collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Vreemd gedrag  (gelezen 861 keer)

Offline Fie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 5 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Vreemd gedrag
« Gepost op: september 15, 2006, 23:43:47 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Zoals velen wel zullen weten, hebben we met Darco een serieus losloop-probleem gehad. Hij kwam voor geen meter terug als we hem riepen, ongeacht hoe lekker de beloning was, terwijl hij op de HS wel perfect kwam.

Nu, om een lang verhaal kort te maken: tijdens de zomervakantie ben ik intensief met Darco bezig geweest als voorbereiding op het clubkampioenschap en omdat ik nu gewoon alle dagen thuis ben (tijdens het academiejaar zit ik op kot) en de resultaten waren spectaculair: in het begin van de vakantie was mijn hond een varken eens hij het bevel "vrij" had gekregen, nu komt hij 8/10 keer meteen terug als ik "kom hier" roep. Ook kan ik hem in geval van nood (lees: een jogger/fietser... die ineens opduikt) het bevel "af" of "zit" geven, zodat hij gewoon aan de kant blijft en de "tegenligger" kan passeren. Een blij baasje dus.

Wat is nu het vreemde? Bij mijn pa "zwijnt" Darco meestal vrolijk verder en blijft hij Oost-Indisch doof, terwijl ik precies met een andere hond op wandel ga.  :denk:  Ben net terug van een korte vakantie met mijn vriend en Darco is gewoon bij mijn ouders gebleven. Niets anders dan anders dus. Elke dag kreeg ik meer en meer onheilspellende berichten als mijn pa gaan wandelen was: hij heeft dus duidelijk 5 dagen zijn zin gedaan. Daarstraks ben ik ermee gaan wandelen, en ik had weer een lammetje bij. Hij is wel ff in een wei gaan crossen, maar toen ik zei dat het genoeg was, is hij ook weer meegekomen. Ook is hij de 2 weken voor ik vertrok iedere keer voorbeeldig geweest bij mij op wandeling.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Er ligt sowieso geen rangorde-probleem aan de basis, daar ben ik 100% zeker van. En vooral: hoe moet het verder als ik binnenkort weer op kot zit?

Voor alle duidelijkheid: mijn pa gaat 1x/dag met Darco wandelen en gaat normaal 1x/week met hem naar de HS. (ik ga ook 1x/dag wandelen en 1x/week naar de HS) Nu ben ik tijdens de vakantie wel meer met Darco bezig geweest dan mijn pa, maar bon, niets abnormaals.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
Re: Vreemd gedrag
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2006, 09:22:36 »
Darco ziet jou waarschijnlijk echt als baas en weet dat die moet luisteren.
Heb hier hetzelfde met Lady....bij mij kan ze als enige echt los en luistert dan ook 99%...terwijl dit bij de rest van het gezin niet zo is.
Ik denk dat dat bij ons vooral is omdat ik praktisch altijd met haar bezig ben, ik consequent ben met haar en de rest van het gezin in feite niet. Ik wijt dat daar aan.
Misschien is dit bij jou ook de reden?

Offline christina

• hondenvriend pro
  • *
  • 224 HV-Punten
    • trouw aan design
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2006, 10:42:21 »
Hier is het ook zo. Maar mijn pa eist van Velur niets, en Velur doet daarom ook niks.

Je kan bv eens samen met je pa gaan wandelen. En om de beurt roepen en zien waar verschillen liggen. In gebaren, intonatie e.d.

Offline Saantje

• hondenvriend pro
  • *
  • 85 HV-Punten
    • Rattery Saantje
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2006, 11:02:27 »
Zaro kan met moeite wandelen met iemand anders, hij sleurt ze langs alle kanten, laat staan dat ze hem terug krijgen als ze hem eenmaal lossen... :denk:
Hij luisterd op dat vlak alleen maar naar mij, de gewoonlijke zit en pootje doet hij soms wel bij anderen maar dat is het zowat, en dan kan niet iedereen hem zomaar laten zitten.
Mijn ma krijgt al het koud zweet als ik vraag om zijn lijn even vast te houden, dus ik ben de enige die met hem uit kan.

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2006, 19:22:05 »
Hier is het ook zo. Maar mijn pa eist van Velur niets, en Velur doet daarom ook niks.

Je kan bv eens samen met je pa gaan wandelen. En om de beurt roepen en zien waar verschillen liggen. In gebaren, intonatie e.d.

Ik ga regelmatig met mijn pa wandelen, maar dat is een garantie op problemen... Als mijn pa mee is, krijgt Darco ineens duivelshoorntjes en doet hij vanalles dat hij bij mij normaal nooit doet. (op die occasionele konijnenjachten na  :mrgreen:) Ik kan hem dan meestal terug bij mij roepen, maar bij mijn pa is hij gewoon potdoof. Het is echt vreemd, in het begin luisterde hij op wandeling ook prima naar mijn pa, maar sinds enkele weken in het compleet omgeslagen. Mijn pa roept ook niet anders dan ik, het enige verschil is dat ik hem tijdens het wandelen af en toe onder app

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2006, 19:26:10 »
Op welke manier wordt hij beloond als hij komt? Misschien kan je vader een tijd aan de lange lijn gaan wandelen met hem en zo oefenen op het hierkomen, zodat hij ook bij hem leert komen. Als hij dan doorheeft dat komen leuk is, zal hij ook wel snel los kunnen.

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 17, 2006, 11:22:12 »
Ik beloon met "extra lekkere snoepjes" (stukjes kaas, hesp, gehaktbrood, wat biefstuk...) bij het terugkomen, mijn pa normaal ook (denk ik, ik ben natuurlijk niet altijd mee) Ik denk alleen dat mijn pa misschien een beetje te weinig beloont. Ik roep hem bijvoorbeeld 5 keer op en de eerste 4 keer mag hij daarna gewoon verder vrij rondrennen, terwijl mijn pa eerder roept in noodsituaties. Allez, ik bedoel: hij laat hem gewoon rennen de hele tijd en pas als hij echt bij hem moet zijn, roept hij hem op. Misschien moet hij ook wat meer tussenin oproepen?

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 17, 2006, 12:43:59 »
Ik beloon met "extra lekkere snoepjes" (stukjes kaas, hesp, gehaktbrood, wat biefstuk...) bij het terugkomen, mijn pa normaal ook (denk ik, ik ben natuurlijk niet altijd mee) Ik denk alleen dat mijn pa misschien een beetje te weinig beloont. Ik roep hem bijvoorbeeld 5 keer op en de eerste 4 keer mag hij daarna gewoon verder vrij rondrennen, terwijl mijn pa eerder roept in noodsituaties. Allez, ik bedoel: hij laat hem gewoon rennen de hele tijd en pas als hij echt bij hem moet zijn, roept hij hem op. Misschien moet hij ook wat meer tussenin oproepen?

Inderdaad, ik ben ook zo iemand die 2 van de 3 keer gewoon tussendoor roept. Komen en terug vrij. Als je enkel roept als je hond aan de riem doet, is komen voor een hond eerder een straf.
Zeker bij een hond die "kom hier" nog niet goed kent, moet je echt vrij vaak tussendoor roepen en hem terug vrij laten. Zo leert hij dat komen hem 2 leuke beloningen oplevert, een snoepje en terug mogenh gaan rennen.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal