collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Plaats  (gelezen 8308 keer)

Offline Lakyra

• startende hondenvriend
  • *
  • 50 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Plaats
« Gepost op: oktober 12, 2013, 10:01:54 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hallo, ik heb al vele onderwerpen van de plaats hier op het forum gelezen. Mijn vraag is nu, wat vinden jullie beter om de plaats aan te leren (terug naar de plaats) de leiband of een matje, en waarom? Ik had heel graag jullie meningen daarover gehoord. Reeds hartelijk bedankt bij voorbaat voor jullie reacties.

Offline Lakyra

• startende hondenvriend
  • *
  • 50 HV-Punten
Re: Plaats
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2013, 09:35:21 »
Kan mij niemand verder helpen? Echt geen reacties? :pray:

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2765 HV-Punten
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2013, 10:48:23 »
Ik denk dat een matje in het begin het gemakkelijkst is omdat dat beter zichtbaar is. Maar bij ons op de hondenschool gingen alle honden op hetzelfde matje liggen en al die geuren zorgden wel voor afleiding bij mijn hond waardoor ze ging snuffelen ipv neer te liggen. Dus ik denk dat je het best een eigen matje mat de geur van de hond neemt.
Later kan je nog overschakelen naar de leiband zodat je niet telkens het matje moet bij hebben.

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2013, 11:48:19 »
Wij gebruikten vroeger de leiband, omdat de honden daar gekker van waren.
Apporteren van die leiband, die ver weg lag, was ook een fijn oefening.

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2013, 12:01:48 »
ik gebruik gewoon een klein roze lapje stof (10x10 cm zoiets is handig om mee te nemen)

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2013, 12:07:58 »
Op de HS legt iedereen zijn leiband op de plaats, een mat meebrengen is toch wat omslachtig. Er zijn er die alleen maar hun voet op de grond  een paar keer vegen om hun geur achter te laten en verder niets op de grond leggen.

Offline runa

• *
  • 2765 HV-Punten
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2013, 12:18:12 »
Op de HS legt iedereen zijn leiband op de plaats, een mat meebrengen is toch wat omslachtig. Er zijn er die alleen maar hun voet op de grond  een paar keer vegen om hun geur achter te laten en verder niets op de grond leggen.
Maar dat is dan toch bij honden die de oefening al kennen? Om het aan te leren is het toch gemakkelijker als ze ook iets visueel hebben om naartoe te gaan?

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2013, 12:31:18 »
Ja, eens ze de oefening kennen hebben ze geen visuele "tip" meer nodig. Ik leg altijd mijn leiband, maar ik denk dat eender wat dat jouw geur heeft kan dienen hoor, het kan ev. ook met een handschoen, een zakdoek of whatever.

Offline Lakyra

• startende hondenvriend
  • *
  • 50 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: oktober 13, 2013, 12:48:33 »
Wij gebruikten vroeger de leiband, omdat de honden daar gekker van waren.
Apporteren van die leiband, die ver weg lag, was ook een fijn oefening.
Kyra is niet zo voor haar leiband, al van klein af, ik weet niet waarom, want we hebben ze van 8 weken af en er is nooit een voorval met de leiband geweest, zelfs als ik zeg voor te gaan wandelen, gaat ze eerst achteruit, als ik de leiband neem.

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie reacties.

Offline Lakyra

• startende hondenvriend
  • *
  • 50 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2013, 12:50:06 »
ik gebruik gewoon een klein roze lapje stof (10x10 cm zoiets is handig om mee te nemen)

Dit lijkt me wel een goed idee. Bedankt

Offline DarkWolf

• *
  • 1205 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2013, 14:14:37 »
Ik gebruikte eerst ook een stukje tapijt. Dat legde ik samen met de lijn neer. Dan riep ik hem bij mij (niet in zitvoor) en legde de instructeur stiekem een snoepje op het matje/lijn. In het begin liep ik gewoon mee terwijl ik het commando zei.
En dan is het uitbouwen tot terugsturen zonder mee te stappen, terugsturen zonder dat er een snoepje zit en achteraf belonen. En pas dan ben ik er de zitvoor/voet echt beginnen intrainen, dat trainde ik apart maar niet samen met de plaats. Zorg dat je hond eerst weet wat "plaats" betekend voor je de afwerking er aan toevoegt.

Offline Labje Emmy

• *
  • 758 HV-Punten
  • There is no greater friend than a faithful dog!
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2013, 15:23:24 »
Ik heb eerst de leiband gebruikt en later ben ik overgeschakeld op een stukje lint.

Offline Lakyra

• startende hondenvriend
  • *
  • 50 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: oktober 13, 2013, 15:31:09 »
Ik heb eerst de leiband gebruikt en later ben ik overgeschakeld op een stukje lint.
waarom eerst leiband en nadien overgeschakeld naar het stukje lint?

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2013, 12:52:13 »
Een mat is zonder twijfel de beste methode.
Het probleem is enkel dat je, op wedstrijd debutanten, geen mat mag leggen, maar je lijn.

Ik heb, voor je bij de debutanten het plaatske moest doen, het al mijn honden aangeleerd met een matje (of een grote lap stof) en die dan systematisch verkleint tot een lapke van 1 op 1 cm.  Zo leert je hond stilletjesaan meer en meer zijn neus gebruiken, en minder en minder zijn zicht.  Ik werkte wel altijd (nu nog) met voedsel bij het plaatske).

Nu leer ik het aan met de lijn, en als dat er goed inzit leg ik er op training ook nog een klein lapje stof bij, om dat uiteindelijk de lijn weg te laten en op den duur het lapje ook.

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2013, 13:13:43 »
Ik heb geen mat gebruikt, maar een gewone target (stukje deksel), dus meteen vrij klein. En dan eerst leren aantikken vanop afstand, dus als eerste stap geleerd om er naartoe te lopen zonder hulp voordat ze moesten kunnen gaan liggen.
Wanneer de oefening volledig gekend was, leiband bij de target gelegd en dan zo beginnen afwisselen tot enkel lijn.

Offline Lakyra

• startende hondenvriend
  • *
  • 50 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: oktober 14, 2013, 18:24:47 »
Een mat is zonder twijfel de beste methode.
Het probleem is enkel dat je, op wedstrijd debutanten, geen mat mag leggen, maar je lijn.

Ik heb, voor je bij de debutanten het plaatske moest doen, het al mijn honden aangeleerd met een matje (of een grote lap stof) en die dan systematisch verkleint tot een lapke van 1 op 1 cm.  Zo leert je hond stilletjesaan meer en meer zijn neus gebruiken, en minder en minder zijn zicht.  Ik werkte wel altijd (nu nog) met voedsel bij het plaatske).

Nu leer ik het aan met de lijn, en als dat er goed inzit leg ik er op training ook nog een klein lapje stof bij, om dat uiteindelijk de lijn weg te laten en op den duur het lapje ook.
wat ik niet versta, waarom eerst de mat als je nadien toch de lijn neemt?

Ik heb geen mat gebruikt, maar een gewone target (stukje deksel), dus meteen vrij klein. En dan eerst leren aantikken vanop afstand, dus als eerste stap geleerd om er naartoe te lopen zonder hulp voordat ze moesten kunnen gaan liggen.
Wanneer de oefening volledig gekend was, leiband bij de target gelegd en dan zo beginnen afwisselen tot enkel lijn.

Waarom eerst het deksel, om nadien toch de lijn te nemen?
Ik ben echt nog een beginneling en snap niet alles zo goed. Hopelijk hebben jullie geduld met mij, maar ik wil niks verkeerd doen. In ieder geval aan allen al een super grote merci voor de hulp.

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: oktober 14, 2013, 20:08:25 »
Waarom eerst het deksel, om nadien toch de lijn te nemen?
Ik ben echt nog een beginneling en snap niet alles zo goed. Hopelijk hebben jullie geduld met mij, maar ik wil niks verkeerd doen. In ieder geval aan allen al een super grote merci voor de hulp.
Omdat ik het voor een pup niet geschikt vind om te targetten op een leiband ipv een échte target. Je loopt namelijk constant met je leiband rond, elke dag als je gaat wandelen enzo ...

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #17 Gepost op: oktober 14, 2013, 21:25:00 »
Ik gebruik de lijn enkel omdat dat op wedstrijd ook mag, en ik een jonge hond (tussen de 1 en de 2 jaar) nog dikwijls te jong vind om zonder iets het plaatske te doen op vreemd terrein.  Vooral ook omdat de keurders het plaatske bij de debutanten  dikwijls uitzetten in de trant van het plaatske bij brevet : dus in het midden tussen kegels of banden die bv 4 meter uit elkaar liggen.  Een jonge hond heeft dan geen enkel richtpunt om zich op te baseren, als er niks ligt.
En zelfs in pr 2 hebben de spelers het meeste "schrik" van een plaatske zonder merkteken, in open veld dus. 
Dat is voor mij de enige reden om de lijn te leggen, omdat je niks anders mag leggen.

Dus nu het een oefening voor debutanten geworden is, begin met de lijn en bouw later af met een lap stof tot die klein genoeg is om weg te laten en ik naar pr 1 ga (daar mag je niks bij je hond leggen, dus moeten ze het zonder kunnen).

Waarom je de lijn niet zou gebruiken, zoals venijntje zegt, zou ik niet direct kunnen zeggen. Tenslotte ligt je lijn bij geen enkele andere oefening op de grond, mijn honden verwarren dat niet.

Wat je zeker moet doen, gelijk welke methode, is veel snoepjes geven op de plaats, zowel wanneer je van je hond weggaat, als wanneer je hem gaat terug ophalen (snoepjes op de grond leggen).

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je hond er naartoe gaat op z'n neus, en via de geur bepaald waar hij juist gelegen heeft.

Offline Lakyra

• startende hondenvriend
  • *
  • 50 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: oktober 15, 2013, 09:16:18 »
Erg bedankt Vernijntje13 en An, jullie hebben het mij (beginneling) super uitgelegd.  :thumbs: Nu versta ik het goed met het matje/leiband.
Nu alleen nog aan Kyra uitleggen  :lol:

Offline benji

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 263 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: oktober 27, 2013, 11:05:28 »
Ik gebruikte eerst ook een stukje tapijt. Dat legde ik samen met de lijn neer. Dan riep ik hem bij mij (niet in zitvoor) en legde de instructeur stiekem een snoepje op het matje/lijn. In het begin liep ik gewoon mee terwijl ik het commando zei.
En dan is het uitbouwen tot terugsturen zonder mee te stappen, terugsturen zonder dat er een snoepje zit en achteraf belonen. En pas dan ben ik er de zitvoor/voet echt beginnen intrainen, dat trainde ik apart maar niet samen met de plaats. Zorg dat je hond eerst weet wat "plaats" betekend voor je de afwerking er aan toevoegt.
:yes:
ja zo deden wij het ook op het stukje tapijt na

we mogen aan het plaatsje beginnen met onze pup..Wij zijn benieuwd hoe vlug hij het aanleert
We begonnen direct met leiband en het snoepje ..(men laat zijn geur en de geur van iets lekkers op de leiband..goed wrijven) 
De hond weet idd nog niet wat het plaatsje is...eens dat hij het door heeft, kan men beginnen afbouwen
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2013, 11:07:04 door benji »
wandelen spelen en ja ook sporten , zolang het leuk blijft voor de hond.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal