collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Wandelen / Trekken aan de lijn / Snuffelen  (gelezen 859 keer)

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Wandelen / Trekken aan de lijn / Snuffelen
« Gepost op: mei 13, 2013, 15:39:53 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Goeiemiddag,

Eerst even kaderen : we hebben sinds een maand een pup Rowlf, reutje kruising Labrador met Newfoundlander. Op zijn 16 weken al gezegend met het gewicht van 20kg. Ons vermoeden is dat dat wel gemakkelijk meer dan 40 kg hond zal worden als die helemaal is volgroeid.  Ikzelf daarentegen ben niet zo groot (1m52) en ook niet overdreven zwaar. Sinds we hem hebben (nu een maand - hij komt uit het asiel) gaan we naar de hondenschool, meestal 2x per week. Eén van de redenen waarom we naar de hondenschool gaan, is omdat ik ten alle koste wil vermijden dat de hond met mij wandelt in plaats van ik met de hond (maar er zijn nog veel meer redenen natuurlijk).

Aan de lijn lopen gaat meestal erg goed. En dan bedoel ik een kwartiertje wandelen met meestal een volledig ontspannen leiband. Voorlopig betekent dat ook wel nog een handvol snoepjes, want om de zoveel meter wordt hij daarvoor beloond (clicker + snoepje). Maar Rowlf is zoals alle pups een snuffelaar. Op ons vast parcours begint dat serieus te minderen, maar als we ergens anders lopen begint hij te trekken of erg lang te snuffelen. Mijn vraag is, wat doe ik dan het beste :

1) Wachten op hem, en zodra hij terug aandacht heeft voor mij (niet alleen terugkeren, maar effectief kijken) hem volop belonen (vraag is dan ook roep je hem of laat je hem volledig bepalen wanneer hij kijkt?).
2) Heel erg enthousiast het commando kom roepen (1x, 2x, 3x) met de nodige reactietijd tussen en als hij na drie maal nog niet komt zachtjes naar mij trekken..
3) Hem zelfs niet toelaten om te snuffelen en gewoon doorlopen, want ik bepaal hoe snel en naar waar ik wandel.

In de maand puppyklas die we nu doen zijn dat de drie verschillende richtlijnen die ik heb gekregen. Ik heb niet zo'n goed gevoel bij dat naar mij trekken. Nu kan ik dat nog, maar 10 kg hond meer en dat zal al heel wat moeilijker of bijna niet gaan. Ze zeggen dat ik al te veel toegeef door mijn arm mee te strekken als hij iets of wat trekt aan de leiband, maar ja hou eens 20 kg Rowlf tegen?  :doh:

Daarnaast zijn we aan het oefenen op het commando kijk, vooral tijdens het wandelen. Als ik zeg "Rowlf, kijk" en hij reageert/kijkt effectief geef ik een beloning. Maar voorlopig is hij soms nog oostindisch doof. Als hij na drie keer commando nog niet kijkt, stop ik even met wandelen om zo een 'kijk' te krijgen (ik geef dan nog wel het commando). Maar het gebeurt dus effectief dat hij dan mooi naast mij komt zitten of zelfs liggen en naar alles in de omgeving kijkt, behalve naar mij. Dan wacht ik effectief tot hij naar mij kijkt, maar ik heb dat nog niet willen timen. Een paar minuten zal er toch niet ver van zitten. Is geduld en belonen hier het codewoord?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2013, 08:58:07 door Anne en Rowlf, Reden: Titel dekte de lading niet meer echt. »

Offline sportinggirl

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 248 HV-Punten
Re: Wandelen / Commando kijk
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2013, 15:49:57 »
wandelen is bij ons meestal ontspanning voor de hond dus mag hij snuffelen als hij niet trekt.
op sommige stukken houden we hem kort ( bv aan de straat ) en oefenen we wel eens op de kijk, voet,.... als hij niet direct kijkt dan stop ik ook of zet ik een stap zijwaarts zodat hij toch kijkt wat baasje ineens doet.

oefen zeker ook thuis en in de tuin op de kijk zodat hij echt leert wat het juist is.

Offline skiwi

• warme hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2013, 16:33:36 »
hey

wij hebben hier een zwitserse witte herder van nu 14 maanden en ook als pup was het een erge snuffelaar, ook nu nog is hij heel omgevingsgericht en daardoor moeilijk om er de aandacht van te krijgen en om dagdagelijkse 'ontspannen' wandelingen mee te doen.

op de hondenschool valt dit moeilijk te leren, daar het daar steeds korte stukjes zijn die hij moet wandelen en dat ging meestal nog wel.  de dagelijkse realiteit is iets helemaal anders :)

Wij hebben hiervoor ook al enkele workshops gevolgd en zijn nu ook gestart met gedragsbegeleider: maar eignelijk komt het op hetzelfde neer en dat is: inchecken belonen!

en vooral: consequent blijven en dit gedurende een jaar of 2-3 volhouden tot hij uit zijn puberteit is (heb ik al te horen gekregen .... :?)
Maar ik moet zeggen: ik heb vandaag een superontspannende wandeling gedaan, de hele tijd met ontspannen leiband!! dus er is verbetering ondertussen :p
Weliswaar als ik wandel op de baan/voetpad ... in een bos zal dat zeker en vast nog niet het geval zijn hoor :-)

even stukje uit de mail die ik toen gekregen heb alszijnde ons 'huiswerk':

Als we buiten komen gaan we Casper even laten "acclimatiseren".
We geven hem dus de tijd die hij nodig heeft om te wennen aan de veranderde omgeving.
Laat hem de tijd om de omgeving in zich op te nemen (kijken, snuffelen,...)
Zelf sta je gewoon stil en wacht...
Kijk goed naar Casper en probeer in te schatten hoe hij op dat ogenblik de omgeving ervaart.
Als hij naar je kijkt zeg je onmiddellijk zijn naam en geef je een beloning.

Het maakt ons op dit ogenblik eigenlijk niet uit dat hij nu voor, achter, links of rechts van je staat.
We zorgen er wel voor dat de leiband steeds ontspannen is.
Als je merkt dat de spanning een beetje van Casper af is kan je rustig vertrekken.

Hou rekening met het feit dat elke meter die je jezelf verplaatst er nieuwe informatie beschikbaar komt voor Casper die hij moet verwerkt krijgen.
Vanaf het ogenblik dat je de spanning bij Casper voelt toenemen is het tijd om en een "acclimatisatie-momentje" in te lassen.

De kunst bestaat erin om goed gebruik te gaan maken van de beloningen.
Met beloningen bedoel ik ALLE elementen die Casper motiveren naar een bepaald gedrag.

bv:
- Casper wil aan iets gaan snuffelen
- De leiband spant zich aan
- Jij stopt en wacht
- Casper geraakt niet aan datgene waar hij wil aan gaan snuffelen.
- Hij kijkt naar je
- zeg "Casper" - en geef een snoepje (of 2 -3 (liefst variabel))
- geef iets meer leiband
- laat Casper snuffelen aan datgene waar hij wou aan snuffelen ( geef daarbij eventueel het signaal "vrij" of " "ga maar" )

Voor de dingen waar je hem niet kan laten aan snuffelen omwille van de veiligheid kan je hem wel de kans geven om er nog even naar te kijken vanop veilige afstand (ook hier neemt hij de geuren nog in zich op)

Maar vooral: telkens als hij naar je kijkt (ook al heb je dit niet gevraagd) geef je een beloning.

Zolang hij niet trekt kan je rustig verder wandelen...
Als je merkt dat het inchecken te lang duurt stop je best eventjes.

Wat betreft het snuffelen.
ipv het snuffelen af te leren, gaan we dit gecontroleerd gebruiken tijdens het wandelen, gezien onze hond dit nodig heeft om zijn neus te gebruiken.
wij wandelen dus (nog altijd) steeds met snoepjes, maar nu houden we ook geregeld een 'snoepjeswandeling': als je merkt dat hij gaat snuffelen (of je moet hem eigelijk al voor zijn), leg je een snoepje op de grond dat hij moet zoeken en zo wandel je enkele meters verder met telkens om de zoveel cm een snoepje .. (hij mag zien dat je dit legt).
als hij geen snoepje meer vindt, zal hij naar jou kijken om te vragen waar dat het snoepje blijft en dat is dan het moment om hem te belonen als hij incheckt.

je moet zeker een vaste wandelng hebben, zodat hij op deze route de prikkels al verwerkt heeft en dan kan hij mooi meewandelen.  en zo moet je steeds meer en meer prikkels toevoegen in dit parcour.

het is een proces dat veel tijd vraagt en gecombineerd met de puberteit is dat niet gemakkelijk, maar de aanhouder wint hoop ik :p
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2013, 16:39:51 door skiwi »

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2013, 21:33:23 »
Dank jullie wel voor de reacties en tips. In de tuin lukt het sowieso beter dan op straat, wat ook logisch is omdat er minder prikkels zijn. Op de hondenschool daarentegen is het gewoon mr. snuffelmans.

Skiwi, wat wordt er bedoeld met inchecken? Naar je kijken?

En als hij trekt, belonen jullie al vanaf het moment dat de lijn niet meer spant, of pas als hij echt naar je kijkt?

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2013, 21:41:42 »
hier idem als sportinggirl
wandelen = voor de hond
tijdens die wandeling kan je aangelijnd oefeningskes doen maar enkel wandelen = oefenen daar doe ik men honden geen plezier mee
Hier zijn ze volwassen natuurlijk en lopen ze enkel het stukje straat aangelijnd, daarna krijgen ze het commando vrij en weten ze dat ze mogen snuffelen en doen wat ze willen tot ik ze voor één of andere reden bij me roep of een commanda geef.
Ik zou zorgen dat je daar toch een verschil in maakt.
Dus oefenen op de kijk en volgen zoals in de HS en dat kan je in de tuin oefenen, op het pad, .... in verschillende situaties
maar daarnaast ook tijd voorzien dat de hond wel mag doen wat in zijn natuur zit

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
Re: Wandelen / trekken aan de leiband / snuffelen
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2013, 08:56:59 »
Evie, als je ze vrij laat, bedoel je dan onaangelijnd? Of gebruik je een flexi waardoor ze wat meer bewegingsruimte krijgen?

Hier is het voorlopig nog onmogelijk om hem los te laten. Ten eerste omdat zijn reactie op het commando "kom" nog lang niet optimaal is (zowel in de tuin, als op de HS als in een afgesloten hondenweide). Daarnaast zitten we met een erg drukke baan aan het einde van onze straat waar aan de ene kant auto's en vrachtwagens aan 70 km/u of meer voorbijrazen en aan de andere kant een beek met een steile beekrand. En bovendien is Rowlf van het sociale type die iedereen begroet, en als hij een andere hond aan de overkant van de straat ziet, moet ik hem daar serieus van afleiden want als hij kon zou hij dan zo de straat oversteken.
Versta me trouwens niet verkeerd : hij mag snuffelen, zo lang hij niet trekt.

Maar mijn vraag is trouwens nog steeds : als hij trekt aan de leiband (om ergens te kunnen snuffelen of gewoon omdat hij trekt) wat doe ik dan het best? Want van mij mag hij niet trekken.

1) Stoppen en wachten op hem. Zodra hij terug aandacht heeft voor mij (niet alleen terugkeren, maar effectief kijken) hem volop belonen (vraag is dan ook roep je hem of laat je hem volledig bepalen wanneer hij kijkt?).
2) Heel erg enthousiast het commando kom roepen (1x, 2x, 3x) met de nodige reactietijd tussen en als hij na drie maal nog niet komt zachtjes naar mij trekken..
3) Hem zelfs niet toelaten om te snuffelen en gewoon doorlopen, want ik bepaal hoe snel en naar waar ik wandel.

Offline skiwi

• warme hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
Re: Wandelen / Trekken aan de lijn / Snuffelen
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2013, 09:41:58 »
Als hij ergens heel hard naar trekt m te willen snuffelen zou ik stilstaan ,proberen een klein stapjedichter te doen zodat leiband niet meer isopgespannen, wachten tot hij kijkt, belonen en dan zegge: alle ga maar eens snuffelen en hem die vrijheid geven. (En dan is het ook al minder interessant hoor ) :p.

jouw hond komt op dat vlak echt overeen met die van ons.

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2013, 13:43:26 »
Bij Bailey had ik het 'kom' commando een beetje verpest. Mijn eigen schuld overigens, hij had geleerd dat als hij niet direct kwam, ik nog wel enkele keren riep. Ik ben toen op het idee gekomen om 'koek' te gebruiken. Dat woord kende hij thuis héél goed  :mrgreen: Ook Hera en Goya reageren daar super op. Tupac kent het nog niet zo goed, maar dat komt wel. Hij luistert gelukkig prima naar zijn naam dus dat is al iets.

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2013, 16:16:32 »
Als hij ergens heel hard naar trekt m te willen snuffelen zou ik stilstaan ,proberen een klein stapjedichter te doen zodat leiband niet meer isopgespannen, wachten tot hij kijkt, belonen en dan zegge: alle ga maar eens snuffelen en hem die vrijheid geven. (En dan is het ook al minder interessant hoor ) :p.

jouw hond komt op dat vlak echt overeen met die van ons.

Dus.

Trekken. Stilstaan. Hond keert terug. Kijkt naar u. Belonen door hem te laten snuffelen waar hij initieel wou snuffelen. Tja dat laatste gebeurt hier steevast door te trekken hoor  :weetniet: Als het interessant is, blijft het meestal interessant.

Offline skiwi

• warme hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2013, 16:22:52 »
Dus.

Trekken. Stilstaan. Hond keert terug. Kijkt naar u. Belonen door hem te laten snuffelen waar hij initieel wou snuffelen. Tja dat laatste gebeurt hier steevast door te trekken hoor  :weetniet: Als het interessant is, blijft het meestal interessant.

ja, want dan gaat hij snuffelen omdat jij toestemming hebt gegeven, niet omdat hij er zelf naartoe gegaan is ...
dan moet je zelf een beetje meewandelen he als hij er nog niet geraakt. (nuja, dat is natuurlijk theorie, praktijk is nog wat anders natuurlijk).  Maar ik probeer het zo ook wel toe te passen af en toe, en in combinatie met de snoepjeswandeling, het belonen van het inchecken en kort-houdende wandelingetjes ipv langere en meer mentale en samenwerkende spelletjes, merk ik momenteel toch al wel wat verbetering...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal