collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: houdingen  (gelezen 4155 keer)

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
  • Geslacht: Man
houdingen
« Gepost op: juli 03, 2013, 19:51:34 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb destijds de houdingen aangeleerd met een beloning in de hand.
Nu heb ik het probleem dat hij het af en toe (en de lig vaakst) niet wil uitvoeren zonder het begeleidend handgebaar.   Dit zonder leiband voor alle duidelijkheid maar nog niet op enige afstand.
Ongetwijfeld ben ik niet de enige die dit voorgehad hebben.  Hebben jullie een methode waarmee ik dit kan aanleren (liefst zonder druk want dan doet de hond het net zo graag) en snel...   Ik zou het natuurlijk kunnen met een rukje van de (lange) leiband maar dit is alweer met druk en niet vanuit de hond zelf h...  Graag andere opties.

mvg

Offline josiane

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 864 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: houdingen
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2013, 22:31:47 »
Wij waren eigenlijk blij dat Beau de handgebaren ook kende. Op het laatste was hij doof en wist hij perfect wat wij bedoelden.
Het is te begrijpen dat als je hond moet werken hij direct op het bevel dat ook uitvoert, maar dat was bij ons niet van toepassing. Bij onze huidige hond merk ik ook wel dat hij makkelijker reageert op het handgebaar dan op de stem.

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2765 HV-Punten
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2013, 22:49:46 »
De handgebaren langzaam afbouwen. Voor liggen ga je met je hand steeds minder laag naar de grond, tot je alleen maar naar beneden hoeft te wijzen, daarna kan je ook dat weg laten.
Persoonlijk vind ik het ook handig dat een hond handgebaren kent maar ik wil er ook niet afhankelijk van zijn. Fala kan de houdingen met enkel handgebaren en ook met enkel verbale commando's.

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2013, 07:07:27 »
Ik heb ook miserie gehad ... Hij wou het echt niet zonder handgebaren ..

We hebben het eruit gekregen met de clicker :)

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2013, 09:18:51 »
Ik heb ook miserie gehad ... Hij wou het echt niet zonder handgebaren ..

We hebben het eruit gekregen met de clicker :)

al goed en wel maar hij moet het wel eerst uitvoeren alvorens te kunnen klikken :) :)

Offline fervente hondevriend

• *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2013, 09:36:20 »
Uw hond is mss t fel op uw hand gericht(snoep in de hand)...

Als dat zo is kan je best uw hand op uw rug houden!
Het probleem is vaak dat de hond t gefocust is op wat komen gaat, waardoor zijn aandacht op uitvoeren te laag is  :?

Clickersysteem is zeker een aanrader (maar evengoed heb je het 'handprobleem' NU nog...)

ps gebruik steeds de grootst mogelijke beloning, wsl aangezien je een MH hebt is dat bal/bijtworstje he  :shifty:
'we are alone,absolutely alone on this planet:and atmid all the forms of life that surround us,excepting the dog,has made alliance wich us'  Maurice Maeterlinck

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2013, 15:08:43 »
Uw hond is mss t fel op uw hand gericht(snoep in de hand)...

ps gebruik steeds de grootst mogelijke beloning, wsl aangezien je een MH hebt is dat bal/bijtworstje he  :shifty:

Inderdaad, maar er is zelfs geen begin van uitvoering bij de lig, nochtans kent ie dit...  Hij bekijkt me als van dommen...  Dus nu stel ik mij de vraag, heb ik hem niet genoeg geconditionneerd aan de leiband en moet ik daar wat druk op zetten of is er een methode om dit op afstand toch aan te leren...

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2013, 15:19:33 »
al goed en wel maar hij moet het wel eerst uitvoeren alvorens te kunnen klikken :) :)

Je gaat mij zeggen dat hij nooit of te nimmer ligt uit zichzelf?  :weetniet: 's avond bij het slapengaan ?  :weetniet:

Dat was hier de eerste stap... ah Saint ligt, klik, koekje.

komt hij terug recht. Staat'm te zoeken en te doen. Vind het niet. Gaat terug - per ongeluk - liggen. Klik, koekje.

Offline fervente hondevriend

• *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: juli 04, 2013, 15:40:15 »
Inderdaad, maar er is zelfs geen begin van uitvoering bij de lig, nochtans kent ie dit...  Hij bekijkt me als van dommen...  Dus nu stel ik mij de vraag, heb ik hem niet genoeg geconditionneerd aan de leiband en moet ik daar wat druk op zetten of is er een methode om dit op afstand toch aan te leren...
Als uw hond echt zijn beloning wil, wil dit idd zeggen dat het niet genoeg geconditioneerd is.

En belangrijk punt is hierbij, laat hem GEEN andere houdingen doen TOTDAT hij perfect de 'lig' beheerst...
Door dit te doen maak je het terug makkelijk voor je hond(het is steeds liggen zonder meer)
Zo verdwijnt ook eventuele druk die je gezet zou hebben voordien!En krijgt uw bevel 'lig' meer waarde.

Nog belangrijk is dat je hond leert ZONDER hulp(wijzen/zelf bukken): weeral pas dan ben je zeker dat het bevel 'lig' gekent is...

Vaak worden er teveel houdingen op korte tijd aan geleerd waardoor je honden ziet 'twijfelen'(van den domme kijken ).
Sommige honden kunnen perfect hun houdingen apart aanleren MAAR wanneer je ze gaat door elkaar gooien wordt het moeilijk.
Ga niet te snel variren, hou het simpel!

'we are alone,absolutely alone on this planet:and atmid all the forms of life that surround us,excepting the dog,has made alliance wich us'  Maurice Maeterlinck

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: juli 04, 2013, 15:59:56 »
mss is de manier zoals Liekeuh het aangeeft wel beste, gewoon back to basics, het er weer goed insteken... Zou dit ook iets kunnen te maken hebben met dominantie?

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2013, 16:17:35 »
mss is de manier zoals Liekeuh het aangeeft wel beste, gewoon back to basics, het er weer goed insteken... Zou dit ook iets kunnen te maken hebben met dominantie?

Hier had het te maken met de kwetsbaarheid die de houding met zich meebrengt.

Hij stelt zich erg kwetsbaar op door te gaan liggen en dus alles aan mij toe te vertrouwen. Dat kon hij niet. Met de klikker hier aangeleerd en sindsdien kan ik hem zelfs doen liggen in een overprikkelbare situatie  :dance: :thumbs:

Offline runa

• *
  • 2765 HV-Punten
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2013, 18:28:18 »
Als hij te fel op je hand gericht is zou ik de beloning voor het laten vallen ipv het rechtstreeks uit je hand te geven. Bij het liggen heeft dat ook het voordeel dat hij minder geneigd zal zijn om terug te zitten of recht te staat omdat hij meer op de grond gericht zal zijn.

Offline runa

• *
  • 2765 HV-Punten
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #12 Gepost op: juli 04, 2013, 18:30:19 »
Een leiband heb je in mijn ogen niet nodig om houdingen aan te leren.  :weetniet:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: juli 04, 2013, 18:33:01 »

dit heeft niks te maken met dominantie, wel met conditionering
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2013, 09:27:03 »

Neen, dat is geen dominantie, je hond beheerst de oefening "lig" gewoon nog niet.

Verder ben ik het eens met frevente hondenvriend: geen andere houdingen ertussen zwieren, eerst dat liggen in orde krijgen. Laat werken op afstand alleszins achterwege tot hij het vlak bij jou kan. En ik zou sowieso los trainen, een lijn is voor niks nodig om houdingen aan te leren.

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: juli 09, 2013, 12:46:16 »
gisteren geoefend met stukje vlees van de barbecue en voerde het uit alsof het niets was.... Blijkbaar is zijn balletje niet meer voldoende als beloning grr...

Offline Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
    • Infosite over/voor blinden en slechtzienden
« Reactie #16 Gepost op: juli 09, 2013, 18:20:55 »
Ik gebruik mijn stem bij de houdingen: bij down gaat mijn stem omlaag, bij het commando "stand" rek ik de naam uit "staaaaaaaand", bij "sit" zeg ik het kort, bij foot breng ik mijn stem nog hoger. Heb ik ook zo geleerd in mijn opleiding. Lukt uitstekend! X kent (gelukkig) ook hand- en voetgebaren want da's toch vaak praktisch!
Veel groetjes vanwege Kim en haar 2 zwarte kanjers: Xpencer (Kiwipovey's Wally), geleidehond van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren & Olly (Candy Of Ardomes Delight), geleidehond op pensioen van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden

Offline albrecht

• warme hondenvriend
  • *
  • 702 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: september 27, 2013, 16:01:19 »
Zelf ben ik "voor" handgebaren.
Ik leer eerst de zit dan de sta en dan pas het liggen...leren liggen kan je ze altijd leren, staan is meestal iets moeilijker.

Offline orpheum

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 29, 2013, 14:07:32 »
gisteren geoefend met stukje vlees van de barbecue en voerde het uit alsof het niets was.... Blijkbaar is zijn balletje niet meer voldoende als beloning grr...

OF je hond kent het commando niet voldoende en je kan het terug opbouwen zonder lokken

OF (en ik heb hier ook zo'n 2 honden, wel geen MH) je hond wil niet gaan liggen bij de bal omdat hij vanuit die positie minder snel kan vertrekken achter de bal.
Mijn honden werken geheel opgespannen als ze weten dat de bal kan volgen en om te gaan liggen wil je dit meeste kans niet.
Maar zij anticiperen al wel op de beloning.  DUS ... je zou je beloningsmoment kunnen verbeteren door er op te letten dat ie niet enkel de lighouding aanneemt maar ook zijn spieren een beetje onstpant.  Maar je kan ook de bal voor de hond op de grond leggen.  Ik merk bij de mijne dat ze dan sneller geneigd zijn om te gaan liggen.  Om de beloning uit het zicht te krijgen ga ik na verloop van tijd voor de bal staan en dan vertrekt de bal van achter de rug.  Hoop dat ik wat duidelijk ben.

OF ik zit er totaal naast en je gaat de raad van anderen moeten opvolgen  :mrgreen: :vuistje:
Een mening is gelijk een kont.  Iedereen heeft er n, maar de n is al beter gevormd dan de andere !!

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: september 29, 2013, 15:03:14 »

In dat geval zou ik ook van voor af aan beginnen, zonder gebaren, en met clicker. Kan je ook combineren met bal/bijtworst.

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal