collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Welk gedrag is dit?  (gelezen 506 keer)

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2765 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • De Hansbeekse hoeve
Welk gedrag is dit?
« Gepost op: juli 27, 2013, 10:07:05 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Het leek me leuk als er af en toe eens een filmpje met hondengedrag gepost wordt om te analyseren. Niet om gedragstherapeut te spelen maar om onze kennis van hondengedrag te oefenen en bij te leren.

Dit is Fala bij onweer, ik ben benieuwd wat jullie er allemaal uit halen

Offline fervente hondevriend

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 48 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Re: Welk gedrag is dit?
« Reactie #1 Gepost op: juli 27, 2013, 10:29:25 »
onrustig is hier wel het 'trefwoord' denk ik  :mrgreen:

extreem angstig zeker niet
je ziet wel dat ze dit niet kan plaatsten

ik zie hier ook wel een soort van waken in haar gedrag:ze loopt rond met vrij hoge staart/lichtjes kwispelen/blaffen; wat mij de indruk geeft dat ze (wat ze waarneemt) wil 'verjagen....

wat jij doet 'je vraagt om te gaan liggen' lijkt mij niet slecht:je ziet dat ze onrustig is en toch haar 'taak'wil doen nl. waken... door haar te laten liggen neem jij de 'controle' over en geeft haar duidelijkheid...
Of ze hier rustiger van wordt  :weetniet:  maar het zal zeker niet slechter worden.

my 2 cents  :fuu: :mrgreen:
'we are alone,absolutely alone on this planet:and atmid all the forms of life that surround us,excepting the dog,has made alliance wich us'  Maurice Maeterlinck

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: juli 27, 2013, 10:46:57 »
veel stress en volgens mij ook wel een heel pak geconditioneerd gedrag  :wink:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline AnnSophie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 195 HV-Punten
    • Uw hond de baas
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2013, 11:25:41 »
ik zie ook veel stress: geeuwen, hijgen, ijsberen, nog meer hijgen, blaffen, piepen ....
Beetje onzeker ook: rondlopen met hoge staart maar dan toch ook weer al die stresssignalen

Leuk idee trouwens om filmpjes te plaatsen  :yes: lekker leerrijk! :thumbs:

Offline runa

• *
  • 2765 HV-Punten
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2013, 11:37:16 »
veel stress en volgens mij ook wel een heel pak geconditioneerd gedrag  :wink:
Dat mag ook meer uitgebreid besproken worden  :fuu:

Wat ik zie:
Onrust en stress, geen angst.
Ze loopt rond maar gaat steeds aan de ruit in de keuken en ook eens aan de achterdeur gaan staan waarmee ze duidelijk wil maken dat ze naar buiten wil. Ze weet duidelijk dat het zich buiten afspeelt en heeft geen angst om ermee geconfronteerd te worden. Ik denk dat het willen wegjagen hier de motivatie is.
Ze kijkt me ook regelmatig aan, soms heel lang, wachtend op een reactie van mij, ik vermoed dat ze hoopt dat ik haar kan vertellen wat ze moet doen. Ik denk ook wel dat het een rol speelt dat ik haar achtervolg met de camera zonder iets te zeggen. Normaal gezien zou ik al lang gereageerd hebben op haar gedrag door haar te doen liggen en te vragen om te zwijgen en/of haar afleiding aan te bieden in de vorm van kauwmateriaal.
Als ik haar vraag om te liggen luistert ze wel en stopt ze ook met blaffen maar de stress blijft.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2013, 11:44:56 door runa »

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2013, 16:31:32 »
Dat mag ook meer uitgebreid besproken worden  :fuu:

Wat ik zie:
Onrust en stress, geen angst.
Ze loopt rond maar gaat steeds aan de ruit in de keuken en ook eens aan de achterdeur gaan staan waarmee ze duidelijk wil maken dat ze naar buiten wil. Ze weet duidelijk dat het zich buiten afspeelt en heeft geen angst om ermee geconfronteerd te worden. Ik denk dat het willen wegjagen hier de motivatie is.
Ze kijkt me ook regelmatig aan, soms heel lang, wachtend op een reactie van mij, ik vermoed dat ze hoopt dat ik haar kan vertellen wat ze moet doen. Ik denk ook wel dat het een rol speelt dat ik haar achtervolg met de camera zonder iets te zeggen. Normaal gezien zou ik al lang gereageerd hebben op haar gedrag door haar te doen liggen en te vragen om te zwijgen en/of haar afleiding aan te bieden in de vorm van kauwmateriaal.
Als ik haar vraag om te liggen luistert ze wel en stopt ze ook met blaffen maar de stress blijft.

vwla dat dacht ik al  :wink: dat bedoel ik met geconditioneerd gedrag: ooit heb je gereageerd op haar gedrag (of doe je dat nog)

het zou dus ook kunnen dat de stress nu op het filmpje er is omdat jouw reactie achterwege blijft, terwijl die anders wel komt.
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal