collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Probleem met apporteren  (gelezen 2254 keer)

Offline Kieran

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1899 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Probleem met apporteren
« Gepost op: april 11, 2013, 22:10:46 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik zit weer eens met mijn handen in het haar voor de apport. Hij gaat nu wel zijn balletje halen en komt voor me zitten e  meestal houdt hij het wel vast maar is absoluut niet enthousiast (en dat voor een jachthond  :doh:). Ik heb al vanalles anders geprobeerd, beertjes, jutte, stokjes, floss, bal met een touwtje, tenisbal, malse bal, heel harde bal enz..... Hier thuis vind hij het even fijn om mee te spelen, doet af en toe een trekspelletje of zo maar is nooit echt geïnteresseerd.
Zijn hier mensen die dat probleem gehad hebben en zo ja wat hebben jullie gedaan.
Ik zou graag wedstrijden gaan spelen en alles gaat goed behalve zijn apport. Ik heb nog nooit een hond gehad die zo tegen zijn zin apporteert.
Ik wil het leuk maken voor hem, ik wil iets vinden waar hij een moord voor zou doen om het te mogen gaan halen.

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
  • Lives with, for & thanks to dogs
Re: Probleem met apporteren
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2013, 22:37:54 »
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd want m'n honden apporteren alledrie heel graag maar dit kwam ik onlangs tegen in Emmanuelle's webshop...
http://shop.cool4pets.be/item/whistler-bal
Ik weet niet hoe hij op geluidjes reageert en of dat mag gebruikt worden maar 't lijkt me wel een optie voor sommige honden, alleszins om te oefenen toch...

Offline Kinai

• hondenvriend pro
  • *
  • 112 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2013, 22:50:34 »
Hier ook een jachthond met een berg miserie om te leren apporteren.
Ik ben van 0 begonnen met de clicker.
Gewoon apport daar gelegd, vanaf hij keek, click, belonen...
Dan zijn neus ertegen, dan vastpakken enz.
stap voor stap opbouwen, op 2 weken kon hij het

Dus niet starten met weggooien maar ja apport daar leggen...
natuurlijk als ze clicker niet kent, kom je hier niet ver mee.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2013, 22:59:41 »
aangezien het een jachthond is, een dummy met een echte vacht errond... Dat heeft hier bij bijna alle koppige apporteerders resultaat gehad!

Offline Kieran

• *
  • 1899 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2013, 06:55:28 »
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd want m'n honden apporteren alledrie heel graag maar dit kwam ik onlangs tegen in Emmanuelle's webshop...
http://shop.cool4pets.be/item/whistler-bal
Ik weet niet hoe hij op geluidjes reageert en of dat mag gebruikt worden maar 't lijkt me wel een optie voor sommige honden, alleszins om te oefenen toch...
Dat zie ik niet dadelijk zitten, ik zoek echt iets dat ik op gehoorzaamheid kan gebruiken en ik denk dat het niet mag tijdens wedstrijden.

Hier ook een jachthond met een berg miserie om te leren apporteren.
Ik ben van 0 begonnen met de clicker.
Gewoon apport daar gelegd, vanaf hij keek, click, belonen...
Dan zijn neus ertegen, dan vastpakken enz.
stap voor stap opbouwen, op 2 weken kon hij het

Dus niet starten met weggooien maar ja apport daar leggen...
natuurlijk als ze clicker niet kent, kom je hier niet ver mee.
Ik heb nooit met een clicker gewerkt, dan moet ik hem dat eerst leren en dan pas verder gaan. Ik heb twee weken de tijd om hem echt gek te maken want dan heb ik mijn eerste wedstrijd. Lukt dat niet zal het wel het balletje worden en dan zien hé.

aangezien het een jachthond is, een dummy met een echte vacht errond... Dat heeft hier bij bijna alle koppige apporteerders resultaat gehad!
En waar haal ik een vacht?

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2013, 07:08:54 »

Er bestaan lege eenden/racoon/... lok a like in de meeste winkels. Is met vacht, wij hebben dat ook hangen aan de flirtpole want achter een balletje gaat hij hier ook niet  :wink:

Offline Kieran

• *
  • 1899 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2013, 07:14:03 »
Er bestaan lege eenden/racoon/... lok a like in de meeste winkels. Is met vacht, wij hebben dat ook hangen aan de flirtpole want achter een balletje gaat hij hier ook niet  :wink:
Maar zijn die niet gewoon van stof. Ik heb, denk ik, die al eens gezien en volgens mij is dat geen echte vacht.

Offline Shorty26

• warme hondenvriend
  • *
  • 178 HV-Punten
  • my golden dream is comin' true...
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2013, 08:41:00 »
'k Heb hier ook zo eentje lopen. Ons Pebbles is 6, en heeft nog nooit interesse gehad in een apporteerspelletje volgens de vorige eigenaars.
Nu loopt ze er héééééél soms ne keer achter, maar dat is dan gewoon omdat de pup erachter loopt en ze wil hem voor zijn, maar uiteindelijk laat ze hem gewoon het werk doen hoor... :vuistje:
Ook al vanalles geprobeerd, ook dummies...maar nee..ons dametje heeft er géén zin in!

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
  • Lives with, for & thanks to dogs
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2013, 09:08:45 »

Friendly with Dogs heeft zo'n dingen maar da's namaakbont dacht ik

Offline Kieran

• *
  • 1899 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2013, 11:01:07 »
Dat is het juist hé, als ik zijn jachtinstinct zou moeten aanspreken dan moet het echte vacht zijn.

Ik ben vandaag begonnen met alle speeltjes weg te nemen, allee diegene waar hij hier thuis wel mee speelt. Nu kijk hij wel erg sip maar ik moet hem zover krijgen dat hij echt met mij wil spelen. Wat niet wil zeggen dat hij nooit geen speeltje meer krijgt maar nu even niet.
Ik vind het wel erg moeilijk. Waarom moet het zo moeilijk gaan  :muur: :muur:

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2013, 11:10:48 »
Waar wordt hij wel enthousiast van?

Als hij de apport al tot bij jou brengt zou ik de apport niet veranderen, maar wel de beloning.
Heb je een stuk echte vacht en wordt hij daar zot van?
Dan ga je de aport ruilen voor die vacht aan het einde van de oefening.

Joska apporteert nu zowat alles, gewoon omdat ze weet als ze het naar mij brengt dat ze een grote beloning krijgt (was vroeger vooral voedsel, nu ook spel). Ze brengt de uitgelikte yoghurtpotjes, snippers van dingen die ze gepikt hebben, gevallen sleutels, mijn sloefen, ... en ja, ook de apport op de HS :D

Bij Rollo heb ik wat meer werk, want ik moet hem appart hebben om erop te oefenen anders is Joska ermee weg. Maar via het ruilen begint het nu toch te lukken.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten

Offline Kinai

• hondenvriend pro
  • *
  • 112 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: april 12, 2013, 11:56:40 »
Ik heb héél wat verschillende dingen geprobeerd om hem te laten apporteren maar het werkte niet. Nu kan ik - door met die clicker te werken - hem eender wat laten apporteren. Hij snapte het gewoon niet... ik weet dus niet of al die verschillende dingen een verschil gaan maken bij het leren apporteren  :weetniet: (ik zeg niet dat het slecht is hé, heb gewoon mijn twijfels... vaak gaat het niet om het voorwerp maar snappen ze niet wat van hen verwacht wordt)

Offline Kieran

• *
  • 1899 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: april 12, 2013, 12:09:49 »
Waar wordt hij wel enthousiast van?

Als hij de apport al tot bij jou brengt zou ik de apport niet veranderen, maar wel de beloning.
Heb je een stuk echte vacht en wordt hij daar zot van?
Dan ga je de aport ruilen voor die vacht aan het einde van de oefening.

Joska apporteert nu zowat alles, gewoon omdat ze weet als ze het naar mij brengt dat ze een grote beloning krijgt (was vroeger vooral voedsel, nu ook spel). Ze brengt de uitgelikte yoghurtpotjes, snippers van dingen die ze gepikt hebben, gevallen sleutels, mijn sloefen, ... en ja, ook de apport op de HS :D

Bij Rollo heb ik wat meer werk, want ik moet hem appart hebben om erop te oefenen anders is Joska ermee weg. Maar via het ruilen begint het nu toch te lukken.

Dat is nu juist het probleem hé, al de honden bij ons in de les schieten als een speer weg, halen de apport en dan snel naar hun baasje, Kyran vertrekt op zijn dooie gemak zo van ik zal het wel gaan halen hoor, eens bij de apport snuffelt hij wat, valt zijn frank dat hij de apport moet terug brengen, komt dan om zijn dooie gemak terug voor me zitten. Er zit helemaal geen enthousiasme in. En dan sta ik te springen, hem aan te moedigen, gek te doen, loop ik weg enz....
Ik heb hem al beloond met snoepjes, vleesjes, een leuk spelletje met hem, echt enthousiast met hem geweest en dat vind hij allemaal heel leuk, de beloning ja maar niet de apport.
Hier thuis en echt alleen hier thuis is hij heel enthousiast voor zijn balletje, duizend keer weg gooien, hij gaat het als een speer halen (onze gazon is al helemaal naar de  kl**ten) en komt heel snel terug. Hetzelfde balletje meegenomen naar de les en meneer doet zoals altijd  :muur:. Daarom is het zo moeilijk. Ik weet dat hij het kan maar hij wil gewoon niet.

http://www.euregio-gundogs.nl/jacht-en-hondensport/training/apporteer-dummy-s/apporteerdummy-s-met-vel.html
http://www.hondenwebshop.nl/product/index/108
Ben eens gaan zien en die van euregio-gundogs lijkt me wel iets, daar kan je een konijnenvacht kopen en zelf je fantasie wat laten werken.
Dank je voor de tip.
Die andere site heeft vooral dingen in namaak, in de vorm van wild maar niet echt.

Ik heb héél wat verschillende dingen geprobeerd om hem te laten apporteren maar het werkte niet. Nu kan ik - door met die clicker te werken - hem eender wat laten apporteren. Hij snapte het gewoon niet... ik weet dus niet of al die verschillende dingen een verschil gaan maken bij het leren apporteren  :weetniet: (ik zeg niet dat het slecht is hé, heb gewoon mijn twijfels... vaak gaat het niet om het voorwerp maar snappen ze niet wat van hen verwacht wordt)
Ik denk idd dat hij het niet snapt, hij is nooit entousiast geweest in de les hoe gek ik ook deed, hier thuis wel, doet hier zoekapport enz....
Maar hoe leer ik hem dan ook in de les te appoteren? Stomme is dat als ik hier naar het speelplein ga en hem daar laat appoteren loopt hij ook snel. Neem ik dat balletje mee naar de les doet hij het ook niet.
Misschien ligt het eerder aan mij, voelt hij dat ik het gevoel heb van hij gaat het toch niet doen, mijn stem tonatie anders is. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2013, 12:11:22 door Kieran »

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: april 12, 2013, 12:33:54 »

Ben eens gaan zien en die van euregio-gundogs lijkt me wel iets, daar kan je een konijnenvacht kopen en zelf je fantasie wat laten werken.
Dank je voor de tip.
Die andere site heeft vooral dingen in namaak, in de vorm van wild maar niet echt.

die andere site heeft ook echte vellen, echt wild (gevriesdroogd) enz...

Nog een optie kan zijn een groothandel in leder moest je dat in de buurt hebben. Die hebben vaak ook vachten allerhande en dikwijls goedkoper dan specifiek in hond-gerelatteerde zaken... in Zonhoven zit er eentje, maar weet niet of dat kwa afstand te doen is...

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: april 12, 2013, 12:52:19 »
Misschien is het plaatsgebonden?

Mogelijke oplossingen die ik kan bedenken:
Oefenen (spelen!) met balletje op andere plaatsen dan thuis. Eerst misschien gewoon op de oprit of aan de voordeur (weet niet hoe je woont of dat uberhaubt mogelijk is) en dan steeds verder.
Voorlopig even niet op de HS.

Of op de HS de afstand/moeilijkheid verkleinen maar dan enkel belonen voor enthousiasme, niet letten op andere factoren zoals een perfecte kom voor of lang vasthouden. Op de 1 of andere manier moet je er de drift in krijgen.
En enkel belonen voor goed of beter

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: april 12, 2013, 12:53:25 »
die andere site heeft ook echte vellen, echt wild (gevriesdroogd) enz...

Nog een optie kan zijn een groothandel in leder moest je dat in de buurt hebben. Die hebben vaak ook vachten allerhande en dikwijls goedkoper dan specifiek in hond-gerelatteerde zaken... in Zonhoven zit er eentje, maar weet niet of dat kwa afstand te doen is...

Waar is dat ergens in Zonhoven, Timo jr? Mag in pb  :mrgreen:

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: april 12, 2013, 12:56:20 »
Waar is dat ergens in Zonhoven, Timo jr? Mag in pb  :mrgreen:

http://www.lederhandel.be/

hier sè  :mrgreen: Hebben ook een aparte site voor schapenvachten! (ik heb zo het domme idee opgevat om alle honden voor hunne verjaardag ne schapevacht cadeau te doen, ondanks het feit dat de vorige vakkundig gesloopt/opgegeten werd... MAAR eigenlijk liggen ze er ook heel graag op!)

Offline orpheum

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #18 Gepost op: mei 13, 2013, 00:18:28 »
Ga voor een vacht gewoon langs bij een jager, zeg waar het voor dient en die smeren dat dan in met een product waardoor het minder snel 'aantast'.
Ik haalde die bij een kennis.  MAAR als je hond een "geur" te pakken heeft, moet je er ook de controle op leren.  Anders ga je nog wel eens verschieten  :cheeky:
Ohja, jager en stroper zijn niet hetzelfde, dus soms moet je geduld hebben buiten het seizoen.

Hoe is het trouwens op een vreemd terrein gegaan (die wedstrijd waar je toen over sprak) ??
Op de hondenschool doet ie het tegen zijn zin zeg je en thuis niet.  Hoe apporteert hij in een bos/weide waar je normaal niet met hem traint ??

Ik heb een kleine münsterlander kruising en die heeft jaren enkel balletjes geapporteerd.  Sinds een jaar of 3 ook frisbees enzo, maar niet met hetzelfde enthousiasme.
Een mening is gelijk een kont.  Iedereen heeft er één, maar de één is al beter gevormd dan de andere !!

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: mei 13, 2013, 11:28:27 »
Ga voor een vacht gewoon langs bij een jager, zeg waar het voor dient en die smeren dat dan in met een product waardoor het minder snel 'aantast'.

Wat voor product zou dat dan zijn?

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal