collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Zoek apport  (gelezen 1668 keer)

Offline Ginni

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Zoek apport
« Gepost op: augustus 10, 2012, 10:23:27 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Jenna, mijn border collie van 2 jaar, heeft moeite met zoek apporten. De apporten van Debutanten doet ze prima en is ze hevig op. Maar van de moment dat ze moet zoeken of een doolhof met hekken heeft dan valt ze stil. Ik heb haar al geholpen maar dan vind ze het na enkele keren helpen nog niet. Ik heb haar er al ingezet en eruit geroepen, ben er zelf al gaan instaan en de apport eruit gegooid, maar deze methodes lijken niet echt te helpen. Heeft iemand dit ook al voorgehad of weet er iemand mss een andere methode om dit aan te leren.

Offline DarkWolf

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1205 HV-Punten
Re: Zoek apport
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2012, 10:50:41 »
En als je op wandeling een speeltje weg gooit, in het langere gras ofzo gaat ze die dan niet zoeken?
Dat doe ik regelmatig op wandeling, en de 1e keer zoek apport had Phelan meteen door wat hij moest doen terwijl de andere honden ook wat stonden te draaien en keren en blaffen omdat ze niet aan hun apport konden.

Offline fango

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 68 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2012, 12:27:07 »
De zoekapport leer je best aan als je hond nog vol drift zit,dus niet op het einde van de les of als hij moe is.
Steeds kalm opbouwen bv. met 3 hekkens en de ingang ruim genoeg openzetten.
Als de apport lukt in 1 keer goed belonen en stoppen,geen 10x achtereen apporteren.
Begin niet met allerlei toestellen en tonnen en flessen in de apport te zetten,je traint deze beter appart.
Je zet bv. een gang op met hekkens die aan het einde toe is en je plaatst er 1 toestel in bv. een halve ton,je plaatst je met de hond in de gang en gooi je apport over het toestel en je laat het hem halen.Je oefent dit steeds met een ander toestel.
In het begin ook geen druk steken om te wachten of te blijven zitten voor vertrek,dit komt later wel.
Dus maak dat je hond er zin in heeft als je begint,bouw je apportten in het begin simpel en maak dat je hond hem in het begin ALTIJD gemakkelijk kan vinden en liefst zonder veel te helpen of bijbevelen te moeten geven en als hij hem gevonden heeft moet het feest zijn,hoe gekker hoe liever. :mrgreen:
Laat je niet vangen als de lesgever zegt van probeer maar eens we zullen zien of hij hem vind,als een apport je nog te moeilijk lijkt pas hem dan aan zodat je hond hem dan ook vind.
Rustig de tijd nemen om je zoekapporten op te bouwen en te verzwaren en dat komt goed.
Een hele uitleg hé en hopelijk heb je er wat aan.

Offline Ginni

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2012, 13:27:43 »
bedankt voor de uitleg, ik ga het zeker proberen. een apport met 4 hekken en 1 ingang kan ze, dus ik ga zo stilletjes verder opbouwen.

Offline ThorVr

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2012, 13:39:59 »
De zoekapport leer je best aan als je hond nog vol drift zit,dus niet op het einde van de les of als hij moe is.

Met het laatste deel ben ik akkoord, met het 1ste niet. Een hond die nog vol drift zit heft een tekort aan denkvermogen omdat hij nog te gespannen is door de drift. Als je een lauwe hond heb en die zit vol drift zal het wel lukken ja. Maar drift die echt een drift is zal er weinig aanleren aan te pas komen.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2012, 19:32:28 »
Maar drift die echt een drift is zal er weinig aanleren aan te pas komen.

omdat je er niet mee overweg kan dan overduidelijk.
Ik leer alles aan in hoge drift. Eerste dat ik pups van 5 weken aanleer is schakelen van driften. Van héél hoog, naar heel laag.

Maar 99% van de geleiders kunnen inderdaad niet werken met een hond in heel hoge drift. (ik kan ook nog beter trouwens, want het is op een erg fijn randje dat je balanceert op die momenten).

Online Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2012, 20:00:09 »
Je moet de druk van de apport afhalen.

Ik heb net hetzelfde aan de hand gehad met Goa: bij zoekapporten blokkeerde ze volledig, doordat ze te weinig succes had, ging haar motivatie pijlsnel naar omlaag.

Onze trainer stelde een methode voor waar ik nooit zelf opgekomen was: weg met de apport, die ze associeerde met "niet fijn" en "falen", en leren zoeken met voedsel. Dus: niet al te moeilijke zoekapportjes zetten, haar zelfstandig de ingang laten vinden en laten doorlopen naar de plek waar je normaal je apport zou laten vallen, en daar dan belonen met superlekkere snoep en uitvoerig belonen. Vervolgens om het terugkomen te versnellen een balletjes wegsmijten, dat ze gewoon mocht gaan halen eens ze uit de apport kwam.

Ik had het niet verwacht, maar het resultaat was verbluffend. :yes:

Intussen apporteert Goa best goed. Ze is kalm en beheerst, 't is geen hond die als een gek door een zoekapport zal vliegen. Maar ze zoekt wel degelijk, laat zich niet ontmoedigen door valse ingangen, gaat netjes haar hekken af om ingangen te zoeken, ...

Ik moet zeggen: ik heb ENORM hard getraind op die apport, ik heb het eerste half jaar dat ik in P1 speelde elke week mijn 2 trainingen op de HS gehad, daarnaast ook nog 1 tot 2x/week "privé-training" met onze trainer, enkel en alleen voor die apport en eens de bijkomende trainingen met onze trainer stopten ging ik zelf nog een keer of 2 per week met Goa naar de club om daar apporten te gaan trainen. Die apport-trainingen waren overigens altijd kort: ik deed niks anders dan die apport, en als ze hem van de eerste keer gehaald had, dan had ik daar 10 minuten met hekken zitten sleuren en zitten bouwen voor 30 seconden training :mrgreen: Daarna ging ik dan wandelen of zwemmen met haar (wat ze super graag doet), dat apporteren echt gewoon iets werd dat fijn was, zonder druk, "tussen de soep en de patatten".

Offline Guessje

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
    • brainsenbeauty.be
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2012, 09:51:52 »
Je moet de druk van de apport afhalen.

Onze trainer stelde een methode voor waar ik nooit zelf opgekomen was: weg met de apport, die ze associeerde met "niet fijn" en "falen", en leren zoeken met voedsel. Dus: niet al te moeilijke zoekapportjes zetten, haar zelfstandig de ingang laten vinden en laten doorlopen naar de plek waar je normaal je apport zou laten vallen, en daar dan belonen met superlekkere snoep en uitvoerig belonen. Vervolgens om het terugkomen te versnellen een balletjes wegsmijten, dat ze gewoon mocht gaan halen eens ze uit de apport kwam.

Ik zou het niet beter kunnen zeggen  :wink:
Misschien er nog bij zeggen, enkel haar "super" apportje gebruiken als jullie de snoepfase door zijn.
Ik heb de snoepfase niet moeten doorlopen maar ze gaf ook snel op als we net in P1 zaten. Langzaam opbouwen is de boodschap hier! En je moet nu eens zien als mijn Guessje apporteert...
En dit allemaal dankzij dezelfde supertrainer.
Zorg ervoor dat ze steeds succes heeft!

Succes Tamara! :wink:

En Sofie, je moet de volgende 6 maanden geen hekken meer zetten zenne!  :lol:

Online Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 11, 2012, 10:08:31 »
En Sofie, je moet de volgende 6 maanden geen hekken meer zetten zenne!  :lol:

Ik zal u bellen als ik wil gaan apporteren, dat ge efkes van Duffel afkomt om een apportje voor mij te zetten :hmpf: :mrgreen:

Offline Ginni

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2012, 16:23:20 »
bedankt voor de tip! Ik ga dit zeker proberen en ik houd jullie op de hoogte.  :wink:

Offline ThorVr

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2012, 17:47:31 »
omdat je er niet mee overweg kan dan overduidelijk.
Ik leer alles aan in hoge drift. Eerste dat ik pups van 5 weken aanleer is schakelen van driften. Van héél hoog, naar heel laag.

Vele mensen in GP starten aan een zoekapport als ze pas uit de debutanten komen. Voor velen is dat dan al aan 2 a 3 jarige leeftijd. Ze dan nog leren om te schakelen? Als je een halve gek hebt die door een muur loopt om hem te hebben dan zal echt met verstand leren zoeken niet gaan lukken. Er staat een tijdslimiet op het apport (30 a 45 sec.). vele driftkikkers vertrekken en de eerste 20 seconden vergaan in rond de kooi lopen en blaffen en janken, eer zede omschakeling maken naar zoeken is de tijd bijna om.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2012, 18:57:20 »
vele driftkikkers vertrekken en de eerste 20 seconden vergaan in rond de kooi lopen en blaffen en janken, eer zede omschakeling maken naar zoeken is de tijd bijna om.

Daarmee dat schakelen tussen driften zo intens belangrijk is en dat kun je al prima leren aan 5 weken.
Maar ik ken niet zoveel (om niet te zeggen niets) van GP, hetgeen ik al gezien heb, zie ik dan ook niet bepaald driftkikkers, maar die zie ik in mijn eigen sport ook niet zo veel.

Offline ThorVr

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 12, 2012, 19:46:08 »
Daarmee dat schakelen tussen driften zo intens belangrijk is en dat kun je al prima leren aan 5 weken.
Maar ik ken niet zoveel (om niet te zeggen niets) van GP, hetgeen ik al gezien heb, zie ik dan ook niet bepaald driftkikkers, maar die zie ik in mijn eigen sport ook niet zo veel.

Honden met veel drift worden er voornamelijk afgestraft  :lol:

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: september 13, 2012, 00:36:11 »
Maart, zou je eens kunnen uitleggen wat je hiermee precies bedoelt? Ik heb je al meermaals horen spreken over dat schakelen tussen driften, maar begrijp niet echt concreet wat je daarmee bedoelt.
Aan jouw tips ivm de drift hoger krijgen voor speelgoed heb ik ontzettend veel gehad, dus ik ben hier ook wel benieuwd naar.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal