collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: plaatske  (gelezen 2910 keer)

Offline loesje

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3042 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Bailey, een droom dat werkelijkheid werd.Miss You!
plaatske
« Gepost op: september 27, 2012, 10:31:28 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik ben met Pixel "plaats" aan het leren aka hem naar een plaats sturen waar hij moet gaan liggen.
We zitten natuurlijk nog in het begin stadium. Zijn plaats is een orange handdoek.

Eerste stappen:  Met hem meelopen en hem laten liggen op de plaats => ok geen probleem.
Nu wil ik graag dat hij alleen naar de plaats stuurt als ik hem dit vraag, zonder dat ik meeloop.

Ik doe dit als volgt:
ik zet hem op de plaats (liggend) -allez hij doet dat zelf hé  :lol:- en zeg een paar keer "dat is plaats, flinke plaats"
Ik zet me op een halve meter van hem af.
Ik roep hem bij mij en geef hem dan het bevel "plaats" met de wijzende beweging van vooruitsturen. Het doek ligt nét iets verder dan mijn arm kan reiken.
Wat hij doet is aan het einde van mijn vinger gaan liggen, wat dus niet op de plaats is.  :doh:

Wat goed is, is dat hij al weet dat hij vooruit moet gaan en gaan liggen.
Wat hij nog niet beseft is dus dat de handdoek de plaats is waar hij moet gaan liggen.
Enige tips om de link te maken?

Ik heb soms de indruk dat Pixel nog niet echt geleerd heeft om te denken en uit te zoeken wat ik verlang, meestal "weet" hij precies wat ik wil adhv lichaamstaal ed, maar natuurlijk worden de oefeningen ietsje moeilijker, waardoor niet meer alles af te leiden is uit lichaamstaal.
Enige tips om je hond te leren denken?

-- Do not make the mistake of treating your dogs like humans or they will treat you like dogs.--

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
Re: plaatske
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2012, 10:52:26 »
Hij kent gewoon zijn plaats niet.

Terug van 0 beginnen, handdoek op de grond, hond los (geen lijn eraan dus).

Als hij aan die handdoek gaat snuffelen, klikken en belonen met snoep OP DE MAT! (gebruik iets extra lekkers als snoep, niet zijn gewone brokken of zijn gewone snoepjes)

Dan ga je meer en meer verwachten: 1 pootje erop, 2 pootjes erop, ... Wat je moet krijgen, is dat hij echt naar die handdoek vliegt zodra hij hem ziet, want dat is de plek waar vanalles te rapen valt!

Niet vergeten: als je stopt met trainen, die handdoek ook terug wegsteken, je moet ten allen tijde vermijden dat hij er naar toe gaat of erover loopt zonder ervoor beloond te worden.

Eens je merkt dat hij naar die handdoek vliegt als hij hem ziet, kan je een stapje verder gaan en het commando "plaats" erbij geven, op het moment dat hij er eigenlijk al zo goed als opstaat. (dus eigenlijk moet je zien dat hij ernaar onderweg is, voor je plaats zegt)

En pas dan ga je de afstand opbouwen. Begin met een metertje of maximum 2 meter, zeker niet verder. Als de vorige fase er goed inzit, gaat hij zonder problemen naar die mat gaan.

Ik zou hem zeker nog niet gaan achterlaten en dan oproepen enzo, leg die mat gewoon al spelend, lok hem spelend naar je toe en laat hem dan teruggaan. Niet te strak allemaal, het moet plezant zijn.

Eens hij vanop een meter of 2 er vlot naar toe gaat, is het tijd om hem te leren van erop te gaan liggen. Als hij op zijn matje staat nadat je hem hebt teruggestuurd, wacht je even. Hoogstwaarschijnlij k gaat hij zitten. Ga er dan naar toe, breng hem met een snoepje in je hand aan het liggen op die mat ZONDER het commando "af" te geven. Ligt hij, klik, belonen op de mat, dat het een gewoonte wordt.

Ik vind het plaatske echt 1 van de fijnste oefeningen om pups aan te leren met de klikker, da's gewoon 1 groot spel :lol:

Offline ThorVr

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2012, 11:01:08 »
Uw plaatske interessant maken door er motivatie aan te koppelen d.m.v. snoep of speeltje dier er bv ter plaatse ligt onder zijn plaats. Het liggen kunde nadien er dan aanbreien.

Offline Kieran

• *
  • 1899 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2012, 12:46:44 »
Ik heb in het begin ook steeds een snoepje bij zijn plaatsje gelegd. Extra motivatie. Als hij vertrekt en je ziet dat hij verkeert gaat liggen even meelopen en zorgen dat hij op de juiste plaats terecht komt en hem dan belonen.

Offline Tianiz

• hondenvriend pro
  • *
  • 3534 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2012, 12:48:57 »
Ik roep Ella in zitvoor en liet iemand een snoepje leggen, maar zo dat Ella niet ziet dat iemand een snoepje op haar handdoek legt. Ik doe dat wel maar max 3 a 4 keer. Vanaf ze de link legt, dat er snoepjes op haar handdoek liggen en ze wil dan sneller teruggaan dan begin ik haar te belonen met snoepjes en spel als ze naar haar handdoek teruggaat...

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #5 Gepost op: september 27, 2012, 13:05:11 »
De methode die Fie hier uitlegt, werkt perfect!
Eppo had een rechthoekig matje waar hij liggend perfect oppaste, waardoor hij dus ook al heel snel in de juiste richting neerlag en al...

Denk dat hij 4 maanden oud was toen hij een zeer betrouwbare 'plaats' deed!  :thumbs:

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2012, 13:30:11 »
Ook hier de Fie methode met puppy Hidde gedaan  :thumbs:. De clicker is een handig ding bij het aanleren van het plaatsje. En nog heel handig ook als je ze van in het begin al leert aantikken met de neus, want het plaatsje wordt natuurlijk steeds moeilijker en niet meer altijd op zicht te doen.

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 27, 2012, 13:44:21 »
Ik heb in het begin ook steeds een snoepje bij zijn plaatsje gelegd. Extra motivatie. Als hij vertrekt en je ziet dat hij verkeert gaat liggen even meelopen en zorgen dat hij op de juiste plaats terecht komt en hem dan belonen.

Dat mag je net NIET doen.

Je hond moet van pup af aan leren dat hij zelfstandig naar die mat moet gaan, dat er geen hulp van de baas komt. Als hij verkeerd gaat liggen, da's gewoon teken dat de basis er niet inzit (zijnde: zo rap mogelijk naar die mat gaan).

In dit stadium van de oefening kan en mag je hond gewoon nog niet verkeerd liggen: daar ligt een joekel van een mat, vaak bijna even groot als de hond zelf, qua visueel herkenningspunt kan dat tellen. Hij moet gewoon nauwkeurig leren werken: naast die joekel van een mat gaan liggen, spijtig, maar dan komt er geen beloning, en is het tijd om je mat weer interessanter te gaan maken.

Verkeerd liggen is in mijn ogen pas "toelaatbaar" op het moment dat ze géén visuele target meer hebben, en dan zit je in programma 1, wat nog een heel eind van de puppyles verwijderd is :wink: (en eigenlijk is het dan ook niet toelaatbaar, maar dan is het wel mogelijk)

Offline loesje

• *
  • 3042 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2012, 14:40:16 »
wat nog een heel eind van de puppyles verwijderd is :wink:
Zeg zeg Pixel zit wel niet meer bij de puppies hé  :hmpf:  :mrgreen:

Het probleem is dat ik dus nog nooit met de clicker gewerkt heb en soms wel soms niet gebruiken (HS zonder clicker) lijkt me alleen maar verwarrend voor de hond (laat staan dat ik het al correct zou gebruiken  :fuu: )

Hoe jij de oefening hier uitlegt, is echt compleet anders als hoe ze hem bij ons op HS aanleren  :denk:
Jij brengt "liggen" er pas helemaal op het einde in, terwijl wij dat van in het begin deden. Jij wandelt niet mee, terwijl wij net wel moeten meewandelen. Confusing  :mrgreen:

Ohja ik zie dat het niet in mijn begin tekst staat, maar uiteraard krijgt Pixel steeds beloningen als hij op de mat ging liggen hé.

-- Do not make the mistake of treating your dogs like humans or they will treat you like dogs.--

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 27, 2012, 15:34:56 »
Nja, ik ga niet zeggen dat de methode van bij jou op de club niet werkt, 't kan best ook lukken.

Feit is wel dat ik alleen al uit dit topic minstens 3 voorbeelden kan halen die garanderen dat de methode die ik beschreef wel werkt (Goa, Hidde, Eppo, wij trainen allemaal op dezelfde club, en gebruiken allemaal dus dezelfde methode).

Toen ik nog puppyles gaf (lang, lang geleden, ik deed dat helemaal niet zo graag :lol: ) werkte bovenstaande methode ook voor 95% van de pups, voor die naar de A-klas gingen, konden die allemaal vanop een meter of 2 in vrijheid zelfstandig naar hun plaats gaan op commando en op die mat gaan liggen.

Het is geen garantie dat het daarna goed blijft gaan (als baas moet je ook consequent blijven trainen natuurlijk, het plaatske is op die mat (die kleiner en kleiner wordt) en niet vlak erlangs), maar ik ben er wel van overtuigd dat bovenstaande methode de ideale basis vormt om het zelfstandig én vlot opzoeken van de plaats te stimuleren.

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: september 27, 2012, 18:20:28 »
Ik volg mee.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: september 27, 2012, 19:24:00 »
de manier waarop Fie het heeft uitgelegd is denk ik de meest efficiënte en duidelijkste voor de hond om het aan te leren. is hier bij elke hond al gelukt, zelfs eentje van 10 jaar. en dat op heel erg korte tijd :thumbs:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #12 Gepost op: september 27, 2012, 19:33:56 »
Nja, ik ga niet zeggen dat de methode van bij jou op de club niet werkt, 't kan best ook lukken.

Feit is wel dat ik alleen al uit dit topic minstens 3 voorbeelden kan halen die garanderen dat de methode die ik beschreef wel werkt (Goa, Hidde, Eppo, wij trainen allemaal op dezelfde club, en gebruiken allemaal dus dezelfde methode).

En het mooiste, nu, 2 jaar later, Eppo doet al laaaaaang geen HS meer, woont zelfs niet meer bij ons! MAAR doet zijn 'plaatske bij de leiband' nog steeds perfect! Zijn nieuwe baasjes vinden dat het coolste truckje dat hij doet!  :lol:

Ik zie ze daar op heel veel HS-en mee kl*ten terwijl deze methode dus echt poepsimpel is, met simpelweg 3minuten!!! per dag te oefenen... Hier lag het matje in de garage. Thuis met de clicker, op de HS nooit. Matje op de grond. De eerste momenten nonchalant in de buurt van dat matje wandelen, click voor toevallige poot op het matje. Hondje eraf lokken en weer in de buurt van dat matje draaien en slenteren tot er terug een poot/neus in contact kwam met dat matje. Dat gaat echt HEEL snel dat ze door hebben dat er op dat matje op de één of andere miraculeuze wijze lekkers te verdienen is... Je ziet ook duidelijk wanneer ze doorhebben dat het daaaar te doen is, ze gaan uit zichzelf van steeds grotere afstand en steeds sneller terug naar dat matje willen lopen. Eens die klik er is, even langer wachten tot er wat meer hond op het matje staat enz enz enz... tot de 4 pootjes erop staan. Dan weer gaan uitbreiden naar een andere lichaamshouding tot hij uiteindelijk ook ligt... (tegen die tijd krijg je je mat nog amper op de grond gelegd of je hond zit er al op...). Eens ze echt dolgraag vanuit verschillende richtingen per sé naar dat matje willen, is de rest 'bijkomend'. Een 'hier', een 'zitvoor', een 'voet', bijkomende aparte oefeningen dus, die je ook best niet altijd in dezelfde volgorde aframmelt of je krijgt een hond die die oefening heel lelijk en onafgewerkt gaat aframmelen... Best is dat hij niet weet welk volgend commando er gaat komen (zodat hij dus niet voor bevel gaat werken en die hele oefening op zichzelf als een sneltrein gaat aframmelen...)

Offline teddy

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: oktober 12, 2012, 20:17:20 »
Hier ook zo als Fie aangeleerd . Enige verschil dat mijn honden al op hun plaats moeten liggen voor ik de afstand vergroot

Offline lunatic

• *
  • 75 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: oktober 12, 2012, 21:27:50 »
Ons Luna indertijd ook plaats aangeleerd op de manier die Fie beschrijft. Nooit problemen mee gehad.

Bij Jethro zal ik van nul af aan moeten beginnen want denk idd op de andere manier geleerd; en is niet leuk als je telkens moet meegaan terwijl je aan het eten bent.

Maar 't is ne leergierige jongen  :thumbs:, dus komt wel in orde

Offline loesje

• *
  • 3042 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: oktober 13, 2012, 00:23:49 »
Hier heeft hij ineens de klik gemaakt en doet hij het sinds 2weken schitterend! Ik moet hier vaker raad komen vragen, want de dag erna had hij het door  :doh:

Offline kwikstaart

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 91 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: oktober 13, 2012, 11:25:23 »
bij ons zeggen ze als de hond er nog niet op gaat liggen. Je hem met 1 been mee kan begeleiden.
Je ene voet blijft dus staan en je andere (dichtst bij hond) stap je vooruit. Zo kan je al iets verder komen dan nu met je arm. (je voorste voet staat dan ongeveer aan dat plaatsje en dan kan je hem makkelijker neerleggen. en dan geef je nog steeds hetzelfde bevel liggen op je plaatsje.
maar ja plaatske is niet zo'n makkelijke oefening.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #17 Gepost op: december 19, 2012, 11:12:30 »
Hij kent gewoon zijn plaats niet.

Terug van 0 beginnen, handdoek op de grond, hond los (geen lijn eraan dus).

Als hij aan die handdoek gaat snuffelen, klikken en belonen met snoep OP DE MAT! (gebruik iets extra lekkers als snoep, niet zijn gewone brokken of zijn gewone snoepjes)

Dan ga je meer en meer verwachten: 1 pootje erop, 2 pootjes erop, ... Wat je moet krijgen, is dat hij echt naar die handdoek vliegt zodra hij hem ziet, want dat is de plek waar vanalles te rapen valt!

Niet vergeten: als je stopt met trainen, die handdoek ook terug wegsteken, je moet ten allen tijde vermijden dat hij er naar toe gaat of erover loopt zonder ervoor beloond te worden.

Eens je merkt dat hij naar die handdoek vliegt als hij hem ziet, kan je een stapje verder gaan en het commando "plaats" erbij geven, op het moment dat hij er eigenlijk al zo goed als opstaat. (dus eigenlijk moet je zien dat hij ernaar onderweg is, voor je plaats zegt)

En pas dan ga je de afstand opbouwen. Begin met een metertje of maximum 2 meter, zeker niet verder. Als de vorige fase er goed inzit, gaat hij zonder problemen naar die mat gaan.

Ik zou hem zeker nog niet gaan achterlaten en dan oproepen enzo, leg die mat gewoon al spelend, lok hem spelend naar je toe en laat hem dan teruggaan. Niet te strak allemaal, het moet plezant zijn.

Eens hij vanop een meter of 2 er vlot naar toe gaat, is het tijd om hem te leren van erop te gaan liggen. Als hij op zijn matje staat nadat je hem hebt teruggestuurd, wacht je even. Hoogstwaarschijnlij k gaat hij zitten. Ga er dan naar toe, breng hem met een snoepje in je hand aan het liggen op die mat ZONDER het commando "af" te geven. Ligt hij, klik, belonen op de mat, dat het een gewoonte wordt.

Ik vind het plaatske echt 1 van de fijnste oefeningen om pups aan te leren met de klikker, da's gewoon 1 groot spel :lol:

Even dit terug omhoog halen: hoe gaat het nu Loesje?

Ik ga met Naessa ook beginnen.
Ze kent al vele oefeningen zoals in een doos gaan staan, op een ton gaan staan,... Dus een doek kan er nog wel bij :lol:

Vraagje: jullie maken die doek steeds kleiner en kleiner dan?
Vanaf wanneer doe je dat? Vanaf je je hond op afstand plaats kan laten met en hij ook effectief gaat liggen?

Dat aantikken met de neus: hoe bereik je dat me een doek?
Ze kan dat wel met een targetschijfje.

Offline Perdita

• *
  • 752 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: december 19, 2012, 12:41:13 »
Plaatske is trouwens een erg handige oefening als je je rennende hond in profiel wilt fotograferen :).
Je laat de hond op haar plaats liggen, zorgt dat je de bal in de juiste verhouding (volgens de stelling van Pytagoras :mrgreen:) gooit, en dan kan je vanuit de juiste hoek een goede foto maken.
Een praktrisch gebruik voor een gehoorzaamheidstuuk je!

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #19 Gepost op: december 19, 2012, 14:45:28 »
Plaatske is trouwens een erg handige oefening als je je rennende hond in profiel wilt fotograferen :).
Je laat de hond op haar plaats liggen, zorgt dat je de bal in de juiste verhouding (volgens de stelling van Pytagoras :mrgreen:) gooit, en dan kan je vanuit de juiste hoek een goede foto maken.
Een praktrisch gebruik voor een gehoorzaamheidstuuk je!

ah hét geheim hoe jij dus je rennende foto's maakt van Nimue :HV-kerst:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal