collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Zit-voor, voet en recht  (gelezen 1642 keer)

Offline Sofie en Lady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1052 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
Zit-voor, voet en recht
« Gepost op: december 19, 2012, 11:16:39 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoe leer je een hond, die deze commando's nog niet kent, aan?

Heb dit al aan Zohra aangeleerd, maar ik ben eens benieuwd naar nog andere manieren?

Voet doe ik momenteel met een handbeweging en zo de hond naast me lokken.
Recht probeer ik te lokken
Zit-voor nog niets voor gedaan

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
Re: Zit-voor, voet en recht
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2012, 11:24:08 »
zit voor kan je op verschillende manieren.

Je kan het doen met targettraining. Je leert ze dus eerst met hun neus tegen een plaatje tikken. Daarna maak je dit plaatje vast aan je jas zodat het op de juiste hoogte hangt. De hond moet er dus juist met zijn neus aan kunnen. Je leert de hond dus dit plaatje te tikken met zijn neus en ondertussen te gaan zitten.

Je kan het ook met een snoepje in je handen leren en zo de hond in de juiste positie lokken en belonen als hij correct zit. Nadeel is dat je moeilijk je handen daarna wegkrijgt. De hond is dus hand gericht en komt dus naar je handen.

Ik doe het zelf met een balletje. Ik steek het balletje zo in mijn jas dat het komt piepen langs mijn hals. De hond wil dat balletje en hij komt dus voor je zitten. Als hij kort genoeg zit dan krijgt hij het balletje

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2012, 11:26:51 »
recht leer ik door met een snoepje onder de buik van de hond te gaan. De hond gaat rechtwippen met zijn achterste poten om het snoepje te kunnen nemen. In het begin moet de hond een beetje zoeken en durft hij wel eens gaan liggen omdat de lig ook aangeleerd wordt met de hand naar beneden. Maar meestal hebben ze snel door wat van hen verwacht wordt.
Het voordeel van deze methode is dat de hond leert zijn voorpoten te laten staan en dus niet leert vooruitkomen.

Voet lok ik ook gewoon de hond met een snoepje naast je been tot hij correct zit. Wel altijd de beloning geven voor de hond en niet naast je lichaam. Anders gaat hij op den duur te ver naar voor komen om het snoepje bij te komen halen

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2012, 11:58:55 »
Hond leren showen, dan kunnen ze de rechtop  :mrgreen:

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2012, 12:05:47 »
Feya:
Zit voor met snoepje gelokt
Voet met snoepje rond gelokt
Recht met handbeweging in recht gelokt.

Gevolg: Zit voor was niet dicht genoeg, is nu volledig goed gekomen met het oefenen van een touch op mijn benen
Voet zat ze vaak scheef, consequent herzetten en pas belonen bij een mooie voet
Recht komt ze een pas naar voor, heeft ze nog steeds.

Kalypso:
Voet vraag ik vanuit een volg, vermits hij letterlijk enorm naar me opkijkt en daardoor zijn achterhand vaak scheef trekt, gaat ij vaak scheef zitten. Ik oefen nu langs een muur/draad/omheining. Ik doe een kleine lokbeweging met mijn hand om de zitpositie te verkrijgen.
Zit voor nog niet veel mee bezig geweest, maar bedoeling is dat hij het leert via een touch, met zijn neus dan zo ongeveer ter hoogte van mijn onderbuik /schaambeen.
Recht heb ik via shapen gedaan, hij springt recht met zijn achterhand en zonder vooruit te komen, daar ben ik dus heel tevreden van. Simpelweg door alleen die manier van recht komen te belonen vanuit mijn shaping.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2012, 12:08:06 door Marengo »

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2012, 14:51:54 »
Wauw die zit-voor, dat ik daar nog niet op gekomen ben om dat te doen met een target :doh: Ideaal dus :mrgreen:

De voet blijf ik zo dus doen maar zal misschien idd ook met een draad werken want Naessa durft ook scheef te gaan zitten of voor me komen zitten.

Recht ga ik het eens proberen zoals Stessel doet, snoepje onder de borst/buik geven.

Joepie weet weer wat doen :HV-kerst:

Gevolg: Zit voor was niet dicht genoeg, is nu volledig goed gekomen met het oefenen van een touch op mijn benen

Kalypso:
Voet vraag ik vanuit een volg, vermits hij letterlijk enorm naar me opkijkt en daardoor zijn achterhand vaak scheef trekt, gaat ij vaak scheef zitten.

Laat je Feya gewoon op je been touchen? zonder plaatje dan?

En ja Naessa kijkt dus enorm op zoals Kalypso :HV-kerst:

Online ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: december 19, 2012, 14:54:43 »

Voet zat ze vaak scheef, consequent herzetten en pas belonen bij een mooie voet
Recht komt ze een pas naar voor, heeft ze nog steeds
Hoe leer je zoiets aan?  Want heb datzelfde probleem bij Casper.  En is eigenlijk begonnen bij het aanleren van plaatsje,dat hij afstand is beginnen nemen bij zitvoor.  Want vraag ik een zitvoor tussendoor,op wandeling en hij komt gelijk een zotteke aangelopen, is dat wel goed.  Vraag ik dat tussendoor als oefening dan houdt hij afstand.
Zitvoor als ik zt is dan weer geen probleem, en dacht van daaruit weer opnieuw te starten maar gaat automatisch achteruit als ik me iets rechter zet.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2012, 17:05:43 »
Ik zal het effe wat duidelijker uitleggen. Maar het was geen katholieke zo leer je een groene hond het aan methode hoor :lol:

Ik hing half tegen de kant/muur/omheining met mijn knieŽn net dat uit elkaar dat haar schouders ertussen passen. Mijn handen op mijn onderbuik, zodat ze haar hoofd mooi zou plaatsen Ik vraag haar een zit voor (ze kende dat commando al) en als ze te ver was zei ik 'nee touch' en ging ze dus verzitten om aan mijn handen te kunnen touchen. Als ze daarvoor recht moest komen, ging ze automatisch weer zitten, zo geconditioneerd was ze al op mijn positie :doh:
Stilletjes aan ging ik rechter staan, waardoor mijn handen ook wat naar beneden zakten.
Nu vraag ik de touch niet meer, maar je ziet haar wel nog steeds positie zoeken door met haar neus richting mijn handen te komen.
Daarna is het wel oefenen om vanuit diezelfde positie, met handen in het midden dus, een mooie voet te krijgen, zeker als je hond altijd gelokt is geweest in haar voet positie.

Ze toucht mijn handen dus die op mijn been liggen (enfin, eigenlijk meer richting kruis), niet rechtstreeks mijn been. Ik kan u verzekeren dat het ook bij een vrouw geen deugd doet als ze niet op tijd remmen om die positie te nemen  :HV-kerst:

Kalypso moet ik nog wat uitzoeken want die gaat, zoals een brave flinke hond, bij de vraag van touch, uit zijn zit komen en touchen en niet snappen dat hij weer moet zitten. Vraag ik zit, dan laat die zijn touch weer voor wat het is. :lol: Gelijk heeft hij. Vandaar dat ik ook zo sukkel met het afwerken van de apport. Die probeer ik nu te shapen, dus bij de zit voor zal het ook shapen zijn, maar wel met mijn handen en positie zoals bij Feya, maar zonder bevelen dus.

Online Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2012, 17:34:34 »
Zitvoor leer ik aan met een stoel. Benen net zo ver open dat je hond er net tussen kan, tussen je benen lokken en in zit lokken. Ook leren vanuit verschillende posities in zitvoor te komen (niet enkel van recht voor jou). Ideale clickeroefening, ze zijn daar heel snel mee weg.

Eens dat goed gaat op een stoel, ga je je met gebogen benen tegen een muur zetten, en zo kom je rechter en rechter tot je helemaal recht staat.

Om een dichte zitvoor te hebben, heb ik Goa geleerd van met haar kin mijn onderbuik te komen aantikken. Je buik wordt dus eigenlijk je target (met een kleinere hond, neem je een lager raakpunt he)

Voet: achterom lokken met een snoepje, en dan bijsturen tot ze met de poep tegen je voeten aanschuiven, en met de schouders in de juiste positie zitten.

Recht: Dat leer ik nooit voorwaarts aan, altijd achterwaarts, om te vermijden dat je een hond krijgt die vooruit komt bij de houding. Goa springt achteraan recht, en laat haar voorpoten staan. Als je het voorwaarts aanleert, blijven de achterpoten staan, en komen de voorpoten vooruit. Ik heb dat aangeleerd met tegendruk op de borst (been een beetje vooruit duwen).

Offline Tianiz

• hondenvriend pro
  • *
  • 3534 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: december 19, 2012, 21:29:25 »
Recht: Dat leer ik nooit voorwaarts aan, altijd achterwaarts, om te vermijden dat je een hond krijgt die vooruit komt bij de houding. Goa springt achteraan recht, en laat haar voorpoten staan. Als je het voorwaarts aanleert, blijven de achterpoten staan, en komen de voorpoten vooruit. Ik heb dat aangeleerd met tegendruk op de borst (been een beetje vooruit duwen).

Grappig hier doet Ella dat ook zo... alleen probleem bij het liggen: ze zet eerst haar achterkant bij en gaat dan met haar pootjes naar voor, waardoor als we 2x liggen krijgen bij de houdingen ze dus een hele hond naar voor gekropen is.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #10 Gepost op: december 20, 2012, 09:48:02 »
Thanks Fie en Marengo. :thumbs:

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: december 27, 2012, 16:00:28 »
Slim! Zo ga ik het bij een volgende ook doen dan, want pas achteraf het veranderen in via de achterpoten ipv voorpoten is eigenlijk wel onlogisch.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal