Hoe belonen jullie het volgen?Ik probeer het in stukken op te bouwen maar soms loop je al eens een langer stuk en dan wil ik graag tussendoor belonen.Het probleem is dat als ik een snoepje geef tijdens het volgen de hond vaak achter blijft om dat snoepje dus op de eten (ik geef het dus tijdens het volgen).Hierdoor komt de hond dus uit positie en dat vind ik niet fijn.Mag je als je de beloning wilt geven, gewoon even blijven staan, beloning geven en dan de volgoefening verder zetten?Verder zorg ik voor veel beloning met een speeltje: kort stukje en spelen, weer een stukje en terug spelen,...
nee, want dan beloon je het stilstaan en niet het volgen.
Ik neem aan dat Sofie bedoelt dat ze het snoepje geeft tijdens het volgen en dan even wacht tot het op is (eigenlijk geef ik haar dan ook even "vrij"). Dan beloon je het volgen toch. Ik wacht ook altijd tot Hidde haar snoep opheeft, knabbelen en opletten tegelijk is geen goede optie.
bij aanleren beloon ik altijd dmv bal weg te gooien.
inderdaad ik zeg ook altijd tegen de mensen dat ze moeten stoppen als ze het snoepje hebben gegeven. Zolang ze nog aan het knabbelen zijn hebben ze inderdaad geen aandacht meer
zijn de snoepjes dan niet te groot als ze er moeten op knabbelen? mij hebben ze altijd gezegd 'hap-slik-weg'
Ik heb beardies en die knabbelen dus op alles, zelfs het kleinste snoepje Vaak kijkt ze ook op de grond of er niets gevallen is En verslikken doen ze ook vaak, in het kleinste, meest onozele snoepje
nee, want dan beloon je het stilstaan en niet het volgen.als ik eens beloon tijdens het volgen is dat met stem en af en toe eens een klop de flank, of ik geef even vrij en laat blaffen.echter is dat enkel wanneer de oefening al goed gekend is.bij aanleren beloon ik altijd dmv bal weg te gooien.
Dus als de hond mooi volgt en kijkt gooi je als beloning een bal weg?Geef je dan ook een vrij commando ofzo?Ik dacht te werken met een bal aan een koord die ik dan als beloning geef als ze op de ideale positie volgt.En uiteraard korte stukken.
ja, ik geef een click (of verbaal een woord), dan neem ik rustig mijn bal (hond blijft volgen, bal zit altijd in mijn zak) en gooi dan de bal weg (linksweg, zodat de hond linksom moet draaien om naar de bal te gaan).Ik gebruik ook altijd bal met koord, stelt je in staat om nog wat trekspelletje te doen als hij terugkomt.