collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Weglopen door sterke jachtdrift oplossen zonder e-collar  (gelezen 7348 keer)

Offline maart

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 519 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Weglopen door sterke jachtdrift oplossen zonder e-collar
« Reactie #100 Gepost op: juni 26, 2013, 20:15:34 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Waar kan ik juist vinden hoe de voerdummie in zijn werk gaat, wil het eens bekijken eens zien of het hier haalbaar is.  Aangezien ik ze toch altijd eten geef, maar het moet natuurlijk haalbaar zijn

ben je lid op het nederlandse forum?
Bij de sectie opvoeding staat een sticky topic er over, gestart door Jaap* . Hij past het al jaren toe omdat hij met een erg moeilijke hond zat/zit. (ik ken hem niet persoonlijk, ook niet virtueel dus voor gedetailleerde info/geschiedenis moet je hem zelf raadplegen).

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #101 Gepost op: juni 26, 2013, 23:25:22 »
Ik ben er zeker van dat mijn staander met heel veel plezier korter bij me zou blijven als ie wist dat ik elk moment een konijn of een fazant zou kunnen neer schieten, wat hij voor mij zou mogen gaan halen.
Honden waar je mee gaat jagen, werken samen met je, die van mij verveelt zich te pletter op een gewone wandeling. Gewoon uit wandelen gaan, daar ziet ie het nut niet van in.

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #102 Gepost op: juni 26, 2013, 23:41:27 »
Een rotjespistool en dummys meenemen. Als die voor je rent schot lossen en terwijl dummy in hoog gras gooien.

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #103 Gepost op: juni 27, 2013, 00:40:58 »
Ik ben er zeker van dat mijn staander met heel veel plezier korter bij me zou blijven als ie wist dat ik elk moment een konijn of een fazant zou kunnen neer schieten, wat hij voor mij zou mogen gaan halen.
Honden waar je mee gaat jagen, werken samen met je, die van mij verveelt zich te pletter op een gewone wandeling. Gewoon uit wandelen gaan, daar ziet ie het nut niet van in.
Leuk dat je zo in het hoofd van je hond kan kijken. Zou ik ook graag kunnen...

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #104 Gepost op: juni 27, 2013, 08:12:57 »
Gewoon uit wandelen gaan, daar ziet ie het nut niet van in.

net daarmee moet je nooit gewoon uit wandelen  :cheeky:

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #105 Gepost op: juni 27, 2013, 08:23:15 »
Kan niet in zijn hoofd kijken maar we hebben het ooit uitgeprobeerd.
Maar ik heb het geen tweede keer meer gedaan ( vond het verschrikkelijk dat jagen).
Dat nepschieten en dummy ga ik wel eens doen, maar ik verwacht dat ie het zelf maar één keer interessant gaat vinden omdat het geen echt beest is.
Ikzelf zal nooit meer zo'n topjagershond kopen (hij komt van Duitsland via de Belgische vereniging van Duitse staander) omdat ik vind dat je die honden tekort doet door niet te jagen.
En nee gewoon wandelen vind ie niks, daarom heb ik dat bos in gebruik waar ze zich kunnen uitleven. Ik had toen nog 2 staanders. Nadeel daarvan is dat ze daar leren stropen, maar ze zijn tenminste moe en voldaan als we naar huis gaan.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2013, 08:32:28 door tira00 »

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #106 Gepost op: juni 27, 2013, 09:16:59 »
jagen is verschrikkelijk, maar je hond laten 'stropen'...  :muur: Dat vind ik dus vreselijk... sorry...
En nogmaals, een TOPjachthond is wel degelijk af te richten, want anders niet bruikbaar in de praktijk.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #107 Gepost op: juni 27, 2013, 09:19:45 »
jagen is verschrikkelijk, maar je hond laten 'stropen'...  :muur: Dat vind ik dus vreselijk... sorry...
En nogmaals, een TOPjachthond is wel degelijk af te richten, want anders niet bruikbaar in de praktijk.

Die zitten dan ook bij mensen die zich er mee bezig houden ipv ze hun gang te maar laten gaan en er dan een tt omhangen omdat ze zo onbereikbaar en de meest echte nog nooit niet geziene unieke jachthond ter wereld zijn  :wink:

Offline Idiesel

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 300 HV-Punten
  • Mijn klein pupje xxx
« Reactie #108 Gepost op: juni 27, 2013, 09:45:36 »
ben je lid op het nederlandse forum?
Bij de sectie opvoeding staat een sticky topic er over, gestart door Jaap* . Hij past het al jaren toe omdat hij met een erg moeilijke hond zat/zit. (ik ken hem niet persoonlijk, ook niet virtueel dus voor gedetailleerde info/geschiedenis moet je hem zelf raadplegen).

Nee, daar ben ik geen lid van.  Wat ik mij nog wel afvraag Léon is totaal niet voedsel gericht, hier is het ook vaak dat hij thuis zijn eten laat staan, en ik ga ook vaak op wandel met de twee honden.  :zot: even over nadenken en mss toch maar eerst er over lezen alvorens ik mij hier vragen ga tellen natuurlijk.

Het echt consequent trainen van het terugkomen bij honden is in de praktijk erg moeilijk. In theorie is het na er wat mee bezig te zijn relatief makkelijk om de cruciale dingen te weten (één en maximaal twee keer roepen, verstoppen, de hond niet in het oog houden maar andersom, vaak trainen, opbouwen, zorgen dat de hond niet in de fout kan gaan, eventueel lange lijn... kortom alle ingrediënten voor een goede training van de zogeheten 'chasing recall'-oefeningen), maar het is in de praktijk net zo moeilijk toe te passen. Door intuïtie en praktische overwegingen ga je erg snel in de fout, vaak onbewust, en één keer een misstap in zelfbelonend gedrag kan weer leiden tot erg veel vertraging in het vooruitgangsproces. Dat wil niet altijd zeggen dat de methode niet werkt bij je hond, maar dat het voor jezelf en je 'moeilijke' hond wel moeilijker is te toe te passen. Dus aan al degene die proberen zou ik echt zeggen: de moed niet opgeven.  Als je merkt dat je te vaak fouten maakt is het ook een aanrader om een nieuw commando op het hierkomen te plakken, en echt van 0 te beginnen.

Honden die jagen op neus zijn denk ik wel de moeilijksten om dit gedrag te doorbreken, ik zou ook niet durven zeggen of je deze effectief puur op oefeningen dit gedrag eruit kan trainen... Eigenlijk denk ik dat dit enkel kan als je dit jagen ook gaat trainen met de hond zodat je die controle die daarbij hoort mee traint in de hond. Mij lijkt het dat een jachthond het jagen dan zal gaan zien als een samen-werking met zijn baas en dan ook controleerbaar wordt.

Indien men toch besluit om via correctiebanden te gaan werken zou dit in principe echt maar enkele keren mogen/moeten gebruikt worden in een trainingsproces. Mij lijkt de enige correctie werking hiermee om de hond te conditioneren om te luisteren op het commando. Doet die dat uiteindelijk niet en draagt een hond nadien nog regelmatig een correctieband om hem te kunnen controleren, zit er ergens iets verkeerd.

Idd het is niet altijd makkelijk en dat gevoel heb ik ook als het mis gaat sta je weer 10 stappen terug.

Léon is in mijn ogen echt een neusjager hij riekt de reëen alvorens we ze zien, hij schiet dan bv het hoge gras of het bos in en dan zien je ze plots wegrennen de reëen.  Je ziet hem ook soms even een sec stil staan neus in de lucht trillen en hup hij is vertrokken.

Bv achter fietsers, joggers andere honden gaat hij niet achter.  Katten dan weer wel zelf onze eigen katten, hij doet ze niets maar er gewoon achter zitten is kei leuk.  En dan springt hij boven op ze  :roll: kei erg, je hoort ze dan echt krijsen van pijn.
De oudste kat die blijft altijd zitten en probeert zicht te verweren en dan blijft Léon er gewoon opspringen.
Nemo de jongste en kleinste die denkt dat ze een echte leeuwin is en de valt terug aan en soms zie je dan plots een dober door je tuin lopen achterna gezeten door ... een kat.  Stom zicht zene.

Wij gaan samen door het leven stap voor stap               en bekijk het leven met opgeheven hoofd

Offline Loekie

• *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #109 Gepost op: juni 27, 2013, 10:23:50 »
Ach omdat het ook wel eens positief mag zijn, gisteren zat er  een kat op ons pad die wegschoot, op zo'n dingen moet ik enkel maar 'Sky, hier roepen' en ze staat er ook  :weetniet: maar op sommige dingen is die gewoon met de stem niet te doorbreken...

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #110 Gepost op: juni 27, 2013, 10:43:02 »
Kan niet in zijn hoofd kijken maar we hebben het ooit uitgeprobeerd.
Maar ik heb het geen tweede keer meer gedaan ( vond het verschrikkelijk dat jagen).
Dat nepschieten en dummy ga ik wel eens doen, maar ik verwacht dat ie het zelf maar één keer interessant gaat vinden omdat het geen echt beest is.
Ikzelf zal nooit meer zo'n topjagershond kopen (hij komt van Duitsland via de Belgische vereniging van Duitse staander) omdat ik vind dat je die honden tekort doet door niet te jagen.
En nee gewoon wandelen vind ie niks, daarom heb ik dat bos in gebruik waar ze zich kunnen uitleven. Ik had toen nog 2 staanders. Nadeel daarvan is dat ze daar leren stropen, maar ze zijn tenminste moe en voldaan als we naar huis gaan.
Je kan ook bij een jager wat duiven en kraaien halen en daarmee oefenen. Of vleugeltjes  rond een dummy doen.
Dummys verstoppen zonder dat ie het ziet en laten zoeken. Wel dichtbij beginnen van 5 meter.
Dummys int water, over een sloot gooien
Zitoefning doen en dummys rondom de hond gooien en zelf weer ophalen of de hond ze een voor een ophalen. Ik doe nu met tommy hem ergens zetten en een dummy vlak voor zijn voorpoten gooien, hij mag hem niet pakken, maar ik haal hem zelf op.

Ik wandel eigenenlijk amper met de honden, maar doe veel van die dingen. Wandelen vinden ze niks aan en ik moet gewoon blijven opletten en zorgen dat ze nooit in de fout gaan.

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #111 Gepost op: juni 27, 2013, 10:50:28 »
Bij ons blijft Klio gewoon aan de flexi  :weetniet:

Idem hier.  Beau blijft ook aan de flexi.  Zo heeft hij toch een beetje vrijheid en ben ik gerust dat hij gaat lopen van zodra hij iets gezien heeft  :yes:.

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #112 Gepost op: juni 27, 2013, 12:31:55 »
Ik het voerdummy idee gelezen en ik ga het proberen.
Weet nog niet hoe ik dat dan moet aanpakken om effectief het jagen om te buigen, maar ik ga er eens over denken. Voor een niet-slaafse zelfstandige hond is dit misschien een heel goed idee, samen werken voor eten. Weet dan wel nog niet wat ik erin moet doen, rauw gaat niet gaan veronderstel ik.

Quincy jaagt op wat beweegt (dieren, absoluut geen fietsers, mensen, joggers), maar dus ook met haar neus. Sporen willen volgen: dat gaat, als ik die snuit omhoog zie gaan zeg ik : "Niks ervan, voor mij op."  'Voor mij op' is een commando dat ze heel leuk vindt om op te volgen, dan roep ik ook altijd 'goed zo' en dat is blijkbaar voor haar voldoende als beloning dan. Kan haar ook terugroepen als ze gewoon haar neus de lucht insteekt, dan laat ik haar springen naar een bal die ik hoog houd, dat vindt ze heel leuk!
Dat ging in het begin dus niet, toen volgde ze haar neus, zo ver zijn we dus al.

Het echte probleem is dus als ze effectief iets ziet en waarvan ze weet dat het gaat rennen: een ree of een kat en iets dat rennend oversteekt. Dan is het net een kogel die wordt afgevuurd.
Gisteren neergegaan met de fiets (met springer): ze schoot naar links en duwde mijn wiel opzij denk ik en ik heb even sterren gezien. Daar ga ik ook iets op zoeken, een stang, of een heel kort verbindingsstuk.

Ik geef iig niet op. 
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2013, 13:11:25 door Neverever »

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #113 Gepost op: juni 27, 2013, 13:08:44 »
  Katten dan weer wel zelf onze eigen katten, hij doet ze niets maar er gewoon achter zitten is kei leuk.  En dan springt hij boven op ze  :roll: kei erg, je hoort ze dan echt krijsen van pijn.
De oudste kat die blijft altijd zitten en probeert zicht te verweren en dan blijft Léon er gewoon opspringen.
Nemo de jongste en kleinste die denkt dat ze een echte leeuwin is en de valt terug aan en soms zie je dan plots een dober door je tuin lopen achterna gezeten door ... een kat.  Stom zicht zene.

Voor zoiets durf ik dus wel naar hardere middelen grijpen. Mijn katten moeten ze gerust laten en hier ben ik echt wel heel streng op. Ook al is het voor de honden maar een spel en hebben ze niet de intentie om de kat pijn te doen. Voor de katten is het echter verschrikkelijk als ze niet veilig door de tuin durven lopen en als ze dus constant op hun hoede moeten zijn.
Fates was hardleers en bij hem heb ik dus met een kettinggeworpen. En eerlijk ik heb gegooid om te raken want er naast gooien hielp niet. Ik heb hem 1 keer horen janken en hij is sindsdien nooit nog achter de kat geweest. Het was misschien niet de ideale oplossing maar ze heeft wel gewerkt. En katten achterna jagen mag hier echt geen weken duren want anders krijgen de katten te veel stress.

Offline kathytjeuh_newfy

• *
  • 748 HV-Punten
« Reactie #114 Gepost op: juni 27, 2013, 13:27:01 »
Ik heb ook een TT gebruikt bij Dyango, maar eigenlijk werkt het totaal verkeerd bij hem. Da's superhandig natuurlijk hem een snok geven en dat hij dan terugkomt, maar als dat spel eens niet werkte door zijn haar was hij alsnog weg en buiten bereik.
Komt erbij dat de band tussen Dyango en mij daardoor enorm verslechterd is, aan de leiband had hij zelfs geen oren meer.

Dyango heeft helaas meermaals succes gehad in zijn jagen

Een 2 tal maand geleden heb ik dan ook besloten dat het gedaan is met de vrijheid. Als hij goesting heeft om de lopen en zich uit te leven gaat hij mee fietsen aan de leiband.
Wandelen gaat met de flexi en als hij dan nog ambetant doet aan de gewone leiband.
En sinds 1,5 maand heeft die hond respect voor mij en is hij heel makkelijk hanteerbaar!

~ Yana 16/01/2012 ~

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #115 Gepost op: juni 27, 2013, 16:24:19 »
Ik laat mijn honden wel stropen in een privé bos he, dus wettelijk doe ik niks fout.
En nee, ik ga daar geen dieren uitzetten om hem op te leren. Op dit moment is alle wild dood of weg. Alleen kikkers en padden zijn er nog om te vangen.
Aporteren moet je zo'n hond niet leren dat doet ie uit zichzelf. Met ballen uren aan een stuk als je zelf niet stopt.
Ik bedoelde dat de bevrediging van het brengen ve dummie of een bal nooit opweegt tegen,het echte werk, het aanbrengen van geschoten wild.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #116 Gepost op: juni 27, 2013, 16:41:14 »
Ik laat mijn honden wel stropen in een privé bos he, dus wettelijk doe ik niks fout.
En nee, ik ga daar geen dieren uitzetten om hem op te leren. Op dit moment is alle wild dood of weg. Alleen kikkers en padden zijn er nog om te vangen.
Aporteren moet je zo'n hond niet leren dat doet ie uit zichzelf. Met ballen uren aan een stuk als je zelf niet stopt.
Ik bedoelde dat de bevrediging van het brengen ve dummie of een bal nooit opweegt tegen,het echte werk, het aanbrengen van geschoten wild.

Mij ging het erover dat je jagen wel 'verschrikkelijk' vindt en het net daarom niet meer wil doen, maar er blijkbaar geen probleem mee hebt om je honden een heel stuk bos te laten leeg roven (wat zou stresserender zijn voor het wild... van de ene seconde op de andere dood zijn door een kogel/hagel of gepakt worden door een hond?). Het wettelijke interesseert mij niet. Ik laat mijn honden ook los lopen, maar houd er wel rekening mee welke tijd van het jaar (ivm jongen die overal liggen) en waar... Gewoon beetje respect voor de natuur dus...

Hier loopt er ook eentje rond die echt niks uit het water gaat halen, buiten echt wild. Nochtans is die voor een echte vacht dummy ook wel te porren...

Offline Idiesel

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 300 HV-Punten
  • Mijn klein pupje xxx
« Reactie #117 Gepost op: juni 27, 2013, 17:55:09 »
@Stessel, wees gerust hier is het ook strikt verboden om achter de katten te zitten hier krijgt hij gewoon een emmer naar z’n kop gegooid maar ik moet zeggen ook dit is zo goed als verleden tijd, als ik in de tuin ben doet hij het niet meer omdat hij weet dat er gevolgen zijn.
Maar als ik binnen ben en hij is buiten en op dat moment komen de katten in de tuin tja dan kan hij het niet laten vaak ik het genoeg dat ik de deur open doe en even roep.
Het stomme is dat die katten dus totaal geen bang hebben van Léon.  En ook zij weten heel goed als ik in de tuin ben want dan lopen ze op hun dooie gemakje rond en als ik binnen ben blijven ze meestal hoog zitten bv op de tafel dan komt hij ook niet aan de katten, dan laat hij ze met rust, het is gewoon als ze op de grond zitten dan is het net een speeltje voor hem, hij wil dan met ze spelen zoals met een hond maar dat kan natuurlijk totaal niet.

Wij gaan samen door het leven stap voor stap               en bekijk het leven met opgeheven hoofd

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #118 Gepost op: juni 27, 2013, 18:36:11 »
Ach omdat het ook wel eens positief mag zijn, gisteren zat er  een kat op ons pad die wegschoot, op zo'n dingen moet ik enkel maar 'Sky, hier roepen' en ze staat er ook  :weetniet: maar op sommige dingen is die gewoon met de stem niet te doorbreken...

Bij dingen waar dit niet werkt is het inderdaad wel een lang trainingsproces (veel langer dan bij iets makkelijker tranbare honden, bijv. herdershonden)..

Offline workingmalinois

• hondenvriend pro
  • *
  • 166 HV-Punten
    • http://www.workingmalinois.be
« Reactie #119 Gepost op: juni 27, 2013, 19:43:54 »
Ik ben van mening dat een TT zeker kan mits je hem jiust gebruikt.
Eigenlijk is elk hulpmiddel goed, als het resultaat geeft, tuurlijk geen pijn gebruiken.

Maar bij een TT moet een je een hond hebben die toch een beetje schrikt als dat ding trilt, onder de indruk zijn. Wanneer je ene hebt die nergens bang van is en gekweekt is om tot het uiterste te gaan, zal je met zo'n ding niet veel indruk maken.
Je blijft met het probleem "te veel energie" zitten als zo'n hond altijd aan de riem moet lopen.

Nonsens...
Maar je moet natuurlijk wel een goede TT hebben, weten hoe je hem correct omdoet zodat er contact is met de huid en de hond dus daadwerkelijk iets "voelt" en tenslotte hem op de juiste manier gebruiken met respect voor je hond.  Hij moet weten "waarom" hij een impuls krijgt.

Is zeker de snelste en veiligste manier voor de hond.  Mijn honden dragen de TT altijd als ze gaan wandelen, maar ik moet hem zelden of nooit gebruiken.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal