collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Is ze nu... een retriever of een staande jachthond?  (gelezen 2041 keer)

Offline Liesel

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 63 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Is ze nu... een retriever of een staande jachthond?
« Gepost op: januari 29, 2010, 13:12:53 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Yup, twijfelgeval Erynn dus...  :doh:
Lievelingsspelletje s: apporteren en zoekspelletjes.
Haat zwemmen.

Ik wil hier dus 'iets' verder mee doen, maar wat en waar?
En wie heeft het geduld om mijn stuiterbal eens te testen om te kijken welke disciplines haar het beste zouden liggen?

Ik kan natuurlijk op mezelf haar instinct wat verder aanwakkeren, maar ik kn echt niks van die discipline en laat me eerlijk gezegd liever eerst begeleiden door iemand die er meer van afweet.

Help?  :weetniet:

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
Re: Is ze nu... een retriever of een staande jachthond?
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2010, 17:54:31 »
Ben ook nog maar een groentje, maar wil hier toch eens reageren, want er is hier blijkbaar weinig reactie.

Er zijn niet zo heel veel disciplines voor een staande of retriever. Er zijn wel verschillende soorten wedstrijden.
Het werk van een staande hond is voor en na het schot. Dat van een retriever is enkel na het schot, dus enkel apporteren.
Het werk voor het schot dus het wild opzoeken wordt volgens mij niet in groep aangeleerd. Zou niet weten in welke hondenschool je dat kan doen.

Als ze graag apport zou ik eens beginnen met dummy's te laten apporteren.  Je begint met eenvoudige markeerapporten, apporten over sloten of in struikgewas zodat ze wat meer moeite moet doen. Je kan ze leren dirigeren voor verloren apporten. Je maakt eens een sleepje...
Je bent best wel altijd met 2, degene die de hond begeleid en iemand die de dummy's werpt.

Offline Liesel

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2010, 17:57:06 »
Ben ook nog maar een groentje, maar wil hier toch eens reageren, want er is hier blijkbaar weinig reactie.

Er zijn niet zo heel veel disciplines voor een staande of retriever. Er zijn wel verschillende soorten wedstrijden.
Het werk van een staande hond is voor en na het schot. Dat van een retriever is enkel na het schot, dus enkel apporteren.
Het werk voor het schot dus het wild opzoeken wordt volgens mij niet in groep aangeleerd. Zou niet weten in welke hondenschool je dat kan doen.

Als ze graag apport zou ik eens beginnen met dummy's te laten apporteren.  Je begint met eenvoudige markeerapporten, apporten over sloten of in struikgewas zodat ze wat meer moeite moet doen. Je kan ze leren dirigeren voor verloren apporten. Je maakt eens een sleepje...
Je bent best wel altijd met 2, degene die de hond begeleid en iemand die de dummy's werpt.

Da's lief dat je hier antwoordt, want er kwam inderdaad weinig reactie.  :lol:
Wat dat apporteren met een dummy betreft: voor mij is zelfs dt chinees.  :oops:  Dirigeren, een sleepje maken,... ik zou echt niet eens weten wat het inhoudt.  Kan het natuurlijk allemaal googlen, maar het zou gewoon leuk zijn als ik het onder begeleiding kan leren.  (of toch de beginselen)

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2010, 18:11:56 »
Da's lief dat je hier antwoordt, want er kwam inderdaad weinig reactie.  :lol:
Wat dat apporteren met een dummy betreft: voor mij is zelfs dt chinees.  :oops:  Dirigeren, een sleepje maken,... ik zou echt niet eens weten wat het inhoudt.  Kan het natuurlijk allemaal googlen, maar het zou gewoon leuk zijn als ik het onder begeleiding kan leren.  (of toch de beginselen)

Een dummy kan je kopen op een hs waar ze jachttraining geven. Er zijn ook verschillende webshops die ze verkopen.  Op deze site heb je heel veel soorten dummy's. (klik op shop --> jacht en honden --> dummy's) http://www.gundogs.be/nl_Shop.htm

Probeer het volgende eens in een open veld: je vriend staat op een meter of 40 van je met een apport. Je houdt je hond vast, je vriend maakt een "prrrrt" geluidje en gooit ondertussen de dummy in de lucht. Als de dummy op de grond valt laat je je hond apporteren. Dan heb je een markeerapport gedaan. Die afstand kan je steeds vergroten, of je gooit hem in begroeiing. Deze dummy zou ze zonder al te veel zoeken direct moeten pakken.
Als ze dit leuk vindt, kan je moeilijkere dingen beginnen doen zoals de verloren apport en het dirigeren.
Kzeg ik weet zelf ook nog lang niet alles, maar ik woon niet echt in je buurt om eens samen te oefenen vrees ik.

Offline aiko*

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 6 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2010, 18:58:25 »
kwas eigenlijk benieuwd wat de reacties waren op je berichtje.
zelf heb ik wel een jachtcursus gevolgd met een hond. 
wat ik minder vond is dat het met echte beestjes was maar dat kan je waarsch wel oplossen door geurtjes op een dummy aan te brengen.
dus een sleep trekken en zo zat er wel bij maar profesioneel ben ik zeker niet.
het was vooral zelf een beetje zoeken hoe de hond de zaken best kon aanleren.
heb vooral nogal ge- :bla: op het apporteren (ze liet het telkens vallen als ze voor zat... maar dat mocht niet)

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #5 Gepost op: februari 02, 2010, 20:33:17 »
Ik lees dit topic nu pas maar ik wil je stuiterbal wel eens testen hoor. Alleen: ik woon nu ook niet meteen in de buurt natuurlijk. Maar wat ik nu alvast kan zeggen is dat je het staande hondenwerk (het zogenaamde veldwerk) beter uit je hoofd zet. Daar moet je van pups af aan mee beginnen en dat kan niet anders dan met echt (levend) wild getraind worden dus ofwel moet je in de buurt van velden wonen waar veel wild zit (fazanten, patrijzen, kwartels, ...) ofwel moet je dat wild zelf in huis halen en vlak voor je gaat trainen het verdoven en uitzetten in een veld. Wil je je daar toch eens in verdiepen dan kan ik je alvast het boek De staande jachthond in de praktijk aanraden.

Het africhtingswerk lijkt me echter wel heel geschikt: naast wat gehoorzaamheid komen daar dus de verschillende apporteervormen bij kijken. Voor wat meer info daaromtrent kan je alvast mijn eerdere topic hieromtrent eens doornemen. Natuurlijk: 2 apporteervormen hebben betrekking op water: apport uit diep water en verloren apport over diep water. Nu ja: als je het gewoon recreatief wilt doen, kan je die 2 apporten natuurlijk negeren (maar moest je eens aan een wedstrijd willen deelnemen ga je ze toch moeten aanleren).

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal