doet. Bij de eerste tekenen van stress ga je terug een beetje verder. Uiteindelijk (maar daar kan best wel wat tijd en meerdere dagen/weken overgaan) zou je zonder problemen met Eppo bij wijze van spreken tussen de sportschutters moeten kunnen staan (maar dat raad ik je voor je eigen gehoor nu ook weer niet aan tenzij je over gehoorbescherming beschikt).

Een ander alternatief is natuurlijk wanneer je zelf over een alarmpistool beschikt. Dan kan je gewoon ergens op een weide ofzo gaan oefenen. Alarmpistolen zijn vrij verkrijgbaar (maar daarom nog wel niet vrij bruikbaar in publiek gebied dus daar moet je wel een beetje rekening mee houden).

't was een beetje de combinatie van de 2 denk ik... Bij de eerste schoten heeft hij geen kik gegeven, maar bij elk schot werden de andere teckels luider en luider tot hij dus bij elk schot ook 'schrok', niet weg lopen of echt bang, maar hij herstelde maar moeilijk aangezien er zowat om de minuut opnieuw een schot volgde onder continu gejoel van de andere honden...
Ik vond het eigenlijk nogal vervelend dat ze bleven schieten aangezien er nogal wat first timers bij waren (en ik dus ook wel bang ben om een schotschuwe hond te krijgen aangezien er dan aan geen enkele proef meer deel genomen kan worden...)
Als er 5 keer geschoten is, weet je toch wel of ze schotvast zijn of niet, dus om het niet te traumatisch te maken voor jonge of nieuwe honden, leek het me beter om niet te blijven schieten. Ik kon daar ook niet weg, maar het was zeker en vast beter geweest om na een paar schoten te stoppen... Ik ben dus ook heel benieuwd wat het de volgende keer gaat geven...
Het ideale zou zijn om de volgende keer met een jager mee te gaan zodat hij na het schot op wild zou kunnen gaan (zo heeft Otto ook zijn allerleukste verband gelegd tussen schot en beloning, die is dus HEEL geinteresseerd als er geschoten wordt omdat die weet dat er iets interessants in de buurt is en zo zou je het moeten zien te krijgen hè).
Ik ga eens uitkijken naar waar er aan kleiduifschieten gedaan wordt, dan kan ik nog wat stukken wild uit de diepvries meenemen om het extra interessant te maken... Een alarmpistool klinkt me wat te stil.

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #4 Gepost op: augustus 02, 2010, 11:45:09 »
Het ideale zou zijn om de volgende keer met een jager mee te gaan zodat hij na het schot op wild zou kunnen gaan (zo heeft Otto ook zijn allerleukste verband gelegd tussen schot en beloning, die is dus HEEL geinteresseerd als er geschoten wordt omdat die weet dat er iets interessants in de buurt is en zo zou je het moeten zien te krijgen hè).
Ik ga eens uitkijken naar waar er aan kleiduifschieten gedaan wordt, dan kan ik nog wat stukken wild uit de diepvries meenemen om het extra interessant te maken... Een alarmpistool klinkt me wat te stil.
Zo moet je het inderdaad zien te krijgen ja!

Er is veel verschil in alarmpistolen: een goed alarmpistool met een .22 blank (lange huls) benadert al redelijk het geluid van een kaliber 12 jachtgeweer maar die laatste is natuurlijk het enigste echte geluid van een jachtgeweer (maar het is niet altijd even gemakkelijk om je hond in gecontroleerde omstandigheden aan zo'n jachtgeweer te laten wennen en daarenboven, afhankelijk van het karakter van de hond, soms ook niet zo verstandig om ze onmiddellijk aan zo'n luide knal bloot te stellen, dan kan de tussenstap via een alarmpistool dus wel goed zijn).

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2010, 22:49:14 »
waarvoor ik al vreesde is dus ook zo.... vandaag knalden de fruitkanonnen dat het een lieve lust was op de HS en jawel... Eppo vond het maar niks, terwijl hij daarvoor nooit een kick gegeven heeft...  :doh:

Offline Aiko

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2010, 16:36:20 »
Reageerde al op een ander topic ... Je kan dus wel aan de slag met zweetwerk alleen niet zoveel blijkbaar ? Waarom is dat eigenlijk ? Ik bedoel als iets aangeleerd wordt moet je daar toch ook mee weg kunnen op een andere manier vorm wedstrijd toch ? Ik vind het toch knap dat een hond van die gestalte zoveel pit in hem heeft en heel wat werk kan verrichten. Ik ben opgegroeid met teckels maar die waren altijd 'gewoon' huishonden. Heerlijke honden vind ik ze maar wel met een karaktertje  :mrgreen:

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 13, 2010, 16:55:47 »
Reageerde al op een ander topic ... Je kan dus wel aan de slag met zweetwerk alleen niet zoveel blijkbaar ? Waarom is dat eigenlijk ? Ik bedoel als iets aangeleerd wordt moet je daar toch ook mee weg kunnen op een andere manier vorm wedstrijd toch ? Ik vind het toch knap dat een hond van die gestalte zoveel pit in hem heeft en heel wat werk kan verrichten. Ik ben opgegroeid met teckels maar die waren altijd 'gewoon' huishonden. Heerlijke honden vind ik ze maar wel met een karaktertje  :mrgreen:

Probleem is gewoon dat er niet veel teckels zijn in België, maar dat het wel een aparte rasgroep is, met aparte proeven. In België zijn de werkproeven bv nog verplicht om een kampioenstitel op show te kunnen halen. Ik vind het dus schitterend dat die proeven ZO uiteenlopend zijn voor inderdaad een hond van die gestalte... Ze moeten alles kunnen, zweet (1km 24h oud of 40h oud), apport (eend op water weliswaar), opstoten (stöberen= bosperceel van 1ha leegstoten, hier zit ook een stuk gehoorzaamheid in), luid op spoor (hazenspoor 'luid' volgen), onder de grond vos en das en combinatieproeven.
Maar je hebt hier dus wel geteld 1 actieve keurmeester voor deze proeven en enkel oefenen bij de Teckelclub, geen 'cursussen' zweetwerk ofzo specifiek voor teckels... In Nederland en Duitsland is er wederom veel meer te vinden. Ik zit er nog niet zo lang in, maar ben er zeker van dat ik binnen dit en 2 jaar wel al eens een workshop in het buitenland ga volgen... Ook een dure grap, maar 't is de enige manier...

Offline Aiko

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 13, 2010, 17:34:09 »
Heb je dan weinig teckels die Belgisch kampioen worden dus ? Want die zijn op shows toch redelijk vertegenwoordigd of heb ik dat zo mis ? En ja ik vind dat als het een vereiste is om die titel binnen te kunnen halen ze ook voor de mogelijkheden moeten zorgen dat je dat daadwerkelijk ook kan doen ! Voor de Retrievers is het ook zo dat ze een werkproef moeten halen.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2010, 18:00:38 »
Heb je dan weinig teckels die Belgisch kampioen worden dus ? Want die zijn op shows toch redelijk vertegenwoordigd of heb ik dat zo mis ? En ja ik vind dat als het een vereiste is om die titel binnen te kunnen halen ze ook voor de mogelijkheden moeten zorgen dat je dat daadwerkelijk ook kan doen ! Voor de Retrievers is het ook zo dat ze een werkproef moeten halen.

Er zijn idd niet veel teckels die Belgisch kampioen zijn, de showtoppers hebben meestal buitenlandse titels tegen de sterren omhoog (aangezien daar geen werkproeven verplicht zijn), maar op die Belgische titel mag je dus wel trots zijn als je hem haalt  :lol:
Het aantal teckels op show is wat relatief, je hebt 9 verschillende soorten teckels, dus alles samen genomen heb je natuurlijk wel wat teckels op show, maar als je het apart gaat bekijken, is de standaard korthaar (zoals ik er dus heb), eerder zeldzaam... De ruwhaar dwerg is de populairste en die staan meestal al wel met wat meer in de ring. Als je het gaat vergelijken met andere rassen waarvan je dwerg, middenslag en grote varianten van hebt (schnauzers of poedels ofzo), dan gaan die gegarandeerd met meer zijn allemaal dan de teckels... Er zit btw nog een verschil op de werkproeven voor de standaarden en de dwergen/kaninchens. De standaard heeft de luid op spoor proef op haas, de dwergen en kaninchens hebben hier 'kaninchenschleppe'. Standaarden mogen nooit op konijn gezet worden, kaninchens niet op haas...
Toppunt hier is bij de proeven dan ook nog dat er steevast heel wat Nederlanders voor de proeven ingeschreven zijn (al maaaaaaanden op voorhand), terwijl het voor hen dus niet eens een must is en er zijn dus maar 12 plaatsen elke keer...

Offline Aiko

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 13, 2010, 18:37:03 »
Nee maar wel als ze Belgisch kampioen willen worden ...
Is idd niet logisch dat dit niet in alle landen dezelfde vereisten zijn om kampioen te worden bedoel ik.
Fields in België zijn ook telkens maar voor hooguit 12 honden weggelegd en dan moeten er nog een aantal buitenlanders ingeloot worden telkens.
Maar doe je dit ook voor je plezier of enkel omdat je dolgraag die Belgentitel wil halen ? Want lijkt mij dus echt wel praktisch niet te halen. Ik zou de moed opgeven als er zo weinig mogelijkheden zijn om mijn hobby te kunnen uitoefenen.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 13, 2010, 18:59:55 »
Nee maar wel als ze Belgisch kampioen willen worden ...
Is idd niet logisch dat dit niet in alle landen dezelfde vereisten zijn om kampioen te worden bedoel ik.
Fields in België zijn ook telkens maar voor hooguit 12 honden weggelegd en dan moeten er nog een aantal buitenlanders ingeloot worden telkens.
Maar doe je dit ook voor je plezier of enkel omdat je dolgraag die Belgentitel wil halen ? Want lijkt mij dus echt wel praktisch niet te halen. Ik zou de moed opgeven als er zo weinig mogelijkheden zijn om mijn hobby te kunnen uitoefenen.

Ik doe het omdat de teckel ervoor gemaakt is en ik vind dat je een 'morele plicht hebt' om met je hond te doen waarvoor hij gemaakt is... Dat klinkt nu serieus overdreven én ik bekijk mensen ook helemaal niet scheef als ze een teckel (of eender welke hond) als huishond hebben (want het zijn in huis dan ook super aanhankelijke en knuffelige beestjes). Bij mij komt het ook wel wat verder vanuit het idee dat ik alles wil weten wat er te weten is over de teckel aangezien ik in de verre toekomst ook eventueel zou gaan fokken en dat zou dan ook alleen zijn met teckels waarin er werklust zit. In mijn ogen zijn het werkhondjes, dus met een teckel 'zonder aanleg' zou beter niet gefokt worden...
Het is verder een heel klein en eng wereldje en net zoals het op show van belang is wie de hond voorbrengt, is dat op de proeven net zo... Netwerken is een must zeg maar  :lol:
(met de Labrador hier wordt er ook aan retriever training gedaan door mijn vriend, ook vanuit hetzelfde principe wat de 'werkhond' betreft)

Offline Aiko

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 13, 2010, 19:07:03 »
Ik doe het omdat de teckel ervoor gemaakt is en ik vind dat je een 'morele plicht hebt' om met je hond te doen waarvoor hij gemaakt is... Dat klinkt nu serieus overdreven én ik bekijk mensen ook helemaal niet scheef als ze een teckel (of eender welke hond) als huishond hebben (want het zijn in huis dan ook super aanhankelijke en knuffelige beestjes). Bij mij komt het ook wel wat verder vanuit het idee dat ik alles wil weten wat er te weten is over de teckel aangezien ik in de verre toekomst ook eventueel zou gaan fokken en dat zou dan ook alleen zijn met teckels waarin er werklust zit. In mijn ogen zijn het werkhondjes, dus met een teckel 'zonder aanleg' zou beter niet gefokt worden...
Het is verder een heel klein en eng wereldje en net zoals het op show van belang is wie de hond voorbrengt, is dat op de proeven net zo... Netwerken is een must zeg maar  :lol:
(met de Labrador hier wordt er ook aan retriever training gedaan door mijn vriend, ook vanuit hetzelfde principe wat de 'werkhond' betreft)

Wat lees ik dat graag ! :clap: Hier denken we net hetzelfde, gaan ook voor de werkende flatcoats en vinden het een plezier om met ze bezig te zijn en om ze bezig te zien in hun element. En de genen van de vooouders spelen daarin een elementaire rol. Wil niet zeggen dat het daarom een uitblinker van een hond wordt maar wat er niet in zit, kan er ook niet uit komen ...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal