collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: apporteerprobleempje  (gelezen 973 keer)

Offline bientje:)

• startende hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • The day god made dogs, he just sat down and smiled
apporteerprobleempje
« Gepost op: februari 13, 2012, 21:16:41 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
hoi, ik en mijn hondje Bobien volgen nu al een tijdje hondenschool. het gaat best goed (B-kls) maar bij de apport is er een probleempje. ze heeft eigenlijk niet echt aandacht voor de apport maar alleen voor het snoepje daarna. ze gaat het hem wel halen maar dan laat ze hem altijd te snel vallen. ik weet dat je eigenlijk best geen snoep gebruikt bij de apport maar vroeger apporteerde ze helemaal niet en ik was zo blij dat ze begon te apporteerde dat ik ze beloonde met snoep. ik kan naar achteren gaan lopen enzo maar ze weigert dan om de apport opnieuw op te rapen en loopt gewoon naar mij. ik krijg haar ook niet aan het spelen (op de hondenschool dan toch, thuis wel) ik weet dus niet hoe ik het haar moet aanleren om de apport in mijn handen te geven. tips? :wink:

groetjes  :thumbs:
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2012, 21:34:09 door bientje:) »

Online kathytjeuh_newfy

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 748 HV-Punten
Re: apporteerprobleempje
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2012, 21:36:47 »
Ik gebruik nu een sok met een tennisbal in, dat vind hij keiplezant  :mrgreen:
met mijn hond hiervoor (Schotse Collie) heb ik een zakje gebruikt met koekjes in, als ze mij dat bracht kreeg ze een koekje.
Speelt ze thuis graag met iets? Ze moet toch iets leuk vinden?
Iig zou ikzelf nog de tip meegeven om altijd te belonen en enthousiast te zijn als ze het speeltje vast heeft

~ Yana 16/01/2012 ~

Offline DarkWolf

• *
  • 1205 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2012, 21:56:56 »
1. Je moet een speeltje zoeken dat ze superleuk vind..en nee die zoektocht is niet simpel. Kheb hier ook een hond die eerst niet wou apporteren, maar het nu wel doet.
Wat ik heb gedaan bij mijn hond..ik kocht een nieuw speeltje en begon daar onozel mee te doen. Ik gooide het in de lucht en ving het weer op, Phelan kreeg het NIET. Dat heb ik een paar dagen gedaan en dan gooide ik het speeltje in de lucht maar liet het op de grond vallen...je moest eens zien hoe snel Phelan dr mee weg was :shock: :mrgreen:
2. Daarnaast ben ik begonnen met trekspelletjes. Trekspelletjes, trekspelletjes en nog is trekspelletjes. En na een tijdje trekken liet ik los en zette ik een stap naar achter. Het heeft een paar weken geduurd voor Phelan zoiets had van "hey waarom laat je nu los? Trekken moet je doen!" en dan kwam hij stompen om nog te trekken. Das het begin van apporteren :dance:
3. Uiteindelijk deed ik ff een trekspelletje, zodat hij gefixeerd was op zijn speeltje. Dan vroeg ik een los en gooide ik het speeltje op een metertje van mij. Hij ging het halen en kwam meteen terug stampen om opnieuw een trekspel te starten. Et voila..mijn hond kon apporteren.

Als ik van jou was zou ik daar mee beginnen, zodat je hond intresse heeft in zijn apport (ik weet niet of dit nu het geval is). Een keer dat je hond het apporteren volledig onder de knie heeft kun je beginnen werken om het loslaten in de hand.
Al start ik met Phelan nu nog steeds vaak een trekspel hoor...zo hou ik zn motivatie hoog :thumbs:
En wat je ook kan doen (als je denkt dat ze genoeg intresse heeft in haar apport) is gewoon blijven staan, laat ze hem vallen dan geef je opnieuw het commando tot apporteren (je kan ook naar de apport wijzen) en zolang ze hem niet in je hand legt krijgt ze GEEN snoepje.

Offline Kieran

• *
  • 1899 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2012, 10:09:35 »
In het begin had ik ook problemen met apporteren. Ik heb een tijdje zijn snoepjes in de apport gestopt. Hij moest hem dan wel eerst geven voor hij het snoepje kreeg, als hij die liet vallen of niet ging halen had hij niks. Je kan dat doen met een pennezak, een sok een washandje enz...
Misschien helpt dat een beetje, bij mij wel.

Offline Vke

• *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2012, 10:25:18 »
aangezien ze het al gaat halen voor een snoep kan het nie echt een probleem zijn om het te leren. want ze vind snoep leuk dus heb je een motivatiemiddel.

gewoon het apport omgekeerd aanleren. dus in begin apport vasthouden e als ze aantikt met neus belonen en snoep geven, dan vastnemen weer belonen, op de grond leggen als ze vastneemt en omhog brengt weer belonen, en dit uitbouwen.

kan de hond al de zv ?

er zijn er hier die deze methoude iets verfijnder gaan kunnen uitleggen hoor maar tis maar een aanzet om aan te tonen dat perfect haalbaar is met je snoepkes

Offline Sarina

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2012, 13:20:44 »
We leren het onze jachthonden ongeveer aan zoals Vke al zei, met de commando's 'vast' en 'los'. Eerst dus een blok/dummy aanbieden, gevolgd door 'vast' als de hond het aanneemt belonen en voor ze kans krijgt om het te laten vallen de blok/dummy terug afnemen in combinatie met 'los'. Als ze uiteindelijk de blok vasthouden zonder te laten vallen en weer loslaten op commando gaan we een stap verder. De blok/dummy ligt dan ergens in het gras, we wandelen dan wat rond met de honden en als we hun blok/dummy tegenkomen, wordt het commando 'vast' gegeven. Bedoeling is dan dat ze het oprapen van de grond, gaan zitten en a.h.w. presenteren aan hun baasje. Niet alle honden vinden het werken met de blok/dummy leuk in het begin, maar na een tijdje (en veel belonen van goed gedrag)krijgen ze er wel plezier in. Vanaf dat moment beginnen we met het eigenlijk apport, eerst dichtbij en naarmate dit beter en beter gaat, steeds verder weg.
Honden zijn niet alles in het leven, maar ze maken het wel compleet!

Offline bientje:)

• startende hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
  • The day god made dogs, he just sat down and smiled
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2012, 21:47:29 »
Merci, hier kan ik wel wa mee :D ik denk dat ik het is ga proberen met een dentastick in een sok (daar is ze zot van  :happywink:) en dan de vast en de los fatsoenlijk leren.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2012, 19:03:48 door bientje:) »

Offline Sarina

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: februari 15, 2012, 07:39:22 »
Succes  :wink:
Honden zijn niet alles in het leven, maar ze maken het wel compleet!

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2012, 09:24:00 »
Een ondertussen heel bekend geworden filmpje:

Voor mij nog steeds één van de beste manieren om een apport aan te leren.  :thumbs:
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal