collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Geslaagde training!  (gelezen 1176 keer)

Offline Timo jr

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1595 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Van de Hereheide Teckels
Geslaagde training!
« Gepost op: maart 03, 2010, 18:31:11 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Vanaf dit jaar gaan we de teckelwerkproeven beginnen afleggen, te beginnen met SchwhK/24 oftewel zweetspoor kunst 24h oud. Ik train dus regelmatig met bloedsporen en wildonderdelen die ik uitleg... Maar sinds wij in ons nieuw huis wonen, hebben wij ontdekt dat één van onze buren jager is met jacht hier vlakbij (en fan van de teckels  :mrgreen:)... Hij brengt mij regelmatig bloed en vellen enz... Nu was ik mij, op zijn uitnodiging, al een paar weken klaar aan het houden voor een telefoontje, voor als er een ree zou vallen. Hij zou me bellen dan zodat ik kon gaan speuren. Gisteren staat hij hier aan de deur 'Awel madam??? waarom pakt gij uwe telefoon niet op??' Ik kijk naar mijne gsm, staat die toch niet op 'stil'  :cryblue: Er was er één gevallen in de ideale omstandigheden, duidelijke aanschotplaats met snijhaar, redelijk wat zweet en toch nog een stukje gaan lopen met tussentijdse wondbedden. Enfin, je zou het dus nooit zo perfect na gemaakt krijgen! Maar helaas pindakaas, het zou dus wachten zijn tot vandaag na het werk (wat ergens ook niet slecht is, want nu waren we dus 24h later...). Net dus thuis gekomen van het werk, Otto in de auto gezwierd, de jager opgepikt en weg waren we... Om een lang verhaal (iets) korter te maken... Otto heeft super gelopen en het was idd een perfect spoor, we konden goed zien of hij erop zat of niet en hij zat er dus knal op, én hij was super enthousiast! Ik ben dus al een beetje gerust gesteld, want volgende maand en de maand erop zijn de 2 proeven waarbij ik dus zeker die in mei zou willen meedoen, die van april ga ik denk ik gewoon kijken om te weten hoe het er precies aan toe gaat... (en ook met Eppo, die zou dan nog een jeugdaantekening in de wacht kunnen slepen, want die is dan nog maar 9 maanden...).
Wat maakte je blij vandaag? Wel, dit dus...  :dance:

Offline nathalieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 408 HV-Punten
    • Nathalie & Pieter en Yargo & Aki
Re: Geslaagde training!
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2010, 18:57:35 »
Super! Dat vraagt wel wat training zo te horen.
Leuk dat je een jagende buurman hebt  :lol: zo dicht bij de bron

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2010, 19:17:58 »
Super! Dat vraagt wel wat training zo te horen.
Leuk dat je een jagende buurman hebt  :lol: zo dicht bij de bron

Awel ja, ik ben daar dus heel content mee! Das nogal een besloten wereldje en je kan altijd alleen mee 'op uitnodiging van'... Het trainingsmateriaal is ook moeilijk te krijgen. Via een collega ben ik eens mee kunnen gaan, wat ook een hele beleving was (Otto bleek toen helemaal schotvast, wat ook nodig is, voor je aan de proeven mag meedoen, moeten ze eerst de schotvastheidsproef nog afleggen...) en hij was helemaal in zijn element!

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2010, 20:04:13 »
Geweldig om lezen ... en knap van jou en Otto  :clap:.
Die buurman, ... die zou ik goed soigneren  :happywink:, zo'n uitgelezen kans mag je niet koud laten worden.
Geniet à volonté van dit knap resultaat, ... loon naar werk  :yes:.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2010, 20:15:21 »
ik ben echt fier op Otto, ik heb het eigenlijk helemaal niet goed gedaan... 't was een stuk over een maisveld (stompjes nu van zo'n 10 cm). De lijn mag helemaal niet vast komen te zitten, maar dat was dus een paar keer wel het geval (lijkt dus wel of de hond gecorrigeerd wordt op zo'n moment) omdat mijn 'lijn-management' dus niet dat was, maar Otto liet zich niet van de wijs brengen en bleef lustig verder speuren (goed dat er zo'n karakter op staat op zo'n moment  :oops:)

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2010, 11:08:53 »
Zeer mooi!  :thumbs:

En inderdaad opletten met die lijn:maar gelukkig dat Otto niet zo'n gevoelig karakter heeft...

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #6 Gepost op: maart 23, 2010, 14:38:03 »
geweldig zeg  :thumbs:

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: maart 23, 2010, 18:39:02 »
De proeven voor dit jaar zaten blijkbaar al maanden vol...  :muur: schotvastheid kunnen we volgende maand normaal mee doen en een oefenspoortje in de zomer... (80% van de proeven is in beslag genomen door Nederlanders, die dus geen werkproeven nodig hebben om titels te halen  :bla::wave: jeugdaantekening Eppo...

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: maart 23, 2010, 20:58:13 »
Oeps, ... je zou van minder ... grrrr.
Valt er echt niets te regelen? Eventueel op een reservelijst?

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #9 Gepost op: maart 23, 2010, 21:10:06 »
oh das spijtig zeg

maar amai wel leuke bezigheid precies en de honden volledig in hun element waarschijnlijk!
Maar euh wordt er dan effectief op dat ree gespoord of op het bloed/geur ervan (ja ik ken er veel van he  :lol: maar lijkt me nogal raar dat de ree daar een dag zou blijven liggen)

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: maart 24, 2010, 08:59:38 »
oh das spijtig zeg

maar amai wel leuke bezigheid precies en de honden volledig in hun element waarschijnlijk!
Maar euh wordt er dan effectief op dat ree gespoord of op het bloed/geur ervan (ja ik ken er veel van he  :lol: maar lijkt me nogal raar dat de ree daar een dag zou blijven liggen)

Normaal zou ik dus op het ree gespeurd hebben, maar had dus mijn gsm niet gehoord waardoor ik pas een dag later geweest ben en dan is het ree dus weg (als het een goed ree is, wordt het opgegeten en dan kan je dat niet laten liggen), dan gebruik je een mega beloning op het einde van het spoor (maar dat ree was dus leuker geweest, want dan had hij de volgende keer gegarandeerd 'heftiger' gewerkt op zoek naar dat groot beest!). Van de aanschotplaats tot waar het ree uiteindelijk gevallen is, lag veel bloed, dus het is dat spoor wat je hond volgt (en in dit geval kon je dus goed zien of hij juist zat of niet, net omdat er zoveel 'zweet' op het spoor lag).
Op de proeven is het een kunstspoor (zo train ik meestal ook dus) met een 'vel' op het einde. Ik heb dus bloed in de diepvries zitten en 'beloningen' voor op het einde van het spoor (ree-poten, everzwijnenvellen, hazenvellen (nooit konijn voor een standaard teckel, voor dwergen en kaninchens mag het wel), hazenpoten, reevel, enz).
Bovenstaande is voor de proef SchwhK24 (of 40) oftewel Zweethond Kunst 24h, oftewel dus een bloedspoor van +/- 1000meter van 24uur oud (of 40uur oud = aparte proef). Op de proef wordt je hond beoordeeld op 'werkwijze', 'spoorvastheid' en 'spoorwil'. Verder kan je nog bijkomende aantekeningen krijgen, nl. TB = Totverbeller of TW = Totverweiser, de eerste begint onophoudelijk te blaffen als hij het stuk gevonden heeft om de voorjager duidelijk te maken dat hij het gevonden heeft, de tweede loopt als hij het stuk gevonden heeft, meteen terug naar de voorjager om deze te komen 'halen' en te laten zien wat hij waar gevonden heeft.
Aan de ene kant heb ik dus wat geluk dat ik een jager in de buurt heb, die interesse heeft in de teckels, want ik zou dus ook een SchwhN kunnen halen oftewel een Natuur aantekening... (hetzelfde dus als de proef, maar dan in 't echt). Aan de andere kant zijn de voorwaarden om dit te behalen begrijpelijk, maar tegelijk lichtjes idioot, dus das ook weer niet zo simpel te regelen... Het spoor moet minstens 500 meter lang zijn (zoals gezegd, ik begrijp dit wel, MAAR dit wil zeggen dat de jager al serieus slecht geschoten moet hebben als dat beest nog +500 meter weg kan lopen, en das dus zielig en niet de bedoeling), het stuk moet blijven liggen (het moet dus al een 'op voorhand geweten' heel slecht stuk zijn, wat zeker niet meer voor consumptie kan dienen, anders laat niemand het natuurlijk liggen) en je moet de voorzitter van de Teckelclub (tevens keurmeester voor jachtproeven bij de Teckels) zo snel mogelijk daar zien te krijgen om als getuige te dienen... Kortom, je moet een jager kennen die in de buurt van de voorzitter woont en geweldig slecht schiet... :lol:

Offline Gobe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: maart 25, 2010, 14:45:47 »
Kortom, je moet een jager kennen die in de buurt van de voorzitter woont en geweldig slecht schiet... :lol:

En wat is het moeilijkste te vinden?  :lol:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal