collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: volgen belonen  (gelezen 2262 keer)

Offline Sofie en Lady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1052 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
volgen belonen
« Gepost op: december 19, 2012, 11:02:32 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoe belonen jullie het volgen?

Ik probeer het in stukken op te bouwen maar soms loop je al eens een langer stuk en dan wil ik graag tussendoor belonen.

Het probleem is dat als ik een snoepje geef tijdens het volgen de hond vaak achter blijft om dat snoepje dus op de eten (ik geef het dus tijdens het volgen).
Hierdoor komt de hond dus uit positie en dat vind ik niet fijn.

Mag je als je de beloning wilt geven, gewoon even blijven staan, beloning geven en dan de volgoefening verder zetten?

Verder zorg ik voor veel beloning met een speeltje: kort stukje en spelen, weer een stukje en terug spelen,...

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
Re: volgen belonen
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2012, 11:39:26 »
Op onze hs moesten we stoppen om te belonen en verder gaan als het snoepje op was

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2012, 11:47:19 »
Hoe belonen jullie het volgen?

Ik probeer het in stukken op te bouwen maar soms loop je al eens een langer stuk en dan wil ik graag tussendoor belonen.

Het probleem is dat als ik een snoepje geef tijdens het volgen de hond vaak achter blijft om dat snoepje dus op de eten (ik geef het dus tijdens het volgen).
Hierdoor komt de hond dus uit positie en dat vind ik niet fijn.

Mag je als je de beloning wilt geven, gewoon even blijven staan, beloning geven en dan de volgoefening verder zetten?

Verder zorg ik voor veel beloning met een speeltje: kort stukje en spelen, weer een stukje en terug spelen,...

nee, want dan beloon je het stilstaan en niet het volgen.
als ik eens beloon tijdens het volgen is dat met stem en af en toe eens een klop de flank, of ik geef even vrij en laat blaffen.
echter is dat enkel wanneer de oefening al goed gekend is.
bij aanleren beloon ik altijd dmv bal weg te gooien.

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2012, 11:57:43 »
Ik werk nooit met clicker, maar bij Handsome gebruik ik die wel tijdens het volgen.
Omdat hij nogal snel afgeleid is, en het zo heel makkelijk is om tussendoor te belonen.
Koekje duurt idd ff voor ze het op hebben, dus dat gebruik ik niet, want dan is de aandacht ook weer weg.
Ik eindig mijn oefening bij het aanleren ook nooit met een voet, maar wandel een aantal meter en begin dan onnozel te doen en ze al spelend belonen, op die manier blijven ze heel enthousiast, omdat ze zich gaan afvragen wanneer de beloning (= spelen met de baas) komt.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2012, 12:11:17 »
Clicker is bij mij gelijk aan einde oefening, dus mag hij uit positie komen.

Ik doe het zoals Maart, in het aanleren korte stukken en belonen met bal die komt op de plaats waar hij volgt, samen met het vrij commando, of met een trekspelletje, begint op zijn volgpositie en meteen samen met vrij commando mag hij dan verhuizen.
Eens beter gekend dan beloon ik met mijn stem als hij goed bezig is, bij een snoep (zelden) en spel beloning mag hij altijd uit positie komen.

Feya moest in positie blijven en lijkt me veel minder gemotiveerd in het volgen dan mijn zot geval van een retriever, haar beloning was niet goed genoeg denk ik. Baasjes schuld.

Gevolg is wel dat Kalypso al eens uit zottigheid uit positie durft te komen, half op te springen, in de lucht te springen,... maar ik zie dat eigenlijk veel liever dan een hond die netjes op de volgpositie blijft maar duidelijk veel minder drive heeft voor die beloning te krijgen.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2012, 12:22:36 »

Ik neem aan dat Sofie bedoelt dat ze het snoepje geeft tijdens het volgen en dan even wacht tot het op is (eigenlijk geef ik haar dan ook even "vrij"). Dan beloon je het volgen toch. Ik wacht ook altijd tot Hidde haar snoep opheeft, knabbelen en opletten tegelijk is geen goede optie.

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #6 Gepost op: december 19, 2012, 14:09:07 »
Ik neem aan dat Sofie bedoelt dat ze het snoepje geeft tijdens het volgen en dan even wacht tot het op is (eigenlijk geef ik haar dan ook even "vrij"). Dan beloon je het volgen toch. Ik wacht ook altijd tot Hidde haar snoep opheeft, knabbelen en opletten tegelijk is geen goede optie.

inderdaad ik zeg ook altijd tegen de mensen dat ze moeten stoppen als ze het snoepje hebben gegeven. Zolang ze nog aan het knabbelen zijn hebben ze inderdaad geen aandacht meer

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2012, 14:09:54 »
als ik wil belonen en ondertussen mijn volgoefening verder zetten dan is het gewoon met mijn stem. De hoofdprijs komt dan op het einde als de hond het goed gedaan heeft (balletje voor mijn honden)

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2012, 14:44:42 »

Idd dat bedoelde ik dus, snoepje geven, wachten tot het op is en dan verder doen met de volgoefening.

Maar misschien idd toch niet zo best om tijdens de volg iets van snoep te geven. Ik ga idd proberen meer met de bal te belonen.

Dus als de hond mooi volgt en kijkt gooi je als beloning een bal weg?
Geef je dan ook een vrij commando ofzo?

Ik dacht te werken met een bal aan een koord die ik dan als beloning geef als ze op de ideale positie volgt.
En uiteraard korte stukken.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: december 19, 2012, 14:44:51 »
inderdaad ik zeg ook altijd tegen de mensen dat ze moeten stoppen als ze het snoepje hebben gegeven. Zolang ze nog aan het knabbelen zijn hebben ze inderdaad geen aandacht meer

zijn de snoepjes dan niet te groot als ze er moeten op knabbelen? mij hebben ze altijd gezegd 'hap-slik-weg'  :HV-kerst:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #10 Gepost op: december 19, 2012, 14:53:39 »
zijn de snoepjes dan niet te groot als ze er moeten op knabbelen? mij hebben ze altijd gezegd 'hap-slik-weg'  :HV-kerst:

Ik heb beardies en die knabbelen dus op alles, zelfs het kleinste snoepje :HV-kerst:
Vaak kijkt ze ook op de grond of er niets gevallen is :doh:

En verslikken doen ze ook vaak, in het kleinste, meest onozele snoepje :doh:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2012, 14:57:29 »
Ik heb beardies en die knabbelen dus op alles, zelfs het kleinste snoepje :HV-kerst:
Vaak kijkt ze ook op de grond of er niets gevallen is :doh:

En verslikken doen ze ook vaak, in het kleinste, meest onozele snoepje :doh:

in dat geval zou ik een verbale bekrachtiging zo conditioneren dat het de waarde krijgt van een primaire bekrachtiger, zodat je enkel met je stem kan belonen tijdens de oefening en het snoep voor erna houdt. (als je begrijpt wat ik wil zeggen :mrgreen: )
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline spast

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 146 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: december 19, 2012, 15:02:55 »
hele kleine "hap-slik" koekjes gebruiken?

ik snijd wel eens surimisticks in kleine stukjes, zijn ze helemaal gek van en is op een halve seconde weg ;)
weet wel niet of dat zo gezond is, dus zou er wel niet mee overdrijven.
laten we lekker link gaan doen!

Offline DarkWolf

• *
  • 1205 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: december 19, 2012, 17:56:12 »
Ik beloon(de) bij Phelan ook tijdens het wandelen (click & snoep), dan stopte ik, vroeg ik opnieuw aandacht en gaf opnieuw het commando voor volgen.

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #14 Gepost op: december 19, 2012, 17:58:47 »
Lang leve de clicker of het clickerwoord!

Na dat woord of de click heb je nog tijd genoeg om een snoepje of een bal uit je zak te halen en je hond te belonen voor wat je ook maar wil. Goede positie, snel gaan doorzitten bij halthouden, indraaien achterhand,... Natuurlijk op voorwaarde dat je de clicker of het clickerwoordje voldoende aangeleerd hebt.
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Online Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: december 19, 2012, 18:34:50 »
Hier ook een beloningswoord of clicker en snoep, maar eens het er al wat inzit, schakel ik ook over naar de oefening even volledig onderbreken en belonen met een balletje tussendoor.

Om het aan te leren blijf ik snoep wel het makkelijkste vinden.

Offline Tianiz

• hondenvriend pro
  • *
  • 3534 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: december 19, 2012, 21:25:46 »
als ik eens beloon tijdens het volgen is dat met stem en af en toe eens een klop de flank, of ik geef even vrij en laat blaffen.
echter is dat enkel wanneer de oefening al goed gekend is.

Valt dat niet te zien hoe je het doet...

Als ik volg oefening doe, dan geef ik een snoepje terwijl we aan het wandelen zijn... 1 stap later stop ik vraag ik goede voet of aandacht en vertrek ik terug... De beloning is dan tijdens het wandelen, maar zo kan je wel de tijd nemen om terug mooi te vertrekken?

Nu ik gebruik ook wel ietsieminnie snoepjes... Zo van de gekleurde beentjes en dat doe ik nog eens in 5!

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #17 Gepost op: december 20, 2012, 09:53:22 »
Gisteren een lesje met Naessa gedaan en het volgen ging super!!

Heb vooral met het balletje gewerkt en zoals Maart schreef, balletje geven of weggooien als ze goed volgt. En dat ging super! Volledige aandacht, mooi dicht volgen,... :thumbs:
Ze deed het beter dan haar zus :HV-kerst:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: december 20, 2012, 10:40:47 »

Dus als de hond mooi volgt en kijkt gooi je als beloning een bal weg?
Geef je dan ook een vrij commando ofzo?

Ik dacht te werken met een bal aan een koord die ik dan als beloning geef als ze op de ideale positie volgt.
En uiteraard korte stukken.

ja, ik geef een click (of verbaal een woord), dan neem ik rustig mijn bal (hond blijft volgen, bal zit altijd in mijn zak) en gooi dan de bal weg (linksweg, zodat de hond linksom moet draaien om naar de bal te gaan).
Ik gebruik ook altijd bal met koord, stelt je in staat om nog wat trekspelletje te doen als hij terugkomt.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #19 Gepost op: december 20, 2012, 10:58:10 »
ja, ik geef een click (of verbaal een woord), dan neem ik rustig mijn bal (hond blijft volgen, bal zit altijd in mijn zak) en gooi dan de bal weg (linksweg, zodat de hond linksom moet draaien om naar de bal te gaan).
Ik gebruik ook altijd bal met koord, stelt je in staat om nog wat trekspelletje te doen als hij terugkomt.

Idd hier was het een bal met koord.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal