collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Zelfbeheersing  (gelezen 1560 keer)

Offline RustlingRose

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 385 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Zelfbeheersing
« Gepost op: september 09, 2013, 15:46:27 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoe leer je je hond zelfbeheersing aan?
Ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen, maar Django is altijd heel erg uitbundig met zijn emoties. Wanneer ik bijvoorbeeld thuis kom is hij blij. Héél blij. Hij komt dan aangespurt, springt op/omhoog, loopt een aantal rondjes en piept zo een beetje terwijl hij dat allemaal doet. Hij is zo hevig dat ik regelmatig een blauwe plek heb, want hij komt aangelopen en zet zich af en springt bijna in mijn armen (maar dan compleet ongecontroleerd) maar ik heb vooral angst dat hij zichzelf zo eens zal bezeren.

In de bench was het van 't zelfde, daar ben ik nu op aan het werken. Hij mag nu pas uit de bench wanneer hij rustig blijft zitten.
Aan de deur ook. We gaan pas binnen/buiten wanneer hij rustig zit.

Ben ik zo goed bezig? Zijn er nog manieren? Kunnen honden ADHD hebben?  :lol:

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
Re: Zelfbeheersing
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2013, 16:30:45 »
Zo ben je volgens mij goed bezig.
Negeer je hem wanneer je thuiskomt? Dat zou ik toch doen en pas belonen wanneer hij rustig is en wanneer jij je jas enzo hebt kunnen weghangen.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2013, 16:40:06 »
hoe drukker de hond, hoe rustiger je zelf moet zijn  :wink: er zijn nog meer dingen die je kan doen, maar dat hangt af van waar het drukke gedrag  vandaan komt...

we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline borderlove

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 386 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2013, 00:10:56 »
ik weet niet of je er iets aan hebt, maar hier had Kyra het opspringen met gepiep ook, zelfs als ik ze 20 minuten lang compleet negeerde bij het binnenkomen, het bleef even erg (en negeren is allemaal wel goe, maar ik zag bont en blauw), tot ik bedacht dat ze zich mss afreageert op dat moment, en dus een vorm van stress heeft... en ik heb geprobeerd dit om te leiden, als ik nu thuis kom heb ik altijd iets bij als ik binnenkom (een beentje, of een balletje), ze krijgt dit voor ze opspringt, en dan is ze nog wel wat opgewonden, maar ze springt niet meer op  :thumbs: als ze dan naast me staat te kwispelen, kan ik ze strelen zonder dat ze springt, en zo is het voor iedereen leuker  8)

kweet niet of het jou helpt, maar mss het proberen waard?

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #4 Gepost op: september 10, 2013, 00:23:05 »
bij mij heeft het compleet negeren (hoe honden, waar honden, heb ik honden?) geholpen voor Texas (de ander twee zijn normaler  :mrgreen: )

maar wat borderlove zegt, vind ik ok wel goe...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Ik

• *
  • 1038 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 10, 2013, 06:52:30 »
Ik denk wel dat je goed bezig bent.
Kibo was ook altijd zo enthousiast als ik terug thuiskwam dat hij ook durfde opspringen enz. Door consequent te zijn en hem pas te belonen als hij rustig is, is dit veel gebeterd en springt hij eigenlijk niet meer op. Hij is wel nog zeer enthousiast, maar op een fijne manier.
Ik ben nu ook bezig met hem wat zelfbeheersing te leren bij het spelen. Soms kan hij er zo in opgaan dat hij niet meer wil stoppen met spelen. Meestal laat ik hem een mee wandelen tot hij rustig is, zitten, spelen en dan moet hij gaan liggen. Hij moet blijven liggen tot hij weer rustig is. Hij vindt het moeilijk, want spelen is zo leuk  :mrgreen:, maar ik merk toch wel dat hij sneller kalmeert...

Offline josiane

• *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 10, 2013, 22:43:13 »
Die van mij heeft daar ook veel problemen mee. Bij ons springt hij niet meer op, maar mijn bezoek houdt zich niet aan de regels. Negeren = negeren. Doe alsof er geen hond is, loop door, draai weg als hij springt,zeg niets, duw niet, kijk zelfs niet. Maar ze kunnen het niet: eigen schuld...

Offline HeidiD

• warme hondenvriend
  • *
  • 266 HV-Punten
    • Life of Yoko
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2013, 08:02:07 »
Zoals zowat iedereen hier zegt, negeren!
In het begin kon dat bij Yoko heeeeeel lang duren, dan was ik al meer dan n half uur thuis, wat normaal echt ons momentje is, maar dan had ik eigenlijk de hele tijd lopen opruimen en dingetjes doen, stond ie nog naast me te springen, piepen, jammeren.
Maar volhouden!
En uiteindelijk werd die tijd steeds korter.
Nu is ie meestal rustig als ik binnenkom, doet hij weer uitbundig gaat negeermodus aan, dan draait hij snel bij.
Ook in het dagelijks leven doe ik dit, doet hij te hevig, ga ik wat anders doen, een andere kamer in, ...
Meestal helpt dat en gaat hij liggen, dan beloon ik hem met aandacht
Every drop in the ocean counts - Yoko Ono

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2013, 09:49:21 »
Een goed boek om met zelfbeheersing van je hond bezig te zijn, is Control Unleashed. Bestaat wel enkel in het Engels.

Verder zal je ook onder begeleiding op de hondenschool best wel wat kunnen werken aan zelfbeheersing. Denk maar aan wachtoefeningen en dergelijke.

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2013, 10:00:19 »
Een goed boek om met zelfbeheersing van je hond bezig te zijn, is Control Unleashed. Bestaat wel enkel in het Engels.

Verder zal je ook onder begeleiding op de hondenschool best wel wat kunnen werken aan zelfbeheersing. Denk maar aan wachtoefeningen en dergelijke.
Nope, op de hondenschool besta ik niet voor hem. En geloof me we hebben al alles geprobeerd, eten, spelen, clicker, geluidjes, etc.
Wachten kan hij wel.

Ik negeer hem nu wanneer ik thuis kom, dit lijkt te werken, je ziet hoe hard hij zijn best doet om zich in te houden. Hij gaat liggen, zitten, alles doen om maar niet op te springen. Ik negeer hem tot hij relatief rustig is en geef hem dan een knuffel waar hij duidelijk van geniet.

Offline HeidiD

• warme hondenvriend
  • *
  • 266 HV-Punten
    • Life of Yoko
« Reactie #10 Gepost op: september 11, 2013, 12:28:06 »

Weet je toevallig ook waar deze te verkrijgen is?

Offline skiwi

• warme hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: september 11, 2013, 12:51:09 »
Weet je toevallig ook waar deze te verkrijgen is?

heidi, heb die boek besteld via mediaboek.nl
http://www.mediaboek.nl/zoeken?lang=nl&s=control+unleashed

ondertussen heeft deze boek een hoek af en gaatjes erin  :twistedevil: :twistedevil: :twistedevil:

Offline HeidiD

• warme hondenvriend
  • *
  • 266 HV-Punten
    • Life of Yoko
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2013, 13:02:41 »

ondertussen heeft deze boek een hoek af en gaatjes erin  :twistedevil: :twistedevil: :twistedevil:

Zeer goed gebruikt dus  :wink:

Dank je!

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #13 Gepost op: september 11, 2013, 13:27:14 »

:mrgreen: :mrgreen:

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #14 Gepost op: september 11, 2013, 15:06:18 »

Bij www.friendlywithdogs.be hebben ze hem ook. Zeer interessant én vooral heel bruikbaar boek!

@ TS: Jammer dat het op de hondenschool niet lukt... Daar zouden ze toch de knowhow moeten hebben om jou op het juiste spoor te zetten! Bij ons op de HS zit bijvoorbeeld een weimaraner die te vergelijken is qua omschrijving. Door snelheid in zijn oefeningen te brengen en door hem heel actief te laten werken (snelle opvolging van commando's), krijg je hem hypergeconcentreerd . Maar als je het wat trager doet, ben je hem zo weer kwijt...

En als je een andere 'hondensport' zoekt die de hond beter ligt, waar hij wel voor bereid is om zich te concentreren en te beheersen?

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 11, 2013, 16:21:44 »
Bij www.friendlywithdogs.be hebben ze hem ook. Zeer interessant én vooral heel bruikbaar boek!

@ TS: Jammer dat het op de hondenschool niet lukt... Daar zouden ze toch de knowhow moeten hebben om jou op het juiste spoor te zetten! Bij ons op de HS zit bijvoorbeeld een weimaraner die te vergelijken is qua omschrijving. Door snelheid in zijn oefeningen te brengen en door hem heel actief te laten werken (snelle opvolging van commando's), krijg je hem hypergeconcentreerd . Maar als je het wat trager doet, ben je hem zo weer kwijt...

En als je een andere 'hondensport' zoekt die de hond beter ligt, waar hij wel voor bereid is om zich te concentreren en te beheersen?
't is echt frustrerend, zeker als je met een andere hond al hebt getraind, ik wist wat al de beginnersfouten waren, maar ja, de ene hond is de andere niet.
Ik denk op de huidige HS dat voor al de sporten die er zijn, een minimum aan gehoorzaamheid vereist is (wat ik ook begrijp), waardoor we er niet aan kunnen beginnen.

- Agility mag pas vanaf 12 maanden en daar moeten ze een test voor doen waarvoor hij zeker niet zal slagen (heb deze test met de border wel al gedaan dus ken de inhoud). Django is nog maar 9 maanden oud. Tijdens de puppycursus vond hij de parcours wel leuk en ik wil ook graag met hem aiglity doen, maar hij moet eerst leren gehoorzamen en samenwerken met mij.
- Frisbee interesseert hem niet.
- Flyball & treiball ook niet (hij speelt niet met ballen, allez hij speelt met niets)
- Doggydance dat is in groep en ja daar vrees ik dat we hetzelfde gaan voor hebben als bij gehoorzaamheid
 :?

Ik ga volgende week eens een andere HS uittesten om te zien of het daar voor onze hond beter is (mss kleinere groepen? andere methoden?).
Deze week ga ik eens met hem start-to-runnen, maar dat is weer niets dat hem mentaal kan bezig houden.
We zijn een beetje radeloos aan het worden...

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: september 11, 2013, 16:39:00 »
Ik weet niet vanwaar je bent maar wij trainen nu bij maliskodogsport.be
Levi heeft 0,0 aandacht op de hondenschool en tijdens de wandelingen terwijl hij de oefeningen perfect kent... Op de gewone hs zitten we in de A en vorige week grandioos gebuisd om naar de volgende groep over te gaan  :roll: hij wou zijn zit en lig niet eens doen...

We zijn nog maar 3 keer geweest bij malisko maar we merken toch al een beetje verschil.
Je kan er 2 keer in de week trainen en de groepen zijn tot 5 beperkt.

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #17 Gepost op: september 11, 2013, 16:43:38 »
Ja, goed idee om hier even je regio te vermelden. Wie weet heeft er iemand een goeie tip! ABC-training heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar kan volgens mij ook nuttig zijn voor jullie, als ik het een beetje juist kan inschatten.

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 11, 2013, 20:08:57 »
Ik ben van de regio Leuven.

Clicker kent hij en houdingen doet hij wel hoor. Thuis en op wandeling geen probleem. Hij kent zit, staan, lig, pootje, high five, blijf en wacht. Nu ben ik de "naast" (naast me wandelen) en de volg aan het aanleren.
Maar op de HS is het alsof ik niet besta, hij maakt amper oogcontact, zet ik hem voor me doet hij echt alles om weg te kijken :-(

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: september 11, 2013, 20:13:54 »
Ik ben van de regio Leuven.

Clicker kent hij en houdingen doet hij wel hoor. Thuis en op wandeling geen probleem. Hij kent zit, staan, lig, pootje, high five, blijf en wacht. Nu ben ik de "naast" (naast me wandelen) en de volg aan het aanleren.
Maar op de HS is het alsof ik niet besta, hij maakt amper oogcontact, zet ik hem voor me doet hij echt alles om weg te kijken :-(

enig idee waarom hij geen aandacht voor je heeft?
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal