collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Jachttraining versus beloningsgericht trainen?  (gelezen 3130 keer)

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Jachttraining versus beloningsgericht trainen?
« Gepost op: december 02, 2009, 19:39:40 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Als beginner jachttraining krijg ik langs vele kanten te horen dat ik ga schrikken van de harde manier van aanpak (met veel correcties) , ... en dat al heel wat honden hierdoor het vertrouwen in hun baasje zijn verloren, ... en/of er zelf onzeker van zijn geworden.
Ook wordt beweerd dat men onmogelijk echte resultaten in de jacht kan halen als men deze overtuiging (en de daarbij passende praktijk) niet volgt.

Bij onze Noorderburen lees ik hierover al wat tegenwind.
Sommigen lukken er in om met positief trainen mooie resultaten neer te zetten, ... maar geven eveneens toe dat ook bij hen de hardere aanpak nog steeds populair is.

Wat denken jullie hierover?

Offline aiko*

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 6 HV-Punten
Re: Jachttraining versus beloningsgericht trainen?
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2009, 20:01:54 »
ik heb dit jaar ook een jachtcursus voor honden gevolgd.  idd veel correcties, vond ik niet zo leuk.  de 'hond in opleiding' was eigenlijk al eentje die redelijk schuchter is...
maar ik heb thuis bij het oefenen m'n eigen ding gedaan en theeft ook goed gegaan :o)

Offline elliot

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2009, 20:35:05 »
Ik ken niks van jachttraining, maar... sommigen in de africhting zeggen hetzelfde: dat je een hond hard en straffend "moet" aanpakken om iets te bereiken. Toch wordt er meer en meer beloningsgericht gewerk in africhting (wil niet zeggen zonder straffen!).

Volgens mij moet het mogelijk zijn van élke training beloningsgericht aan te pakken.
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2009, 09:15:42 »
mijn mening ook  :yes:
dat een correctie op tijd en stond noodzakelijk is betwist ik niet, het is soms noodzakelijk maar beloningens gericht trainen geeft, denk ik toch, een betere basis...je hond leert niets met bang van je te zijn...
gisteren nog zo'n staaltje gezien tijdens de "africhting" ttz naast het trainingsveld dan nog...hond kroop weg voor het baasje en heeft dus geen sikkepit geleerd, integendeel want ze werd op één minuut tijd drie keer rond haar oren geklopt omdat ze iets deed wat bazin niet aanstond  :shock: :muur:
Ik kan Giorgio niet zwaar onder druk zetten, ik kan hem wel corrigeren als het nodig is maar ik kan en mag daarin niet te ver gaan...dus draai ik de rollen om, ik werk behoorlijk beloningsgericht.

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2009, 09:26:48 »
Zonder te beweren dat ik het bij het juiste eind heb, lijkt het mij dat veel jachtafrichters nog een harde aanpak toepassen omdat ze vrezen dat, als ze dat niet doen, hun hond alles veel te veel als een spel gaat beschouwen en dat is nu eenmaal niet gewenst aangezien een jager zijn wild graag intact binnen krijgt en het heel belangrijk is dat de hond goed onder appel staat (een hond die plots begint rond te crossen op een jacht bijvoorbeeld, jaagt al het wild weg en riskeert daarenboven zelf neergeschoten te worden). Anderzijds zijn er ook nog veel oudere africhters en die zijn nu eenmaal altijd gewend geweest om hun hond op die manier af te richten. Sommigen onder hen zijn nu instructeurs en geven die manier van trainen dan ook door aan de nieuwe generatie...

Er is echter onder de africhters ook steeds meer het besef dat een hoofdzakelijk beloningsgerichte aanpak eigenlijk tot snellere en betere resultaten kan leiden. Wat niet wil zeggen dat deze africhters nooit corrigeren: ik reken mezelf tot deze groep africhters en train hoofdzakelijk beloningsgericht maar wanneer nodig wordt er ook gecorrigeerd. Sommige zaken kun je nu eenmaal onder geen enkele vorm tolereren als je een werkende jachthond wilt opleiden: zaken zoals bijvoorbeeld inspringen wanneer er geschoten wordt, spelen met wild, gekende commando's negeren, ...

En dus ja: op zo'n moment, krijgt Horus een correctie. Dat kan gaan van een verheffing van de stem tot vastgrijpen bij z'n nekvel, corrigeren via slip of TT. Dergelijke omstandigheden doen zich, wanneer je beloningsgericht traint, echter zelden voor en wanneer je dan op zo'n moment meteen correct corrigeert, heeft je hond het doorgaans ook direct begrepen.

Ik zie tegenwoordig echter ook voorjagers die dus uitsluitend beloningsgericht trainen (en foutief gedrag dus gewoon negeren) maar dat werkt naar mijn mening dus ook voor geen meter hoor: ervandoor gaan met wild is bijvoorbeeld zelfbelonend gedrag dus ik zie niet in hoe je dat kan afleren zonder correctie (je kan natuurlijk redeneren dat, mits correct aangeleerd, je hond nooit tot dat gedrag zal overgaan maar wat als hij het dan toch eens probeert? Ga je dan niet corrigeren omdat dat tegen je principes is?).

Je mag ook niet vergeten dat sommige jachthondenrassen over sterke/koppige karakters beschikken (je moet natuurlijk altijd naar de individuele hond kijken maar het kan toch wel gezegd worden dat een Weimaraner bijvoorbeeld over het algemeen een koppig wezen is). Als je zo'n hond uit zuivere jachtlijnen gaat africhten met enkel wat "braaf" en een portie snoepjes dan kan ik je garanderen dat die hond snel de baas in huis gaat zijn. Maar er zijn natuurlijk ook andere honden die veel zachter van karakter zijn en dus helemaal anders aangepakt moeten worden. Uiteindelijk komt het ook weer hier op neer: elke hond moet individueel bekeken worden en op een manier afgericht worden die werkt voor die specifieke hond. Africhters/instructeurs die dat niet inzien, zijn naar mijn mening waardeloos...

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: december 03, 2009, 12:25:39 »
Zoals in elke sport heb je harde trainers en trainers die meer positief trainen.
Iets nieuw aanleren gebeurt hier altijd door aanmoediging en beloning. Ik probeer mijn hond zo weinig mogelijk in de fout te laten gaan. Is je hond niet volledig steady, dan zie ik het nut er niet van in om al los te werken. Laten de hond in de fout gaan en corrigeren dan zwaar. Heb al honden zien inspringen, worden zwaar gecorrigeerd en willen niet meer apporteren.
Veel africhters willen te veel op korte tijd. Waardoor de hond in de fout gaat en er teveel gecorrigeerd moet worden voor iets dat de hond niet kent. Zo heb ik al honden gezien die niet komen op bevel, maar die wel moeten apporteren, is volgens mij onmogelijk.
Volgens mij is er wel een verschil tussen bijvoorbeeld een staande hond en een retriever. Een vriend van mij heeft een Epagneul Breton die een veel harder karakter heeft dan mijn flatcoated. Hoe hij zijn hond corrigeerd, mag ik niet doen met mijn hond.  Een luide foei is voor mijn hond soms al voldoende, de breton hoort die foei niet eens.

Offline dannyro

• warme hondenvriend
  • *
  • 40 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: december 03, 2009, 14:33:19 »
Zonder te beweren dat ik het bij het juiste eind heb, lijkt het mij dat veel jachtafrichters nog een harde aanpak toepassen omdat ze vrezen dat, als ze dat niet doen, hun hond alles veel te veel als een spel gaat beschouwen en dat is nu eenmaal niet gewenst aangezien een jager zijn wild graag intact binnen krijgt en het heel belangrijk is dat de hond goed onder appel staat (een hond die plots begint rond te crossen op een jacht bijvoorbeeld, jaagt al het wild weg en riskeert daarenboven zelf neergeschoten te worden). Anderzijds zijn er ook nog veel oudere africhters en die zijn nu eenmaal altijd gewend geweest om hun hond op die manier af te richten. Sommigen onder hen zijn nu instructeurs en geven die manier van trainen dan ook door aan de nieuwe generatie...

Er is echter onder de africhters ook steeds meer het besef dat een hoofdzakelijk beloningsgerichte aanpak eigenlijk tot snellere en betere resultaten kan leiden. Wat niet wil zeggen dat deze africhters nooit corrigeren: ik reken mezelf tot deze groep africhters en train hoofdzakelijk beloningsgericht maar wanneer nodig wordt er ook gecorrigeerd. Sommige zaken kun je nu eenmaal onder geen enkele vorm tolereren als je een werkende jachthond wilt opleiden: zaken zoals bijvoorbeeld inspringen wanneer er geschoten wordt, spelen met wild, gekende commando's negeren, ...

En dus ja: op zo'n moment, krijgt Horus een correctie. Dat kan gaan van een verheffing van de stem tot vastgrijpen bij z'n nekvel, corrigeren via slip of TT. Dergelijke omstandigheden doen zich, wanneer je beloningsgericht traint, echter zelden voor en wanneer je dan op zo'n moment meteen correct corrigeert, heeft je hond het doorgaans ook direct begrepen.

Ik zie tegenwoordig echter ook voorjagers die dus uitsluitend beloningsgericht trainen (en foutief gedrag dus gewoon negeren) maar dat werkt naar mijn mening dus ook voor geen meter hoor: ervandoor gaan met wild is bijvoorbeeld zelfbelonend gedrag dus ik zie niet in hoe je dat kan afleren zonder correctie (je kan natuurlijk redeneren dat, mits correct aangeleerd, je hond nooit tot dat gedrag zal overgaan maar wat als hij het dan toch eens probeert? Ga je dan niet corrigeren omdat dat tegen je principes is?).

Je mag ook niet vergeten dat sommige jachthondenrassen over sterke/koppige karakters beschikken (je moet natuurlijk altijd naar de individuele hond kijken maar het kan toch wel gezegd worden dat een Weimaraner bijvoorbeeld over het algemeen een koppig wezen is). Als je zo'n hond uit zuivere jachtlijnen gaat africhten met enkel wat "braaf" en een portie snoepjes dan kan ik je garanderen dat die hond snel de baas in huis gaat zijn. Maar er zijn natuurlijk ook andere honden die veel zachter van karakter zijn en dus helemaal anders aangepakt moeten worden. Uiteindelijk komt het ook weer hier op neer: elke hond moet individueel bekeken worden en op een manier afgericht worden die werkt voor die specifieke hond. Africhters/instructeurs die dat niet inzien, zijn naar mijn mening waardeloos...

Volgens mij heb je het bij het juiste eind. En ook mooi verwoord. :thumbs:

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: december 03, 2009, 21:24:20 »
Is je hond niet volledig steady, dan zie ik het nut er niet van in om al los te werken. Laten de hond in de fout gaan en corrigeren dan zwaar. Heb al honden zien inspringen, worden zwaar gecorrigeerd en willen niet meer apporteren.
Veel africhters willen te veel op korte tijd. Waardoor de hond in de fout gaat en er teveel gecorrigeerd moet worden voor iets dat de hond niet kent.

Wat je beschrijft, heb ik tijdens mijn eerste les zien gebeuren.
Na een volgoefening aan de lijn (dit was ook de eerste oefening die we kregen  :denk:), wat volgens mij geen van de + 10 honden nog maar een beetje naar behoren deed, was de volgende (dus tweede) oefening: 'los' volgen  :doh:.
Het resultaat was er.
De meesten (wel om beurt  :lol:) zijn gaan lopen, de ene al wat verder dan de andere, ... maar geen van hen had zin om terug naar de baas te komen.
En toen begon de les: hoe maak ik mijn hond duidelijk dat ik dit niet meer pik?
Met de daarbijhorende (correctie)voorbeelden.

Ik heb me voorgenomen om Twister daar niet meer los te laten tot ik voor 200% zeker ben dat hij volgt én bij mij blijft (wat er ook gebeurt).
Vraag is natuurlijk of ik dat ga volhouden ...  :weetniet:.

Uit wat Steve schrijft, begrijp ik dat het soms nodig is om een hond te corrigeren, ... op 'voorwaarde' dat je zeker bent dat hij weet wat van hem verwacht wordt, ... dat je m.a.w. zeker bent dat hij het commando kent/beheerst, ... en dan mag je het zeker niet meer pikken dat hij ermee rammelt en zijn eigen regels bepaalt, ... maar zover was niemand in de groep gehoorzaamheid voor honden vanaf 6 maanden ...

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: december 04, 2009, 07:33:58 »
Wat je beschrijft, heb ik tijdens mijn eerste les zien gebeuren.
Na een volgoefening aan de lijn (dit was ook de eerste oefening die we kregen  :denk:), wat volgens mij geen van de + 10 honden nog maar een beetje naar behoren deed, was de volgende (dus tweede) oefening: 'los' volgen  :doh:.
Het resultaat was er.
De meesten (wel om beurt  :lol:) zijn gaan lopen, de ene al wat verder dan de andere, ... maar geen van hen had zin om terug naar de baas te komen.

De volgoefening is op onze hs ook zo'n ramp. Wordt in de puppyklas al verkeerd aangeleerd.
Het los volgen moet je nog niet oefenen als aangelijnd wandelen en terugroepen nog niet gaat.
Maar instructeurs willen altijd alle oefeningen doen. Met de gekende gevolgen van dien.
Mijn hond heeft een vaste halsband aan gehad tot ze 6 maand was en mooi volgde. Ik moest dan met het slipkoordje ook geen correcties geven. Heb eigenlijk bij het volgen zelden lijfelijke correcties gegeven. Ik werkte met een snoep en dat ging heel goed. Op onze hs werken er weinig mensen met snoep of speelgoed. Als ze het dan al gebruiken, geven ze het op het verkeerde tijdstip.

Probeer zo positief mogelijk te trainen. Je hond is nog maar 6-7 maand. Alles moet dus nog stap voor stap aangeleerd worden. Is er een oefening waarvan je weet dat je hond ze niet kan of in de fout gaat gaan, doe ze dan niet, of aangelijnd.

Offline Eluna

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: december 04, 2009, 07:58:55 »
Steve, kan me volledig vinden in je antwoord :thumbs:

Ik weet niet hoe bij andere jachttrainingen worden gegeven, wij hebben dat altijd zelf gedaan.
Onze fokker heeft ons een boekje aangeraden waar hij destijds mee begonnen was en nu nog die methode volgt.  Hij heeft altijd super resultaten gehaald bij jachtwedstrijden.

Elke stap word zorgvuldig gevolgd, we gaan niet vooruit eer een bepaald onderdeel volledig juist is. De apport duurt eigenlijk het langst, daar word er zolang het niet juist gaat de lange lijn gebruikt.  Beginnen spelen is direct terug komen naar de baas.

Wij beschouwen onze hond volleerd op 1,5 à 2 jaar.  Dan pas gaat ze ook volle dagen mee met de jacht.   Tijdens niet jachtseizoen word er natuurlijk ook nog altijd herhaald op speur en apport werk.     

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: december 04, 2009, 09:44:43 »
Steve, kan me volledig vinden in je antwoord :thumbs:

Ik weet niet hoe bij andere jachttrainingen worden gegeven, wij hebben dat altijd zelf gedaan.
Onze fokker heeft ons een boekje aangeraden waar hij destijds mee begonnen was en nu nog die methode volgt.  Hij heeft altijd super resultaten gehaald bij jachtwedstrijden.

Elke stap word zorgvuldig gevolgd, we gaan niet vooruit eer een bepaald onderdeel volledig juist is. De apport duurt eigenlijk het langst, daar word er zolang het niet juist gaat de lange lijn gebruikt.  Beginnen spelen is direct terug komen naar de baas.

Wij beschouwen onze hond volleerd op 1,5 à 2 jaar.  Dan pas gaat ze ook volle dagen mee met de jacht.   Tijdens niet jachtseizoen word er natuurlijk ook nog altijd herhaald op speur en apport werk.   

Kan je me de gegevens van dat boekje bezorgen en (eventueel) waar ik het kan vinden?

Als ik alles op een rijtje zet, heb ik het gevoel dat ik met Twister misschien beter nog naar een klassieke HS blijf gaan tot hij wat rijper en steady is, ... maar ik zou dan toch graag een aantal (jacht)aspecten al in mijn hoofd willen hebben om er tijdens de klassieke gehoorzaamheid rekening mee te houden (bvb. gebarentaal, belangrijkste oefeningen, accenten...).
Wat denken jullie?

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #11 Gepost op: december 04, 2009, 09:52:39 »
Bij ons is het puur praktijk, het appel is terugkomen wanneer we roepen en daar gaat de TT aan, met lange lijn is het niet te doen. En een verbod van het scheuren van het wild. Dit wordt thuis geoefend met wild, bij scheuren wordt het afgestrafd met een draai rond de oren of een vliegende schoen. Mooi terugbrengen is belonen met snoep of het wild effe teruggooien met een blije stem erbij.
Gaan ze in het veld scheuren gaat de TT aann en krijgen ze effe daarvan een opdoffer. Meestal flikken ze het maar 1 keer. Het volgen en de rest van appel wordt niet gedaan.
Voor hobby kan je het beloningsgericht doen omdat het veel gg is. Enkel commandos worden gevloten en sturen en zoekapport is weer anders dan normaal gg.
Wij trainen wat harder omdat het jagen een soort van kostwinning is voor ons en verscheurd wil krijg je niet verkocht aan poeliers.

Verder drijfjacht wordt aangeleerd vanaf ze 6 maand zijn, ze lopen gewoon met de oudere honden mee en krijgen uiteindelijk door wat de bedoeling is.

Offline Pooky

• hondenvriend pro
  • *
  • 3 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: december 04, 2009, 10:05:09 »
Kan je me de gegevens van dat boekje bezorgen en (eventueel) waar ik het kan vinden?
Zou ik ook interessant vinden! :yes:
Both ends of the leash should be having fun!

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: december 05, 2009, 11:08:09 »
Als ik alles op een rijtje zet, heb ik het gevoel dat ik met Twister misschien beter nog naar een klassieke HS blijf gaan tot hij wat rijper en steady is, ... maar ik zou dan toch graag een aantal (jacht)aspecten al in mijn hoofd willen hebben om er tijdens de klassieke gehoorzaamheid rekening mee te houden (bvb. gebarentaal, belangrijkste oefeningen, accenten...).
Wat denken jullie?

Hier nog verder op bordurend ...
Is het zinvol of aan te bevelen om op een klassieke HS (bij de gehoorzaamheid) ook een jachtlijntje voor Twister te gebruiken?
Het voordeel zou kunnen zijn dat Twister door het soort lijn op die manier een onderscheid leert maken tussen werken (jachtlijn) en vrij in de natuur wandelen (vaste lijn of garreel).

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: december 05, 2009, 11:49:49 »
Hier nog verder op bordurend ...
Is het zinvol of aan te bevelen om op een klassieke HS (bij de gehoorzaamheid) ook een jachtlijntje voor Twister te gebruiken?
Het voordeel zou kunnen zijn dat Twister door het soort lijn op die manier een onderscheid leert maken tussen werken (jachtlijn) en vrij in de natuur wandelen (vaste lijn of garreel).

Ik gebruik op wandelingen waar ze hoofdzakelijk los kunnnen hetzelfde jachtlijntje als op de hs. Aangelijnde wandelingen doe ik niet met een jachtlijn. Een hond zal het na verloop van tijd wel snappen welke lijn voor wat gebruikt wordt. Maar kdenk dat veel honden de hs zelf al aanzien als nu valt er te werken.
Ik gebruik dus op de gewone hs als op de jachttraining als op de losloopwandelingen het jachtlijntje.

Offline Erinyes

• *
  • 604 HV-Punten
    • Bouwblog
« Reactie #15 Gepost op: december 05, 2009, 12:05:14 »
Bij ons kwam ooit een Beierse Bergzweethond trainen voor de jacht. Al zijn collega's trainden op de 'traditionele' manier. Hij werkte positief en beloningsgericht, waardoor iedereen hem uitlachte. Maar hij zette door en heeft harder moeten werken, maar bij het examen was hij wel de beste van de klas.
Dat is alles wat ik erover zal zeggen :)

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #16 Gepost op: december 05, 2009, 13:43:34 »
Alles kan op een beloningsgerichte manier... Beloningsgericht wil niet zeggen, geen correctie. Consequent zijn is gewoon de boodschap. NOOIT of te NIMMER toelaten dat je hond 'ongestraft' iets verkeerd doet. En daar bedoel ik dus niet mee meteen liggen corrigeren, maar wel meteen ingrijpen om de situatie recht te zetten en er een positieve draai aan te geven.
Op de positieve manier duurt het inderdaad gewoon langer, maar het resultaat zal er evenzeer zijn...
Ik kom van een strop HS waar ik met 12 weken al een strop aan mijn pup had hangen en zit nu op een 100% positieve school met Eppo, een teckel dus... Ook niet de makkelijkste, koppig, snuffelen, enz... Timo ging heel snel door alle klasjes met zijn strop, maar Eppo gaat net even snel én die vindt het ongetwijfeld veel leuker en ik ook...

Offline Erinyes

• *
  • 604 HV-Punten
    • Bouwblog
« Reactie #17 Gepost op: december 05, 2009, 13:49:31 »
Tja dat is dan een interpretatieversch il. Je moet niet alles pikken dat is waar, en dat doe ik OOK niet. Maar bij het "positief en beloningsgericht" trainen komt het erop neer dat er niet fysiek gestraft wordt. Een ruk aan de lijn is dat wel, of een TT aan de hals is dat even goed.
Er zijn veel mensen die zogezegd "positief en beloninsgericht" trainen, maar dan hangt er wel een TT om de nek :weetniet: Dat is bij mij niet "positief en beloningsgericht" trainen.

Dat is een interpretatieversch il, en heeft niks met deze discussie te maken in feite.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #18 Gepost op: december 05, 2009, 13:58:40 »
Tja dat is dan een interpretatieversch il. Je moet niet alles pikken dat is waar, en dat doe ik OOK niet. Maar bij het "positief en beloningsgericht" trainen komt het erop neer dat er niet fysiek gestraft wordt. Een ruk aan de lijn is dat wel, of een TT aan de hals is dat even goed.
Er zijn veel mensen die zogezegd "positief en beloninsgericht" trainen, maar dan hangt er wel een TT om de nek :weetniet: Dat is bij mij niet "positief en beloningsgericht" trainen.

Dat is een interpretatieversch il, en heeft niks met deze discussie te maken in feite.

waar zeg ik dat ik ruk of TT gebruik? Eppo (en Otto) heeft nog nooit een ruk gehad (heeft een vaste halsband aan, dus dan is het gewoon gestoord om te rukken) en een TT al helemaal niet  :weetniet: Die heeft nog geen enkele fysieke correctie gehad... NEE of FOEI is hier een correctie.
Ik weet dus ook niet hoe het in de toekomst gaat evolueren, maar ik train nu dus wel degelijk positief en beloningsgericht. Hangt ook van hond tot hond af hè. Als je gezegend bent met een hond die van een NEE al onder de indruk is, tja dan heb je het ook gewoon makkelijker dan wanneer je hond daar totaal niet op reageert (nog buiten beschouwing gelaten wat dan de band met je hond is).
Zoals hier al gezegd werd, als je hond mee gaat op de jacht, is het gewoon letterlijk levensgevaarlijk als die niet 99% betrouwbaar is bij het los werken, want dan kan die of onder een auto terecht komen, of dood geschoten worden... Dat maak je op een afgesloten trainingsveld natuurlijk nooit mee.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2009, 14:00:30 door Timo jr »

Offline dannyro

• warme hondenvriend
  • *
  • 40 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: december 05, 2009, 14:17:05 »
waar zeg ik dat ik ruk of TT gebruik? Eppo (en Otto) heeft nog nooit een ruk gehad (heeft een vaste halsband aan, dus dan is het gewoon gestoord om te rukken) en een TT al helemaal niet  :weetniet: Die heeft nog geen enkele fysieke correctie gehad... NEE of FOEI is hier een correctie.
Ik weet dus ook niet hoe het in de toekomst gaat evolueren, maar ik train nu dus wel degelijk positief en beloningsgericht. Hangt ook van hond tot hond af hè. Als je gezegend bent met een hond die van een NEE al onder de indruk is, tja dan heb je het ook gewoon makkelijker dan wanneer je hond daar totaal niet op reageert (nog buiten beschouwing gelaten wat dan de band met je hond is).
Zoals hier al gezegd werd, als je hond mee gaat op de jacht, is het gewoon letterlijk levensgevaarlijk als die niet 99% betrouwbaar is bij het los werken, want dan kan die of onder een auto terecht komen, of dood geschoten worden... Dat maak je op een afgesloten trainingsveld natuurlijk nooit mee.

Nu ben ik toch wel curieus hoe je dat gaat aanleren (99%) met NEE of FOEI.
Zo kunnen we misschien nog iets bijleren.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal