collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: apporteren  (gelezen 936 keer)

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
  • Geslacht: Man
apporteren
« Gepost op: oktober 08, 2012, 12:48:52 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoi,

Ik zou graag mijn hondje meteen correct leren apporteren, nl in zit voor komen met voorwerp in muil maar twijfel over de aanpak.

A/Ik probeerde (omdat mij dit een hele goede methode lijkt en ik er met mijn vorige hond goede resultaten mee heb gehaald) omgekeerd te werk te gaan en met de clicker.  Dus eerst hondje zit voor leren en dan geleidelijk aan opbouwen met een voorwerp door te klikken op steeds een verdere stap (eerst voorwerp aanraken, dan vastpakken, vasthouden etc....).   Ik merk echter teveel drift of zenuwachtigheid en hij blijft haperen bij de stapt van het 'vluchtig' vastpakken.   Hij schijnt niet te snappen dat hij zal worden beloond als hij het langer vasthoud....

Langs de andere kant:
B/Wanneer ik iets wegsmijt brengt het al vlotjes tot bij mij, weliswaar niet in een zit voor maar toch tot vlak bij mij of dicht tegen mij.  Dan neem ik het natuurlijk niet direct af maar wordt hij wel goed beloond....  Vroeger (andere hond)is het mij op deze manier niet gelukt om de apport in een zit voor aan te leren (liet het telkens vallen).

Mijn vraag:
Hoe werk ik nu best verder?  Methode A of Methode B?  B gaat goed maar A lijkt mij meteen compleet...

Offline Blackwings88

• hondenvriend pro
  • *
  • 1122 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: apporteren
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2012, 08:41:42 »
Bij Saar, ook een werklijn mecheltje gaat dat vanzelf  :dance:
die apporteert al uit haar eigen en brengt de bal tot bij mij. Ze liet die aan mijn voeten vallen maar heb die nooit dan aangepakt. Ik liet ze hem altijd tot bij mij brengen en ik 'onderschepte' de bal net nadat ze hem liet vallen zodat die in mijn hand terecht kwam, en dan belonen. Wanneer ze minder gaat, stoppen we en is er ook geen beloning meer.
Dit heb ik opgebouwd naar dat ze die bewust in mijn hand moet leggen en dat ging ook vanzelf eigenlijk, ze heeft zelf de link gelegd dat als de bal in mijn hand terecht komt zij een beloning krijgt en dan terug achter de bal mag aanhollen.
Nu brengt ze de bal en wacht ik een seconde voor ik de bal van haar aanpak, dan 5seconden en dan pak ik die aan, dus al heel even dat ze moet wachten.
Maar ik bouw het bewust traag op want onlangs sprong ze tegen me op uit ongeduld 'pak die bal nou aan!' en wanneer ze een tijdje de bal kan vasthouden voor ik hem aanpak, moet ze leren dat te doen terwijl ze zit, dus die fase komt nog.
Komt dus overeen met jou fase B. Als het juist aanvoelt, zou ik het zo proberen  :wink:

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • 7 op 7 een hondenleven
Re: apporteren
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2012, 11:31:06 »
wij zijn er nooit echt gemeend mee bezig geweest om Maks te leren apporteren, hij deed het niet als ie bij ons is gekomen en we dachten "ach ja, hij is tenslotte al 3 jaar" (ondertussen al 5) dus hij zal het wellicht niet zo makkelijk meer leren, het is al veel als we zijn aandacht kunnen richten op iets dat we weggooien, frisbee, bal, zijn "flosj" vaak kijkt hij naar het voorwerp, kijkt hij terug naar mij alsof hij zich afvraagt "slim, wie gaat er nu achter lopen?!" en doet ie verder z'n ding...
op dagen van succes loopt ie maar al te graag achter zijn frisbee, en gaat echt met volle overtuiging achterspurten, vangt hem vaak zelfs op in 'mid-flight' maar dan.... legt ie zich neer en begint zijn frisbee of ander gegooid voorwerp kapot te bijten...
na uren van proberen... zegt ie elke keer "foert" en als je dan in z'n buurt komt denkt hij "ik heb er nu achtergelopen, nu ga je het mij niet terug afpakken" en elke keer je dichterbij komt, pakt ie z'n frisbee en gaat een paar meter verderop gaan zitten...

nu onlangs in de tuin ging begon ie compleet uit zichzelf met z'n voetbal te spelen, hij is ook gewoon dat ik die vaak wegshot of werp, ook al brengt hij 'm nooit terug... dacht ik: ga hem eens negeren en me gewoon in z'n buurt op de grond zetten... toen hij merkte dat ik de bal niet kwam afpakken en hem dus ook niet met een uitdaging (kat en muis spelen met baasje die bal probeert af te pakken) presenteerde... kwam ie compleet uit het niets z'n bal in mijn schoot brengen!! en zelfs loslaten en een paar stappen terugzetten!! vanaf nu doet ie het bijna elke keer, maar ik moet gewoon zwijgen en hem tijdelijk negeren ipv te roepen "kom ze jongen, brengt uwen bal/frisbee"... van een karaktertje gesproken...  :roll:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal